Gå til innhold

Hjelp til kjøp av (lavbudsjetts-)hjemmekinoanlegg

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe stereoanlegg og trenger litt hjelp. Har veldig lyst på hjemmekino anlegg men sitter og klør meg i hodet. Har et budsjett på ca 10000 - rimelig lavbudsjettsløsning med andre ord. Sånn som jeg har sett på det til nå er dette alternativene:

H/K AVR1550

H/K DVD21

Denon AVR-1603

Denon DVD-900

Yamaha RXV430RDST

Yamaha DVDS530ST

Sony STR-DB 780 QS

Sony DVP-NS 705

Alle disse koster i kombo ca 7000. Sony løsningen er definitivt den med mest kraft da den leverer 100W pr kanal, Denon er heller ikke ille med 80W. Har veldig sansen for lydbildet til Harman Kardon men er redd den kommer til å bli i det svakeste laget.

Har mer eller mindre bestemt meg for å gå for Eltax Liberty surround + Liberty sub høyttalere.

Nå kommer jeg høyst sannsynlig til å høre musikk mesteparten av tiden forholdet blir vel sannsynligvis noe sånt som 90% musikk og 10% film men synes også det er så utrolig heftig å ha surround lyd når jeg ser film.

Er forsåvidt klar over at jeg kan spare en del tusen til og få noe bedre men da kan jeg jo like gjerne spare enda litt osv - mao, det er i denne prisklassen jeg har tenkt å satse på. Håper dere kan hjelpe.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, du kan ikke sammenlikne effekten uten å se på hvordan den er oppgitt. Sony pleier å oppgi effekt i DIN, RMS er det 'beste målet' på effekten, og RMS != (er ulik) DIN.

Selv har jeg en Sony DB930 stående, og den er jeg strålende fornøyd med. Nøytral og fin. Jeg ville definitivt gått for en med Dolby ProLogic II, hvis noen av de du ser på har det.

Tenk litt på klangmatching også. Hvis Eltax-høyttalerene er 'lyse', bør du ikke velge en 'lys' forsterker.

Angående dvdspillere, ville jeg kanskje gått for HKen. De nye Sony-spillerene har et håpløst tregt lagskifte, Denon og Yamaha har jeg aldri hatt sansen for når det gjelder dvdspillere.

Husk at du kan gjøre gode kupp hvis du kjøper slikt brukt.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Du har forsåvidt rett i at Sony oppgir i DIN men i RMS har den framdeles 90W ved 8Ohm. Alle forsterkerne har Prologic II. Ellers skal visstnok akkurat den Sony spilleren være rimelig kjapp på lagskifte - SACD har den også.

Når det gjelder lys og mørk så har jeg egentlig ikke peil :shrug: Føler egentlig det er H/K og Sony det står imellom (instinkter er rare greier).

Lenke til kommentar
Takk for svar. Du har forsåvidt rett i at Sony oppgir i DIN men i RMS har den framdeles 90W ved 8Ohm. Alle forsterkerne har Prologic II. Ellers skal visstnok akkurat den Sony spilleren være rimelig kjapp på lagskifte - SACD har den også.

Kanskje litt OT, men hvordan er egentlig lagskifte på de nyeste dvdspillerne i dag? Er det slik at en merker at spilleren gjør et lite "hopp" eller foregår det uten at det merkes? Har en "gammel" sony s725 liggende. På den hakker hele spilleren i et halvt sekund før den skifter til neste lag.

Lenke til kommentar

Jeg ser du har sett deg ut småbrødere til flere test vinnere. :wink:

Denon AVR 1603 som er lillebror til test vinner Denon AVR 1803.

Yamaha RXV430DST som er lillebror til test vinnerene RXV530DTS og RXV630DTS.

Men jeg ville kanskje sett på NAD T742 og Pioneer DV-454.

Men dette blir 7500,-. :(

Du vil kanskje rynke på nesa når du ser specsa til NAD T742. Jeg mener, 4998,- for en 5x50W surround reciever. Men dette er kraftige watt. Min bror har NAD T751 som er 2001 modellen av storebroren, og damn!, den er kraftig!

Liten link; NAD T742

En NAD har mulighet til å gi mer strøm enn de fleste andre surround recievere på markedet i samme pridklasse. Med andre ord, veldig bra til større og mer tungdrevne høyttalere.

Men hvis 500,- over blir for mye så er nok Denon settet ett godt valg med tanke på at høyttalerene du skal ha ikke er så tungdrevne.

Lenke til kommentar
Jeg ser du har sett deg ut småbrødere til flere test vinnere.  :wink:

He he jo det ble mye småbrødre - når det gjelder NAD så har de faktisk en kombo som passer inn også:

NAD T742

NAD T512

Denne kan faktisk absolutt være noe å tenke på ja. NAD med "music first" som jo er hva jeg vil ha passer kanskje inn - tur på HiFi-klubben i mårra med andre ord.

Lenke til kommentar

Kanskje litt OT, men hvordan er egentlig lagskifte på de nyeste dvdspillerne i dag?

Veldig variabelt.

Er det slik at en merker at spilleren gjør et lite "hopp" eller foregår det uten at det merkes?

Denon har en spiller med et 2Mbit buffer, men den har er visstnok ikke transparent lagskifte. Og den har chroma-buggen.

Har en "gammel" sony s725 liggende. På den hakker hele spilleren i et halvt sekund før den skifter til neste lag.

Har samme spiller selv. Du har kanskje en eldre firmware? Min er veldig bra på de fleste plater, men noen er verre enn andre. De nye Sonyene er tregere enn min 725.... Phyllespilleren min er grei nok, ikke merkbart bedre, egentlig.

Men dette er kraftige watt.  

Har disse 'kraftige' wattene spist masse jern? Løftet skrot?

Lenke til kommentar

Har samme spiller selv. Du har kanskje en eldre firmware? Min er veldig bra på de fleste plater, men noen er verre enn andre. De nye Sonyene er tregere enn min 725.... Phyllespilleren min er grei nok, ikke merkbart bedre, egentlig.

Er det mulig å oppgradere firmwaren på en dvdspiller? Det at spilleren hakker kan jo muligens være min egen subjektive oppfatning også, er litt for kresen kanskje?

I tillegg til at du har samme dvdspiller som meg har du samme forsterker også. Jeg har en sony db940 som faktisk er den samme som din, bare at min er kjøpt noen måneder senere, slik at sony har rukket å skifte navn på den i mellomtiden. Går det en liten kopi av meg selv og trasker langs gatene i norge? :D

hehe, Vi snakker her om watt som trener på helsestudio daglig. Ikke rart de blir så kraftige :)

Lenke til kommentar

Er det mulig å oppgradere firmwaren på en dvdspiller?

Selvgjort? Kanskje. Men jeg tviler litt.

Det at spilleren hakker kan jo kanksje være min egen subjektive oppfatning også, er litt for kresen kanskje?

Nåja, jeg er da en smule kresen selv. ;)

Men det kan gjerne være individuelle forskjeller på dvdspillere, sånn som med alt annet. Min hakker iallefall ikke. Er det en film i som den ikke liker, fryser den bilde og lyd helt til laseren er med på spillet igjen.

Går det en liten kopi av meg selv og trasker langs gatene i norge?  

En kopi av deg, det går. En kopi av meg, det villle vært katastrofe. ;)

Lenke til kommentar
Tullprat. Så lenge parameterene er de samme, er 100W RMS == 100W RMS.

Det stemmer det, men dessverre måler produsentene watt-ene sine på ganske forskjellige måter. Av de store "folkemerkene" som har ganske rimelige produkter er vel H/K, Nad og Rotel de eneste som måler på skikkelig måte, dvs. med alle kanaler i drift, hele frekvensområdet i bruk og uten mye forvrengning. H/K og Nads sorroundrecievere på rundt 5x50 watt rms i 8 ohm veier vel rundt 15 kg, mens andre produsenters recievere som er oppgitt til f.eks 5x80 watt rms i 8 ohm kan veie 8-10kg.

Lenke til kommentar

Nåja, jeg er da en smule kresen selv. ;)

Men det kan gjerne være individuelle forskjeller på dvdspillere, sånn som med alt annet. Min hakker iallefall ikke. Er det en film i som den ikke liker, fryser den bilde og lyd helt til laseren er med på spillet igjen.

Hvor stor andel av platene, sånn omtrent, hakker spilleren på da? På størstedelen av filmene merker jeg en sånn pause, men tenker jeg nøye etter er det kanskje ikke alle. Det hadde vært litt irriterende om jeg har fått en sånn mandagsspiller, særlig ettersom garantien har gått ut..

En kopi av deg, det går. En kopi av meg, det villle vært katastrofe. ;)

Skal la være å komentere det siste her.. :lol:

Lenke til kommentar

Yamaha har en krystallklar lyd og masse kraft, det eneste er at den ikke går helt ned i dypbassen, men du skulle jo ha med en sub så da er jo det greit. H/K er veldig dynamiske forsterkere/recivere, med masse krefter. Marantz er litt lik Yamaha, den er klar og oppløst men mangler litt i den dypeste bassen. Sony kan man til nøds kjøpe hvis du har et trangt budsjett, men ellers ville jeg holdt meg unna Sony og heller valgt en av disse: NAD, Yamaha, Marantz, H/K, Denon, Copland osv.

Lenke til kommentar
Tullprat. Så lenge parameterene er de samme, er 100W RMS == 100W RMS.

Hva ville du valgt; en forsterker som yter 100W RMS med 10% forvregning

eller en med 100W RMS 0,1% forvregning ?

100W RMS er ikke like bra i alle tilfeller.

En annen "HiFi riktig" målemetode er "FTC" (effekt målt over hele frekvensområde (20 - 20000Hz))

Lenke til kommentar

Svarte som du skulle pirke da. :evil::p

Jeg mener det at 5x50W ikke ser mye ut i forhold til f.eks Sony sine 5x100W. Men jeg skal love deg at de 5x50W som NAD har er forbanna mye bedre enn de 5x100W til Sony. 8)

Lenke til kommentar
Marantz er litt lik Yamaha, den er klar og oppløst men mangler litt i den dypeste bassen.

Interessant, synes nemlig ikke Marantz har helt den lyden jeg liker (har hørt mange modeller og på flere høyttalere) så da setter jeg et lite spørsmålstegn ved Yamaha. Greit å få hjelp. Har tidligere ikke vært noe stor fan av Denon heller men jeg skal ihvertfall sjekke den ut. Er også litt tvilende til Sony men spesifikasjonene er bra og DVD spilleren er ihvertfall bra (som DVD spiller). Som sagt så er musikk det viktigste.

Lenke til kommentar

Hvor stor andel av platene, sånn omtrent, hakker spilleren på da? På størstedelen av filmene merker jeg en sånn pause, men tenker jeg nøye etter er det kanskje ikke alle. Det hadde vært litt irriterende om jeg har fått en sånn mandagsspiller, særlig ettersom garantien har gått ut..

Si det. På de filmene som har et omtenksomt plassert lagskifte (gjerne i en mørk scene, en fadeout mellom to scener eller liknende) er det vanskelig å bedømme.

Filmer med lagskiftet idiotisk plassert, tja, 1 av 10 er verre enn de 9 andre, kanskje? Jeg fører ikke statistikk, og det er litt vanskelig å huske en ca 120-150 filmers lagskifte i hodet her og nå. ;)

Skal la være å komentere det siste her..  :lol:

Best for deg, det. ;)

Hva ville du valgt; en forsterker som yter 100W RMS med 10% forvregning

eller en med 100W RMS 0,1% forvregning ?

Hvordan får du 10% THD til å være lik 0,1% THD? Les det jeg skriver om parameterene.

Jeg mener det at 5x50W ikke ser mye ut i forhold til f.eks Sony sine 5x100W. Men jeg skal love deg at de 5x50W som NAD har er forbanna mye bedre enn de 5x100W til Sony.  8)

Meningsløst utsagn uten å komme med saklige argumenter. På hvilken måte er de bedre? PMPO vs RMS er grei skuring, men når du bare skriver at produsent A har mye bedre effekt enn produsent B, er du ikke særlig troverdig. Og det er fafo ikke pirk.

(ja, jeg ser det EnD.R.E skrev)

GeCcO: Leser du sånn tilfeldigvis Lyd&Bilde?

superdigg: Få låne de aktuelle kandidatene med deg hjem og prøv dem ut. Yamaha er bra saker, forsterkermessig.

Lenke til kommentar

Jeg har H/K DVD 25 og er strålende fornøyd, og på den har jeg i tillegg oppdatert firmwaren på slik at den spiller sone 1 filmer også, den firmware oppgraderingen fantjeg på H/K sin hjemmeside, men jeg er ikke sikker på om dette er mulig på DVD 21, men det vil jeg tro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...