Gå til innhold

Bestille fra USA til Svalbard poste restante.

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg en tur til Svalbard og tenkte videre at jeg kunne slå to fluer i en smekk: Bestille objektiver fra en nettbutikk i USA i god tid i forveien så jeg kan plukke de opp på postkontoret på Svalbard når jeg er der. Hensikten er å slippe moms så det kan finansiere noe av turen.

Går dette bra? Er det 6000 kr per person som er tollgrensen for å ta ting momsfritt tilbake til fastlands-Norge? Går det f.eks greit å bestille to objektiver til 4-5000 kr hver så jeg kan ta med ett tilbake og la madamen ta med det andre tilbake?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ble jeg litt usikker. Skal du til USA så til Svalbard? Grensen for momsfritt i posten tror jeg er langt under 6000 iallefall. Hvis du skal reise med fly ville jeg ikke uroet meg. Det er jo vanlig å reise på tur med kamera. Du kan si du er yrkesfotograf og trenger mange objektiver for eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke til USA. Kun til Svalbard. Jeg har formulerte første innlegg litt bedre nå.

Jeg skal innføre objektivene til Norge via fly, ikke via posten. I praksis er det tollen på Tromsø lufthavn jeg skal forbi med objektivene. På Svalbard handler man momsfritt både i lokale butikker, fra norske nettbutikker og nettbutikker i andre land.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hvordan dette vil fungere da. Hvis denne tollen er som en vanlig tollpost du går gjennom (f.eks på Gardermoen) så er det jo mulig å slippe unna. Du kan enten forsøke å gå gjennom "ingenting å tolle"-posten og håpe du ikke blir stoppet (usikker på hvor ofte man blir stoppet på andre flyplasser) eller du kan frivillig si ifra at du har noe som skal tolles. Ved det første alternativet kan det hende du må betale en bot (kanskje miste objektivet) eller du kan slippe unna hvis reglementet tillater det. Ved det andre alternativet må du betale moms om du er over grensen, eller kanskje du blir informert om at du ikke trenger det.

Får se om det er noen her som kjenner regelverket bedre enn meg da:)

Lenke til kommentar

Her har du dokumentasjon på 3000/6000 kr regelen, samt grensene for momsfri innførsel og forenklet innførsel av alkohol mm.

Forskrift om toll- og avgiftsfri innførsel og forenklet fortolling av reisegods.

For å unngå at posten sender tilbake varen etter 14-dagers fristen jeg har hørt er på vanlige pakkesendinger kan du undersøke muligheten om å bestille til en bedrift som er på svalbard. De vil sikkert ha et gebyr for en slik tjeneste, men sikkert mindre enn merverdiavgiften ved å bestille direkte til fastlandet.

Tror forresten posten lar pakken ligge i intill en måned dersom du ber de utvidet hentefrist. Husker ikke hvor jeg har lest dette så du får ta det med en klype salt.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

skal du bare på ferie til svalbard? Altså ligge på hotell? Da kan du muligens ringe hotellet og si at det kommer noen pakker til deg så kan de ta vare på de til du kommer. Skal du på besøk til noen kan du jo bare sende pakken i dere navn da slipper du og tenke på at den blir sendt tilbake

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig som hindre noen i å bestille for mer enn 6000 og si du fikk den i presang av en bekjent på Svaldbar? Man kan da ikke mene at en skal tolle noe man har fått av andre?

Joda, dustenorge i ett nøtteskall..

Maksgrensen på gaver er på 1000nkr..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Hva er det egentlig som hindre noen i å bestille for mer enn 6000 og si du fikk den i presang av en bekjent på Svaldbar? Man kan da ikke mene at en skal tolle noe man har fått av andre?

Joda, norge i ett nøtteskall..

Maksgrensen på gaver er på 1000nkr..

Si at du kjøpte den brukt for 998 kr.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke tenkt til å bryte tollregler (smugle). Jeg vil gå lovlydig på grønn sone. Derfor spør jeg dere om beløpsgrensene jeg har å forholde meg til og om dere har noen andre praktiske tips.

Skjønner ikke helt hva du prøver på (vel det gjør jeg jo da...), men du kan jo ikke ta disse inn i Norge via Tromsø lufthavn å gå på grønt å gjøre det lovlig... Du har innført varer til fastlandsnorge hvor momsgrensen er. Om dette ikke hadde vært tilfelle hadde det vært genialt å starte netthandelbutikk på svalbard, importere fra Kina med 0% moms inn på Svalbard og så selge til "Norge" med 0% moms....

Linken over til lovdata.no sier jo at man kan ta med seg varer for 6.000,- fra Svalbard (eller hvilke som helst andre land når man er ute å reiser) uten å betale moms. Så med andre ord er Svalbard likestillt med hvilket som helst annet "utland".

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du prøver på (vel det gjør jeg jo da...), men du kan jo ikke ta disse inn i Norge via Tromsø lufthavn å gå på grønt å gjøre det lovlig...

Nå står det jo ganske tydelig på lovdata.no at det er lovlig å innføre varer for inntil 6000 kr momsfritt (på grønn sone) når man har vært ute av landet i over 24 timer. Jeg har planer om å innføre varer for under 6000 kr momsfritt (på grønn sone) når jeg har vært ute av landet i over 24 timer. Kan du forklare meg hvilket lovbrudd du mener jeg begår så jeg kan prøve å unngå det?

Lenke til kommentar
Kan du forklare meg hvilket lovbrudd du mener jeg begår så jeg kan prøve å unngå det?

Leste ikke din første post godt nok. 6000,- /snute er selvfølhelig helt i orden. Trodde kanskje det var snakk om handling over 6.000,-

Endret av fleric
Lenke til kommentar
Jeg kunne tenkt meg en tur til Svalbard og tenkte videre at jeg kunne slå to fluer i en smekk: Bestille objektiver fra en nettbutikk i USA i god tid i forveien så jeg kan plukke de opp på postkontoret på Svalbard når jeg er der. Hensikten er å slippe moms så det kan finansiere noe av turen.

Går dette bra? Er det 6000 kr per person som er tollgrensen for å ta ting momsfritt tilbake til fastlands-Norge? Går det f.eks greit å bestille to objektiver til 4-5000 kr hver så jeg kan ta med ett tilbake og la madamen ta med det andre tilbake?

Om det var for å slippe moms så kunne du like gjerne bestille det fra Norge,da momsen blir trukket fra da også. Problemet er bare at du må ha adresse Svalbard uansett hvor du bestiller det fra fordi alt sjekkes av tollen der oppe og kommer det en slik pakke kan du være garantert at de reagerer, tollen på Svalbard er faktisk svært streng,det vet jeg siden jeg har en sønn som jobber der oppe og han har mye med tollerne å gjøre hver gang han skal reise til fastlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...