Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er meninga med shampo & balsam?

Abigor

Anbefalte innlegg

...

Takk for en god forklaring.

Når man bader så bruker man hverken shampo eller balsam, hvordan takler dere det? Må dere hjem og dusje etterpå?

For kanskje 50 år siden var det ikke vanlig å bruke shampo, hadde folk mindre vakkert hår før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på å la være å vaske håret, vil jeg anbefale å prøve mens håret er veldig kort.

Hadde 1-cm hår for noen år siden, og det gikk greit. Kanskje vaske det innimellom. Da jeg lot det gro ut igjen begynte det etter hvert å se ut som om jeg hadde satt det inn med skum/fett. Det har jo nettop vært en populær frisyre så kan fungere det også. Nå vasker jeg det 1-2 ganger i uken, ellers bare skyller jeg gjennom det. (Dusjer stort sett daglig.)

Men det er sikkert forskjellig for forskjellige hårtyper. Ellers er det nok sikkert ikke bare myte at folk vasket seg 1-2 ganger i året 'i gamle dager', pluss eventuell bading utendørs. Så det skulle i teorien gå helt fint. Bading i varmt vann var luksus intill helt nylig.

Tror ikke de som lager shampo alltid tenker mest på håret. Det er vel helst pengene de tjener. Så velg produkter med omhu. Kanskje derfor de må pushe så mye reklame. Fordi det 'egentlig' ikke er nødvendig. Men det gir jo litt velbehag en gang i blandt.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar
Har inntrykk av at det er mest kvinnfolk som bruker balsam, siden de bryr seg så mye om håret sitt. Kun shampo holder i massevis for menn som ikke er femi.

Jeg bruker balsam hver gang jeg vasker håret. Riktignok er det en vane fra den tiden da jeg hadde hår ned til brystkassen, men likefullt synes jeg det er ålreit å ha fint hår. Bare fordi man er gutt trenger man ikke å ha matt, ugredd hår.

Lenke til kommentar
Håret føles som en piasava? Det er ikke alle som får problemer av ikke å bruke balsam.

Nei, men en god del. Ikke direkte problemer, men at det blir ganske tørt og pistrete. Mange av de har jo sikkert ikke "vokst opp" med balsam, så de vet vel ikke hva de går glipp av heller.

Hvor har du lest dette?

Har aldri brukt balsam(etter hva jeg vet) og håret mitt er helt greit å gre.

Lenke til kommentar

Shampoo rengjører håret, balsam lukker skjellagene. Man bruker ikke balsam fordi man er femi og vil ha glansfullt hår, man bruker balsam for å skåne håret mest mulig mot påvirkninger utenifra. Man er ikke NØDT til å bruke shampoo og balsam, men mennesker med naturlig fett eller naturlig tørt hår, vil oppleve at håret blir enten mer fett eller mer tørt hvis man slutter å bruke ting som tilfører fuktighet/hindrer for stor talgproduksjon.

Det hender jeg går et par uker uten å gidde å bruke shampoo eller balsam, men håret mitt er like uregjerlig uansett fordi akkurat nå så er alt bare en eneste stor floke :p

(Btw er jeg utdannet frisør)

Lenke til kommentar
... man bruker balsam for å skåne håret mest mulig mot påvirkninger utenifra.

Ja det er merkelig at vi alle ikke er blitt født med en balsamflaske i hånden. Større krisemaksimering skal du lete lenge etter.

(Btw er jeg utdannet frisør)

Sier vel det meste.

Lenke til kommentar
... man bruker balsam for å skåne håret mest mulig mot påvirkninger utenifra.

Ja det er merkelig at vi alle ikke er blitt født med en balsamflaske i hånden. Større krisemaksimering skal du lete lenge etter.

Og siden du ikke er født med såpe i hånden eller dasspapir på ryggen, så skal du sikkert ikke bruke dette heller. Makan til forfengelighet da, gitt.

Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke. Det finnes folk i verden nå som ikke har dette, og de klarer seg fint. Verre er det når det gjelder å skaffe seg mat.

I stedet for dasspapir kan man bruke blader som finnes i naturen. Neimen HUFF, det går da ikke an! Det industrielle samfunnet har jo bestandig vært her og laget dasspapir til menneskene! (not...)

Lenke til kommentar
For det første. Håret er jo ikke dødt. Håret gror og lever i beste velgående.

For resten vet jeg ikke om det er helt rett, men hvertfall ting jeg har hørt.

Shampo vasker håret. Da du skyller ut denne drar shampoen med seg all skitten som var i håret. Balsamen du tar i etterpå tilfører fuktighet, da shampoen også tar ut noe fuktighet sammen med skitten. Så hvis du kun skal bruke en ting, bruk shampo, men det er helt klart anbefalt å bruke balsam sammen for å unngå at håret blir tørt.

FEIL. Hår er dødt. det er ingen levende celler i hår.

Lenke til kommentar
FEIL. Hår er dødt. det er ingen levende celler i hår.

Du sa?

http://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5r#H.C3.A5rets_oppbygning

Hvert hår sitter i en hårsekk. Hårsekken er en fordypning i huden. Overhuden er bare 0,2 mm tykk. Under overhuden ligger lærhuden, hårsekkene går 3-5mm ned i dette laget med hud. På bunnen av hver hårsekk stikker papillen opp. Dette er en tapp med han "lue" av celler som stadig deler seg. De skyves oppover etterhvert som det dannes nye celler. Disse spesialiserer seg etter hvert og blir til hår og til ytre og indre rotkjede, som ligger inn mot hårrota. De cellene som ligger rundt papillen og deler seg og lager nytt hår kalles ofte vekstlaget eller grolaget. De store papillene har bedre vekstlag enn de små, de gir derfor tykkere og grovere hår enn små papiller. Jo fortere cellene deler seg, desto fortere vokser håret. Det er blodårer som ledes inn til papillene. Disse forsyner cellene i vekstlafet med næring, bl.a. aminosyrer som cellene setter sammen til proteiner. Håret som er nederst i hårsekken er mykt, dette blir stivere etter hvert som det vokser opp gjennom hårsekken.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest En fyr

Jeg har bølgete hår som er, uh... Vet ikke om det betegnes som mellomlangt, men panneluggen går ned til øynene når jeg strekker den ut.

Jeg er lei av å ha hår som står utover, og vil få det nedover, bølgene vil jeg beholde.

Så det jeg lurte på var: får balsamen håret ned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...