Nidaroo Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hei! Var og hentet "nye" bilen igår, og etter en liten kjøretur, syntes jeg det var på tide med litt kjøling. Men da jeg skulle prøve, fikk jeg ikke noe liv i luftanlegget. Er helt dødt! Kan det være en sikring som er gåen? Siden det ikke er noe liv i det? Og er det noen som har oversikt over hva alle sikringene på NORSK er til? For på bilen står de på tysk. Er forøvrig snakk om en Mercedes 190 2.0 1986 mod. TakK! ;D Lenke til kommentar
Waco Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Motstanden bak brytern din kan vere defekt, eller vifta di kan vere defekt, husker ikke helt hvilken sikring som gikk til vifta men lurer på om det var 1 eller 14, men er fort gjort å gå over alle sammen å se om ei sikring er gåen.. Lenke til kommentar
support81 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Kan med 99% sikkerhet garantere deg at viftemotor er gåen, men sjekk for all del sikringene først Disse viftemotorene på disse bilene er en svakhet, begynner å ule å skrike før de stopper helt det er rett og slett lagerene i viften som ryker Viften er heller ikke vanskelig å bytte på disse bilene så sant du har bæretilatelse på ett skruhjern Den sitter under panseret i underkant/bunnen av frontruten, du fjerner det sorte plastdekselet og da finer du viftemotoren, kan være litt trangt noen ganger å få den ut og det kan derfor være lurt å løsne den sorte platen som går nedover mellom bilens motor og viftemotor, sitter også en plastkanal for å skule kabler med på toppen av denne platen, denne bør også løsnes Mvh support81 Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Ok Snakket med tidligere eier, og han mente at det kunne være tenningen som gjorde det. Med tanke på at tenningen i all hoved sak var defekt når jeg kjøpte den, men av ren makt og slit fikk jeg vridd tenningen rundt igjen. Merkverdig at alt på bilen fungerer optimalt, foruten det luftanlegget. Men jeg skal ta en tur og gå over sikringene nå. Er det sikringene i motorrommet? Ikke nede ved fører? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Sjekk alle sammen! Selvom det står på tysk så klarer man noen ganger og tyde det sånn halveis. Den sikringsoversikten som skal sitte i lokket på sikringsboksen i motorrommet kan ha engelsk på baksiden. Hvis det er den ur-gamle typen sikringen så bare snu dem 2 ganger i året. Bilen blir som ny hver gang :!: Ofte dårlig kontakt/irr på den typen der.. Lenke til kommentar
Waco Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Gamletypen sikringer som er brukt på 190, bytte kupevifte er gjort på 30minutt, også lettere å komme til om du tar ut viskermotoren.. kan forklare alt i detalj om du er i tvil angående skifte av kupevifte.. har gjort dette selv flere ganger på mine 190'er.. Finn fram multimeteret ditt du etter du har sjekka sikringene å mål om det er strøm på vifta.. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Har sett på alle sikringene nå, og er ikke noen som er røket. Er enkelte tråder som er syltynne da, men er vel fortsatt kontakt på de fordi om? Enten er det viftmotoren som har tatt kvelden, eller så er det i forbindelse med at tenningen var defekt, inntil jeg "knakk" den opp ved reel makt? Men da er det jo veldig rart at alt annet på bilen fungerer. :S Men, får se på den senere idag, om det kan være selve viftemotoren. Er det den som sitter helt inn mot cupeen i sikringsboksen? Lenke til kommentar
Waco Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Vifta sitter rett under vindusviskeren din midt på bilen. Bak\inni et svart plastdeksel! Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Må være selve viftemotoren som er ødelagt. For har endevendt alle sikringer, og til og med hatt en mindre amper sikring i den. Og hvis den hadde fungert, ville da det vel smeltet. Men, er det den store boksen som er under selve vindusviskeren? Eller? Lenke til kommentar
Waco Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Stor boks under vindusviskern ja, lettest å komme til om du tar ut viskermekanismen din, prøv snurr litt rundt på vifte å se om den går fint rundt, prøv å sett direktestrøm på den. Lenke til kommentar
Waco Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Et par bilder... http://www.home.no/sirlogin/190E/PIC_0012.JPG http://www.home.no/sirlogin/190E/PIC_0013.JPG Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 bli medlem i 190 klubben og få tilgang på howto forumet dems og mye annet. da får du hjelp av folk som har hatt ca alt av problemer på disse bilene Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Et par bilder... http://www.home.no/sirlogin/190E/PIC_0012.JPG http://www.home.no/sirlogin/190E/PIC_0013.JPG Ah, takker..Var den boksen jeg trodde det var ja. Men, vet du hvordan og om det er noe problem og få den av og på igjen? Snakker om vindusviskeren nå. bli medlem i 190 klubben og få tilgang på howto forumet dems og mye annet. da får du hjelp av folk som har hatt ca alt av problemer på disse bilene Ja, må nesten det da ;D Lenke til kommentar
