Splitter Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hva er egentlig dette? Missforståelse, bløff, eller evighetsmaskin? http://tv2nyhetene.no/snop/article1986170.ece Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Vannet spaltes og så forbrennes hydrogenet, man må altså tilføre en form for energi for å få spaltet vannet. Elektrolyse er en enkel måte å spalte vann på. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Det må være en misforståelse? Om vannet skal spaltes må det tilføres energi. Om den energien tilføres fra f.eks. solenergi, vil det være like greit å ha batterier som lades av solenergi. Sannsynligvis går bilen på hydrogen og slipper ut vanndamp. Også har en eller annen jounalist bevist eller ubevisst hoppet over et par ledd i prosessen. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Det er også litt feil å si at hydrogenbiler er rene siden det eneste utslippet er vann. Greit nok at det eneste i nærmiljøet er vann, men du må fremdeles utvinne hydrogen, så er spørsmålet om det er med fornybar energi eller f.eks naturgass. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Bilen får energien fra grundig lurte investorer Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 De direkte utslippene er jo bare vanndamp? Klart det har alt å si om energien er laget av solceller eller kullkraft for totalutslippet sin del. Jeg ser på bt.no at det skal være en "hemmelig" kjemisk blanding som fikser biffen. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Det er godt mulig det finnes en kjemisk metode for å spalte vann også, men likefult må den lages og skiftes ut etter hvert som den blir "brukt opp". Endret 15. juni 2008 av Frijazz Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Joda, elektrolyse eller "hemmelig" kjemisk blanding vil jo virke det, men uansett vil den jo forbruke mer energi enn den gir tilbake, så jeg skjønner egentlig ikke hva den store nyheten bak dette er. Bilen får energien fra grundig lurte investorer Det sies jo at det blir født en idiot hvert minutt, så der har vi en uendelig energikilde. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det er riktig at med kjente metoder så må man tilføre ganske mye elektrisitet for å spalte vann i hydrogen og oksygen atomer som vann består av. Det dette firmaet hevder er at de har funnet en måte å spalte vann via en brensels-celle og en kjemisk reaksjon. Dette er noe det forskes mye på, og spesielt er det mange som forsøker å finne kjemiske stoffer, metaller eller lignende som fungerer som en katalysator (i kjemisk forstand). En katalysator i kjemisk forstand forårsaker en kjemisk reaksjon uten selv å bli forbrukt. Batterier baserer seg f.eks. på kjemiske reaksjoner, men her blir stoffene forbrukt i større eller mindre grad. Eksempel på mindre grad er oppladbare batterier der reaksjonen kan reverseres ved tilføring av elektrisitet igjen - men det er da snakk om å tilføre mer enn man får ut. "Den hellige gral" for mange forskere og firmaer er altså å finne den ideelle måten å spalte vann på med minimum tilførsel av energi. Om dette japanske firmaet har klart det eller ikke - gjenstår nok å se. Det som høres for godt ut til å være sant er som regel det... F.eks. hjelper det lite om løsningen de har funnet faktisk virker, dersom det viser seg at de kjemiske stoffene som må til krever mye energi for å produseres, er skadelige for miljøet eller er svært dyre i seg selv... Men ellers er spalting av vann via solenergi og elektrisitet forsåvidt en relativt miljøvennlig metode der "eksosen" i form av vanndamp er helt ren (og vannet kan jo spaltes på nytt når vanndampen blir til vann igjen). Problemet idag er bare at denne spaltingen krever mer elektrisitet enn det smaker. Lagring av hydrogen er også komplisert pga eksplosjonsfare og volum. Sånn sett er spalting mens bilen kjører hvor det bare lages en liten passende mengde hydrogen via en kjemisk reaksjon/brenselscelle å foretrekke. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jasså, man kan bruke en brenselcelle motsatt vei også? For å spalte vann? Den var ny. De vanlige brenselcellene (de som jeg har hørt om) forener to stoffer (ofte hydrogen og oksygen) og i prosessen dannes det strøm til bilens elmotor (en brenselcellebil er egentlig en helt vanlig elbil med et uvanlig batteri, brenselcellen). Metall som katalysator for å spalte vann? Jøss, den var ny. Derimot kan en tank fylt med spesielle metallhybridpulver lagre mer hydrogen enn om det ikke var noe slikt pulver i tanken. Metallhybridtanker fremstiller altså ikke hydrogen, det er bare en alternativ måte å lagre det på. Dessverre er pulveret tuuuungt, så dermed blir tanken ganske tung. Og hydrogenet må uansett framstilles på normal måte. Å bruke solceller på bilen for å lage strøm for å lage hydrogen som skal brukes i en brenselcelle for å lage strøm til bilens elmotor er tullete. Det er myyyyye mer effektivt å bruke strømmen fra solcellene direkte i elmotoren. Selvsagt er det det. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Her er en kritisk kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Genepax Press ReleasesGenepax demonstrated the car in the Japanese city of Osaka on 12 June 2008. Genepax Claims that one liter (2.1 pints) of any kind of water—rain, river or sea (even tea, stated the press release)—is all that is needed to run the engine for about an hour at a speed of 80 km/h (50 mph). However, their claims that a 300 watt (0.4 horsepower) engine could drive the car (the weight of which has not been specified) at this speed and for this duration despite wind resistance / Automobile drag coefficients and other energy-draining forces warrants further investigation. The demonstration vehicle was a Takeoka Reva[7], a small electric car whose manufacturer claims a range of 85 km running on its standard set of batteries, which take 8 hours to charge off the mains at 100 V on a 15 A circuit. A charge of up to 12 kWh for a range of 85 km suggests that the micro car draws about 40 times more power than the claimed rating of the fuel cell. This would indicate that during the test drive the fuell cell could have contributed little more than 2% of the power used, the remainder being drawn from the previously charged batteries. Should Genepax validate their claims, no infrastructure would be required to recharge the car's batteries, which is usually the case for most electric cars. The vehicle will supposedly continue to run for as long "as you have water to top up with from time to time." [8]. As the residual product of the engine is also water, this would in principle lead to the development of a perpetual motion engine, in which the exhaust product, water, could be fed directly back into the system as fuel. Criticism The car as it is described by Genepax is a perpetual motion device. Such a device or system would be in violation of the law of conservation of energy, which states that energy can never be created or destroyed, and is therefore impossible. If Genepax would succeed in proving that their claims are true, then special relativity, general relativity, the first law of thermodynamics as well as all other scientific theories and principles that build on the law of conservation of energy and/or the related equation E=mc² would be disproven. In short: the claims raised by Genepax are fundamentally inconsistent with our current understanding of the universe. The only alternative would be that Genepax is currently misleading the media as well as the public, and that a different source of energy is used for the car. Prosjektets hjemmeside: http://www.genepax.co.jp/ Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jasså, man kan bruke en brenselcelle motsatt vei også? For å spalte vann? Den var ny. De vanlige brenselcellene (de som jeg har hørt om) forener to stoffer (ofte hydrogen og oksygen) og i prosessen dannes det strøm til bilens elmotor (en brenselcellebil er egentlig en helt vanlig elbil med et uvanlig batteri, brenselcellen). Metall som katalysator for å spalte vann? Jøss, den var ny. Derimot kan en tank fylt med spesielle metallhybridpulver lagre mer hydrogen enn om det ikke var noe slikt pulver i tanken. Metallhybridtanker fremstiller altså ikke hydrogen, det er bare en alternativ måte å lagre det på. Dessverre er pulveret tuuuungt, så dermed blir tanken