_maggi_ Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Ja, da skal jeg kjøpe et macro objetiv. Men hvilket skal jeg kjøpe? Har sett på litt forskjellige varianter. - Tamron AF SP 90mm Di Macro (http://japanphoto.no/product/objektiver/tamron/tamron-af-sp-90mm-di-macro-canon/) - Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro (https://prisguiden.no/product.php?productId=36287) Er disse to det står mellom. Er bare 15 år og har ikke så veldig mye å rutte med. Hvilket av objektivene er best? Kommer nok til å bruke det emst til blomster og andre ting som ejg vil komme nærme ettersom interessen for sånne bilder har blitt stor i det siste. Magnus Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Begge disse objektivene er av god kvallitet, tror nok de skal være jevngode. Sigma er kjent for sin varierende kvalitet, lønner seg derfor å køpe denne i butikk i tilfelle du får et dårlig eksemplar. Skal du ta bilder av fluer er 105 i det korteste laget, vil da anbefale Sigma 150/2,8. Lenke til kommentar
_maggi_ Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 150 mm synes jeg blir litt for dyr og også for stor. Flere på forumet nevner noe om at de varierer i kvelitet. Er det altså mulig å kjøpe en helt ny sigma 105 mm også få en dårlig utgave? Da må det da være lov å klage på den og få en ny? Skjer dette ofte? Tamronen er jo 300 kr. billigere enn sigmaen. Er tamronen gost bygd opp? Har ikke lest så mye om tamron her på nettet så jeg vet ikke om dette er gode objektiver. Magnus Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Byggekvaliteten er vel like god på begge; så det trenger du ikke å bekymre deg over. Det som oftest er problemet med Sigma, er at det fokuserer feil. Dette skjer innimellom; men jeg har fått inntrykk av 105mm er det lite feil på (det er enkelte modeller som går igjen). Ar objetkivet ditt en slik feil, så blir det fikset på garanti/reklamasjon. Valget mellom Tamron og Sigma blir egentlig et valg mellom 90mm og 105mm. I praksis kron-og-mynt Tom Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Vet ikke om det er hva du ønsker å høre, men et annet alternativ er å selge den 50mm f/1.8 og kjøpe en macro i samme området.Går ut ifra at Canon i likhet med Nikon, har en super Macro på rundt 60mm. Meget lett og annvendelig liten sak. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Vet ikke om det er hva du ønsker å høre, men et annet alternativ er å selge den 50mm f/1.8 og kjøpe en macro i samme området.Går ut ifra at Canon i likhet med Nikon, har en super Macro på rundt 60mm. Meget lett og annvendelig liten sak. Det er faktisk et interessant forslag som jeg ikke har tenkt på. Canon sin EF-S 60mm f/2.8 Macro er ikke så veldig dyr, og får mye skryt. Tom Lenke til kommentar
_maggi_ Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Vet ikke om det er hva du ønsker å høre, men et annet alternativ er å selge den 50mm f/1.8 og kjøpe en macro i samme området.Går ut ifra at Canon i likhet med Nikon, har en super Macro på rundt 60mm. Meget lett og annvendelig liten sak. Vil ikke selge den. For bruker den til å ta en del portrettbilder. Magnus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå