Gå til innhold

bk - Sideelv av Haggardselva

Anbefalte innlegg

Vi prøver igjen med eit bilde frå ein av skogsturane mine. Denne gangen hadde eg egentlig gjort meg ferdig og var på veg tilbake, då eg fann ei lita sideelv, som eg ikkje hadde merka før. Her var tempoet noko roligare enn i hovedelva, og omgjevnadane var også lettare å kontrollere. Denne blir det turar tilbake til. Dette er to versjonar av det samme bildet. Det er ikkje så store forskjellar på dei, men det kan vere greit å vite om det er den beskjerte eller den orginale versjonen som passar best.

post-69255-1213526116_thumb.jpg

post-69255-1213526128_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker det første best, der du får med litt av løpet oppover. Likte disse mye bedre enn de forrige. Komposisjonen er mer helhetlig. Mulig du kan hente litt mer informasjon ut av de mørkeste delene av bildet, tenker på en del av steinene, som kan fremstå enda vakrere. Flott bilde

Endret av andersj
Lenke til kommentar

Jeg likte det første bildet best, som jeg antar er orginalen. Det var mere luft rundt selve vannet, og så kunne man se hvor vannet kom fra, noe som for meg skapte litt mer liv. Den beskjærte versjonen ble litt for "klumpete" og innestengt liksom. Flotte farger på begge, men jeg ville kanskje hatt litt mer kontrastjustering, og muligens litt lenger lukkertid.

Lenke til kommentar
Tror kansje bildet hadde blitt litt finere med en smule kjappere

lukker tid slik.

tror kansje en ville fått litt mere detaljer i vannet.

Jeg regner med at det var bevisst valg fra trådstarters side å ha såpass lang lukkertid at vannet ikke ble fryst.

Om bildet:

Jeg tror jeg ville prøvd å ha enda litt lengre lukkertid, slik at vannet hadde blitt enda mer "mykt". Men sånn som det fremstår nå synes jeg det er et fint bilde, med fin kombinasjon av vannet i bevegelse og de ubevegelige delene rundt (planter og steiner). For øvrig er jeg enig med de andre som har svart her: jeg liker det originale utsnittet best.

Lenke til kommentar

Takk for alle kommentarer.

Ja, det er det første som er orginalen. Ikkje så stor forskjell på dei, men det andre er kutta litt i toppen, og ein smule i sidene, men ein må nok sjå etter for å sjå det.

Mtp å få vatnet roligare, så er lukkartida valgt ganske bevisst for å få denne effekten. Er usikker på om raskare lukkartid ville fått mindre fartsfølelse. Då blir det meir detaljar i vatnet og ofte vil ein sjå bevegelsen tydeligare med kortare lukkartid. med lenger lukkartid så får ein litt meir slørete og drøymande effekt på vatnet. Litt lenger lukkertid kunne nok vore aktuelt, men i dette tilfellet vart det denne lukkartida som vart valgt. Det har sjølvsagt også litt med det tilgjengelige lyset å gjere.

Kunne kanskje sprita opp fargane og kontrastane enda litt meir, men har til no valgt å ikkje gjere så mykje med bildet i forhold til etterbehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...