ganske tung. Og hydrogenet må uansett framstilles på normal måte. Å bruke solceller på bilen for å lage strøm for å lage hydrogen som skal brukes i en brenselcelle for å lage strøm til bilens elmotor er tullete. Det er myyyyye mer effektivt å bruke strømmen fra solcellene direkte i elmotoren. Selvsagt er det det. Det er vanlig at brenselsceller kan kjøres begge veier, dvs. at du kan enten gi dem hydrogen/oksygen, og du får strøm ut, eller du kan gi den strøm og vann, og du får hydrogen/oksygen ut. Her har du en link til en slik celle bygget inn i en "lekebil": http://www.minihydrogen.dk/catalog/product...?products_id=63 Om du er i oslo, send meg en PM så kan jeg vise deg en eldre utgave av denne bilen. Lenke til kommentar
sirlancelot Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jasså, man kan bruke en brenselcelle motsatt vei også? For å spalte vann? Den var ny. De vanlige brenselcellene (de som jeg har hørt om) forener to stoffer (ofte hydrogen og oksygen) og i prosessen dannes det strøm til bilens elmotor (en brenselcellebil er egentlig en helt vanlig elbil med et uvanlig batteri, brenselcellen). Metall som katalysator for å spalte vann? Jøss, den var ny. Derimot kan en tank fylt med spesielle metallhybridpulver lagre mer hydrogen enn om det ikke var noe slikt pulver i tanken. Metallhybridtanker fremstiller altså ikke hydrogen, det er bare en alternativ måte å lagre det på. Dessverre er pulveret tuuuungt, så dermed blir tanken ganske tung. Og hydrogenet må uansett framstilles på normal måte. Å bruke solceller på bilen for å lage strøm for å lage hydrogen som skal brukes i en brenselcelle for å lage strøm til bilens elmotor er tullete. Det er myyyyye mer effektivt å bruke strømmen fra solcellene direkte i elmotoren. Selvsagt er det det. Det er vanlig at brenselsceller kan kjøres begge veier, dvs. at du kan enten gi dem hydrogen/oksygen, og du får strøm ut, eller du kan gi den strøm og vann, og du får hydrogen/oksygen ut. Her har du en link til en slik celle bygget inn i en "lekebil": http://www.minihydrogen.dk/catalog/product...?products_id=63 Om du er i oslo, send meg en PM så kan jeg vise deg en eldre utgave av denne bilen. Hadde vært kult å moddet den bilen litt, bygd en stor flaskebank og en kraftigere motor Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Kjemiprofessoren Martin Ystenes på NTNU slakter prosjektet fullstendig som reinspikket svada: http://www.vgb.no/28815/perma/333484/ Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 var jo en film med keanu reaves hvor dem greide dette, men er sikker på at om det stemte hadde staten slengt 10kr literen i avgifter på kranvann =) Lenke til kommentar
Flin Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Sånn til ettertanke, vanndamp er også en klimagass. Muligens værre en co2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Man kunne jo gjort som Martin Ystenes foreslo i sin kommentar: Samle opp vanndampen fra eksosrøret og bruke det på nytt som vann i tanken. Hvis energien i bilen virkelig kommer fra vannet så har man dermed en perpeteum mobile. 1 Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Sånn til ettertanke, vanndamp er også en klimagass. Muligens værre en co2 Så hver gang jeg tar meg en dusj så tar jeg sakte men sikkert knekken på jordkloden vår? Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Global dimming er et område som er lite forsket på, men det stemmer at vann har en virkning på den globale oppvarmingen. Det sies at vanndampen som stiger, sørger for at strålene som reflekteres fra jorden og ut igjen, blir stengt inne pga vanndampen, men fordi vanndamp tilbringer relativt kort tid i atmosfæren, så er det vanskelig å si. Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Man kunne jo gjort som Martin Ystenes foreslo i sin kommentar: Samle opp vanndampen fra eksosrøret og bruke det på nytt som vann i tanken. Hvis energien i bilen virkelig kommer fra vannet så har man dermed en perpeteum mobile. Vannet forsvinner ikke ut via eksosrøret på de eksemplene jeg har sett. Da lagres vannet i en annen beholder på bilen som utnyttes senere, på nytt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå