Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av vannkjøling. (kjøper etterhvert når jeg får råd)

Anbefalte innlegg

Takker for svar :) .

Holder det med 10stk slanger i kurven eller? Samma om det blir for mye slanger, da har jeg hvertfall nok slanger igjen når jeg skal kjøpe vannblokk til GPU'en.

EDIT: Jeg kan nok sikkert legge inn 6000kr i banken, er jeg hvertfall sikker.. (jeg fjernet ikke den engelske momsen, men la til den norske sammen med den engelsk momsen, + frakt og toll..)

EDIT2: Fælt som GBP endrer seg da.. I går var den litt under 10kr, nå er den litt over...

Endret av Tord13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv bruker jeg å kjøpe 7 fot med slange til en standar pumpe-tank-radiator-cpu setup. Det er i standar midtower kabinetter.

Slik at jeg vil anbefale deg minimum 10fot. Hvis dette er første gangen du setter opp en loop så vil jeg anbefale deg å kjøpe 15 fot.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

Så 15 fot betyr 15 slanger eller må jeg kjøpe opp til 20 slanger?

EDIT: Dette blir første gangen jeg setter opp vannkjøling ja :) . Og første gang jeg kjøper et maxitower.

EDIT2: Nå ble jeg forvirret angående fraktpris.. Nå står det plutselig at det blir 0.20£ frakt for 33 varer til europa :S .

Endret av Tord13
Lenke til kommentar

Ok takker for svar :) . Da kjøper jeg 15 fot tenker jeg, og sparer resten til GPU hvis det blir igjen noe..

Blir det billigere og bestille fra USA enn UK? Siden dollaren er så lav nå, og GBP er så høy. Eller er det ikke noe vits?

Endret av Tord13
Lenke til kommentar

Sjekk de to andre nettbutikkene jeg linka til tidligere (de er i USA), fyll handlekurven og se hva prisen blir. Regnestykket blir det samme, dvs gjør om til norske kroner og legg til moms, frakt og fortollingsgebyr. Jeg foreslo chilled fordi det virka som de hadde det meste på lager. Jeg har merka at det som regel er vanskelig å få kjøpt alt fra ett sted da de beste, og dermed mest populære, komponentene ofte er utsolgt.

Igjen, Chilled PC viser ikke riktig frakt hvis du skal bestille til Norge. Ta kontakt med dem, slik det står på nettsida deres:

If your shipping cost is above £ 20 then your order will be despatched via DHL or FEDEX. This is because your order is over 2kg in weight and does not qualify for the Royal Mail shipping options. This also means the shipping will be insured to the value of the order.

If you have a large order, please contact us first and we will gladly try to help out to lower the shipping cost as the order is of a high value - this is similar to the free shipping option for orders over £ 150, we can allow small discounts on your shipping fee iif you order is over this amount.

Spør samtidig om de fjerner engelsk moms ved internasjonale ordre. Jeg er 99% sikker på at du ikke skal betale det, men bedre å spøre om det først.

Lenke til kommentar

Chilled pc er vell en av de få plassene de kutter ut radiator plass for deg.

Av USA butikker må jeg anbefale sidewindercomputers.com, performance-pcs.com og petratechshop.com

Den butikken som vil være aktuell for deg er performance-pcs.com da disse har blant annet kabinettet ditt og det du ellers trenger.

Hvis du er intresert i å spare kroner i tollen kan du få dem til å merke forsendelsen som gift. Dette gjør at du kan slippe toll. Er ikke garantert men det er en mulighet.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å få butikker (ikke relatert til vannkjøling) til å merke varene mine som gave tidligere. De har nekta å gjøre det for meg av frykt for å komme i problemer. Det de har gjort for meg noen ganger er å skrive redusert verdi, f.eks. 25% av reell verdi. Det skal funke, bare pass på at de blir forsikret for reell verdi.

Skal ikke gaver fortolles uansett hvis verdien er over 1000 kr?

Hvis du vil ha ned prisen kan du godt kikke på alternative vannblokker/radiatorer, men jeg vet ikke om det vil være verdt det. Mange bruker Swiftech MCR 320 i stedet for PA 120.3 radiatoren da den koster under halvparten, men samtidig er radiatoren din det som bestemmer hvor mye viftebråk du må ha og hvor mange ting du kan kjøle samtidig. Hvor bra vannblokker du har bestemmer bare hvor stor forskjellen blir mellom vanntemperatur og f.eks. CPU temperatur.

Glemt forresten å si at du kanskje burde kjøpe viftene dine fra Petras Tech shop, eller bestille en annen type vifte. Petras har en annen type Yate Loon vifter enn alle andre.

PTS = petras tech shop

How are PTS fans different from non-PTS fans:

1) different voltage scaling. 12V may be similar...but at 5V the non-PTS fans spin noticeably slower (but aren't that much quieter, if at all). This could be a good thing, but it does sacrifice tunability in the mid-range.

2) different radiator performance. The fans may have identical blade structures, but put them both on a radiator and suddenly the non-PTS is sucking wind. PTS Yates have CFM-loss numbers comparable to most 38mm-thick fans. They're excellent on radiators.

3) different performance growth over time. 0-hour numbers are very similar. That is, take the out of the box, plug them in and test, and they appear to be the same. Run them both for 24-hours and retest and like most fans, the PTS Yates get 1-2% better. The non-PTS fans drop back nearly 10% and often develop odd noises. Ultimately, performance for the long-term is important, not performance right when you get them. PTS fans have a major advantage here.

4) external appearance. There are minute differences in external appearance, the 5xx are very noticeable, 6xx less so, and 7xx nearly or exactly identical. This means that new fans are no longer externally discernible. This is not a good thing...at least with the older fans you could pick them up, look at them, and know which one was the good one.

5) internal appearance. PTS has done a take-down of some of the various offerings and the internal differences were shocking. Nothing 'bad' necessarily, but it was clear they are very different fans.

Tror jeg har linka til den før, men her er en omfattende test av vifter med luftflyt, lydnivå samt en subjektiv beskrivelse av lyden (hjelper ikke om vifta er stille hvis den lager irriterende lyder). 4 vifter fra petras koster under 200 kroner uansett, så det blir tollfritt. Frakt kommer så klart i tillegg. Eventuelt kan du kjøpe Scythe S-FLEX E (1200 rpm) eller F (1600 rpm) som også skal være veldig gode vifter. De koster en del mer (faktisk mer enn 4 Yate Loon fra Petras), men takler bedre å ligge horisontalt og har lengre forventet levetid enn Yate Loon viftene. Ditt valg. I linken vil du også se at medium-speed viftene til Yate Loon er bedre på lavere hastighet enn de low-speed viftene du vurderer å kjøpe. Med andre ord er det smartere å kjøpe medium-speed viftene og heller skru ned hastigheten med viftestyring. Mediumspeed viftene vil da være stillere enn lowspeed viftene.

Fant også en fin grafisk illustrasjon fra Martin's Liquid Lab. PA 120.3 er radiatoren jeg anbefalte, tallene over stolpediagrammene forteller hvor høy vanntemperaturen er i forhold til lufttemperatur. Du ser at selv på 1000 rpm klarer medium speed Yate Loon å kjøle en overklokka quad core prosessor og et 8800 GTX skjermkort med en vanntemperatur på 9.28'C høyere enn lufttemperatur. Skal man kjøre SLI med enda et 8800 GTX skjermkort må man ha 2000 rpm vifter for å få en tilsvarende temperatur.

post-161283-1214337024_thumb.png

Endret av ansver
Lenke til kommentar

Det kabinettet du linker til der er med tank, pumpe og radiator+3 vifter.

Slik at det du vil trenge da er kun en blokk og ant corrosjon pga at radiator er av alu.

En kompis av meg har bestilt fra performance-pcs og de merket pakken som gave og han slapp og betale toll/moms og verdien på pakken var over 1000kroner.