Waco Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Vindusviskeren er veldig lett å demontere og montere, mener å huske det bare var 5stk 10mm skruer den er festet i.. litt trangt å ta den ut.. Skrur du ut de 2 skruene som fester den stålplata rett i forkant av viskeren kan du dra denne platen litt fram.. Da blir alt mye lettere.. 190klubben er å anbefale ja, er selv medlem der =) Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Vindusviskeren er veldig lett å demontere og montere, mener å huske det bare var 5stk 10mm skruer den er festet i.. litt trangt å ta den ut.. Skrur du ut de 2 skruene som fester den stålplata rett i forkant av viskeren kan du dra denne platen litt fram.. Da blir alt mye lettere.. 190klubben er å anbefale ja, er selv medlem der =) Ja, fikk endelig av vindusviskeren nå, men koblet vifta direkte på batteri, og da gikk den faktisk rundt. Så må være noe annet som er feil. Men, ser det nå på kablene som er fra vifta, at de går innpå en sånn boks med noen fjærer inni.. Kan dette stemme da? Er også den eneste kabelen som går fra vifta såvidt jeg kan se. Men, vet du om hva denne boksen ved siden av batteriet, er til? Kan ikke se at den gir noe strøm for noe slag. :S Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Kan dette stemme da? Er også den eneste kabelen som går fra vifta såvidt jeg kan se.Men, vet du om hva denne boksen ved siden av batteriet, er til? Kan ikke se at den gir noe strøm for noe slag. :S hvis jeg husker riktig så er den en del av motorstyringen. hvis du har en med "innsprøytning" Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Kan dette stemme da? Er også den eneste kabelen som går fra vifta såvidt jeg kan se.Men, vet du om hva denne boksen ved siden av batteriet, er til? Kan ikke se at den gir noe strøm for noe slag. :S hvis jeg husker riktig så er den en del av motorstyringen. hvis du har en med "innsprøytning" :O Er det noe så avansert? Men ville jo tro at det ville gå direkte til pluss på batteriet uansett da, siden den trenger strøm uansett om det er noe med motoren å gjøre. Eller? Da er det jo nytteløst for meg, å feilsøke den, hvis man må begynne å demontere hele motoren, for å bli klok på den. Men er iallefall ikke selve vifta som er ødelagt, for den gikk fint igår da jeg satte direkte strøm på den. Så hva annet kan dere tro det kan være, som gjør at den er helt død? Kan det ha noe med at tenningen var fucked før? Etter at jeg måtte bruke makt for å få nøkkelen rundt? Men da ville jo det vært rart siden alt annet fungerer som det skal. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 jeg ville anbefale deg å gjøre to ting. 1. få tak i en haynes manual til bilen din. der står det om det meste i bilen din og hvordan det skrues fraværandre uten å ødelegge det. fåes på f.eks biltema og koster ikke så mye. 2. bli medlem av 190 klubben: http://www.mb190klubb.com/ koster 190Kr og der ligger det en how to på skifting av denne viften vis jeg husker riktig. + de kan hjelpe deg med alt rundt 190 og de har rabattavtaler med litt forskjellige steder som selger deler til bilen har aldri skiftet viften selv så kan ikke gjøre så mye mer for å hjelpe deg her. og tror vi snakker om forskjellige bokser her kan du få tak i bilder? Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 jeg ville anbefale deg å gjøre to ting.1. få tak i en haynes manual til bilen din. der står det om det meste i bilen din og hvordan det skrues fraværandre uten å ødelegge det. fåes på f.eks biltema og koster ikke så mye. 2. bli medlem av 190 klubben: http://www.mb190klubb.com/ koster 190Kr og der ligger det en how to på skifting av denne viften vis jeg husker riktig. + de kan hjelpe deg med alt rundt 190 og de har rabattavtaler med litt forskjellige steder som selger deler til bilen har aldri skiftet viften selv så kan ikke gjøre så mye mer for å hjelpe deg her. og tror vi snakker om forskjellige bokser her kan du få tak i bilder? Denne Haynes manual, kan man ikke laste den ned en plass? Syntes jeg så en link en plass, hvor jeg kunne åpne den i PDF format. Jaok..Skal ta og bli medlem i den klubben senere idag, hvis jeg får tid. Så skal jeg også legge ved et par bilder, sånn at vi ikke snakker om to forskjellige ting her. Hehe ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå