Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en vil plutselig ikke starte


Anbefalte innlegg

Hei

 

Opplevde i dag tidlig til min store forbauselse at datamaskinen nektet å starte. Er akkurat som den ikke får strøm, for det skjer ingenting når jeg trykker på start-knappen.

 

Den fungerte helmaks i går kveld, og jeg slo den av på riktig måte. Hva kan være problemet? Jeg tviler også på at ledninger kan ha falt ut (om jeg ikke har ligget veldig urolig).

 

Jeg er klar over at det mest sannsynlig er lite respons å få her, men takk for dere som måtte svare. :)

 

Ha en fin dag videre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er klar over at det mest sannsynlig er lite respons å få her..

De fleste spørsmål får svar. Nå er din påstand om manglende respons bevist feil.

 

Lyn kan danne spenningstopper på strømnettet. Dette kan ødelegge elektriske koponenter koblet til strømnettet. En datamaskin som er koblet til nettet har strøm helt frem til hovedkortet selv om den er "slått av". Dermed vil en strømtopp kunne skade power eller elektronikk.

 

Moderne power har gjerne en automarsikring for å beskytte power og elektronikk forøvrigt. Forsøk å kobl ut strømkabelen noen minutter (dette vil evt. resette automatsikringen). Er du heldig holder dette.

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at det mest sannsynlig er lite respons å få her..

De fleste spørsmål får svar. Nå er din påstand om manglende respons bevist feil.

 

Lyn kan danne spenningstopper på strømnettet. Dette kan ødelegge elektriske koponenter koblet til strømnettet. En datamaskin som er koblet til nettet har strøm helt frem til hovedkortet selv om den er "slått av". Dermed vil en strømtopp kunne skade power eller elektronikk.

 

Moderne power har gjerne en automarsikring for å beskytte power og elektronikk forøvrigt. Forsøk å kobl ut strømkabelen noen minutter (dette vil evt. resette automatsikringen). Er du heldig holder dette.

Lite respons er ikke det samme som ingen respons.

 

Har vært inne på denne tanken litt, og tror nesten det er den eneste logiske forklaringen. Har prøvd som du sier, men det fungerer ikke.

Strømsforsyninga jeg har nå er av denne typen. går det an å finne ut om det er noen reset-funksjon på den? er ikke så veldig dyr, så er ikke sånn kjempestress å kjøpe en ny, men om det ikke er psuen som er noe gærent med er det jo litt kjedelig. noen andre tilsvarende psuer å anbefale?

Har du prøvt å gjøre den strømløs, før du prøver å starte den ?

går ikke an å starte den strømløs.

Lenke til kommentar
Har du prøvt å gjøre den strømløs, før du prøver å starte den ?

går ikke an å starte den strømløs.

 

Nei det er sant, men han mente å lade ut PCen før du prøver å skru den på igjen. Dra ut kontakten og hold inne på-knappen i 5 sekunder. Du kan også ta ut BIOS batteriet om du vet hvordan det gjøres.

 

Om ikke dette fungerer er det en fordel om du har en alternativ data der du kan feilsøke komponent for komponent. Som prosessoren, grafikkort o.l. Kan også prøve å jumpstarte PSU for å se om den har tat støyten fra lynet.

Lenke til kommentar
Takk for veldig utfyllende svar, CK!

Batteriet er bare å løsne ut, holde ute i 1 minutt (elns?) og ta inn igjen, sant?

 

Hvordan jumpstarte PSU?

 

Ut med batteriet, og plugg ut PSUen. Trykk og hold på-knappen i noen sekunder, så skal det holde. Sett inn batteriet og prøv å starte maskinen.

 

For å jump-starte PSUen trenger du en binders og så kortslutter du den grønne ledningen med hvilken som helst svart. Sett i bindersen først så slår du på PSUen med knappen bakpå.

Vær litt forsiktig når du gjør dette, om du er usikker så kan du ta det andre veien, å prøve en annen PSU på systemet.

 

Ellers er det bare å feilsøke komponent for konponent. Får håpe det er PSUen som har tatt trøkken, og ikke resten av systemet.

Lenke til kommentar

Ut med batteriet fungerte ikke.

 

Prøvde å jump-starte men ingenting skjedde idet jeg trykke på knappen.

 

Skal se om jeg ikke får flyttet over en 240w strømforsyning over for å se om det funker da. Å feilsøke del for del blir litt vanskelig siden jeg for tida mangler en cpuvifte på den andre pcen.

 

takk for svar så langt

Lenke til kommentar

Har fått testa nå, og alt hardware fungerer. Altså kun strømforsyninga som var gått føyken.

 

Så nå er jeg på utkikk etter en ny en. Du, CK. Det virker som du har peiling på hva du snakker om (takk for all hjelp forresten). veit du om en strømforsyning på minimum 400W som har en slik sikring som det ble snakket om tidligere? slik at den ikke blir ødelagt ved lynnedslag.

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Har fått testa nå, og alt hardware fungerer. Altså kun strømforsyninga som var gått føyken.

 

Så nå er jeg på utkikk etter en ny en. Du, CK. Det virker som du har peiling på hva du snakker om (takk for all hjelp forresten). veit du om en strømforsyning på minimum 400W som har en slik sikring som det ble snakket om tidligere? slik at den ikke blir ødelagt ved lynnedslag.

 

Takk på forhånd

 

Kan anbefale Corsair VX 550W. Corsair er et godt merke som skal holde lenge. Om du har tenkt å oppgradere hardwaren din, kunne det kanskje være en idé å kjøpe en med litt mer effekt (watt). Ettersom nyere hardware kan trekke en del. Corsair har PSUer med hopp på 100watt, så du kan få 560, 750 watts osv.

 

Når det gjelder sikring, så skal alle PSUer ha det. Er nok derfor hardwaren din fremdeles er i livet, fordi sikringen gikk i PSUen og ikke sendte alt inn på systemet.

 

Bare hyggelig å hjelpe, håper det går i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...