Gå til innhold

Ny mine til Dimension 8400

Thiazi

Anbefalte innlegg

Har en Dell Dimension 8400. Tenkte å oppgradere minnet på denne så den får 2 GB. Den har 1 GB i dag. Kan jeg kjøpe raskere minne en det som er i den nå? Altså kjøpe to 1 GB minne som har raskere fsb men er DDR 2. Eller må jeg kjøpe med samme hastighet? Hva med merke på minne, kan jeg kjøpe hvilket som helst merke så lange det er DDR 2?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Maskina di støttet totalt 4gb med ram.

Ser også forøvrig at din maskin støtter DDR2 PC3200 og DDR2 PC4300.

Uten å være helt sikker kan jeg påstå at du kan kjøpe DDR2 PC5300 minne, hvis denne hastigheten er for rask for det som støttes av ditt hovedkort vil den automatisk klokke seg ned.

Har heller ingenting å si hvilket merke du kjøper, men siden dell noen ganger er sære og helst vil at du skal bruke minne som er spesiallaget for maskina, kan man alikevel i de fleste tilfeller bruke standard minne fra annen produsent;)

Lenke til kommentar

Mange takk for svar nirosan.

Det er vel like greit å kjøpe 2x1GB isdeden for 4x512MB da det er mer stabild. Har 4x512 i en selvbygd pc der jeg har pc3200 DDR ram og da må jeg sette ned hastigheten fra 400 til 266MHz. Ellers så tenkte jeg å oppgradere CPUen til Dell-en, men ser HK ikke støtter dualcore så det er vel liten vits? er en 3Ghz P4 i den nå.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig, hvis du har planer om å oppgradere den maskinen billig, men samtidlig få litt futt i den, så er disse komponentene muligens aktuelle for deg:

Disse dell maskinen er enkelt oppbygd, slik at du kan skifte ut deler etter ditt eget ønske ved en senere anledning.

Det du trenger å skifte ut er 3.komponenter.

Hovedkort

Minne

Prosessor

Kan også skifte ut DVD brenner med et raskere et, da de begynner å bli fryktelig billige nå.

mitt tips er følgende:

Intel Core2Duo E8400 - http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97663 1275,-

OCZ 4gb PC6400 ram

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47315 675,-

Asus P5Q P45

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104386 975,-

TOTALT: 2945,-

Prøv eventuelt å sjekke andre nettbutikker om du finner bedre priser f.eks v.h.a prisguide.no

Med disse 3.komponentene dine vil maskinen din være rimelig oppdatert samtidlig som den blir mye raskere.

Endret av nirosan
Lenke til kommentar

Hei. Har en 8400 selv og kan bekrefte at man ikke kan sette inn et vanlig ATX hovedkort i denne uten omfattende arbeid. Skruehullene er på feil sted, og prosessorkjøleløsningen (som er bygget inn i kabinettet) fungerer bare med originalhovedkortet. Hvis du googler litt kan du finne ombygginger som fungerer, men personlig syes jeg det vil være mye enklere å legge noen kroner i nytt kabinett.

Lenke til kommentar

Ah..skjønner skjønner, har aldri skrudd av hovedkortet i disse maskinene, har kun byttet deler som harddisk, cpu og minne. så det du sier kan stemme det altså. men det var fryktelig rart altså, uansett det som kan bekrefte alle sin usikkerhet er å dra ned til butikken å fysisk se om ihvertfall noen hull passer....

Lenke til kommentar

Snippet fra Dells support forum:

Here are some of the problems of installing a non Dell motherboad in a Dell case.

Both Dell motherboards and cases have proprietary features. You may have problems installing Dell motherboard into a ATX case, or a ATX motherboard into an Dell case.

The rear I/O panel may not line up correctly, so you could have to modify that. Non-Dell cases and motherboards, don't have the same front panel wiring connnectors that Dell uses.

Dell uses a proprietary ribbon connector between the front panel and motherboard, whereas standard ATX cases use Molex style connectors, you'll have to figure out how to rewire the front control panel and USB ports, because Dell has never published the details of the pin-outs.

http://forums.us.dell.com/supportforums/bo...ssage.id=130144

You will require a new CPU fan, heatsink and motherboard retention bracket, as Dell's are proprietary units.

As Dell's OEM copy of XP is tied to their BIOS, unless a Dell motherboard is used, you will have to call Microsoft and request reactivation, who may or may not, activate the OEM copy, if not, then add the cost of buying a new copy of XP to the upgrade.

Can a standard motherboard be installed in a Dell case, yes, it can, but it will not be easy and be prepared for a lot of aggro.

Note. There's a white label on the motherboard, next the PCI slots, showing the model that's installed in the system.

There are two models of motherboards used for D-8400, one with the 925x chipset and the other with the 925xe chipset, either will work in your system. Both models of motherboards have intergrated sound.

http://www.dellcommunity.com/supportforums...d=181560#M96823

Mye mer informasjon på det forumet om noen er interessert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...