Lch Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Preamp på 7x200W? Hva er det vitsen med? Forforsterkere med effektforsterker er da ingen forforsterker. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Var fin den Sony greia der EnD.R.E. Men ikke like fin som denne; ... Joda, nå kunne jeg jo lagt inn et bilde av en Krell til hundre tusen, som denne 5-kanals effektforsterkeren: Eller denne prosessoren: Så kunne jeg skrevet: "Denne er enda finere," men jeg lar være. Og forresten, kraftigste preampen jeg har sett! LarsC: Har ikke sagt den er pen, er det det du bryr deg mest om? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Neida, på ingen måte. Men det hadde ikke vært vanskelig å lage frontplaten i ett plan, sånn som på nesten alle andre forsterkere Sony lager. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Eller denne prosessoren: Så kunne jeg skrevet: "Denne er enda finere," men jeg lar være. Du har bare et problem da. Det faktum at den ikke er finere. Ingen fancy blinke lys eller tøffe display. Nei fy så kjedelig! Lurer på om jeg ikke skal spare til en Aragon Stage One som jeg kan bruke sammen med forsterkeren som jeg fikk med Inspire 5.1 Digital 5700 anlegget som jeg bruker til PC'en. Den Sony'en ser ut som en Denon AVC-A1SR wannabe. Bortsett fra at Denon AVC-A1SR egentlig er ganske fin. 8) Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 13. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2003 Vel så ble det tatt en beslutning til slutt. Endte opp med: NAD T742 NAD T512 Audio Pro Focus SA-5 (front) Audio Pro Focus SA-4 (bak) Audio Pro Focus SA-3 (senter) Budsjettet sprakk jo unektelig litt så jeg endte opp på 15000,- men er sinnsykt fornøyd. H/K ble for svak og grøtete i lyden NAD var fullstendig overlegen. Utrolig fornøyd med Audio Pro settet også - sinnsykt bra lyd for den summen! Hørte på et par B&W DM 603 også men de måtte bare gå og legge seg i forhold. Et spørsmål til slutt: Både front og bakhøyttalere har støtte for bi-wiring. Er det noe å hente på dette for meg? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Både front og bakhøyttalere har støtte for bi-wiring. Er det noe å hente på dette for meg? Ikke bry deg om det på bakhøyttalerne. Når det gjelder frontene: Noen mener du bør ha biwiring, andre mener du heller bør bruke pengene på noen gode vanlige kabler. Når du allerede har sprukket budsjettet ditt allerede vil du kanskje ikke bruke så veldig mye på kabler? Uansett, skal du ha kabler med highend-kvalitet med pris på den rette siden av 1000 kr, ta en titt her. Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 13. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2003 Tenkte i såfall på Nordost 4 flat som de selger på Hi-Fi Center kjeden til 140 pr meter. Er jo ikke så ille pris egentlig. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Selvfølgelig skader det ikke å bruke biwiring til bakhøyttalerne, men det er andre ting i anlegget det er bedre å bruke penger på. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Synes at 140 kroner per meter er ganske mye jeg. Selv har jeg et ok bra stereoanlegg med noen høyttalerkabler til 14 kroner metern. Det spiller helt greit det. Spiller musikk, og er ikke det det viktigste da? Tipper at høyttalerne dine ikke er "gode nok" for de Nordost Flatline kablene. Selv bruker jeg blant annet Flatline Solar Wind signalkabel, og er godt fornøyd. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Synes at 140 kroner per meter er ganske mye jeg. Selv har jeg et ok bra stereoanlegg med noen høyttalerkabler til 14 kroner metern. Det spiller helt greit det. Spiller musikk, og er ikke det det viktigste da?Tipper at høyttalerne dine ikke er "gode nok" for de Nordost Flatline kablene. Selv bruker jeg blant annet Flatline Solar Wind signalkabel, og er godt fornøyd. Ikke la denne ellers gode tråden bli til en überlame diskusjon om kabler. Slike diskusjoner er omtrent like inspirerende som AMD vs Intel diskusjoner. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Det eneste jeg sier er at fyren ikke trenger å betale 140 kroner per meter når han har høyttalere til et par tusen kroner. Det holder i massevis med noen billige! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Tenkte i såfall på Nordost 4 flat som de selger på Hi-Fi Center kjeden til 140 pr meter. Er jo ikke så ille pris egentlig. Flatkabel er omtrent den verst tenkelige høyttalerkabelen du kan bruke. Ikke gjør det. Du trenger 2mm^2 tykk kabel til korte strek og gjerne 4mm^2 til lange strekk. Bi-wiring er ikke noe å bruke penger på. Lenke til kommentar
Davidlyd Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Biwire kan du droppe. Bruk heller penga på bedre singlewiring. Men for all del(!), bytt ut jumperne bak på HT...du aner ikke hvor mye toppen vil åpne seg av dette. Det er ganske utrolig. Du har gjort et meget godt kjøp med tanke på HT, men jeg mener det kun er lekeHT inntil du bytter ut jumperne. Etter fjerning av de kommer du til å dra deg i håret av forundrelse og glise fra øre til øre. Garantert. Lykke til! Mvh, Davidlyd Lenke til kommentar
Lch Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Hva i helheim er en 'jumper' i høyttalersammenheng? Mener du terminalene? Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Hva i helheim er en 'jumper' i høyttalersammenheng? Mener du terminalene? Jeg lurte jeg også ja. Hva vil det si? Og hva trenger jeg da i tilfelle? Og ikke minst hvordan gjør jeg det i tilfelle? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Nye terminaler, sannsynligvis. Men jeg ville latt være, med mindre noen kommer med en solid grunn til hvorfor man bør gjøre det. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Med jumper mener han sansynligvis den metalldingsen som forbinder de to inngangene du har bak høytalerne dersom du har biwiring. Bytt ut denne dingsen med en høytalerkabel og du vil bli forundret over hva placeboeffekten kan gjøre med et anlegg. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Biwiring kan gi en liten forbedring. Hadde en litt svak nad forsterker som drev høytalerne mine, prøvde biwiring og resultatet var at bassen ble noe strammere og stereobildet ble mer presist. Jeg syntes jeg måtte finne ut om dette kun var psykologisk eller om det virkelig var en forbedring. Resultatet var følgende: Biwiring ga altså en liten forbedring. Bruk av singelwiring med med større kvadrat på kabel og fjerning av "metall-dingsene" på terminalene ga akkurat samme resultat! Med en kraftigere forsterker greide jeg ikke å spore noen forskjell uansett hva jeg prøvde. Ser ut til at biwiring eller større kvadrat på kabel kan ha noe å si for folk med litt svake forsterkere. Det aller viktigste hvis man har mulighet for biwiring og kjører singlewiring er å benytte seg av det øverste terminalsettet. Da slipper man at diskant singnalet går igjennom "metall-dingsene". Disse har har ganske høy kapsitans og hvis diskanten går igjennom disse gir dette faktisk en målbar nedrulling i øvre diskantomeråde. (ihvertfall når jeg målte ) Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Marantz er litt lik Yamaha, den er klar og oppløst men mangler litt i den dypeste bassen. Interessant, synes nemlig ikke Marantz har helt den lyden jeg liker (har hørt mange modeller og på flere høyttalere) så da setter jeg et lite spørsmålstegn ved Yamaha. Greit å få hjelp. Har tidligere ikke vært noe stor fan av Denon heller men jeg skal ihvertfall sjekke den ut. Er også litt tvilende til Sony men spesifikasjonene er bra og DVD spilleren er ihvertfall bra (som DVD spiller). Som sagt så er musikk det viktigste. hvis musikk er viktig da burde du absolutt gå for yamaha sin receiver, krystallklar og passer utmerket for musikk, andre forsterkere som Denon, NAD og H/K osv. har ikke det lille ekstra som Yamaha har slik at man kan få musikk i kvalitet som en god stereoforsterker Lenke til kommentar
Davidlyd Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 "Hva i helheim er en 'jumper' i høyttalersammenheng? Mener du terminalene?" Skinnene som forbinder terminalene. "Jeg lurte jeg også ja. Hva vil det si? Og hva trenger jeg da i tilfelle? Og ikke minst hvordan gjør jeg det i tilfelle?" Du bruker en bit av noen HT kabler du har liggende. "Nye terminaler, sannsynligvis. Men jeg ville latt være, med mindre noen kommer med en solid grunn til hvorfor man bør gjøre det." En teoretisk begrunnelse kan ikke jeg gi. Men etter å ha gjort dette ble jeg så overrasket at jeg nevnte det for en jeg kjenner som er sjefen på Det norske teateret. Hun er selvfølgelig lydteknikker, og med ingeniørutdannelse. Hun ga meg noen begrunnelser, og var helt enig i at dette har noe for seg. "Med jumper mener han sansynligvis den metalldingsen som forbinder de to inngangene du har bak høytalerne dersom du har biwiring. Bytt ut denne dingsen med en høytalerkabel og du vil bli forundret over hva placeboeffekten kan gjøre med et anlegg." Et utsagn jeg ikke finner det verdt å svare på. "Det aller viktigste hvis man har mulighet for biwiring og kjører singlewiring er å benytte seg av det øverste terminalsettet. Da slipper man at diskant singnalet går igjennom "metall-dingsene". Disse har har ganske høy kapsitans og hvis diskanten går igjennom disse gir dette faktisk en målbar nedrulling i øvre diskantomeråde. (ihvertfall når jeg målte )" Ser man det, ja. En som har målt jo. Bra. Selv så har jeg koblet kablene til inngangene som går til bassen. De sluker litt mere strøm, så jeg tenkte det var greiest. Å bytte ut jumperne gir et veldig overrasnkende resultat. Prøv selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå