Gå til innhold

Spørsmål om batterigrepets virkemåte


Anbefalte innlegg

Det er en ting med batterigrep jeg ikke skjønner:

F.eks grepet til D300 kan (med rette batterier) øke seriehatigheten fra 6/s til 8/s

Regner med andre grep kan gjøre noe av det samme.

Hvordan går dette an?

I gamle dager (film) hadde jeg et batterigrep. Skjønner at jeg da fikk mer futt i

snurring av film, men dagens kameraer er jo datamaskiner.

Lese inndata fra CCD/CMOS, prossessering, og lagre utdata på minnekort.

PC-en min ville ikke gått noe fortere om jeg innstallerte en strømforsyning som krevde egen 16A kurs.

 

Er det vippingen på speilet som krever all denne strømmen?

Er det noe overklokkingsgreier i grepet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burst rate krever strøm. Og ekstra batteri gir det.

 

Du er nok inne på noe der. RAM er jo små varmovner (strømsluk)

Men dette må da klokkes saktere med bare det innebygde batteriet.

(lavere klokkefrekvens), det kan da ikke bare være å kjøre på mer strøm?

Lenke til kommentar
Burst rate krever strøm. Og ekstra batteri gir det.

 

Du er nok inne på noe der. RAM er jo små varmovner (strømsluk)

Men dette må da klokkes saktere med bare det innebygde batteriet.

(lavere klokkefrekvens), det kan da ikke bare være å kjøre på mer strøm?

Det er vel heller det at ved full burst (8b/s), så trenger CPU, RAM osv mer strøm enn det det vanlige batteriet klarer å levere.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det handler vel også om å kunne gi gode argumenter for og kjøpe batterigrep, mersalg. Det er jo mulig og skyte 8 B/S uten batterigrep på D300 med litt tweeking, muligens med litt begrensninger?!

Det stemmer at du kan skyte 8bps uten batterigrep med en "tweak"; men den har så mange begrensninger at det blir mer "se hva jeg får til" enn noe man kan bruke i det daglige.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det handler vel også om å kunne gi gode argumenter for og kjøpe batterigrep, mersalg. Det er jo mulig og skyte 8 B/S uten batterigrep på D300 med litt tweeking, muligens med litt begrensninger?!

 

Der kom du inn på min hypotese, og grunnen til at jeg startet denne tråden.

Jeg mistenker produsenten for å "dra håndbrekket" litt opp, og slippe det først når batterigrepet er solgt. Grepet vil da få en ekstra tøff funksjon, og være mer lettsolgt.

 

Jeg for min del driver særs lite med raske seriebilder, så jeg kommer hverken til å tweeke kameraet eller skaffe batterigrep, men tankene kan jo spinne rundt så mangt.

Lenke til kommentar

Siden vi ikke har dokumentasjonen så kan vi ikke vite hvorfor. Nikon har bestemt at det kreves høyere spenning for å bruke 8 bilder i sekundet. Om det er en god grunn til det kan vi ikke vite. Kansje 8 fps og den gamle typen batterier kan føre til feilfunksjon i noen tilfeller, kansje spenningsregulatoren kan brenne opp, kansje levetiden på batteriet blir for kort. Det er mange mulige grunner til at man trenger høyere spenning men vi har ingen måte å finne ut om noen av dem er gyldige.

Lenke til kommentar

Nei, vi finner nok neppe svaret på dette her på forumet.

(Med mindre noen kjenner en Nikoningeniør :no: )

Litt tankespinn bare.

Digitale kretser trenger en fast spenning. De vil ikke arbeide raskere om spenningen øker.

Kretsene trenger selvfølgelig nok strøm. Får de for lite, går de ikke saktere, men får funksjonsfeil.

Klokkfrekvensen styrer prossess og overføringshastighet.

Det er vel ikke usannsynelig at det trenks mer strøm ved høyere hastigheter...?

 

Men tilbake til salgstall: Det er nok mye nedgradering inne i nye kameraer. Særlig de billigste. Jeg tror de billigste kameraene inneholder kretser som nok kan prestere enda kvassere. Produsenten vil nok selge flere av de dyrere kameraene.

Jo mer likt i de forskjellige kameraene desto billigere samlet produksjon.

Lenke til kommentar
Men tilbake til salgstall: Det er nok mye nedgradering inne i nye kameraer. Særlig de billigste. Jeg tror de billigste kameraene inneholder kretser som nok kan prestere enda kvassere. Produsenten vil nok selge flere av de dyrere kameraene.

Jo mer likt i de forskjellige kameraene desto billigere samlet produksjon.

Det er jo slike ting privatkapitalisme/konkurranse skal unngå, for da vil jo en konkurrent lage et like bra kamera som er adskillig billigere, men det er vel kanskje en dialog mellom de forskjellige produsentene slik at alle er enige om å holde igjen brekket litt..

Lenke til kommentar
Men tilbake til salgstall: Det er nok mye nedgradering inne i nye kameraer. Særlig de billigste. Jeg tror de billigste kameraene inneholder kretser som nok kan prestere enda kvassere. Produsenten vil nok selge flere av de dyrere kameraene.

Jo mer likt i de forskjellige kameraene desto billigere samlet produksjon.

Det er jo slike ting privatkapitalisme/konkurranse skal unngå, for da vil jo en konkurrent lage et like bra kamera som er adskillig billigere, men det er vel kanskje en dialog mellom de forskjellige produsentene slik at alle er enige om å holde igjen brekket litt..

 

Merkevare (branding) motvirker kanskje konkurranse i disse sammenhengene?

Lenke til kommentar

Husket visst litt feil, men jeg sendte en mail til Mr Tadashi Nakayama, som er General Manager i Nikons Marketing Headquarters i Japan, så får vi se om vi får noe svar. Jeg traff ham på PMA i vinter, og han var både hyggelig og snakket god engelsk, og ikke var han redd for å fortelle ting heller, så jeg håper han har noe fornuftig å meddele. Jeg sier i fra om/når jeg får svar.

Lenke til kommentar
Jeg mistenker produsenten for å "dra håndbrekket" litt opp, og slippe det først når batterigrepet er solgt. Grepet vil da få en ekstra tøff funksjon, og være mer lettsolgt.

 

Jeg for min del driver særs lite med raske seriebilder, så jeg kommer hverken til å tweeke kameraet eller skaffe batterigrep, men tankene kan jo spinne rundt så mangt.

 

Men nå er det ikke sånn at den eneste funksjonen ett batterigrep har er å gi mer strøm og raskere bps heller da... men også MYE bedre grep, og ikke minst vertikal utløserknapp - og de to siste der teller minst like mye for min del - dvs jeg hadde kjøpt batterigrep til min D300 selv om den verken hadde gitt mer strøm eller mer bps. Grep og utløserknapp er faktisk enda viktigere.

 

 

 

Ja, og så ser det mer profft ut da :)

Lenke til kommentar
Digitale kretser trenger en fast spenning. De vil ikke arbeide raskere om spenningen øker.

Kretsene trenger selvfølgelig nok strøm. Får de for lite, går de ikke saktere, men får funksjonsfeil.

Det er ingenting som tilsier at digitale kretser må ha en bestemt spenning. En transistor som er designet for f.eks. 20V arbeidsspenning gjør som oftest jobben på alt fra 1,5V til 20V.

 

Jeg vet ikke hvorfor Nikon forlanger høyere spenning for å tillate 8 BPS, men jeg kan tenke meg det. Antageligvis har ikke spenningen noe videre å si, siden den mest sannsynlig reduseres av en DC-DC-omformer uansett til en fastsatt spenning som er uavhengig av inngangsspenningen. Men kamerahuset krever mer effekt ved høyere seriebildehastigheter, og der kan det være begrensninger. EN-EL3e er vel på 7,4V, mens EN-EL4 ligger på 11,4. Det betyr at skal du dra f.eks. 1W fra førstnevnte, så krever det 135 mA, mens fra sistnevnte krever det bare 87 mA. Jo mer strøm du drar fra batteriet, jo større tap får du og jo mer varmgang på grunn av internresistansen i batteriet. Så selv om EN-EL3e kan levere nok strøm til å ta 8 bps, så er det ikke sikkert at det har godt av det.

 

Men det kan også være en dårlig unnskyldning for å selge batterigrep og dyre proffbatterier :p Vi får vente og se hva kontakten til Aetius sier.

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut at Nikon bevisst holder tilbake ytelsen på D300 for å kunne selge flere batterigrep. Som ThorEH sier finnes det helt andre grunner til å kjøpe batterigrepet enn økt seriebildehastighet.

At de selger så voldsomt mange flere batterigrep er jeg heller ikke sikker på. En god del flere EN-EL4/EN-EL4a, batterideksel og tilhørende ladere regner jeg derimot med de får solgt (det mersalget har de ihvertfall fått fra meg i denne sammenhengen)...

 

Om jeg skulle ta feil, og Nikon faktisk har begrenset seriebildehastigheten med EN-EL3e batterier, så klarer jeg ikke forestille meg at noen fra Nikon kommer til å bekrefte det...

Lenke til kommentar
Om jeg skulle ta feil, og Nikon faktisk har begrenset seriebildehastigheten med EN-EL3e batterier, så klarer jeg ikke forestille meg at noen fra Nikon kommer til å bekrefte det...
Øh, Nikon har begrenset seriebildehastigheten med EN-EL3e. Skal du ha mer enn 6 bps må du ha batterigrep med enten EN-EL4 eller AA-batterier.

 

Men som jeg sa over, antageligvis skyldes det begrensninger på hvor mye strøm EN-EL3e kan trygt levere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...