Gå til innhold

[Løst] Billedkunst: Hvordan får man god kreativitet innenfor tegning?

Anbefalte innlegg

Heisan

Som emnetittelen sier så lurer jeg veldig på hvordan man kan få god kreativitet innenfor tegning.

Jeg liker å tegne, men sliter veldig med å tegne ting "ut i fra lufta", ting man kommer på i hodet. Det å tegne gjenstander som jeg kan se er ikke noe stort problem. Det å finne på fantasifulle ting er problemet. Så finnes det noen måter å "utvikle" kreativiteten? :)

Takk for eventuelle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så klart er det noe som læres. Det handler bare om å bruke de rette metodene for å få ideene ned på papiret.

Vet ikke helt hva det er du tegner men kan si litt om det jeg bruker å gjøre.

Hvis du har noe tema eller en tanke om det du skal gjøre, skriv disse ned på et ark. Så utvikler du disse til det blir noe brukbart, og det er mange måter å gjøre dette på. Kort sagt handler det om å ikke være redd for å prøve det som dukker opp i hodet ditt. Feks så er det å leke med ord ikke dumt. Prøv å kombinere pussige sammensetninger.

Feks en liten hvit kanin opp i mot en mørk og stor skapning? Så kan du videre utvikle denne med et konsept eller noe

Å lage problemstillinger, og løse dem, er kanskje den mest brukte måten å få skapt noe på. Da blir det som å løse en oppgave. Hvis du lager tegner en person kan du spørre deg selv mange spørsmål:

Hva har personen vært utsatt for? Hvordan skal jeg få dette frem i tegninga? Hvis han da har vært utsatt for krig kan han feks ha en bortsprengt fot eller noe^^

Hvordan verktøy skal jeg bruke? (blyant, kull, data) Kull kan kanskje gi tegninga en gammel stemning over seg?

Hvilken klær skal personen ha?

Hvordan skal bakgrunnen være? Bør den vise personens egenskaper?

Bare finn fram penn og papir, så dukker det som oftest opp noen ideer :)

Håper det går greit at jeg legger ved noe jeg har laget. Tegninga av fiskeren startet med at jeg visste at jeg skulle lage noe artig rundt det å fiske :p

post-66342-1213639803_thumb.jpg

post-66342-1213639816_thumb.jpg

Endret av Thom Merlin
Lenke til kommentar
Tviler egentlig at det er mulig å trene opp kreativiteten noe særlig, men vet ingenting sikkert :) .

Joda.

Jeg pleier å hente inspirasjon fra inernett (Deviantart blandt annet) ved å se på andres kunst. Får også en del inspirasjon av film, bøker og drømmer. Du kan finne det over alt, bare ta deg litt tid.

Se deg rundt, legg merke til detaljer. Noter det ned og ta bare på det! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes mange måter å utvikle sine kreativitet på.

En ting som kan hjelpe er å lære seg hvordan ting er bygget opp. Istedet for å bare tegne fra virkeligheten, må du analysere hvordan tingene er konstruert, slik at du lettere kan lage egne versjoner og bygge videre på dem på kreative måter.

En annen, mer kreativ variant, er lage mer meditative bilder. Dette er beslektet med blant annet japansk og kinesiske tegnestiler som bruker zenmeditasjon i den kreative prosessen. Det som gjelder er å tømme hodet for tanker så godt som mulig før du begynner på tegningen. Når du setter din første strek skal du ikke ha noen ide om hva bildet skal bli. De neste strekene dikteres av de forrige, og slik fortsetter du. Ideelt sett skal du ikke ha noen ide om hva bildet skal forestille før bildet er ferdig. Dette passer selvfølgelig best med permanente tegnemedier som pensel og blekk, blekkpenner, eller tusjpenner, slik at det ikke er noen mulighet for å korrigere tegninen.

En annen teknikk er å sette seg et mål, og så nå målet så fort som overhodet mulig. F.eks kan du si til deg selv at du skal tegne 10 forskjellige ansikter på ett ark, men bare bruke 3 minutter på hele arket. Dermed vil du tvinge deg selv til å tenke kreativt.

Så er det mange teknikker med å lage ulogiske tankebaner i hodet. Feks: Tegn det første du tenker på, bruk så kort tid som mulig, og med en gang du er ferdig plukker du ut det villeste du tenkte mens du tegnet, og tegner det. Slik kan du fortsette i evigheter.

Det å tegne drømmer er også en fin ting. Husk og alltid ha en tegneblokk på nattbordet.

Som med alt annet så må det mye trening til. Men kreativitet er ikke noe diffust og gudegitt noe, det er teknikker for å trekke linjer mellom forskjellige ideer som ikke virker som om de er logisk forbunnet, og greie å se hvilken linjer som faktisk gir ideene mer mening. Kreativitet er beslektet med det som skjer når man skal sove, og hjernen begynner å trekke ulogiske linker mellom den logiske delen av hjernen og den fantasifulle delen av hjernen. Dermed er det ikke sjelden at man kommer på sine beste ideer rett før man skal sove, eller i andre tilstander der den logiske delen av hjernen begynner å koble ut.

Og alt dette kan trenes opp, slik at man lettere og lettere kan frivillig sette seg inn i en kreativ sone. Dette gjelder alle former for kreativitet, ikke bare tegning.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...