Neppe Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Hei Driver for tiden å selger unna våre bærbare, rett og slett fordi vi har ikke nytte av dem lengre. Istedet skal vi kjøpe oss enda en stasjonær. Samboern min skal arve den gamle (Hun kommer til å kjøre 1280x1024 og jeg 1920x1200, så jeg trenger litt mer kraft) Dette skal handles på komplett, siden det bare er noen mil unna herifra. Cpu: Intels C2D E8400 Ram: Corsair Dominator 4GB (Veldig usikker) HK: Asus P5N-SLI (Veldig usikker) Vifte: Zalman (Usikker) Kabinett: Cooler Master Centurion (Veldig usikker) HDD: Samsung Spinpoint 500GB Jeg har ikke glemt skjermkort og strømforsyning. Har ett 8800GTX kort som skal inn og en Corsair Powersupply 550W som skal drive dyret. Budsjett er forøvring rundt 6000-7000 på disse delene. Jeg ser ingen grunn til å gå for en quad cpu, i og med at ytelses forskjellen i spill (Age of conan) ikke er stor nok. Jeg vil da heller legge ekstra i Ram og godt Hk. Jeg er ikke typen som betaler 500,- ekstra for 166mhz til. Takker for tips. Endret 15. juni 2008 av Neppe Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Popper denne, og håper jeg får svar. Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Så hva er det egentlig du spør om? Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Eg ser du har eit 8800GTX. Men kjem du til å skaffe deg eit til seinare og køyre dei i SLI? Viss ikkje er det veldig liten vits i å kjøpe eit "SLI-hovedkort". Eg har fått putta dette inn i skallen såpass mange gongar no at eg har skjønt det (endelig). Eg har høyrt (ikkje prøvd) at nFORCE-korta er dårligare enn andre kort i form av ustabilitet o.l. Og sidan du ikkje kan ha SLi på andre kort enn desse er det liten vits i å kjøpe eit (med mindre du SKAL ha SLI då selvfølgelig...) Endret 16. juni 2008 av Breidablik Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Styr unna hovedkortet medmindre du SKAL kjøre sli som Breidablik sier, kortet er dessuten gammelt som alle hauger - det støtter på en måte de gamle Intel Quads (Q6xxx) serien, men nyere Q9xxx og kommende firekjerner kan du glemme. Skal du ha et rimelig sli kort vil Asus P5N-D som er arvtageren være et bedre valg, men uansett er alt av Intel mye bedre, f.eks P35, P45, X38 eller X48. Zalman 9700NT er heller ikke det beste lenger - kjøler bra, men altfor dyr - mange konkurrenter som er billigere og minst like bra som f.eks OCZ Vendetta, Coolermaster Hyper 212 og Gigabyte G-Power II Pro for å nevne noen - til prisen du må gi for Zalman 9700 får du blant andre en Thermalright Ultra 120 Extreme som er i en helt annen klasse. Det er svært mange som har Zalman 9700 fordi den har vært på markedet lenge og er fryktelig opphypet - den var et bra kjøp når den kom. Endret 16. juni 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hehe, ja det var PerUlv2 her som sa det til meg først, trur eg... Eg har forresten slått frå meg tanken på SLI for leeenge sidan, berre så det er sagt. Eg skal sjølv kjøpe meg ny CPU-kjøler og har sett litt i prisguiden. Eg kom fram til ein Thermaltake Big Typhoon Nokon som veit om den er noko å satse på? Eg har sett at det er ein del som har denne kjøleren, og den har jo fått berre gode komentarar i prisguiden, så eg lurer på om det er eit godt kjøp. Dersom den er bra kan jo den vere aktuell for trådstartar også. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg har tilfeldigvis en Big Typhoon VX også ;-) Den begynner også å bli gammel, men er helt grei hvis du får den billig, alle kjølerene jeg nevnte vil være like bra eller bedre, men ikke noe galt med Big Typhoon VX Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Ja, det var eigentlig VX eg tenkte på (linka litt feil). Den kostar litt under 400 kr no. Ein annan grunn til at eg vurderer denne er at den passar til både sokkel LGA775 og sokkel AM2. Eg kjem nok til å oppgradere HK og CPU om ei stund, så då vil eg helst sleppe å måtte kjøpe ny kjøler igjen... Men dersom det er andre du kan anbefale (som passar til begge sokklane) er det berre å seie frå. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Stort sett alle kjølere nå til dags kommer med monteringsett for både 775 og am2 Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Kjekt å vite! Edit: Eg ser forresten etter ein kjøler som ikkje bråkar så alt for mykje. Helst under 20dBA om mulig. Det var også ein av grunnane til at eg såg på den kjølaren. Endret 16. juni 2008 av Breidablik Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Hva med kabinett og ram? Jeg er usikker på valg av ram. Har ikke satt meg så mye inn i det i det siste. Kabinett er jeg heller ikke sikker på. De har jo forskjellige egenskaper. Har tenkt på det Antec P182 kabinettet. Er ganske viktig at kabinettet ser "rent" ut. Har forøvring ikke tenkt å kjøre SLI. Takker for tips på kjøler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå