RandiA Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Laburnum sett fra liggende vinkel. Hadde en trivelig fotorunde i Tøyen botaniske på 1.juni. Det var et flott skue å ligge på bakken og se opp i denne Laburnumen, men her er det kommet noe lysfenomener oppe til høyre i bildet. Jeg hadde "solskjerm" på, brukte Tamron 17-50mm, så dette ble vel egentlig ett av de minst heldige bildene den dagen. Vil gjerne ha noen tips om forbedringer når man fotograferer fra den nedenfra-rett-opp-vinkelen. 1/100s, f/11, 17mm ISO:400 RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Det opplagte svaret, og som overhodet ikke er til noen hjelp, er vent til solen er et annet sted Slike reflekser er vanskelig å unngå, selv med solblender. Det er mulig at hvis du hadde prøvd å ta bildet fra en annen vinekl, ville ha hjulpet. Objektiver med fast brennvidde skal vel også ha mindre problemer med strølys; men det stemmer ikke alltid. Min Sigma 50mm f/2.8 macro er helt håpløs i motlys. Rett opp-og-ned i et tre blir sjelden brukbart - da er det nok bedre å komme seg litt lengre unna og bruke en lengre brennvidde. Da er også letter å holde styr på sola. Tom Lenke til kommentar
andersj Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Er ingen ekspert, men det kanskje andre like opplagte svaret er å gjøre bildet litt mørkere når du tar det, og ta bildet i raw slik at du kan hente frem mer av himmelen i konverteringen. Refleksene synes jeg ikke er så farlige, de gir bildet dynamikk. Men der er vi jo så forskjellige. Man blir litt rar av å se på det bildet for lenge. Litt skjev liksom. Endret 14. juni 2008 av andersj Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Min Sigma 50mm f/2.8 macro er helt håpløs i motlys. Tom For å gå litt off topic: Prøv sigma sin 15-30mm med fisheye-lignende ytre linse du.. Trenger knapt å være sol noen plass i verden for at jeg får solflekker på bildet Edit: (link) Endret 14. juni 2008 av sn0dig Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Man blir litt rar av å se på det bildet for lenge. Litt skjev liksom. Sannelig, der satte du ord på noe :!: ..ser det selv ja, ved nærmere øyesyn...det er jo liksom ikke under den vinklingen man beundrer trær RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Her kommer et par av samme treet, sett fra en normal synsvinkel. Er det bedre da? Altfor mye sol gjør det for uskarpt synes jeg.... RandiA Endret 14. juni 2008 av RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå