Gå til innhold

Forlate kattene for 1 mnd. [ferie]

Anbefalte innlegg

hei folkens.

skal på ferie i en mnd, og har 2 katter hjemme, har ikke klart å ordnet med dyrepass til dem dessverre :(

har ikke lyst til å avlive dem bare for en ferie, så lurte på om det burde gå bra å bare legge igjen en MASSE kattefor strødd utover?

Risikerer jeg at de stikker av, eller holder de seg en ferie? Noen som har gjort dette før?

Og om de bare har fri aksess til mat sånn uten videre så blir de vel feite som F?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke strø mat utover hele området, fuglene spiser det opp. kattene er utedyr og skal i teorien klare seg ute. det du kan gjøre er å sette en stor eske på trappa som du lager et lite hull i så kattene kommer seg inn og der har du en matkopp. så spør du naboen om han kan gi kattene dine mat annenhverdag eller hverdag.

det e veldig viktig at du ordne sånn at ikke fuglene kan spise maten fra kattene, for det ikke sikkert kattene dine klare å skaffe seg mat på anna måte. huskatter er ikke like flinke osm villkattter å fange seg anna mat.

du kan oppleve at kattene ikke kommer hjem med det første, min familie var borte i fem dager og vi hadde fått naboen og gi våres katter mat. kattene kom ikke hjem med det første, men de kom hjem dagen etter når de så at vi var hjemme.

Lenke til kommentar
Hadde ofte katten min hjemme når vi var på ferie, men ikke så lenge som 1 mnd (Maks 2 uker)..

Kan du ikke kjøp inn for og e en nabo, venn, slekting etc og å legge ut mat annenhver dag da?

Prøvd, men har 2 naboer i området her, en som ikke blir hjemme, og en som HATER katter..

ikke strø mat utover hele området, fuglene spiser det opp. kattene er utedyr og skal i teorien klare seg ute. det du kan gjøre er å sette en stor eske på trappa som du lager et lite hull i så kattene kommer seg inn og der har du en matkopp. så spør du naboen om han kan gi kattene dine mat annenhverdag eller hverdag.

det e veldig viktig at du ordne sånn at ikke fuglene kan spise maten fra kattene, for det ikke sikkert kattene dine klare å skaffe seg mat på anna måte. huskatter er ikke like flinke osm villkattter å fange seg anna mat.

du kan oppleve at kattene ikke kommer hjem med det første, min familie var borte i fem dager og vi hadde fått naboen og gi våres katter mat. kattene kom ikke hjem med det første, men de kom hjem dagen etter når de så at vi var hjemme.

Tja, har jo sett at de fanger mus av og til og sånt da, og at de stjeler kattemat fra nabokatten.

Har en kasse jeg kan lage til, håper dette går :hmm:

Lenke til kommentar

Som katteeier så er nok dette en av de tingene du burde ha tenkt på litt før du bestilte ferien din. Utrolig kjipt om du skal være en av de klisjefolka som avliver eller reiser fra dyrene dine bare for litt sol og sommer.

Men over til det du lurte på. Jeg ville først og fremst spurt noen naboer om de kunne ligge ut mat og vann til dem. Sagt de kunne få en form for belønning om dette ble gjort. Dessuten finnes det også noen "dyrehotell", men her er det gjerne veldig dyrt. Vist du ikke får noen til å passe på dem. Så ville jeg personlig ikke reist. Men vist du likevel velger å gjøre dette ikke avliv dem. Gi dem til dyrebeskyttelsen eller lignende, så har de i det minste et håp om å få et hjem.

Lenke til kommentar

du kunne prøvd å lage en foringsautomat. det sånn at ettersom kattene spiser så skal det dette mer ned, men det detter ikke for mye. hvis du har en dyrebutikk i nærheten så kan du spørre om de selger en slik foringsautomat.

ja de kan stikke av. hvor bor du? på by eller landsbygda? du må passe på at det ikke e gamle hus med hull i taket som de kan går i, for da kommer dem seg ikke ut igjen. eller kjellere med ventiler åpne, for der kommer dem seg heller ikke ut. hvis du ikke finn kattene dine når du kommer hjem så må du sjekke om dem har gått seg fast noen plass, eller om de bare er på oppdagelsesfærd som katte ofte kan gjøre.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Den var ikke dum :)

Det skal jeg gjøre på mandag!

EDIT: vi har en sånn diger boks, kunne jo lagd et lite hull til kattene der og fylle den med 8-12KG kattefor, det holder vel for en måned?

Fuglene går jo ikke så langt uansett vel?

Endret av Storleer
Lenke til kommentar

Vil tro det å sette ut mat for en hel mnd er en dum ide. Maten blir harsk av å stå varmt.

1. få noen til å mate dem annenhver dag og sette maten i en pappeske med hull.

2. sett dem på kattepensjonat

3. legg ut annonse på finn hvor du gir dem bort, og ikke skaffer deg katt igjen.

EDIT: de må også ha vann hver dag. Da trenger man noen som kan fylle på det.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Dro ofte fra kattene våre ei helg vi, med masse kattemat. Problemet var at andre katter kom å spiste maten. Men vi hadde naboer og slikt tilfelle det var noe.. Og det fikk alltid bra :)

EN mnd er nok litt i det lengste laget.

Du skaffer deg ikke katt hvis du ikke har noen til å passe de i en ferie.. Folk som avliver katten sin pga det blir jeg kvalm av.

Lenke til kommentar

Greit nok at du vil ha kattene og at du samtidig vil dra på ferie, men når disse to ikke lar seg gjøre uten at det ene kommer i konflikt med det andre, så synes jeg det er mildt sagt ansvarsfraskrivelse å skulle gjøre det du nå tenker å gjøre.

Hvis du tenker deg litt om så skjønner du at det nødvendigvis blir opp til kattene om de overlever til dere kommer hjem igjen, da det ikke bare er mat som må til. Vann er minst like viktig.

Hvis du har noe som helst ansvarsfølelse ovenfor dyrene så skaffer du enten noen som kan ta vare på dem i tiden dere er borte, eller så gir du dem bort til noen som bortplasserer dyr. Selv om du har en nabo som hater katter, så liker han sikkert penger... Har du spurt ham om han vil gjøre det mot la oss si 3.000,-?

-KJ

Lenke til kommentar

Skaff plass på kattepensjonat. Ellers er det en ganske høy risiko for at du ikke har noen katter lenger når du kommer hjem. 4 uker er LENGE! De har muligens glemt deg og funnet andre hyggelig mennesker innen du er hjemme igjen. Foringsautomat eller ikke.

Lenke til kommentar
hei folkens.

skal på ferie i en mnd, og har 2 katter hjemme, har ikke klart å ordnet med dyrepass til dem dessverre :(

har ikke lyst til å avlive dem bare for en ferie, så lurte på om det burde gå bra å bare legge igjen en MASSE kattefor strødd utover?

Risikerer jeg at de stikker av, eller holder de seg en ferie? Noen som har gjort dette før?

Og om de bare har fri aksess til mat sånn uten videre så blir de vel feite som F?

Hvis katten din er vant til å være ute går dette helt fint... bare pass på at den har nok vann og ikke velter det eller noe... kanskje noen kan sjekke dette for deg en gang i uken...

Min katt er kun ute og har lite til overs for katte mat i det hele tatt. kattemat spiser den kun om vinteren da den ikke får tak i tilstrekkelig mus og fugler...

Lenke til kommentar
viss du har naboer på 13 - 30 år så kan du jo spørre pent om de kan passe på dem. som betaling kan du jo kjøpe noke fint til han/hun på ferien.

Det har familien min gjort. og det var fullstendig vellyket :yes:

Den var ikke dum! Altids noen ungdommer som trenger "sommerjobb" ja! Men tror de vil sette pris på betaling istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...