sverrelerre Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Prøver meg på en post her i bildekritikken: Jeg var ute og gikk i et landlig strøk av vårt "sentrale østlandsområde" i går kveld, og de flotte åkrene var badet i varm kveldssol. Dessverre var så og si alle muligheter for landskapsbilder forstyrret av det norske landskaps svøpe: høyspentledninger... Så, jeg bestemte meg for å heller ta bilder av dem i stedet for å prøve desperat å holde dem ute av bildene. Hva synes dere? Landlig 1/200 sek, f/7,1, 55mm, ISO 200 Linjer 1/500 sek, f/5,6, 200mm, ISO 400 Lenke til kommentar
archanios Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Usikker på kor bevisst det er frå di side, men for meg så blir det litt ødeleggande at himmelen i begge bilda er såpass overeksponert. Veit at det er vanskelig å få veldig gode eksponeringar når det er veldig stor forskjell på himmel og landskapet, men ofte kan det vere lettare å hente ut litt detaljar frå litt mørke område, enn veldig lyse. Syns egentlig at begge bilda har potensiale. Spesielt bilde 1 som eg syns har eindel fine skyggar og der straumledninga leder fint innover i bildet, samtidig som steingarden bryter litt opp. Likte også veldig godt tonen i bildet. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Usikker på kor bevisst det er frå di side, men for meg så blir det litt ødeleggande at himmelen i begge bilda er såpass overeksponert. Veit at det er vanskelig å få veldig gode eksponeringar når det er veldig stor forskjell på himmel og landskapet, men ofte kan det vere lettare å hente ut litt detaljar frå litt mørke område, enn veldig lyse. Syns egentlig at begge bilda har potensiale. Spesielt bilde 1 som eg syns har eindel fine skyggar og der straumledninga leder fint innover i bildet, samtidig som steingarden bryter litt opp. Likte også veldig godt tonen i bildet. Takker for tilbakemelding:-) De utbrente partiene av himmelen er delvis bevisst fra min side: På den ene siden var det jo ikke bevisst i utgangspunktet at bildene skulle ha utbrente himler da jeg tok dem. Men selv om jeg synes at utbrente høylys ofte kan ødelegge bilder, er grunnen til at jeg lastet opp akkurat disse bildene at jeg syntes himmelen på en måte bidro til stemningen i bildet. Men av erfaring jeg vet hvor vanskelig det kan være å koble seg fra bilder en har tatt selv og vurdere dem objektivt - derfor veldig nyttig med tilbakemeldinger:-) Endret 15. juni 2008 av sverrelerre Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Likte bilde 1 sykt godt pga fargene, men synd utbrente områder ødelegger opplevelsen for meg. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hvis fargene er bevisste, så er den utbrente himmelen det også. Om jeg synes at det er vellykket er jeg ikke helt sikker på, men ideen er god. Jeg liker litt syke farger av og til, og her har du funnet en form for balanse. Det er dust nok for meg. Det jeg ikke er helt komfortabel med er at komposisjonen er så ordinær. Jeg kunne nok også lekt med tilsvarende effekter, men det hadde nok blitt med mer radikale komposisjoner. Men det er mulig at den tradisjonelle komposisjonen er riktig for dette bildet. Den utbrente himmelen er i alle fall på sin plass, og du har tenkt godt utenfor boksen. Men det er nok en liten vei å gå fortsatt innen det eksperimentelle landskapet. For disse bildene viser også at du har grunnteknikken inne. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Hvis fargene er bevisste, så er den utbrente himmelen det også. Om jeg synes at det er vellykket er jeg ikke helt sikker på, men ideen er god. Jeg liker litt syke farger av og til, og her har du funnet en form for balanse. Det er dust nok for meg. Det jeg ikke er helt komfortabel med er at komposisjonen er så ordinær. Jeg kunne nok også lekt med tilsvarende effekter, men det hadde nok blitt med mer radikale komposisjoner. Men det er mulig at den tradisjonelle komposisjonen er riktig for dette bildet. Den utbrente himmelen er i alle fall på sin plass, og du har tenkt godt utenfor boksen. Men det er nok en liten vei å gå fortsatt innen det eksperimentelle landskapet. For disse bildene viser også at du har grunnteknikken inne. Takker for interessant tilbakemelding. Interessant at du nevner mer radikale komposisjoner, komposisjonen på disse var vel kanskje ikke like dristig som etterbehandlingen nei... :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå