Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er meninga med shampo & balsam?

Abigor

Anbefalte innlegg

Hva skjer dersom man slutter å bruke disse produktene? Håret er dødt og ingenting kan få det til å leve igjen. Kan shampo gi ekstra glans og styrke til håret? Man skyller det jo bort igjen uansett, så hva er poenget?

Og etter det skal man gjøre det samme med balsam. Hva skjer om man kun bruker balsam? Hva er best for håret: shampo eller balsam?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første. Håret er jo ikke dødt. Håret gror og lever i beste velgående.

For resten vet jeg ikke om det er helt rett, men hvertfall ting jeg har hørt.

Shampo vasker håret. Da du skyller ut denne drar shampoen med seg all skitten som var i håret. Balsamen du tar i etterpå tilfører fuktighet, da shampoen også tar ut noe fuktighet sammen med skitten. Så hvis du kun skal bruke en ting, bruk shampo, men det er helt klart anbefalt å bruke balsam sammen for å unngå at håret blir tørt.

Lenke til kommentar
Har inntrykk av at det er mest kvinnfolk som bruker balsam, siden de bryr seg så mye om håret sitt. Kun shampo holder i massevis for menn som ikke er femi.

Haha, dummeste jeg har lest! Balsam er noe alle burde vurdere, med mindre man liker at håret føles som en piasava.

Det du skriver, er det dummeste jeg har lest. Nei, ikke ALLE trenger å bruke balsam. Håret mitt er flott selv om jeg ikke bruker balsam. Og jeg har ingen problemer i tilknytning til ikke å bruke balsam.

Lenke til kommentar
Det du skriver, er det dummeste jeg har lest. Nei, ikke ALLE trenger å bruke balsam. Håret mitt er flott selv om jeg ikke bruker balsam. Og jeg har ingen problemer i tilknytning til ikke å bruke balsam.

Les igjen:

Balsam er noe alle burde vurdere

Såklart er det ikke alle som trenger det. Poenget i posten var at det ikke er femi mtp på gutter som bruker det. ;)

Lenke til kommentar
Har inntrykk av at det er mest kvinnfolk som bruker balsam, siden de bryr seg så mye om håret sitt. Kun shampo holder i massevis for menn som ikke er femi.

med mindre man liker at håret føles som en piasava.

Håret føles som en piasava? Det er ikke alle som får problemer av ikke å bruke balsam.

Lenke til kommentar

Hårrøttene skiller ut oljer som beskytter håret, men til de oljene fester det seg også lett støv, hudpartikler og andre ting som eksospartikler, pollen og hvem vet. På samme måte som vanlig såpe løser shampo opp oljer men ikke så aggresivt som såpe. Det gjør at skitten kan vaskes ut av håret men fjerner altså mye av det naturlige oljelaget på håret. Balsam er designet for å blant annet erstatte det. Andre egenskaper er å modifisere pH-verdien, legge til stoffer som reflekterer lys som gjør håret virker mer skinnende og smøremidler som gjør at håret virker mykere og gres lettere pga. mindre friksjon. Og balsamen blir ikke skylt ut av håret, litt blir igjen og gir effekten listet over. Mye av balsams egenskaper er kosmetiske og ikke sanitære som de for det meste er for shampo.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...