Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kommer ikke inn i Windows. (Nvidia Raid IDE bios)

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Håper det er noen som kan hjelpe meg her...

Når jeg kom hjem i dag satt jeg på pcen som vanlig.

Alt gikk som planlagt i starten, men så fikk jeg melding om at Windows ikke hadde avsluttet korrekt og om jeg ville starte normalt eller i sikkermodus, jeg valgte å starte på normal måte og splash screenen til Win XP kom fram. Men så restarta PCen seg. Jeg prøvde både sikkermodus og siste innstilling som funket eller hva det nå heter, men akkurat det samme skjedde da også. Jeg gikk inn på setup etter et x antall restarter for å se om jeg så noe galt der, men jeg skjøndte ikke stort der og gikk ut igjen (kan ikke huske at jeg lagret noe der).

Neste gang jeg restartet fikk jeg derimot en ny tone fra maskinen.

Under oppstarten kom melding om noe som het "NVIDIA Raid IDE bios"

Der stod det "Detecting array". "Press f10 to enter Raid setup utility" Jeg prøvde å trykke f10, men jeg ble ikke noe klok av det heller og gikk ut uten å gjøre noe der.

Videre fikk jeg meldingen

Så kommer den vanlige meldingen

"Verifing DMI pool data.

Boot from CD"

Noe mer skjer ikke...

Noen som har peiling på hva dette kan være?

Har ikke WinXP cden her, så jeg kan ikke prøve å formatere og installere på nytt før jeg kommer hjem om noen uker.

Takk og lov så lå eksamenfilene mine på en USBpinne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med RAID har nok kommet opp fordi en innstilling i BIOS er forandret. Mange hovedkort har to kontrollere, og når man ikke bruker den andre så er den bare slått av i BIOS. Når den slåes på vil det dukke opp en BIOS meny til hvor man kan velge RAID instillinger.

Hvis det ikke er noen disk tilkoblet denne kontrolleren så spiller det egentlig liten rolle om den meldingen dukker opp eller ikke.

Så det du beskriver er nok ikke grunn til problemet. Men det kan være andre innstillinger som er blitt forandret.

Sjekk boot rekkefølge.

Sjekk at disken faktisk vises i BIOS, det kan være en diskfeil som er problemet.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Gikk inn på Advanced Bios features på setupen og leste følgende (som gjør meg litt bekymret)

Innpå Hard disk boot priority stod det:

1. USB-HD00. WD 2500JB External 010

2. Bootable Add-in Cards

USB-HDOO. WD 2500JB External 010 er vell den eksterne hard disken min. Finner den rett og slett ikke de andre? Hva gjør jeg da i så fall?

Er helt grønn på dette området, så dere får unskylde meg visst at jeg spør dumt her..

Kan skrive ned boot rekkefølgen også:

First boot device: Floppy

Second boot device: Hard disk

Third boot device: Cd rom

Er litt smånervøs her merker jeg. Jeg har backup av alle eksamensfilene på minnepenn, så det er ikke noe problem for meg der, men det er jo kjedelig med en pc som ikke funker...

Endret av Svein_B
Lenke til kommentar

Du må sjekke kablene til disken, se om det er dårlig kontakt.

Sjekk om motoren går.

Har du flere interne disker? Prøv i såfall å koble til bare en og en.

Bootrekkefølgen er ikke noe problem, men jeg ville ha byttet om CD og harddisk. Ellers kan du jo ikke boote fra CD.

Lenke til kommentar

Tok litt tid før jeg svarte (pga mappeeksamen), men jeg har åpnet kabinettet og sjekket kablene, og de satt skikkelig.

Motor?

Du må virkelig unskylde, men jeg vet ikke helt hva motor du mener.

Startet maskinen med kabinettet åpent, og så at viften som står forran harddiskene ikke gikk. Har den noe si?

Hehe. Jeg ser sikkert ut som en komplett idiot her ;)

Liker ikke å tukle med ting inni kabinettet, fordi jeg er redd for å ødelegge ting :p

Har som sagt ikke peiling på slike ting

Lenke til kommentar

Hvis du tar på en disk så merker du en svak vibrasjon når motoren går. Lytter du når du slår på strømmen så hører du godt at den starter.

Så det skal ikke være vanskelig å høre forskjell på en disk som går og en som er død. Motoren sviver med 7500 rpm, som omtrent det samme som en bilmotor på full gass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...