Gå til innhold

Bestille fra USA til Svalbard poste restante.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men er Svalbard ute av landet?

Både ja og nei, derfor er vel ikke en ferietur dit å regne som ut av landet ,menst de som bor der slipper toll/moms på det de innfører, vi andre slipper vel bare unna med rimelige priser på det vi kjøper der men har ikke muligheten til lovlig å bestille noe inn til Svalbard.

En som bor på Svalbard kan feks ta med seg sin bil til fastlandet i 3 mnd pr år uten å måtte fortolle den, men han får ikke kjøre på de skiltene de bruker der, ergo må han kjøpe nye skilt (norske) og betale en veiavgift til (fordi avgiften følger skiltene) i tillegg kommer frakt på ca 3-4000 hver vei .

PS: Ikke alt er billig der oppe, en pakke H-melk koster ca 32 kr :cool:

Lenke til kommentar
Så det er verken lov å bestille ting dit hvis du ikke bor der, og siden du ikke er ute av landet gjelder ikke grensen på 6000kr.

Det var to forbrytelser i en smekk det ;)

For Svalbard er faktisk Norge.

Etter det jeg har forstått så er det noe sånt ja,uten at jeg kan bekrefte det 100% .

Jeg fikk et objektiv via Svalbard,det kjøpte min sønn og han måtte ta det i bruk der oppe og ta det med seg uten embalasje, altså som brukt for å ikke betale toll. Da kunne han selge det lovlig til meg.

Lenke til kommentar
Hmm.. dette høres ikke oppløftende ut.

Hva med å bestille poste restante til Sverige eller Finland? Da er man i det minste helt sikkert ute av landet, men da må det vel betales moms i disse landene før jeg får det ut?

Det er ikke noe problem i det hele tatt,har selv bestilt ting der og fått det til nærmeste postkontor på svensk side,vet også at mange gjør dette når de planlegger svensketur og skal handle sprit samtidig og det ikke er pol dit de skal.

Lenke til kommentar

Om du fremdeles vil handle objektivene uten å bruke poste restante som tydeligvis er litt omdiskutert kan du få en bedrift til å spesialbestille varene til deg. Du kjøper de på vanlig måte fra butikken, de får en fortjeneste og du sparer forhåpentligvis iallefall litt av det du ville betalt i mva på fastlandet.

Spørsmålet er om fraktprisene og den ekstra risikoen for skader ved å ta varene opp til svalbard først gjør dette til et forventet lønnsomt prosjekt for deg.

Fra fastlandet går det 2 båter til svalbard, som begge går annenhver uke, motsatte uker. I tillegg går det et postfly, men jeg aner ikke hvilke sendinger de tar. Jeg vet heller ikke om det går direktefly fra statene, så dersom du får objektivene dit opp via fastlandet bør du beregne god tid i tilfelle forsendelsen ikke går på postflyet, og ikke rekker den båten du hadde tenkt på. Det er da to uker til neste forsendelse med samme firma. Jeg jobber for tiden med fortolling til og fra svalbard i ett av de firma som har båt dit opp, men for å unngå å reklamere velger jeg å ikke si hvilket her.

Lenke til kommentar
Om du fremdeles vil handle objektivene uten å bruke poste restante som tydeligvis er litt omdiskutert kan du få en bedrift til å spesialbestille varene til deg. Du kjøper de på vanlig måte fra butikken, de får en fortjeneste og du sparer forhåpentligvis iallefall litt av det du ville betalt i mva på fastlandet.

Spørsmålet er om fraktprisene og den ekstra risikoen for skader ved å ta varene opp til svalbard først gjør dette til et forventet lønnsomt prosjekt for deg.

Fra fastlandet går det 2 båter til svalbard, som begge går annenhver uke, motsatte uker. I tillegg går det et postfly, men jeg aner ikke hvilke sendinger de tar. Jeg vet heller ikke om det går direktefly fra statene, så dersom du får objektivene dit opp via fastlandet bør du beregne god tid i tilfelle forsendelsen ikke går på postflyet, og ikke rekker den båten du hadde tenkt på. Det er da to uker til neste forsendelse med samme firma. Jeg jobber for tiden med fortolling til og fra svalbard i ett av de firma som har båt dit opp, men for å unngå å reklamere velger jeg å ikke si hvilket her.

Det er dyrere å kjøpe et objektiv fra en butikk på Svalbare enn å kjøpe samme objektiv i Norge uten moms, ikke uten grunn at folk som bor der heller kjøper slikt fra norske webbutikker.

Lenke til kommentar
Jeg kunne tenkt meg en tur til Svalbard og tenkte videre at jeg kunne slå to fluer i en smekk: Bestille objektiver fra en nettbutikk i USA i god tid i forveien så jeg kan plukke de opp på postkontoret på Svalbard når jeg er der. Hensikten er å slippe moms så det kan finansiere noe av turen.
Tror du vil få et praktisk problem.

Nemlig å finne en seriøs nettbutikk i USA som er villig til å sende en vare til en post restante adresse eller et hotell. Av en eller annen grunn er de strenge på sånt der borte. Jeg begriper ikke hvorfor, men det er visst ofte sånn.

Lenke til kommentar
Om man forskuddsbetaler så gir nok de seg beng i hvor pakken sendes.

Men god ide dette, skal ditt opp også snart i jobb samenheng...

Kansje en god ide:)

Nei. De gir vistnok ikke beng i det. Jeg begriper som sagt ikke hvorfor.

Men det kan jo og hende at jeg har misforstått ett eller annet. Ville ikke vært første gangen i så fall.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Om man forskuddsbetaler så gir nok de seg beng i hvor pakken sendes.

Men god ide dette, skal ditt opp også snart i jobb samenheng...

Kansje en god ide:)

Nei. De gir vistnok ikke beng i det. Jeg begriper som sagt ikke hvorfor.

Men det kan jo og hende at jeg har misforstått ett eller annet. Ville ikke vært første gangen i så fall.

Eg trur det har med kredittkortsvindel å gjere.

Mitt forslag er: Bestill fra USA til hotellet der du skal bu. Avtal med hotellet først. Vel framme på Svalbard sender du emballasje og garantibevis etc rekommendert i posten til en kompis du har avtalt dette med. Kamera har alle turistar på Svalbard, så det burde ikkje vere noko forklaringsproblem når du går igjennom tollen på fastlandsnorge.

Lenke til kommentar
Eg trur det har med kredittkortsvindel å gjere.

Mitt forslag er: Bestill fra USA til hotellet der du skal bu. Avtal med hotellet først. Vel framme på Svalbard sender du emballasje og garantibevis etc rekommendert i posten til en kompis du har avtalt dette med. Kamera har alle turistar på Svalbard, så det burde ikkje vere noko forklaringsproblem når du går igjennom tollen på fastlandsnorge.

Husk at UPS IKKE sender varer til Svalbard lenger. Så du må bruke et annet selskap.

USPS fungerer fint.

Du må igjennom tollen i Tromsø eller på Gardermoen på lik linje som om du kommer fra utlandet, men du får ikke handle på tax-free butikken ved ankomst Gardermoen.

Du kan jo eventuellt høre med "Elite Foto Svalbard"

Tlf: 79 02 25 28

[email protected]

om de kan skaffe deg noe du ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...