[email protected] Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg har hele diskografien til Children of Bodom på PC-en, men har et problem. Lydnivået er ekstremt høyt! Når jeg kjører "miks sanger" på iPoden, så kommer plutselig en cob sang opp og blåser ørene av meg. Hvordan kan jeg få skrudd ned lydnivået på disse sangene slik at de ligger på samme nivå som de andre? Trenger jeg programvare? Lenke til kommentar
anotherzen Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 du må sikkert bruke en normalizer, finner vel kanskje noe freeware som kan normalize de låtene du har som mest sansynlig er tatt opp med lav lyd. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) du må sikkert bruke en normalizer, finner vel kanskje noe freewaresom kan normalize de låtene du har som mest sansynlig er tatt opp med lav lyd. last ned programmer mp3gain. det er gratis og kan gå igjennom hele mp3-samlinga di og gjøre at alle CD'ene i SNITT har samme volum. i motsetning til mange andre normalizere vil mp3gain bevare de bråkete sangene og de stille og rolige, og bruke snittet av CD-en til å stille volumet. dessuten gjør den det helt uten tap av kvalitet og fullstendig reversibelt Endret 15. juni 2008 av bolt Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) du må sikkert bruke en normalizer, finner vel kanskje noe freewaresom kan normalize de låtene du har som mest sansynlig er tatt opp med lav lyd. snip dessuten gjør den det helt uten tap av kvalitet og fullstendig reversibelt Hva? Det er i såfall utenfor all standard. I såfall må du vel være avhengig av spesifikk software for å spille de av? Flac har støtte for replay-gain, men det har ikke mp3. Man kan ikke endre en komprimert lydfil med normalisering uten å rekomprimere fila, noe som vil gi kvalitetstap uansett hvordan man snur og vender på det. edit: Se her ja .... det ante meg. Normalisering av en mp3fil kan ikke gjøres uten kvalitetstap hvis man skal holde seg til standarden (noe man _BØR_ (jeg har fryktelig lyst til å si SKAL) gjøre). Derimot har _veldig mange_ mp3spillere søtte for normalisering on-the-fly, så du slipper å ødelegge selve fila, hvis man er villig til å ofre litt lydkvalitet. Dette må normalt slåes på, og kan godt hete noe annet enn normalisering. I menyene på min pioneer bilspiller heter det f.eks. noe helt annet, men husker ikke hva i farta. Mp3gain lagrer metadataen i et annet format/container, og da har man allerede beveget seg langt utenfor standarden etter min mening. Men så lenge spilleren støtter APEv2 vil det funke. Du vil få lyden komprimert i mp3 og ekstra metadata i APEv2 som igjen støtter replaygain. ID3 dataen blir tydeligvis ikke rørt, men en del spillere kan misoppfatte dette. Endret 15. juni 2008 av JKJK Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) joda, mp3 kan ha replay gain, og det funker på winamp, såvel som creative mp3-spilleren min. ..og xmms, forøvrig programmet jobber alt for fort til å kunne reenkode filen uansett. http://mp3gain.sourceforge.net/faq.php "No. MP3Gain does not decode and re-encode the mp3 to change its volume. You can change the volume as many times as you want, and the mp3 will sound just as good (or just as bad!) as it did before you started." "Also, the changes MP3Gain makes are completely lossless. There is no quality lost in the change because the program adjusts the mp3 file directly, without decoding and re-encoding." http://en.wikipedia.org/wiki/MP3Gain ...så du slipper å ødelegge selve fila... MP3Gain legger igjen informasjon om hva den har gjort på slutten av fila, i en spesiell tag som ikke leses av mp3-spillere. Dette kan man skru av, men om man velger å ha det på så kan programmet justere volumet tilbake til det det var og etterlate filen eksakt lik originalen om man av en eller annen grunn skulle ønske det på et senere tidspunkt. Null ødeleggelse. Mp3gain lagrer metadataen i et annet format/container, og da har man allerede beveget seg langt utenfor standarden etter min mening. Vel.. hvorfor bry seg om standarden til privat bruk? Jeg tror jeg måtte virkelig anstrengt meg for å bry meg. Så lenge det fungerer på alle mp3-spillere jeg har, inkludert xmms, winamp, telefonen og mp3-spilleren og er fullstendig tapsfritt så er jeg strålende fornøyd. Da slipper jeg også å kødde med å få real-time normalisering til å fungere på alle enhetene, samt at jeg slipper det mange normalizere gjør, nemlig at de normaliserer en sang av gangen så alle blir like høye. Endret 15. juni 2008 av bolt Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Tråden er flyttet til programvare, og jeg har også endret tittelen. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Har et spørsmål her. Når jeg bruker det programmet, så er det ingen save funksjon:S Filene er jo akkurat like høye etterpå, enda jeg har skrudd dem ned med 7DB! Hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 har du ikke på noe form for normalisering i avspilleren som "counterstriker" det hele Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 har du ikke på noe form for normalisering i avspilleren som "counterstriker" det hele Bruker iTunes. Er det noe sånt der? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 avspilleren... som i den fysiske lille dingsen du har på innerlomma. I en softwarespiller som itunes, winamp eller wmp kan jo alt trikses med. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 avspilleren... som i den fysiske lille dingsen du har på innerlomma.I en softwarespiller som itunes, winamp eller wmp kan jo alt trikses med. iPoden har en funksjon som heter volume normalizer, men den er så godt som ubrukelig... Man merker så godt som ingen forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå