Gå til innhold

hvordan blir mobil markedet fremover

Anbefalte innlegg

Hvem vill klare og henge med på de nye mobiltrendene?

Vill apple få monopol med iphone?

Vill nokia fortsette og tape markedsanndeler til sony ericsson? http://www.amobil.no/artikler/sony_ericsso...ungdommen/51783

Er det over og ut for motorola?

og lignende saker....

Hvilke produsenter og med hvilke modeller tror dere vill gjøre det bra eller dårlig.

Hva kan/må de gjøre for og være konkurranse dyktige?I denne tråden så foretrekker jeg om vi holder oss til ett punkt om gangen, både for og komme til bunns i ting men og får og ikke bare spore av på iphone.

Da starter jeg med det om "nokia vill fortsette og miste ungdommen til SE", walkman telefoner i hoved sak.

-Det jeg mener det har seg av, er att først og fremst så har SE walkman navnet.

Nokia har noe de kaller for XspessMusic, men det er ikke det samme, siden Walkman er noe sony har kallt portable musikkenheter lenge, disse var også veldig gode spillere.

Og i tilleg så synes jeg at xpressmusic høres veldig teit ut, nesten litt sånn klisje science fiction aktig ut (siden den inneholder den fremtidsrettede X'en)

-En annen faktor er at en god del av walkman telefonene er ganske så estetisk finere enn de musikkmobilene fra nokia.

Og nokia venter alltid med trender, som blandt annet kamskjell telefoner som i sin tid medførte ganske store tap for de.

-Menyene på SE sine telefoner er og mye mer fjortiss vennlige.

Jeg har selv en nokia n82, og med en gang en jente under atten skal se på den, så må jeg ta den fra vedkommende før hu sletter hele telefonboken min.(jeg har endret snarveiene på begge valgtastene til "meny" som følge av dette)

Dette er selvfølgelig en mer avansert telefon som ikke er i fokus,men skulle bare ha ett eksempel.

Men jeg synes og at SE sine menyer er lettere og lære siden det er nesten bare og trykke inn joystikken o.l og gå tilbake med tilbake tasten.

Hva kan gjøres?

-Aktiv hvilemodus skremmer vettet av folk som ikke har peiling på mobil. dette burde ikke vært aktivert fra starten av, det burde heller være sånn at de som har skills med mobiler kan gå inn og aktivere det.

Satse mer på design og utforming, de klarer jo og lage pene mobiler som 8800 etc.

Noen flere synspunkter?

Endret av fredriks91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror vi etterhvert vil begynne å se en del linux mobiler. Android og OpenMoko er begge (for min del) spennende prosjekter, og jeg vil tro at når disse blir modne vil de av ungdommen som er så glad i å prøve å pushe Ubuntu på alle sine venner vil nok skaffe seg en slik.

Suksessen til iPhone vil sannsynligvis (forhåpentligvis) avta etterhvert. Årsaken er at Apple er svært flinke å reklamere, men _altfor_ treige å utvikle. Det eneste som egentlig utmerker seg på er brukergrensesnitt og vi har allerede begynt å se andre som har tenkt i samme baner. Også her vil muligens Android ha noe å si. Dersom du syns at brukergrensesnittet til iPhone er bra, ta en titt på Android og du kommer til å få hakeslepp.

Forskjelen mellom Sony Ericsson (etter at Sony ble lagt til i navnet) og Nokia viker for meg å være at Sony Ericsson i hovedsak satser på fjortis/folke-markedet og har proffmarkedet som bigesjeft, mens Nokia satser på proffmarkedet som hovedgesjeft og fjortis/folkemarkedet som bigesjeft.Men så ofte som folk skifter mobiler i dag har det nok liten betydning. Jeg tror markedet vil svinge frem og tilbake hele tiden hos disse.

PS! Jeg er forresten uenig med deg om menyene. Men jeg er muligens innhabil. Har hatt 8 telefoner siden 1997, to av dem (Sony) Ericsson, 1 Siemens og 5 Nokia. Siemens telefonen vant jeg, så den ble aldri brukt som annet enn vekkerklokke. Begge (Sony) Ericsson telefonene ble brukt mindre enn et år. Hovedårsaken til at jeg velger Nokia er menysystemet. SE menysystem er for meg forvirrende og frustrerende :)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

jeg kjenner ei jente som har en nokia 6110 navigator som hun fikk til jul....

hu hata telefonen sin "årh det er så fucka menyer som er så stress"

så tok jeg bare telefonen skrudde av aktiv hvilemodus, la til noen svarveier til hovedmenyen.

hu blei heeelt euforisk, og ga meg klem til og med!

så lite skal til....

Lenke til kommentar
Jeg tror vi etterhvert vil begynne å se en del linux mobiler. Android og OpenMoko er begge (for min del) spennende prosjekter, og jeg vil tro at når disse blir modne vil de av ungdommen som er så glad i å prøve å pushe Ubuntu på alle sine venner vil nok skaffe seg en slik.

ja jeg og tror at linux blir populært, om ikke akkurat linux så kommer det til og vær mye mer sånn brukerdefinert OS og greier.

Jeg tror det blir mest av modding av f,eks symbian OS, dette skjer jo allerede litt.

for eksempel så er det mange ting som er i S60 telefonene i dag som egentlig var 3dje parts programmer, GPS tagging på bilder, auto rotasjon etc.

som da blir implimentert inn i systemet etterpå.

det blir mer sånn plukk og miks,sånn som man nå kan få "touch flo" eller "xperia" menyer som kjører oppå windows mobile.

men jeg har ikke sånn super duper peiling, men trenger man og lage ett helt nytt OS som f, eks linux eller holder det med og modde et eksisterende, symbian er jo ganske åpent er det ikke?

jeg får håpe det bare blir ett hoved linux OS, som alle ting baserer seg på. så jeg slipper og sette meg inn i masse greier

Endret av fredriks91
Lenke til kommentar
Selv bruker jeg linux.. Men fyfaen å fattig den mobilen så ut. Lagg og etterslep.

Det finnes INGEN mobiler som er BEST. De som sier det er vel fanboys!

hvilken mobil og hva slags ting har du?

jeg visste ikke at det var ett mobil linux OS ferdig engang

Vi får komme tilbake til den første topicen senere.

Endret av fredriks91
Lenke til kommentar

Symbian og Windows Mobile tror jeg neppe blir særlig større enn de er i dag. Årsaken er at slike telefoner i utgangspunktet er rettet mot proffmarkedet. For mannen i gata er en "smartphone" rett og slett overkill. Mannen i gata vil nesten alltid ha bedre av en telefon med proporitært OS som er kjapp og enkel å bruke, enn "smartphone" med API som er treigere men har større muligheter.

Derfor vil heller aldri Linux ta noe særlig fra "ikkesmartphone" markedet.

OpenMoko har for min del, andre over gjennomsnittet interessert og en del bedrifter en stor fordel, nemlig open source ikke bare på software nivået, men også på hardware nivået.

Dersom Linux blir store nok på mobilmarkedet vil det muligens også ha en effekt på hvor ofte man skifter telefon. I dagens marked kommer det ofte nye modeller som folk kaster seg over som ikke har noen endringer i selve hardware. Alle endringene er i software og design. Med en Linux telefon vil man kunne oppgradere hele kjernen og hele applikasjonslaget når noe nytt lanseres. Dermed vil man ikke måtte kjøpe ny telefon for å få "det nyeste", med mindre "det nyeste" innvolverer en hardware upgrade.

Selv bruker jeg linux.. Men fyfaen å fattig den mobilen så ut. Lagg og etterslep.

Hvilken telefon er dette? Det finnes vell ingen ferdige Linux mobiler på markedet enda, bare "surfebrett" fra Nokia.

Lenke til kommentar
Symbian og Windows Mobile tror jeg neppe blir særlig større enn de er i dag. Årsaken er at slike telefoner i utgangspunktet er rettet mot proffmarkedet. For mannen i gata er en "smartphone" rett og slett overkill. Mannen i gata vil nesten alltid ha bedre av en telefon med proporitært OS som er kjapp og enkel å bruke, enn "smartphone" med API som er treigere men har større muligheter.

Derfor vil heller aldri Linux ta noe særlig fra "ikkesmartphone" markedet.

OpenMoko har for min del, andre over gjennomsnittet interessert og en del bedrifter en stor fordel, nemlig open source ikke bare på software nivået, men også på hardware nivået.

Dersom Linux blir store nok på mobilmarkedet vil det muligens også ha en effekt på hvor ofte man skifter telefon. I dagens marked kommer det ofte nye modeller som folk kaster seg over som ikke har noen endringer i selve hardware. Alle endringene er i software og design. Med en Linux telefon vil man kunne oppgradere hele kjernen og hele applikasjonslaget når noe nytt lanseres. Dermed vil man ikke måtte kjøpe ny telefon for å få "det nyeste", med mindre "det nyeste" innvolverer en hardware upgrade.

Hvilken telefon er dette? Det finnes vell ingen ferdige Linux mobiler på markedet enda, bare "surfebrett" fra Nokia.

er helt enig med deg i det med at men ikke kommer til og bytte ut telefon så ofte, det var derfor jeg kjøpte meg en smart telefon (n82)

jeg tror att folk kommer til og kjøpe dyrere telefoner de gangene de kjøper.

dette sparer miljøet og noe enormt, kom jeg på.

men det du sa at mannen i gata ikke vill ha en smart telefon, tror jeg ikke på hvor mange er ikke trollbundet av iphone?

så lenge det er en smart telefon som er enkel og bruke så vill folk ha det.

men hva menes med smart telefon i denne sammenheng? at den kan brukes til masse eller att man skal instalere masse greier.

mannen i gata kommer til og lese eposten sin, surfe på nettet og kansje spille noen spill.

så det trenger jo ikke og være en smart telefon, så lenge man har mulighetene forran seg.

Lenke til kommentar
er helt enig med deg i det med at men ikke kommer til og bytte ut telefon så ofte, det var derfor jeg kjøpte meg en smart telefon (n82)

Det gjelder nok bare Linux telefoner er jeg redd, og ikke Symbiantelefoner siden man ikke kan oppgradere Symbiankjernen. Bare se hvor mange det var som hadde N80 som kjøpte seg N95 når den kom, og hvor mange det var som hadde N95 som kjøpte seg N95 8Gb når den kom.

Selv er jeg av unntaket. Sitter fortsatt med en N80 jeg neppe skifter ut før den går i stykker. (Selv om jeg definitivt skal ha en OpenMoko GTA2 i tillegg når den blir lansert)

men det du sa at mannen i gata ikke vill ha en smart telefon, tror jeg ikke på hvor mange er ikke trollbundet av iphone?

iPhone da ikke noen smartphone (selv om Apple hevder det). Den støtter jo ikke multitasking engang. En telefon som ikke kan multitaske kan ikke kalles en smartphone.

Lenke til kommentar

Vill nokia fortsette og tape markedsanndeler til sony ericsson? http://www.amobil.no/artikler/sony_ericsso...ungdommen/51783

Apple har kanskje 0,1 prosent markedandel idag, og er superhypet. At de vil få monopol anser jeg ikke som sansynnlig.

Nokia har nesten 40% av verdens mobilmarked og har bare økt de siste kvartalene, er nå over dobbelt så mye som nr2. At de selger litt dårligere blant ungdommene i sverige ifølge en jallaundersøkelse tror jeg ikke vil spille så mye rolle.

Motorola har jeg ikke sett så mange lanseringer i det siste. Tviler på om de klarer å gjenreise seg til å bli en gigant som de var tidligere. Mulig de fortsetter å være en liten leverandør fortsatt eventuelt at de legger ned mobiltelefondelen og fortsetter noe ala det ericcson er idag, bortsett fra at motorola har mange andre ben å stå på enn bare nettdelen.

Lenke til kommentar

Apple har kanskje 0,1 prosent markedandel idag, og er superhypet. At de vil få monopol anser jeg ikke som sansynnlig.

Nokia har nesten 40% av verdens mobilmarked og har bare økt de siste kvartalene, er nå over dobbelt så mye som nr2. At de selger litt dårligere blant ungdommene i sverige ifølge en jallaundersøkelse tror jeg ikke vil spille så mye rolle.

Motorola har jeg ikke sett så mange lanseringer i det siste. Tviler på om de klarer å gjenreise seg til å bli en gigant som de var tidligere. Mulig de fortsetter å være en liten leverandør fortsatt eventuelt at de legger ned mobiltelefondelen og fortsetter noe ala det ericcson er idag, bortsett fra at motorola har mange andre ben å stå på enn bare nettdelen.

du har rett at det der ikke er så kjempe viktig med den undersøkelsen, selv om det ikke bare er i sverige da.

jeg er og helt enig at hvis en telefon skal kalles for smartmobil så må den kunne multi taske, drit og logge seg av og på msn og lignende for hver gang man går innpå det.

Lenke til kommentar

Det gjelder nok bare Linux telefoner er jeg redd, og ikke Symbiantelefoner siden man ikke kan oppgradere Symbiankjernen. Bare se hvor mange det var som hadde N80 som kjøpte seg N95 når den kom, og hvor mange det var som hadde N95 som kjøpte seg N95 8Gb når den kom.

Selv er jeg av unntaket. Sitter fortsatt med en N80 jeg neppe skifter ut før den går i stykker. (Selv om jeg definitivt skal ha en OpenMoko GTA2 i tillegg når den blir lansert)

iPhone da ikke noen smartphone (selv om Apple hevder det). Den støtter jo ikke multitasking engang. En telefon som ikke kan multitaske kan ikke kalles en smartphone.

det med symbian kjernen, mener du sånn at eldre telefoner som har andre versjon S60 ikke kan få 3dje osv?

da er jeg med

men det jeg mente med at hvorfor jeg kjøpte en symbian telefon var at man kunne fornye mobilen til en viss grad, kansje ikke så mye som man hadde håpet men men.

Det med at folk som har n80 som kjøper n95 etc, kansje det er for att det er stor forsjell på både OSet og maskinvarekrav til det. hvis det er det så tror jeg dette vill avta ettersom systemet blir godt nok.

dvs at det er sofistikert nok til og gjøre de tingene som man ønsker.

Tror det er fortsatt litt igjen til vi er på det stadiet, kansje S60 v4 eller v5?

Endret av fredriks91
Lenke til kommentar
det med symbian kjernen, mener du sånn at eldre telefoner som har andre versjon S60 ikke kan få 3dje osv?

da er jeg med

Det er verre enn som så. Både Symbian 9.1, 9.2 og 9.3 er 3rd edition telefoner, men de er ikke kompatible med hverandre. Altså du kan ikke ha Symbian 9.2 kjernen på en 9.1 telefon, etc. Og det sier litt om hvor fort utviklingen går. N80 som er under 2 år gammel har 9.1 mens nye telefoner nå har 9.3

men det jeg mente med at hvorfor jeg kjøpte en symbian telefon var at man kunne fornye mobilen til en viss grad, kansje ikke så mye som man hadde håpet men men.

Det med at folk som har n80 som kjøper n95 etc, kansje det er for att det er stor forsjell på både OSet og maskinvarekrav til det. hvis det er det så tror jeg dette vill avta ettersom systemet blir godt nok.

dvs at det er sofistikert nok til og gjøre de tingene som man ønsker.

Tror det er fortsatt litt igjen til vi er på det stadiet, kansje S60 v4 eller v5?

Først, vær klar over 3rd edition og 2nd edition ikke er symbian versjonen, men UI versjonen. Symbian versjonen er 8.1, 9.1, 9.2, etc. Dessuten syns jeg du er litt optimistisk her gitt. All erfaring innen OS bransjen og mobilbransjen viser at man aldri kommer til et punkt hvor det ikke er noen vits å oppgradere til neste versjon, og så lenge man ikke kan installere ny versjon av kjernen er eneste valg å kjøpe ny hardware.

Lenke til kommentar
-Menyene på SE sine telefoner er og mye mer fjortiss vennlige.

Jeg har selv en nokia n82, og med en gang en jente under atten skal se på den, så må jeg ta den fra vedkommende før hu sletter hele telefonboken min.

Det blir litt som å sammenligne P1i eller en annen smarttelefon med en Series 40-telefon fra Nokia.

Men jeg synes og at SE sine menyer er lettere og lære siden det er nesten bare og trykke inn joystikken o.l og gå tilbake med tilbake tasten.

Det er akkurat det hva man gjør med Series 40-telefoner også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...