Timeo Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/15/538240.html En intressant artikkel som omhandler funnet at det som muligens er verdens eldste kirke, der Jesu egne disipler holdt til. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/15/538240.html En intressant artikkel som omhandler funnet at det som muligens er verdens eldste kirke, der Jesu egne disipler holdt til. Det sto 70 disipler? Hadde han ikke bare 12? Og disse disiplene skulle visstnok være gudommelige og greier.. Utrolig hva man blir bare det går lang nok tid fra da folk faktisk så dette med egne øyne og til folk har "spunnet" litt videre på historien i omtrent 70 år-... For jeg kan fremdeles ikke forstå at en mann som Jesus, som skulle gjort så mange forbløffende mirakler og helbredelser, ikke fikk nedtegnet en dritt om seg selv og disse historiene sine som står i bibelen før nesten 70 ÅR etter at han døde? Hvorfor det? Jeg mener, her hører vi om 70 mann som visstnok skulle være hans disipler og EN av dem skulle en jo tro kunne lese og skrive, ikke sant? Men allikevel er det ikke en kjeft som har skrevet ned en dritt etter at jesus fyren tok kvelden, drept av sin far, men man ventet 70 år før man gjorde det? Hvorfor spør jeg? De har jo til og med funnet potte skår og greier inne i ruinene med "herlighet" skrevet på... så hvorfor ble ikke et par linjer om denne jesus fyren kloret ned samtidig? Det er alt for store huller i denne jesus historien syntes jeg.... Lenke til kommentar
iviking Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Det var 12 apostler, ikke disipler. Det finnes referanser til Jesus i historiske verker fra den tiden. Mener å huske at den jødiske kulturen i all hovedsak var en muntlig kultur. Det er masse nedskrevet om Jesus i Bibelen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Det var 12 apostler, ikke disipler. Det finnes referanser til Jesus i historiske verker fra den tiden. Mener å huske at den jødiske kulturen i all hovedsak var en muntlig kultur. Det er masse nedskrevet om Jesus i Bibelen. Jada, jeg er klar over hva som står i bibelen... men lurer på hvorfor det tok 70 år til noen gadd å klore ned noe om fyren. Greit at den jødiske kulturen var muntelig, men noen kunne skrive, ikke sant? Og det er forbausende forunderlig at det ikke er skrevet et kvekk om jesus og hans brave bragder, som på den tiden må ha vært den reneste sensasjon! Hvorfor? Hvorfor er det ikke skrevet ned? Hvorfor ventet noen i 70 år, de ventet altså til historiene var annen-tredje generasjons fortellinger og alle vet hvor fort en fjær blir til fem høns, ikke sant? I dette tilfellet, etter 70 år, så har den ene fjøra blitt til en hel hønsegård antagelig...! Det er gapende hull i bibelen (og de fleste andre sånne "fortellinger") og den ENESTE grunnen til at noen fremdeles tror på denne røverhistorien er at de er indoktrinert at boken er guds ord! Kun derfor! Hvis de leste boken og rev ut alle sidene de trodde IKKE kunne være sanne hadde de til slutt sittet igjen med to stive permer, men det klarer de ikke hvis de ikke tar av seg eventyr brillene..... Hvem vet, kanskje denne kirken slettes ikke er satt opp av jesus sine tilhengere? Kanskje den er satt opp av tilhengere av en av de tusner av folk som løp rundt og hevdet de var messias på den tiden? Tiden vil vise...... Apostler og disipler, whats the diffrence? Trodde det var 12 disipler som hang med jesus og at apostlene var de som løp rundt og sladret i etterkant av det hele jeg... Endret 16. juni 2008 av RWS Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Apostler og disipler, whats the diffrence? Trodde det var 12 disipler som hang med jesus og at apostlene var de som løp rundt og sladret i etterkant av det hele jeg... Det er vel like gjerne dét, som stikk motsatt: apos'tel -en, -tler (fra gr 'sendebud, utsending') 1 hver av Jesu disipler, og dessuten Paulus a-en Peter / de tolv apostlene / spøk.: bruke apostlenes hester gå, bruke beina 2 første misjonær i et land Ansgar blir kalt Nordens a- 3 ivrig forkjemper, talsmann for en sak avholdsa- disip'pel -en, -ipler (fra lat. discipulus 'elev', av discere 'lære') 1 om e forh: elev, lærling, læregutt 2 tilhenger av en som forkynner en ny religiøs lære Jesus og de tolv disiplene / en Jesu d- 3 person som er sterkt påvirket av en annen en d- av Rembrandt Lenke til kommentar
iviking Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Det var 12 apostler, ikke disipler. Det finnes referanser til Jesus i historiske verker fra den tiden. Mener å huske at den jødiske kulturen i all hovedsak var en muntlig kultur. Det er masse nedskrevet om Jesus i Bibelen. Jada, jeg er klar over hva som står i bibelen... men lurer på hvorfor det tok 70 år til noen gadd å klore ned noe om fyren. Greit at den jødiske kulturen var muntelig, men noen kunne skrive, ikke sant? Og det er forbausende forunderlig at det ikke er skrevet et kvekk om jesus og hans brave bragder, som på den tiden må ha vært den reneste sensasjon! Hvorfor? Hvorfor er det ikke skrevet ned? Hvorfor ventet noen i 70 år, de ventet altså til historiene var annen-tredje generasjons fortellinger og alle vet hvor fort en fjær blir til fem høns, ikke sant? I dette tilfellet, etter 70 år, så har den ene fjøra blitt til en hel hønsegård antagelig...! Det er gapende hull i bibelen (og de fleste andre sånne "fortellinger") og den ENESTE grunnen til at noen fremdeles tror på denne røverhistorien er at de er indoktrinert at boken er guds ord! Kun derfor! Hvis de leste boken og rev ut alle sidene de trodde IKKE kunne være sanne hadde de til slutt sittet igjen med to stive permer, men det klarer de ikke hvis de ikke tar av seg eventyr brillene..... Hvem vet, kanskje denne kirken slettes ikke er satt opp av jesus sine tilhengere? Kanskje den er satt opp av tilhengere av en av de tusner av folk som løp rundt og hevdet de var messias på den tiden? Tiden vil vise...... Apostler og disipler, whats the diffrence? Trodde det var 12 disipler som hang med jesus og at apostlene var de som løp rundt og sladret i etterkant av det hele jeg... Hvorfor mener du at det ikke er skrevet noe om Jesus, før 70 år etter Hans' død? Hvilke gapende hull i Bibelen sikter du til? Om denne kirken er bygget av Jesu etterfølgere (som var Katolikker) har lite å si for om Jesu lære er sann eller ikke. Det oppstod fort mange vranglærer, som ble slått ned på den Katolske Kirke. Jeg baserer ikke troen min på arkeologiske funn. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jada, jeg er klar over hva som står i bibelen... men lurer på hvorfor det tok 70 år til noen gadd å klore ned noe om fyren. Greit at den jødiske kulturen var muntelig, men noen kunne skrive, ikke sant? Og det er forbausende forunderlig at det ikke er skrevet et kvekk om jesus og hans brave bragder, som på den tiden må ha vært den reneste sensasjon! For alt vi vet kan det godt være at det ble nedskrevet noe før det, men det har blitt borte eller ikke blitt funnet ennå. Når det gjelder det andre punktet: Det var ikke sånn at Jesus var den eneste som kom med profetier og utførte mirakler på den tiden, Jesus var en av mange som hevdet de hadde spesielle evner. Jesus er ikke engang den eneste som har blitt utpekt som Messias, Simon Bar Kochba er for eksempel en som i sin tid ble utpekt som Messias. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Eller som lurte folk til å tro at han hadde spesielle evner. Det er nok av «synske», illusjonister og andre magikere også i dag. Det er liten tvil om at slike har levd godt på folks godtroenhet i uminnelige tider. Litt for beleilig er det også at det som de tilsynelatende drev med rett som det var på den tiden, det ser vi aldri nå lenger. Det vil si, kanskje det er nettopp det vi gjør. Hvis man ser litt på det som er å finne av historie utenfor disse såkalte hellige tekstene, så ser hele opplegget ganske annerledes ut. Snedig det der. Edit: Leif. Endret 16. juni 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
iviking Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Eller som lurte folk til å tro at han hadde spesielle evner. Det er nok av «synske», illusjonister og andre magikere også i dag. Det er liten tvil om at slike har levd godt på folks godtroenhet i uminnelige tider. Litt for beleilig er det også at det som de tilsynelatende drev med rett som det var på den tiden, det ser vi aldri nå lenger. Det vil si, kanskje det er nettopp det vi gjør. Hvis man ser litt på det som er å finne av historie utenfor disse såkalte hellige tekstene, så ser hele opplegget ganske annerledes ut. Snedig det der. Edit: Leif. Hva rundt historiene sikter du til spesifikt da? Forskjellen på sjarlatanere er at Jesus er Mesias og Gud. Han oppfylte alle profetiene i det gammle testamentet og stod opp fra de døde. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Ja, ifølge NT. Jødene nekter for dette, og muslimene løper rundt med en helt annen versjon. Det er slett ikke så lett å bli klok på hva som er hva. Skal komme tilbake til resten når jeg har lest mer. Lenke til kommentar
iviking Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Ja, ifølge NT. Jødene nekter for dette, og muslimene løper rundt med en helt annen versjon. Det er slett ikke så lett å bli klok på hva som er hva. Skal komme tilbake til resten når jeg har lest mer. Ja, de jødene som ikke konverterte forble jo jøder, og fornekter det da. Muslimene bekjenner seg til en vranglære som allerede var fordømt av den Katolske Kirke, nemmelig Arianisme Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Det var det man vedtok, ja, 300 år etter at Jesus døde. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Ja, ifølge NT. Jødene nekter for dette, og muslimene løper rundt med en helt annen versjon. Det er slett ikke så lett å bli klok på hva som er hva. Skal komme tilbake til resten når jeg har lest mer. Ja, de jødene som ikke konverterte forble jo jøder, og fornekter det da. Muslimene bekjenner seg til en vranglære som allerede var fordømt av den Katolske Kirke, nemmelig Arianisme Og hvem sier DIN gud er den rette? Det er flere hundre tusner av guder å ta av og ALLE tilhengere sier at deres gud er den rette.... Og er like sikre som deg på at den er det!! Bare tenk om DU var født nede i teheran, da hadde du vært muslim selv og kalt jesus tilhengerne for sjarlatanere... Har du tenk over det noen gang? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) ` Hva rundt historiene sikter du til spesifikt da? Forskjellen på sjarlatanere er at Jesus er Mesias og Gud. Han oppfylte alle profetiene i det gammle testamentet og stod opp fra de døde. Oppfylte hvilken profetier, eksakt? Og hva med hans egne profetier som ikke har blitt sanne? Noen profetier som absolutt ikke ble oppfylt: Det er omtrent hundre profesier i bibelen som i følge bibelen selv ikke ble oppfylt -- og dusinvis som er avkreftet av kilder utenfor bibelen. La oss begynne fra begynnelsen. Den dagen Adam spiste fra treet for kunnskap om godt og ondt skulle han dø. Feil. Det tok 930 år (eller; 339 682 dager) før han døde. (Derav unnskyldningen Som straff for drapet på Abel sier gud at Kain skal flykte og drive gatelangs resten av livet. Feil. Han slo seg ned permanent, fikk en kone og barn. Og bygde en by. Gud lover Abraham og hans etterfølgere landet Canaan. Niks og atter nein: Har aldri skjedd. Det samme blir lovet gang på gang på gang, og hver eneste gang blir profesien brutt. Så... Første profesien jesus ikke fyller: Micha: 5:2 But thou, Bethlehem Ephratah, though thou be little among the thousands of Judah, yet out of thee shall he come forth unto me that is to be ruler in Israel; whose goings forth have been from of old, from everlasting.5:3 Therefore will he give them up, until the time that she which travaileth hath brought forth: then the remnant of his brethren shall return unto the children of Israel. 5:4 And he shall stand and feed in the strength of the LORD, in the majesty of the name of the LORD his God; and they shall abide: for now shall he be great unto the ends of the earth. Så bra? Og hvordan fyller IKKE jesus disse kriteriene? 5:5 And this man shall be the peace, when the Assyrian shall come into our land: and when he shall tread in our palaces, then shall we raise against him seven shepherds, and eight principal men.5:6 And they shall waste the land of Assyria with the sword, and the land of Nimrod in the entrances thereof: thus shall he deliver us from the Assyrian, when he cometh into our land, and when he treadeth within our borders. Fordi selv kristne ELSKER å kutte bibelsteder av. Dette har aldri skjedd og må skje før Jesus kan forkaste det gamle testamentet. Uansett -- Jesus lovet å komme tilbake snart, som et menneske som sier "snart" -- og lovet og lovet og lovet og lovet og lovet å komme og bringe dommedag tilbake innen 70 år... men har ikke kommet tilbake den dag i dag, 1965 år senere. Uansett -- i det nye testamentet sier jesus: Ikke en av lovene fra det gamle testamentet skal løftes før alt som står i bibelen har skjedd. Matteus 5:18: 17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. Endret 16. juni 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Spør du meg er hele greia en eneste stor strid rundt Israels trone, oppblåst ut over alle proporsjoner. Lenke til kommentar
iviking Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Og hvem sier DIN gud er den rette? Det er flere hundre tusner av guder å ta av og ALLE tilhengere sier at deres gud er den rette.... Og er like sikre som deg på at den er det!! Bare tenk om DU var født nede i teheran, da hadde du vært muslim selv og kalt jesus tilhengerne for sjarlatanere... Har du tenk over det noen gang? Kun Jesus har frivillig valgt å bli korsfestet for mine synder. Kun Jesus oppfyller alle profetiene om Mesias i Bibelen.Kun Jesus stod opp fra de døde. Det er noen av grunnene til at jeg kan være sikker på at Katoliksimen er den sanne religionen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Spør du meg er hele greia en eneste stor strid rundt Israels trone, oppblåst ut over alle proporsjoner. ...og opp til våre dager har kristendommen alltid funnet veier som for å ta livet av alle som nektet for at dette var sant... etter fulgt av noen år med trussler om hva som ville skje når du døde hvis du ikke trodde... til våre dagers "kjærlighetens budskap" greie... men har dere lagt merke til hvor lite de snakker om bibelens mørke sider? De tar alltid frem de "pene" og "greie" sidene ved troen sin når de er ute og selger den, det være seg menigmann eller prest, og du hører aldri om den bloddryppende, morderiske og sjalu guden som også er en del av deres tro, står også i deres "hellige" bok! Men de snakker kun om den snille, allmektige og kjærlige guden.... Hykleri og selvbedrageri av dimmensjoner!!! Lurer på hvor mange generasjoner til det må gå for at folk tar til vettet og dropper dette tullet jeg Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Kun Jesus har frivillig valgt å bli korsfestet for mine synder. Kun Jesus oppfyller alle profetiene om Mesias i Bibelen.Kun Jesus stod opp fra de døde. Det er noen av grunnene til at jeg kan være sikker på at Katoliksimen er den sanne religionen. Hvilke synder? Edit: Lurer på hvor mange generasjoner til det må gå for at folk tar til vettet og dropper dette tullet jeg Nå som de fleste har Internett — ikke så mange før antallet religionstilhengere er kraftig redusert, til vi sitter igjen med stort sett generelle teister/deister, agnostikere og ateister. Endret 16. juni 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
Speik Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Og hvem sier DIN gud er den rette? Det er flere hundre tusner av guder å ta av og ALLE tilhengere sier at deres gud er den rette.... Og er like sikre som deg på at den er det!! Bare tenk om DU var født nede i teheran, da hadde du vært muslim selv og kalt jesus tilhengerne for sjarlatanere... Har du tenk over det noen gang? Kun Jesus har frivillig valgt å bli korsfestet for mine synder. Kun Jesus oppfyller alle profetiene om Mesias i Bibelen.Kun Jesus stod opp fra de døde. Det er noen av grunnene til at jeg kan være sikker på at Katoliksimen er den sanne religionen. Men, akkurat det samme kan en Muslim si om Muhammad eller lignende.. Du bør lese din egen signatur, og slutte å basere hele livet ditt på en 2000 år gammel fantasybok Lenke til kommentar
iviking Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Og hvem sier DIN gud er den rette? Det er flere hundre tusner av guder å ta av og ALLE tilhengere sier at deres gud er den rette.... Og er like sikre som deg på at den er det!! Bare tenk om DU var født nede i teheran, da hadde du vært muslim selv og kalt jesus tilhengerne for sjarlatanere... Har du tenk over det noen gang? Kun Jesus har frivillig valgt å bli korsfestet for mine synder. Kun Jesus oppfyller alle profetiene om Mesias i Bibelen.Kun Jesus stod opp fra de døde. Det er noen av grunnene til at jeg kan være sikker på at Katoliksimen er den sanne religionen. Men, akkurat det samme kan en Muslim si om Muhammad eller lignende.. Du bør lese din egen signatur, og slutte å basere hele livet ditt på en 2000 år gammel fantasybok Mohammed sees på av muslimene som en profet, men Jesus er Gud. Det er stor forskjell. Hva er det i Bibelen som er fantasy? Baserer forøvrig ikke hele livet mitt på Bibelen. Den Katolske Kirke fastholder tradisjonen og Bibelen som like autoriteter, så jeg tror ikke på Sola Scriptura som et dogme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå