Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

nybygget maskin, sort skjerm

Anbefalte innlegg

Hepp!!

For ca 5 år siden bygde jeg min forrige maskin... etter endel oppgraderinger av den, valgte jeg nå å kjøpe alt nytt. Har gledet meg som en litt stor unge til jeg skulle bygge den sammen. Men... burde kanskje kjøpt den ferdig bygget.. latt komplettfolka ta seg av jobben.... ??

Dette er oppsettet:

HK: ASUS formula Crosshair2 nForce 780a sli

Skjermkort: MSI N9800GTX T2.D512 (512mb ddr3)

PSU: OCZ Evostream 720W

Ram: 2x2GB Geil dualchannel. 6400. aluminium

dvd spiller, 500GB harddisk

skjerm på dvi utgang.

Trur det viktigste er med.. Jeg har puttet alt sammen, brukt lang tid - lest hk manual osv.

puttet kabler der det passer..

når jeg starter opp, ser og høres det ut som alt funker.

Men skjermen forblir sort. akkurat som om ikke skjermkortet eksisterer..

Hard disk er tom/ny burde jeg smelle inn den gamle harddisken min med XP for å se om det funker da? men pc burde jo startet opp selvom skjermkort ikke funker, men igjen.. da blir det jo sort. det er en egen vga utgang på hovedkortet - kanskje jeg må bruke denne, til xp og skjermkort er installert?? - men igjen, det er en vga inngang og skjermen min har dvi utgang - overgang har jeg ikke.

Leste i et annet innlegg op deling av 8 pins fra psu til hk. .. men så lenge hk også har 8 pin trenger jeg vel ikke det? eller?

HJELP!!!

Får ikke tilbake laptoppen min før kona har en annen maskin å spille conan på!

Espresso - tønsberg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket at den bios versjonen som er på hovedkortet støtter prosessoren? Dobbelt sjekk versjon nummere.

Jeg har gigabyte hovedkort am2 og gigabyte kom ut med oppdateringer på mitt og flere kort fortløpende.

OT: Jeg skjønner ikke hvorfor folk kjøper SLI hovedkort, går det ikke snart raskt nok med ett bra skjermkort?

Lenke til kommentar

hvordan ser jeg bios versjon når jeg ikke får skjerm til å funke?

SLI fordi da kan jeg om 2 år eller no kjøpe ett nytt skjermkort tilsvarende det jeg kjøpte nå for en slikk og ingenting - isteden for å å kjøpe det siste hotteste til tredobelt så mye..

Lenke til kommentar
hvordan ser jeg bios versjon når jeg ikke får skjerm til å funke?

SLI fordi da kan jeg om 2 år eller no kjøpe ett nytt skjermkort tilsvarende det jeg kjøpte nå for en slikk og ingenting - isteden for å å kjøpe det siste hotteste til tredobelt så mye..

Får du ikke bilde, så får du ikke bilde.

Må jo prøve med annet skjermkort da, evt også andre komponenter.

Lenke til kommentar

BIOS versjon levert skal være på en sticker på hovedkortet.

Support for phenom X4 9850 125w er fom bios 0502.

Men systemet skal boote uansett (da med unknown CPU )

Siden dette er en høy rated TDP(125W)-CPU må du bruke 8Pin EPS/ATX12V tilkopling fra PSU til hovedkortet for strøm til CPU.Merket EATX12v koplingen øverst til venstre for CPU på hovedkortet.

At POST kode henger i CPU_Init forteller at CPU ikke starter helt opp.I dette stadiet har ikke POST kommet til VGA init enda , så skjermkort er ikke issuet her.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
BIOS versjon levert skal være på en sticker på hovedkortet.

Support for phenom X4 9850 125w er fom bios 0502.

Men systemet skal boote uansett (da med unknown CPU )

Siden dette er en høy rated TDP(125W)-CPU må du bruke 8Pin EPS/ATX12V tilkopling fra PSU til hovedkortet for strøm til CPU.Merket EATX12v koplingen øverst til venstre for CPU på hovedkortet.

At POST kode henger i CPU_Init forteller at CPU ikke starter helt opp.I dette stadiet har ikke POST kommet til VGA init enda , så skjermkort er ikke issuet her.

Greit nok men han sier jo at han ikke får bilde, foreløpig er ting litt uklart synes jeg.

Lenke til kommentar

Bruk POST debuggeren for å feilsøke (LCD posteren) .

VGA BIOS i LCD debuggeren vil bety at videokortet ikke kan initialiseres.CPU INIT at CPU ikke starter.

Det er masse som skal skje (initialiseres) føre VGA kortet.

Det ligger en table over alle debug koder i manualen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

hepp!

takk!

i posteren står det konstant cpu init, selvom pc er slått av?..

jeg har sett den lista i manualen, men var litt usikker på hva jeg skal gjøre når de forskjellige kodene kommer opp.

er rimelig sikker på at cpu ikke er skadet. skled enkelt og greit på plass. ikke noe maktbruk.

kan jo teste å ta ut og sette sammen igjen cpu da..

har koplet til 8 pinnen i hjørnet.

Lenke til kommentar

det er to strøminntak på skjermkortet, og to strøm ut pci/e på psu. jeg har kolet begge i skjermkortet.

skal bare den en strømmen brukes på skjermkort eller begge?

postern viser forresten fortsatt cpu_init. men den gjør det bare jeg plugger den inn. selvom maskin ikke er på..

glemte å skrive i lista over, kabinett er et silverstone tj09 - ikke at det har noen betydning på problemet da.. bortsett fra at strømkabelen fra psu til 8 pin på hk burde vært 1 cm lenger,,,

Lenke til kommentar

Er nok ikke noe feil med CPUen din ,men møkka bios fra ASUS .

Det er flere poster på ASUS sitt forum om no post med CPU INIT for Phenom 9850.

Etter det jeg leste klarer de å poste til BIOS settings 1.gang etter en cmos resett ,men etter lagring å resett er man tilbake til no post igjen.

Hva du skal gjøre nå er jeg usikker på.

Alternativ en er å returnere hovedkortet + CPU for å fa det testet (evt. bios oppdatert hos komplett)

Alternativ to er å prøve å kjøre det opp med en "gammel" AM2 CPU for deretter å oppdatere BIOS selv. Dette siden det høres ut som det er phenom CPUer det har problemer med.

Lenke til kommentar

arrgh!

levere tilbake for å teste.. ja høres jo riktig ut.

hvorfor kan ikke ting bare funke.. lol.

er ikke datakjeden og komplett så og si det samme? bare nettbutikk slæsj fortausbutikk? kunne kanskje levert den hos dem, så slipper jeg å sende inn...

har ikke liggende noen gamle amd2 cpuer, så får jo ikke testet dette selv.

Lenke til kommentar
arrgh!

levere tilbake for å teste.. ja høres jo riktig ut.

hvorfor kan ikke ting bare funke.. lol.

er ikke datakjeden og komplett så og si det samme? bare nettbutikk slæsj fortausbutikk? kunne kanskje levert den hos dem, så slipper jeg å sende inn...

har ikke liggende noen gamle amd2 cpuer, så får jo ikke testet dette selv.

Såvidt hukommelsen sier meg her, så ble datakjeden selvstendig rundt 2005 omtrent. 2004 kanskje. Iallefall i bergen når jeg bodde der. Ifølge prisguiden får du en enkelt kjerne AM2 cpu til 200kr+frakt, eller dobbelt kjerne ifra snaue 300kr+frakt.

Når det er sagt, synes jeg 9850 er ett dårlig valg i utgangspunktet pga den høye varmeutviklingen. Jeg ville heller valgt 9750 OEM utgaven(ikke-oem utgave er på 125w den og, må være OEM utgave ifølge anandtech) som er på 95w istedet for 125w, 100mhz lavere hastighet men likevel, jeg er sikker på den gjør en bedre jobb med evt. overklokking.

Istedet for å returnere ting, kanskje du kan vurdere å kjøpe en den billigste cpu'n slik at du får oppdatert bios selv, i det lange løp er gjerne det billigere.

Lenke til kommentar

Hepp!!

hk kommer med endel led (lys) det er kun led for harddisk som lyser..

burde ikke de andre lyse også? memory, cpu, southbridge.. det skal være tre led pr sted. som viser normal, extreme og crazy..

så når det ikke lyser, er hk defekt? eller er dette fordi jeg ikke kommer forbi cpu_init..?

Lenke til kommentar

Er du sikker på å ha fått DDR2 modulene helt nedi spora.

De har 240 pinner og kan være noe trege enkelte ganger.

Hjalp det noe å resette cmos ?

Ang leds , det er ikke sikkert de lyser for de er initalisert av bios post.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

da har jeg prøvd det meste trur jeg.

har ribbet maskinen helt ned. tatt bort skjermkort, kun en rambrikke står i, fjærnet lykort osv. plugget til en gammel vga skjerm jeg har til vga plugg på HK

fortsatt sort skjerm..

så da gjenstår det vel tre ting..

føkka HK?

føkka CPU?

dårlig bios..?

og for å fixe dette må jeg enten sende den inn eller kjøpe meg en eldre cpu?

- nei, skulle nok kjøpt ferdig bygd. har mest lyst å sende hele saken tilbake og få den bygd... men jeg hadde jo lyst til å bruke den nå i helga... ikke neste..

but but, its not only only..

espresso

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...