Gå til innhold

Midtøsten USA`s og vest-europas ansvar?


cowboyxx

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått en oppgave som er å drøfte påstanden " Det er USA og Vest-europa som har ansvaret for at midtøsten har blitt en ustabil del av verden" Jeg har også Olje som et underemne. Jeg kan ikke mye fra før så derfor kunne jeg trengt noen "stikk ord" rundt dette.

 

På forhånd takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påstanden er typisk eurosentrisk og nærmer seg på en måte om ikke en rasistisk tankegang, så en holdning som viser en overbevisning om kulturell overlegenhet. At ingenting stygt skulle skje uten at Europa eller USA er innblandet er en latterlig idé, at mange fremdeles har slike holdninger tror jeg i stor grad kan skyldes at Miftøsten har blitt politisert i Vesten og utnyttet for egne formål.

Lenke til kommentar
Midtøsten -> Olje

 

USA needs -> Olje

 

If USA cant have THEY TAKE -> Olje

 

måtte bare svare her for å advare trådstarter mot å ta slikt svada som dette seriøst. Halve forumet er USA hatere og dikter opp hva som helst for å sverte vesten. Finn deg ordentlige kilder til en skoleoppgave, og ikke hør på et kløyva ord som blir sagt her.

Lenke til kommentar
Midtøsten -> Olje

 

USA needs -> Olje

 

If USA cant have THEY TAKE -> Olje

 

måtte bare svare her for å advare trådstarter mot å ta slikt svada som dette seriøst. Halve forumet er USA hatere og dikter opp hva som helst for å sverte vesten. Finn deg ordentlige kilder til en skoleoppgave, og ikke hør på et kløyva ord som blir sagt her.

 

Vel, dette er jo høyst relevant. Men det er ikke bare USA, men også storbrittania. Se til Operation Ajax og hva slags konsekvenser det fikk. Både for den første gulfkrigen og den andre. For å ikke nevne dagens store sak. Nettopp ett teokratisk styre som kanskje utvikler atomvåpen i Iran har vært med på å gjøre regionen såpass ustabil som den er idag.

 

Ellers er det verdt å nevne verdensbanken og IMF og deres påvirkning. Det er latterlig å påstå at konflikt i midtøsten er ene og alene vestens ansvar. Men det å nevne blant annet deres innblandning i Iran, støtte til Irak som følge av første og dannelsen av Israel.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Det har vært konflikter mellom europa(/usa) og midtøsten, så lenge det har vært mennesker der. Hovedårsaken til konfliktene er kulturene som kræsjer, og begge typer kulturer som tror de er overlegne den andre.

 

Enig. Kulturen og særlig religion er vel noe av opphavet til konfliktene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...