Gå til innhold

Laburnum sett fra liggende vinkel

Anbefalte innlegg

Laburnum sett fra liggende vinkel. Hadde en trivelig fotorunde i Tøyen botaniske på 1.juni. Det var et flott skue å ligge på bakken og se opp i denne Laburnumen, men her er det kommet noe lysfenomener oppe til høyre i bildet. Jeg hadde "solskjerm" på, brukte Tamron 17-50mm, så dette ble vel egentlig ett av de minst heldige bildene den dagen. Vil gjerne ha noen tips om forbedringer når man fotograferer fra den nedenfra-rett-opp-vinkelen.

post-92574-1213475743_thumb.jpg

1/100s, f/11, 17mm ISO:400

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det opplagte svaret, og som overhodet ikke er til noen hjelp, er vent til solen er et annet sted ;)

Slike reflekser er vanskelig å unngå, selv med solblender. Det er mulig at hvis du hadde prøvd å ta bildet fra en annen vinekl, ville ha hjulpet. Objektiver med fast brennvidde skal vel også ha mindre problemer med strølys; men det stemmer ikke alltid. Min Sigma 50mm f/2.8 macro er helt håpløs i motlys.

Rett opp-og-ned i et tre blir sjelden brukbart - da er det nok bedre å komme seg litt lengre unna og bruke en lengre brennvidde. Da er også letter å holde styr på sola.

Tom

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert, men det kanskje andre like opplagte svaret er å gjøre bildet litt mørkere når du tar det, og ta bildet i raw slik at du kan hente frem mer av himmelen i konverteringen. Refleksene synes jeg ikke er så farlige, de gir bildet dynamikk. Men der er vi jo så forskjellige.

Man blir litt rar av å se på det bildet for lenge. Litt skjev liksom.

Endret av andersj
Lenke til kommentar
Min Sigma 50mm f/2.8 macro er helt håpløs i motlys.

Tom

For å gå litt off topic: Prøv sigma sin 15-30mm med fisheye-lignende ytre linse du.. Trenger knapt å være sol noen plass i verden for at jeg får solflekker på bildet :p

Edit: (link)

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...