Laka Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Hei! Har fått et lite oppdrag i sommerferien som består av en profilside / reklamasjonskanal for en bilbutikk. Vi snakker om en hovedside pluss 6-7 undersider hvor jeg også skal stå for det meste av innholdet (via research på bedriften, intervjuer osv.), hvor alt skal være dynamisk - kunden skal selv kunne redigere innholdet via et CMS. I tillegg vil de ha en løsning for bruktbiler, slik at de lett kan lage en liste, "ukens bruktbil" osv. ++ Så, noen med dette yrke som vil være behjelpelig med et lite overslag når det kommer til pris? Bare en ca. pris! På forhånd takk! =) Endret 15. juni 2008 av Laka Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hei! Har fått et lite oppdrag i sommerferien som består av en profilside / reklamasjonskanal for en bilbutikk. Vi snakker om en hovedside pluss 6-7 undersider hvor jeg også skal stå for det meste av innholdet (via research på bedriften, intervjuer osv.), hvor alt skal være dynamisk - kunden skal selv kunne redigere innholdet via et CMS. I tillegg vil de ha en løsning for bruktbiler, slik at de lett kan lage en liste, "ukens bruktbil" osv. ++ Så, noen med dette yrke som vil være behjelpelig med et lite overslag når det kommer til pris? Bare en ca. pris! På forhånd takk! =) Nå har ikke jeg dette som yrke. Men jeg vil tippe rundt 8000 - 10 000kr. Det spørs jo selvsagt hvordan ferdigproduktet blir da. Nå har ikke jeg dette som yrke. Men jeg vil tippe rundt 8000 - 10 000kr. Det spørs jo selvsagt hvordan ferdigproduktet blir da. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Dette vil variere utifra hvordan du løser oppdraget og hvor erfaren du er. Om du jobber med dette ofte, har lang erfaring, er effektiv og løser det på en "riktig" måte kan du fint kunne ta 15 - 20 000 kroner, men siden du poster det her regner jeg ikke med at jobber med dette profesjonellt. Om du vil kan du avtale en timepris med kunden. Dette kan være positivt for deg dersom du ikke er helt sikker på hvor lang tid det tar, men samtidig virke negativt for kunden da du på forhånd ikke kan si til kunden at dette bør ta 70-80 timer eller lignende. Om du bestemmer deg for å prise det etter timer bør du sette opp et regneark hvor du går over hvor lang tid hver "ting" vil ta. F.eks: Designe unik forside Designe undersider Kode forside Kode undersider Implementere CMS I tillegg til at du får en bedre oversikt selv, kan du presentere det for kunden for å vise hvor mye jobb som ligger i dette og kunden slipper å bli overrasket når han får regningen. Om du er usikker på hvor mye tid det vil ta, usikker på teknikkene som skal brukes og om denne typen oppdrag er nytt for deg bør du inngå en fast pris. En pris som ikke vil utrykke når du har problemer og må sitte oppe en natt for å feilsøke en feil. Når jeg gjør freelance har jeg heller priset meg ydmykt og opplevd at kunder reklamerer for deg, fordi de opplevde deg som billig og effektiv enn å prise deg dyr og virke som mer "corporate" enn du er. Endret 15. juni 2008 av sparks Lenke til kommentar
Laka Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Dette vil variere utifra hvordan du løser oppdraget og hvor erfaren du er. Om du jobber med dette ofte, har lang erfaring, er effektiv og løser det på en "riktig" måte kan du fint kunne ta 15 - 20 000 kroner, men siden du poster det her regner jeg ikke med at jobber med dette profesjonellt. Om du vil kan du avtale en timepris med kunden. Dette kan være positivt for deg dersom du ikke er helt sikker på hvor lang tid det tar, men samtidig virke negativt for kunden da du på forhånd ikke kan si til kunden at dette bør ta 70-80 timer eller lignende. Om du bestemmer deg for å prise det etter timer bør du sette opp et regneark hvor du går over hvor lang tid hver "ting" vil ta. F.eks: Designe unik forside Designe undersider Kode forside Kode undersider Implementere CMS I tillegg til at du får en bedre oversikt selv, kan du presentere det for kunden for å vise hvor mye jobb som ligger i dette og kunden slipper å bli overrasket når han får regningen. Om du er usikker på hvor mye tid det vil ta, usikker på teknikkene som skal brukes og om denne typen oppdrag er nytt for deg bør du inngå en fast pris. En pris som ikke vil utrykke når du har problemer og må sitte oppe en natt for å feilsøke en feil. Når jeg gjør freelance har jeg heller priset meg ydmykt og opplevd at kunder reklamerer for deg, fordi de opplevde deg som billig og effektiv enn å prise deg dyr og virke som mer "corporate" enn du er. Høres fornuftig ut. Tror vi har blitt enige om å sette en fastpris. Du sier du priser deg ydmykt når du gjør freelance-oppdrag - hva ville du prisa i dette tilfellet? +/- 10.000? Jobber ikke med dette profesjonellt nei, men vi ble enige om å betale meg på lik linje som et profesjonellt firma. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Nå har ikke jeg dette som yrke. Men jeg vil tippe rundt 8000 - 10 000kr. Det spørs jo selvsagt hvordan ferdigproduktet blir da. Jepp - noe slikt jeg hadde i tankene! =) Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Vi har allerede en løsning(det vil si vi ikke tar betalt i timer for cms løsning) Vi tar da 5000-10000 for det alene(alt ettesom hvor mye ekstra moduler som ønskes) (i året) Design ville jeg vel tatt 20 000 for hvertfall. Skal du faktisk finne allt eksten går det vel lett 50k med på det? Der har du et estimat på hvordan et "profft" fima ville priset det. For deg å lage innhold er faktisk en stor greie. Disse siste 70 er jo engangs sum da. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Vi har allerede en løsning(det vil si vi ikke tar betalt i timer for cms løsning) Vi tar da 5000-10000 for det alene(alt ettesom hvor mye ekstra moduler som ønskes) (i året) Design ville jeg vel tatt 20 000 for hvertfall. Skal du faktisk finne allt eksten går det vel lett 50k med på det? Der har du et estimat på hvordan et "profft" fima ville priset det. For deg å lage innhold er faktisk en stor greie. Disse siste 70 er jo engangs sum da. Det opereres med såpass "stive" priser ja.. men som du påpeker så blir det jo en god del jobb ut av det - særlig innholdet ja! Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Vanlig pris ligger vel rundt 1000kr timen. Hvertfall det jeg har regnet med her. Du kan vel ikke legge deg så høyt, men alt etter som du selv følger du er dyktig nok ville jeg nok lagt meg mellom 300-500kr timen hvertfall. Konsulent arbeid er utrygt. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Støtter Sebba her. Skal et slikt nettsted se profesjonelt ut og ha lang levetid (dvs kunne utvikles med kunden), må man fort regne opp mot 50 - 70 tusen. Årskostnaden blir uansett ikke så ille. Regner med at bedriften fort vekk bruker en god del tusen i året i markedsføring (sikkert i 100'+ klassen). En artig historie her fra en kontakt i reklamebransjen. De hadde en kunde som de laget ny profil og markesdamateriell for. Budsjett 500'. På slutten av arbeidet kom kunden med ønske om også å fikse nettsidene, budsjett 15'. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå