Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst]Aksjekjøp 30000kr, noen forslag?

Ajeje

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kamerater tenker på å gå inn med 30000kr i aksjer/fond. Så derfor vil jeg henvende meg her for å få litt veiledning.

Hvilke aksjer anbefaler dere?

Hva bør vi se etter?

Hvor tålmodig bør vi være før vi evt selger aksjene igjen?

Evt. nevne andre kilder for info?

Gode nettsteder for kjøp av aksjer?

Endret av Ajeje
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor tålmodig bør vi være før vi evt selger aksjene igjen?

Hvis dere er nybegynnere, sats på en lengre sikt, altså ett år og oppover ofte. Trading i aksjer kan dere vurdere hvis/når dere føler dere kjenner børsen og bevegelsene bedre.

Hva bør vi se etter?

Husk i så fall å velge en aksje som har en bra grunnlagt basis for inntekt. Unngå aksjene som lover gull & grønne skoger, men ikke kan si noe om når det kommer.

Litt kort, men sant.

Lenke til kommentar

Selskaper som tjener penger og vil tjene penger og er underpriset er ofte ikke feil å kjøpe:

Offshore: Seadrill, FOE, AWO, PRS

All-Round: Ganger Rolf

Shipping: Havila Shipping, GOGL

----

Lotto Ticket: Northland Resources

Hjemmeleksene får du og dere dog gjøre selv.

Lenke til kommentar

For det første må dere finne ut hvor stor risko dere er villig til å ta.

Høyere potensiell avkastning henger ofte sammen med høyere risiko og vice verca.

Jeg personlig ville satset på en langsiktig horisont og spredd investeringene litt.

Ikke plasser f.eks alt i Oljeservice eller alt i shipping, spre det litt rundt.

Jeg mener Orkla kan være verdt å se litt på. De har store eierandeler i selskaper innen flere ulike sektorer, eks. REC, Tomra, Elkem, Orkla Foods. Dermed er ikke kursen så avhengig av utviklingen innen en spesifikk sektor som kanskje er tilfellet i andre selskaper.

Lenke til kommentar

Vi er vel villige til å ta en rimelig høy risiko for å oppnå resultater. Det prosjektet vi har beveger seg over bare 2,5 år. Så vi er ute etter å få så mye avkastning som mulig iløpet av denne perioden. Med mulighet for å tape alt i jakten på å vinne alt.

Man kan jo ikke safe gjennom alt i livet!

Lenke til kommentar
Vi er vel villige til å ta en rimelig høy risiko for å oppnå resultater. Det prosjektet vi har beveger seg over bare 2,5 år. Så vi er ute etter å få så mye avkastning som mulig iløpet av denne perioden. Med mulighet for å tape alt i jakten på å vinne alt.

Hvorfor ta høy risiko når du også kan få godt betalt med lav risiko?

Lenke til kommentar

Hvorfor ta høy risiko når du også kan få godt betalt med lav risiko?

Fordi vi er ute etter å tjene mye på de få årene.

Hvor mye er det realistisk å forvente i fortjeneste?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare tjene penger i aksjemarkedet istedet for å gamble?

Kjøp undervurderte selskaper, priset langt under dagens verdier. Det er kjedelige, men akk så profitabelt!

regner med du mener de selskapene du nevnte i en post lengre oppe. Hvilken horisont har du for god fortjeneste på disse aksjene? noen favoritter blant dem?

Lenke til kommentar

Jeg liker godt flere av selskapene som er nevnt ovenfor:

Havila: Den sesongmessige down-turnen er nå borte og supply går strammere måneder i møte historisk sett. Havila stiller med P/E på 4 NAV på 190,- og en eminent aksjonærvennlig ledelse med veldig mange likhetstrekk som JF Gruppen. Sævik som er eier av Havila har også eid to supply selskaper tidligere som ble kjøpt opp på NAV. Alle godè ting er tre, dette er en aksje som er til de grader glemt på Oslo Børs samtidig som muligheten for oppkjøp åpenbart er tilstedet. Blir ikke selskapet kjøpt opp med det første er det grunn til å tro a utbyttene vil komme alà det vi har fått en forsmak på allerede med 12.50 + 4 NOK i utbytte til nå i 2008.

Seadrill: Stramt riggmarked, og etterspørselen etter olje blir ikke mindre. NAV dupper omkring 100 så selskapet er priset over de underliggende verdiene, men jeg føler ikke at det er mye på nedsiden selv om aksjen er priset over NAV.

Nøkkeltall:

EPS:

2008: 1.75$

2009: 3.11$

2010: 3.35$

P/E:

2008: 19

2009: 10.8

2010: 10.0

NAV:

100,- NOK

P/NAV: 1.58

Dividende: Jeg har få tanker om hvor mye man vil få i utbytte i 2009, men det er grunn til å tro at man vil kunne motta 3-5$

Jeg har laget en god analyse av Golden Ocean som kan leses her: http://www.aksjebloggen.com

Horisonten min er så lenge det er oppside i aksjene samtidig som utbytte kapasiteten er bra tilstedet.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...