johome Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg har alltid kjørt Windows XP på dataen min , men har nå lyst til å prøve Linux. Har fått med meg at Mint passer godt for nybegynnere , men etter å ha lest omtalen om Mandriva her på Harware.no for noen dager siden er jeg litt usikker på hva som passer best for meg. Jeg spiller ikke i det hele tatt , og bruksområdet mitt er nok mest surfing på nettet + bildebehandling. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hva gjelder selve OS'et så stiller de svært likt. Men Mint har den fordelen at det baserer seg på Ubuntu (som igjen baserer seg på Debian), noe som gjør at det er mye mer dokumentasjon tilgjengelig. Kjekt dersom du støter på problemer. Lenke til kommentar
goggys Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Vil anbefale Mint nettopp fordi som NorthWave sier, så finnes det mer dokumentasjon og support. I tillegg vil det ofte være slik at du lett kan finne pakker/installasjonsfiler til Mint/Ubuntu, ettersom det etterhvert har blitt en ganske stor distro. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Last ned begge to og prøv dem, deretter finner du ut hva som passer deg best. Husk at de kommer på LiveCD så du trenger ikke å installere dem før du har testet dem ordentlig. Lenke til kommentar
johome Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Ok, skal prøve på det. Lurer også på hvordan det er med nytteprogrammer som kan lastes ned. Er det likt for begge to , eller er det slikt at slike programmer virker på alle distroer ? Sikkert et tullete spørsmål , men trenger jeg Firewall ? Oppryddingsprogram som tilsvarer CCleaner for Windows ? Dsikfragmenteringsprogram ? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Ok, skal prøve på det. Lurer også på hvordan det er med nytteprogrammer som kan lastes ned. Er det likt for begge to , eller er det slikt at slike programmer virker på alle distroer ? Sikkert et tullete spørsmål , men trenger jeg Firewall ? Oppryddingsprogram som tilsvarer CCleaner for Windows ? Dsikfragmenteringsprogram ? De fleste programmer finnes til alle Linux-distribusjoner. Med unntak av distro-spesefikke konfigurasjonsverktøy og slike ting. Angående de tre siste spørsmålene dine: nei, nei og nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå