Gå til innhold

Hvorfor stemme, når man ikke vet hva man skal stemme?

Anbefalte innlegg

Er veldig mange som sier det er en borgerplikt å stemme når det er valg. Føler faktisk det er mange som ser ned på de som ikke stemmer. Men hvorfor er det sånn?

Det finnes utallige grunner til å ikke stemme. Mange føler sikkert at de ikke har nok oversikt til å gjøre ett godt valg. I dette tilfellet er min mening at det faktisk blir helt feil å stemme.

Noen synes sikkert at det ikke finnes noen gode valg. Og når valget står mellom pest og kolera er det jo igrunn like greit å ikke velge.

En god del er nok bare late også, men når valget parti har mindre å si for ens vellvere, enn valget av antrekk når man skal ut døren, sier det seg selv at det ikke er noe særlig poeng i å stemme.

Så saken blir; gir et stort antall stemmer med lav kvalitet enn ett lita antall med stor kvalitet?

For intrykket mitt er mange synes dette.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vet hva du skal stemme bør du stemme blankt. på den måten viser du at du støtter demokratiet selv om du kanskje ikke støtter et politisk parti, eller har nok oversikt til å gjøre deg opp en mening. Hvis du ikke stemmer er også det en ytring, ofte latskap eller misnøye med politikere, men også mennesker som ikke støtter systemet vi har i dag kan bruke dette som en måte å vise sin mening på.

Lenke til kommentar
Folk som går til valgurnene burde få fradrag på skatten. Slik ville vi fått færre sofaslitere.

Ja det ville vi, men er det ønskelig? Som ble nevnt tidligere; man kan stemme blankt. Men det å ikke stemme i det hele tatt er også en ytring. Stemmer man blankt sier man at man ikke er fornøyd med noen av partiene. Stemmer man ikke det hele tatt sier det noe om at men ikke synes valget er verdt å kaste bort tid på.

Jeg kan ikke skjønne at dette er så gale.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet jeg. At folk stemmer blankt er som noen har skrevet, de støtter ideen om et demokrati men syntes ingen av kandidatene er gode nokk. Stemmer man ikke i det hele tatt så kan det være latskap eller en ytring der du mener at dagens demokrati ikke er holdbart.

Selv stemmer jeg på det partiet som ligger nærmest mitt synspunkt av de større.

Selv om jeg ikke er helt enig med det partiet jeg stemmer så mener jeg det hadde vært langt bedre enn f eks den nå sittende regjering (inviterer ikke til en krangel om de enkelte partiene vs den nå sittende regjering siden det ikke er trådens tema)

Folk kan da velge å enten stemme blankt/ikke stemme fordi de ikke er tilfreds med tilbudene, eller som meg stemme på den beste tilnærmingen.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...