Gå til innhold

Terminal i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg vet Terminal kan brukes til å gå gjennom mapper, se hva de er og slikt, men hva er det egentlig godt for? Kan en ikke bare bruke vanlig utforsker? Kan noen si meg hva Terminal gjør som ikke utforsker kan gjøre?

Fortell fortell, er ny i dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert mange som kan gi en mye bedre forklaring en meg, som er en rimelig fersk Linux-bruker, men terminal kan gi avansert kommandoer. Så og si alt som kan gjøres i et grafisk grensesnitt kan gjøres i terminal (om ikke enda bedre).

Edit: Et eksempel:

La oss si du vil installere Thunderbird i Ubuntu. Dette kan da gjøres på to forskjellige måter.

1. Du starter opp Synaptic Package Manager, søker etter Thunderbird og markerer for installering.

2. Du starter terminalen og skriver sudo apt-get install thunderbird.

Begge disse fremgangsmåtene vil resultere i det samme. Fordelen med terminal er når du skal ta i bruk de mest avanserte funksjonene, men dette skal jeg overlate til noen andre å fortelle mer om :p

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Aah, ok :)

Men ang. installasjonen..

Hvis jeg laster ned Thunderbird, og den heter "th-bird3beta5.exe" f.eks. Hva gjør jeg da? Finner Terminal filen uansett? Må jeg endre navn fra "thunderbird" til "th-bird3beta5.exe" i kommandoen?

Takk btw :)

Endret av xcitu
Lenke til kommentar

.exe-filer er forbeholdt Microsoft sine operativsystemer, men disse kan altså brukes med Wine i Linux. Så hvis du vil installere Thunderbird i Ubuntu har du gjort en feil i prosessen hvis du er i ferd med å installere fra .exe-fil i og med at det allerede finnes en Linux-versjon av Thunderbird.

Hvis du virkelig skal installere Thunderbird nå, så kan du absolutt prøve

sudo apt-get install thunderbird

i terminalen. Da laster den ned nyeste versjon og installerer den for deg. Du trenger ikke laste ned noe i forkant (under den forutsetning at maskinen er tilkoblet internett.

Prøver du å kjøre en .exe fil i Linux/Ubuntu vil den starte den i Wine, som sagt.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Haah, rått ^^

Ja, .exe filer brukes ikke i Ubuntu, but you got my point ^^

Men hvordan fungerer dette for andre programmer?

La oss si jeg vil ha tak i Opera, Firefox og aMSN, skifter jeg bare ut "thunderbird" i kommandoen da?

Og hva hvis jeg vil installere selv? Laster ned thunderbird for linux, what to do? Bare dobbelklikke og la installasjonen gå?

Endret av xcitu
Lenke til kommentar

Stort sett kan du gjøre akkurat det samme i en terminal som i grafiske programmer, det er bare to ulike måter å gjøre det på. Enkelte ganger er den ene metoden bedre enn den andre, feks:

apt-get install firefox firefox-3.0 opera vlc amarok ubuntu-restricted-extras wine

Dette vil innstalere en haug med programvare med en enkel linje i terminalen. Skulle jeg gjort det samme i en grafisk pakkebehandler måtte jeg søkt opp hver enkelt pakke og huket den av for innstalasjon.

Det vil også være mye enklere å guide noen ved å gi dem terminalkommandoer istedet for å be dem gå til den og den menyen, den fanen, høyreklikke her og der osv. Med ulike språk, konfigurasjon og versjoner av programvaren kan det være et mareritt.

EDIT: Hvorfor skulle du ville installere selv? :p

Neida, det er jo enkelte ganger pakkene som ligger i pakkekildene er litt utdaterte, og ikke alt ligger der heller.

Metoden for manuell innstalasjon vil naturligvis variere etter hvordan programvaren er gjort tilgjengelig. Noen ganger er det en pakkefil du kan dobbeltklikke (feks hvis du laster ned skype eller opera fra nettsidene deres), andre ganger er det en akrivfil du må pakke ut hvor det ligger et innstalasjonscript du dobbeltklikker på (feks hvis du laster ned nyeste Flash) og enkelte ganger må du kompilere fra kildekode. Sistnevnte er en litt mer omstendig prosess. :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Tror du er best tjent med å gjøre deg kjent med Synaptic Package Manager hvis du ikke kjenner til denne fra før. Klikk på System -> Administration -> Synaptic Package Manager.

Her kan du enkelt søke på programmer og installere dem. Thunderbird er i grunnen et dårlig eksempel for hva som kan installeres i terminalen, for den har et så enkelt pakkenavn som "thunderbird". Andre pakker kan ha navn som "opera-95.2-amd64" (dette er ikke et reelt navn), og det krever derfor forkunnskaper om pakken eller research for å finne korrekt pakke. Synaptic gjør alt dette for deg, og lister de pakkene som er tilgjengelige.

Ja, det gjør du.

Tips: Trykk TAB for å auto-fullføre halvskrevne ting i terminalen

Denne har jeg tydeligvis oversett. Takk for tipset!

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Ok.

Men har et spørsmål som går utenfor Terminal i Ubuntu;

Jeg har AMD prosessor med støtte for x32 og x63(x86-x64 @ CPU-Z) og lurer på noe.

Her kan jeg laste ned norsk ubuntu, desktop CD, Server og alternative.

"The desktop CD allows you to try Ubuntu without changing your computer at all, and at your option to install it permanently later."

Kan jeg bare prøve det med desktop CD? Eller kan jeg installere det permanent også? Slik at det overskriver alt annet(Win xp) jeg har på PCen, eller er jeg nødt til å laste ned en annen versjon for å kunne installere permanent. For server så står det at det installerer permantent med en gang, men så er det ikke server jeg skal ha.

Enkelt og greit;

Kan jeg bruke desktop CD for å installere Ubuntu 8.04 LTS permanent? Eller må jeg laste ned noen annen versjon for å kunne installere permanent? If so, where?

Og en ting til..

Det finnes CD og DVD versjon av ubuntu, henholdvis 700 mb og 4 GB. Hvilken er best å installere?

Takker :)

Endret av xcitu
Lenke til kommentar

Ja, du bruker samme CD/DVD for å innstalere. "and at your option to install it permanently" står det jo i sitatet ditt :p

DVD lesehastighet er litt raskere, så selve innstalasjonen vil gå fortere. Det vil også ligge en del pakker der, slik at du kanskje ikke trenger å laste ned like mye hvis du skal ha noe ekstra programvare.

Lenke til kommentar

Terminalen er best til å raskt utføre operasjoner som krever mye manuelt arbeid i et grafisk brukergrensesnitt.

Ta f.eks opprettelse av 1000 mapper :

mkdir mappe{0..999}

Automatisk formatering av tekst :

cat /etc/passwd | grep bin/.*sh | awk -F: '{printf("Brukernavn :\t%s\nNavn :\t%s\nUID :\t%s\nHjemmekatalog :\t%s\nShell :\t%s\n\n",$1,$5,$3,$6,$7);}' > listeoverbrukere.txt

(Henter ut data fra /etc/passwd, og genererer en tekstfil med mer "lesbar" info om brukere på systemet som har et innloggingsshell.)

Dette er typiske operasjoner som krever masse fikling, copying/pasting, etc i et GUI, mens det kan gjøres på sekunder i terminal etter en smart konstruert kommando.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...