Gå til innhold

Hjelp til valg av diasfilm som egner seg til scanning

Anbefalte innlegg

Som mange sikkert har fått med meg har jeg nettopp kjøpt meg en Nikon F5. Jeg til nå kun brukt sort/hvitt film i mine analoge kameraer, med noen få unntak der jeg har brukt farge negativ film.

Jeg kommer til å kjøpe meg en Coolscan V i sommer til å scanne negativene mine, og trenger derfor noen råd til å velge en diasfilm som egner seg godt til scanning. Jeg liker looken til Fuji Velvia 50, med de sterke mettede fargene, men jeg mener å ha lest at Velvia ikke egner seg godt til scanning. Er det noen filmer dere anbefaler til scanning?

Jeg pleier å kjøpe film hos digideal, og for tiden er det tilbud på Velvia 100 og Provia 100. Er det noen som har erfaring med scanning av disse filmene?

Mvh

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velvia lar seg fint scanne, men som med alt annet her i livet - det må læres. Astia er nok "enklere", men det er jo ikke det samme som Velvia. Jeg har forøvrig ikke merket noen forskjell på scanning av Velvia 100 og Velvia 50. Kjøp den filmtypen du ønsker å bruke, og ikke tenk for mye på dette med scanning - det går seg til.

Lenke til kommentar

Har scannet mye Provia 100F og oppfatter den som ganske enkel å scanne. Har brukt en del Kodachrome tidligere og den er veldig vanskelig å scanne i forhold til E6-filmer og negativ fargefilm.

Sammen med Kodachrome er forøvrig svarthvitfilm "vanskelig" å scanne, med unntak av C-41 svarthvit, som jeg ikke har brukt, men som skal være enklere.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Hvordan er Sensia i forhold til filmene som allerede er nevnt i posten? Jeg har funnet Sensia ned i 35kr filmen ved kjøp av 10stk.

Jeg regner meg at jeg kommer til å bruke rundt 90% B/W film (ettersom jeg kan fremkalle den selv) og 10% dias. Jeg får bare lære meg å scanne skikkelig, for jeg vet det er mulig å få gode resultater med B/W film.

Francis

Lenke til kommentar

Har brukt lite Sensia så det kan jeg ikke kommentere, men av det jeg har sett er det Kodachrome som skiller seg ut av diasfilmer. Personlig synes jeg at en ganske nøytral film er et bra utgangspunkt når du først skal scanne. Når du har bildet i digital form kan du alltids øke fargemetningen litt hvis du ønsker, eller redusere selvfølgelig.

Når det gjelder sølvbasert svarthvitfilm så er ikke nødvendigvis scanningen så vanskelig i seg selv så lenge du har korrekt ekponerte bilder. Problemet er mer at funksjoner som ICE ikke fungerer på denne typen film, så du må være mye nøyere med støvfjerning før scanning, og sikkert etterpå også.

Har du forresten vurdert LS-5000 i steden? Det blir selvfølgelig dyrere, men har du råd til denne scanneren + rullfilmholder så kan du scanne en hel film automatisk før du klipper den.

Lenke til kommentar

Jeg kikket såvidt på LS5000 + holder, men jeg tror det blir for dyrt for meg (med mindre jeg finner et brukt eksemplar til en god pris). Kjøper jeg den har jeg ikke råd til flere objektiver. Planen er å spare opp til en 105 f/2.5, 50 f/1,2 og muligens en 35 f/1.4, samt en tokina 11-16mm.

EDIT: Stusselig at ICE ikke fungerer med B/W film! Er det noen som vet hvorfor det er slik?

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Når det gjelder sølvbasert svarthvitfilm så er ikke nødvendigvis scanningen så vanskelig i seg selv så lenge du har korrekt ekponerte bilder. Problemet er mer at funksjoner som ICE ikke fungerer på denne typen film, så du må være mye nøyere med støvfjerning før scanning, og sikkert etterpå også.

Det forklarer en del. Blir resultatet dårligere hvis man scanner med ICE da, eller er det kun bortkastet tid ?

Tom

Lenke til kommentar

Kjenner ikke den fulle og hele sannhet, men det ha med emulusjonen å gjøre. ICE (og Canons FARE) bruker en ekstra infrarød kanal for å detektere støv og riper. Av en eller annen grunn fungerer ikke det på sølvbasert emulusjon, og dårlig med Kodachrome. Antar det er noe i emulusjonen som blokkerer infrarødt, mens det ikke er tilfelle på film basert på E-6 og C-41 prosessene.

Lenke til kommentar

Det forklarer en del. Blir resultatet dårligere hvis man scanner med ICE da, eller er det kun bortkastet tid ?

Tom

Det finnes en god del på nettet om dette, men jeg måtte bare prøve selv en gang. Det er imidlertid noen år siden og hvis jeg husker riktig så ble svarthvitfilm ubrukelig.

Kodachrome har jeg prøvd flere ganger og resultatet varierer en del. Noen bilder blir tilsynelatende oK, men på andre blir det tydelige artefakter. Jeg kuttet til slutt helt ICE på Kodachrome også siden jeg måtte bruke like mye tid på å sjekek resultatet som jeg brukte på å bare kjøre uten ICE og så fjerne støv etterpå.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Det finnes en god del på nettet om dette, men jeg måtte bare prøve selv en gang. Det er imidlertid noen år siden og hvis jeg husker riktig så ble svarthvitfilm ubrukelig.

Kodachrome har jeg prøvd flere ganger og resultatet varierer en del. Noen bilder blir tilsynelatende oK, men på andre blir det tydelige artefakter. Jeg kuttet til slutt helt ICE på Kodachrome også siden jeg måtte bruke like mye tid på å sjekek resultatet som jeg brukte på å bare kjøre uten ICE og så fjerne støv etterpå.

Jeg har vel egentlig bare prøvd på T-Max hvor det fortsatt var støv-rester etterpå. BW400 scannet greit, men den bruker jo C41 så det var vel som forventet.

Da får jeg prøve litt mer neste gang jeg skal scanne.

Tom

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Støtter forslaget med Provia 100 F og forsåvidt Provia 400 F (tror den heter 400 X nå).

Jeg slet veldig med scanning av Velvia i sin tid uten at jeg husker helt hvorfor.

A negativ fargefilm husker jeg at Kodak hadde en som het Supra som var spesielt laget for scanning og som var lett å scanne.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro Ektachrome E100G egner seg godt til scanning. Den er laget spesielt for scanning, men om den er det beste alternativet vet jeg ikke. Jeg har nemlig ingen erfaring med scanning av småbildeslides.

Flere jeg kjenner er gått over til god negativfilm etter at de begynte å scanne bildene istedenfor å lage Cibachrome eller slideshow. Magasiner og aviser tar ikke imot slides lenger. Negativfilm har mye større toleranse for avvik, og man får rett og slett flere bilder som sitter skikkelig. Det eneste er hvis du er på jakt etter de spesielle fargene i Velvia, E100VS og Kodachrome. Alternativet er som nevnt filmer laget spesielt for scanning som E100G. Men har du ingen spesielle preferanser eller planer om å jobbe med Cibachrome/Ilfordchrome er det ikke nødvendig med slides. Det siste koster i tillegg flesk, men det blir de lekreste resultater du kan tenke deg.

Preuss tror jeg tilbød Ciba før i tiden, og det gjorde sikkert Lømork i Oslo også. Kvalitetslaber som Wernøe/Guldbrandsen kunne vel også levere slik før.

I dag vet jeg ikke hvem som gjør det, for de jeg kjenner som fremdeles bruker den teknikken gjør det selv. Men du kan jo forsøke å google på det, og det er mulig du finner en lab som fremdeles gjør slik. Kanskje k-ryeng har noe informasjon om det.

For hvis du insisterer på å bruke slidesfilm så bør du koste på deg en slik forstørrelse. Det finnes hverken printere eller andre teknikker som kan måle seg i kvalitet. Det er helt enormt.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Har sittet og skannet en del film de siste kveldene. Velvia filmene fikk et sterkt lillaskjær, mens sensia filmene var helt fine. Det kan kanskje ha noe med at Velvia filmen var utgått på dato, men det var også Sensia filmen.

Francis

Jeg henta en Velvia 50 idag som akkurat er ferdig fremkalt - kan se hvordan den lar seg scanne i løpet av helgen. Men jeg har kun en Epson V500, så jeg vet ikke om vi kan trekke en vettug konklusjon etterpå ...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...