Gå til innhold

Hvilke land burde det internasjonale samfunn gripe inn i?

Anbefalte innlegg

Den etniske rensingen som foregikk nede i Sør-Afrika

Om du sikter til Apartheid tiden var det vel strengt talt ikke en etnisk rensning i den forstand. Det var aldri noen organisert myrding av svarte, selv om man har dystre episoder som Shaperville og Soweto oppstanden. I mine øye er "etnisk rensning" det Hitler prøvde på med Jødene.

Eller tenker du på heksejakten som pågikk for et par uker siden da fattige folk i Townshipene gikk til angrep på flyktninger fra andre afrikanske land?

Endret av rln
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og selvsagt burde man først og fremst gripe inn i Midtøsten og knuse Israel for deretter å kaste dem ut av alle okkuperte områder. Det eneste som hindrer det internasjonale samfunnet fra å gjøre dette er USAs støtte til Israel.

Hahaha, er du virkelig seriøs? Det "internasjonale samfunnet", med unntak av røverstater i midtøsten og nordafrika, støtter Israel, og israel er en svært viktig handelspartner for oss. En konflikt mellom Israel og den vestlige verden er like utenkelig som at Island skulle invadert norge for å få flere fiskesoner. herregud..

Lenke til kommentar
Og selvsagt burde man først og fremst gripe inn i Midtøsten og knuse Israel for deretter å kaste dem ut av alle okkuperte områder. Det eneste som hindrer det internasjonale samfunnet fra å gjøre dette er USAs støtte til Israel.

Hahaha, er du virkelig seriøs? Det "internasjonale samfunnet", med unntak av røverstater i midtøsten og nordafrika, støtter Israel, og israel er en svært viktig handelspartner for oss. En konflikt mellom Israel og den vestlige verden er like utenkelig som at Island skulle invadert norge for å få flere fiskesoner. herregud..

Som hva da? Jaffakaker og appelsiner?

Lenke til kommentar

Uvitenhet er ingen unskyldning i dagens infomasjonssamfunn. Ikke dum deg ut.

Lenke til kommentar

Uvitenhet er ingen unskyldning i dagens infomasjonssamfunn. Ikke dum deg ut.

Du kan da ivvertfall svare for deg, istedet for å komme med tull.

Lenke til kommentar

Svare på hva? At folk er så uvitende at de tror Israel er et land som lever av appelsiner? Dette er da ikke en barnehage. Jeg forventer et kunnskapsnivå på debattanter her som ligger ørlite grann over 3. klasse barneskole.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Den første tilpassningen du her overser er at vi har tilpasset oss å leve i større grupper, altså byer. Desto større og tetteren en gruppe mennesker bor sammen, desto større er også risikoen for at en ny sykdom utvikles spres kraftig. Dette har vårt immunforsvar måtte tilpasse seg. Det kan nevens at takket være svartedauen, har i europeere i dag en vesentlig mindre risiko for å utvikle AIDS enn en afrikaner.

Vel, jeg skal gi deg den; det har skjedd en del genetiske forandringer i immunsystemet. Men så er det også et svært opplagt sted for vellykkete mutasjoner, da det har en så direkte sammenheng med liv og død. Atferdsforandringer har mer subtile konsekvenser, og skjer sannsynligvis mye saktere i folkegrupper. Kanskje ble folk genetisk litt mer renslige og fremmedfiendtlige etter svartedauden (men jeg tror ikke at det skjedde, og har aldri hørt noen antyde det), men andre atferdsforandringer virker usannsynlige. At det har skjedd andre forandringer enn immunsystemforandringer etter at vi bosatte oss i byer kan være, men heller ikke dette er så vidt jeg bekjent selvsagt.

Det meste av dette blir spekulasjon; det kan i og for seg hende at det er vesentlige genetiske atferdsforskjeller mellom afrikanere og europeere. Men å påstå at europeere er bedre genetisk anlagt for å leve i industrialiserte samfunn, blir også ren spekulasjon inntil du viser til noen som helt forskning som støtter det. Det er et så kort tidsrom vi snakker om at andre variasjoner som allerede var til stede før industrialiseringen godt kan ha gitt afrikanere en fordel, fordi de tilfeldigvis passet til industrialiserte samfunn. Jeg kan med andre ord hevde med nesten like mye kredibilitet (så lenge ingen av oss støtter opp om det med noen kilder) at europeere generelt er mindre arbeidssomme enn afrikanere.

Lenke til kommentar
Svare på hva? At folk er så uvitende at de tror Israel er et land som lever av appelsiner? Dette er da ikke en barnehage. Jeg forventer et kunnskapsnivå på debattanter her som ligger ørlite grann over 3. klasse barneskole.

Hvorfor er Israel en så utrolig viktig handelspartner for oss?

Og skal du ha et så fryktelig høyt kunnskapsnivå kan du heller finne deg et forum kunn åpent for dfe med høyere utdannelse. Dette her er for alle.

Lenke til kommentar

Hvorfor er Israel en så utrolig viktig handelspartner for oss?

Og skal du ha et så fryktelig høyt kunnskapsnivå kan du heller finne deg et forum kunn åpent for dfe med høyere utdannelse. Dette her er for alle.

Det er ikke mangelen på kunnskap jeg reagerer på som så, men den manglende viljen til å undersøke fakta før man slenger dritt. Jeg kan jo bare nevne at intel prosessoren din sannsynligvis er utviklet i israel, samme med mikroprosessoren i telefonen din. Styresystemene i mange våpen i forsvaret, radarannlegg i milliær og sivil luftfart. Software, maskiner, hardware. Israel er ranket 2. i verden etter usa's silicon valley innen teknologisk industi, i tillegg til å være en av verdens største eksportører av millitærutstyr. Også selvfølgelig appelsiner..

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Hahaha, er du virkelig seriøs?

Ja.

Lenke til kommentar

Jeg beklager. Jeg visste ikke at det internasjonale samfunnet hadde valgt deg som sin talsmann. Jeg ser du har rett nå. Men ut fra signaturen din regner jeg med du er blitzer eller noe sånt, så er vel ikke vits i å diskutere mer :)

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Jeg beklager. Jeg visste ikke at det internasjonale samfunnet hadde valgt deg som sin talsmann. Jeg ser du har rett nå. Men ut fra signaturen din regner jeg med du er blitzer eller noe sånt, så er vel ikke vits i å diskutere mer :)

Hvem slenger dritt nå egentlig?

Lenke til kommentar

likferd

Du kan droppe å spekulere på hva slags person jeg er da det ikke er tema for tråden.

Forøvrig:

Årsaken til at koallisjonen angrep Irak i 1991 var at Irak hadde innvadert og okkupert Kuwait.

Israel har innvadert og okkupert andres land.

Et av argumentene for å innvadere Irak og fjerne Saddam Husseins regime i 2003 var at Saddam Hussein undertrykket sin egen befolkning.

Palestinerne er i dagens situasjon under sterk kontroll av Israel og de blir undertrykket.

Begrunnelsen for de stadige trusslene om å angripe Iran er frykt for at Iran kan få atomvåpen.

Israel har atomvåpen.

Fordømmelse av organisasjoner som Hamas er som regel at de angriper sivile.

Israel angriper sivile.

Årsaken til at Frankrike og Tyskland erklærte krig mot Nazi-Tyskland var at Nazi-Tyskland innvaderte Polen og årsaken til at USA erklærte krig mot Japan var at Japan angrep USA.

Israel angriper stadig andre.

Kunne fortsatt i det uendelige. Uansett om man har forettningsforbindelser med et annet land så er det ingen grunn til å ikke gripe inn når dette landet begår folkemord og terror mot andre. Israel er absolutt et land som det internasjonale verdenssamfunnet burde gripe inn i!

Merk deg forøvrig at Israel ikke var det eneste landet jeg nevnte.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Likferd, si meg et eneste produkt som Norge "må" ha fra Israel, for å ikke gå i stå.

Jeg venter spent.

PS, siden du må ha det inn med teskje:

Grunnen til at jeg brukte sarkasme var rett og slett fordi jeg ikke så hvilken stoor handelspartner Israel var, med unntak av våpen. Det fins x antall andre som er mye bedre handelspartnere enn Israel. Forresten, hvordan kan du sammenligne Island, som ikke har et eget forsvar, med Israel?

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Likferd, si meg et eneste produkt som Norge "må" ha fra Israel, for å ikke gå i stå.

Jeg venter spent.

PS, siden du må ha det inn med teskje:

Grunnen til at jeg brukte sarkasme var rett og slett fordi jeg ikke så hvilken stoor handelspartner Israel var, med unntak av våpen. Det fins x antall andre som er mye bedre handelspartnere enn Israel. Forresten, hvordan kan du sammenligne Island, som ikke har et eget forsvar, med Israel?

Vi er strengt tatt et meget selvforsynt land i en knipe, så vi kunne vel barre sagt "fuck off" til resten av verden og levd på sild og poteter om vi ville, men dette er ikke poenget. Poenget er at Israel er et vestlig land. Israel er et demokrati. Israel er medlem i de fleste internasjonale organisasjoner vestlige land er medlem i, inkludert frihandel. Derfor sammenlignet jeg med island. Ikke på grunnlag med om island har et forsvar eller ikke, men fordi en konflikt med island hadde vært like tåpelig sett fra et politisk synspunkt som en konflikt med israel. Du skal selvfølgelig få mene hva du vil, det jeg reagerer på er at enkelte tror den vestlige verden skulle ha en fnugg av interesse av å gripe inn ovenfor et velstyrt demokrati. DET er like dumt som å invadere island.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
likferd

At et land er et demokrati betyr ikke at dette landet kan få bedrive terrorisme, rasisme, undertrykking og stadige angrep på andre uten at det internasjonale samfunnet burde gripe inn! Og Israel bedriver alt dette!

Rasismekortet er det samme som å spille hitlerkortet. Diskusjonen er over.

Med mindre du kan dokumentere at israelere hater andre mennesker basert på rase da.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Israel er medlem i de fleste internasjonale organisasjoner vestlige land er medlem i

Også ikkespredningsavtalen for atomvåpen? Israel er en failed state. En rouge state. Og som sådan burde de ikke ha noen rettigheter til å bli hørt i internasjonale fora. Militær inngripen for å få vestlige verdier inn i land i midtøsten (som Israel er en del av; det er ikke en vestlig stat) er ikke alltid den beste måten, men i enkelte tilfeller må man se seg nødt. Som i tilfelle Israel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...