Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt hovedkort, "cpu init"

Anbefalte innlegg

Har tidligere hatt dette problemet. Og det endte da altså med nytt hovedkort. Har kjøpt ett av typen Asus Striker Extreme. Satt det inn, men får bare svart skjerm. Alt av vifter etc, starter opp (så vidt jeg har merket) lys i hk'et men ikke noe liv. Hva er galt?

prøvd å starte opp med bare en brikke ram. still no difference.

Trenger jeg ny cpu? =S

Har en hiper (ett eller annet strømforsyning) er den for svak?

Kan vel nevne at vifta på skjermkortet ikke funker med en gang, men rykker seg i gang, og går fortere og fortere til den slutter å øke i hastighet.

Takk på forhånd.

- Jean Tea

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Clear CMOSen din først av alt.

CPU init. betyr at feilen oppstår når CPUen forsøker å starte, men det betyr ikke nødvendigivs at det er CPUen som er problemet. Statisitisk sett så er det liten sjanse for at du fikk en defekt CPU, men det er selvfølgleig en mulighet for at du kan ha skadet den under installasjon.

Start med en grundig CMOS reset som sagt. Det fikser ofte mange problemer som er relatert til slike feil.

-Stigma

Lenke til kommentar
Clear CMOSen din først av alt.

CPU init. betyr at feilen oppstår når CPUen forsøker å starte, men det betyr ikke nødvendigivs at det er CPUen som er problemet. Statisitisk sett så er det liten sjanse for at du fikk en defekt CPU, men det er selvfølgleig en mulighet for at du kan ha skadet den under installasjon.

Start med en grundig CMOS reset som sagt. Det fikser ofte mange problemer som er relatert til slike feil.

-Stigma

Okai. Har nå prøvd dette. (er det like enkelt å resette cmos som det virker ut av guiden til hk'et?) uten å ta utt cmos batteriet etc, bare bruke den knappen (det var det som stod i manualen).

'cpu init' står forsåvidt i LCD-posteren FØR jeg starter PC-en (altså mens hk'et har strøm, men ikke skal "jobbe". Dårlig tegn?

Noen andre gode idèer?

- EDIT -

Har nå prøvd og fulgt denne guiden men uten hell. =(

- EDIT 2 -

Det var en pin der hvor en setter inn cpu'et som var bøyd. Fikk en kamerat til å rette den opp. Nå POSTer hk'et og jeg kommer inn i BIOS. Får riktignok cmos error når jeg starta opp, og Vista laster ikke inn.. får bluscreen i ett tiendels sekund. Og deretter booter PC-en på nytt. Har det noe med rammen min å gjøre?? har nå 2x1gb crossair twin og 2x2gb crossair twin. Bør jeg stille såkalt "Memory Voltage"??

Endret av jeantea
Lenke til kommentar

Formaterte hardisken og la inn Vista på nytt. Det stod på en side at det ble noe driverkræsj i forhold til det gamle hk'et.

Det funker fint - MEN!

Det står at systemet mitt bare har 3326mb ram, mens biosen sier at jeg har 6gb, som er koblet til og fungerer. Hvorfor?! =S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...