Det er også feil det som står om at radiatoren kan ta vekk 1000watt med varme. Dette er ved virkelig kraftige vifter. Ved vanlige vifter vil nok radiatoren klare å ta vekk rundt 300watt med varme.

http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...oducts_id=22332 Der har du det kabinettet du ville ha uten radiator, pump, tank, vifter og dør.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar
Nå fant jeg samme kabinettet jeg skal ha, bare at det sitter en dør foran som dekker alle 5.25 plassene.. : http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...oducts_id=23221

Det er Lian Li A71-kabinettet med noe Koolance produkter på seg. Jeg ville ikke kjøpt det. Radiatoren er i aluminium som har dårligere varmeledingsegenskaper enn kobber. Dessuten risikerer du korrosjon i komponentene dine hvis du blande kobber og aluminium i loopen din. Noen går det bra for, men jeg ser ikke poenget med å ta risken når det ikke er noe å vinne på å bruke aluminium. Såvidt jeg kan se er det ikke spesielt mye penger å spare på å kjøpe i USA framfor England. Her er litt klipping og liming fra min egen liste (samler info om dagen til prosjekt jeg også, derfor jeg henger her og svarer så mye :p):

Lian Li A70B (2000 kr microplex.no, chilledpc = 1442 nok, 1323 perfpcs)

PA 120.3 (795 nok vcore, 645 nok chilled, 850 petras (OUT))

PA 120.2 (530 nok vcore, 532 nok chilled (OUT), 756 petras (OUT))

Scythe S-FLEX F x 8 (705 nok petras, 1219 nok vcore, 931 chilled, 857 perfpcs)

D-TEK FuZion v2 G1/4" Threads (530 NOK vcore, 500 chilled, 410nok petras)

D-TEK Fuzion GFX G1/4" Threads ($47 = 296 nok petras, 424 nok vcore, 306 nok chilled (OUT)

x10 7/16" Tygon R-3603 ($30 = 189 nok petras, 320 nok vcore, 212 nok chilled (OUT), 126 nok perfpcs)

Tallene er pris i norske kroner etter valutaomregning og 25% moms.

Lenke til kommentar

Lian Li PC-G70 Aluminum Super Tower - Watercooled Edition

Selv ville jeg sett på dette settet. Det er ikke det kabinettet du er ut etter ja. Men det er lian-li dette også og det har den beste low air flow radiatoren på markedet i seg.

Eks på hva jeg ville valgt:

*jeg husker ikke hvilken gpu du har planer om å kjøpe slik at jeg la ikke en gpu blokk med.

Utennavn-3.jpg

*Edit:

Kunne ikke finne noe info om det var med nipler på radiatoren i kabinettet slik at du vil trenge to av disse.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

GPU'en jeg kommer til og kjøpe blir nok en stk 4870X2 (evnt 1 stk til for crossfire oppsett etterhvert.). Jeg ser at aquacomputer har laget heldekkende til 3870X2, så det kommer nok ut etterhvert. (sikkert kommet ut før jeg i det hele tatt har skaffet penger)

EDIT: Går ned og spiser nå, så det tar nok en stund før jeg svarer :p

Endret av Tord13
Lenke til kommentar

God ide. Problemet er at PA 120.3 utgaven er "discontinued", og perf-pcs har vært utsolgt for thermochill-rads i lange tider. Han har også planer om å ha ett eller to skjermkort i samme loopen etterhvert, og da ville jeg heller gått for Fuzion v2 framfor EK Supreme mtp vannflyt.

XSPC-X2o-Delta-V2-PDresultsCompare2.png

[Edit] Oops, litt dårlig graf det kanskje, siden fuzion v2 ikke var med. :p En sammenligning av Fuzion og Fuzion v2 i tillegg burde gi tilstrekkelig info:

D-TekFuzionV2-PD-VsV1.png

Endret av ansver
Lenke til kommentar

Det med supreme vs fuzion har egentlig veldig lite å si. Særlig for han. pga at dette er hans første vannkjølings oppsett og bare planer og klokke litt.

Hvis han går for en MCP355 pumpe som med den xspc tank toppen yter bedre enn de fleste andre pumpene på markede så vil det kanskje stå mellom 3-5 grader på cpu og gpu temp. Dette har absolutt ikke noe å si så lenge han har tenkt til å klokke CPU og GPU til det ytterste de kan på vann.

Problemet er bare at fuzion ikke selges på performance-pcs. Og da vil en EK-supreme funke absolutt like godt.

var ikke klar over at pa120.3 ikke var på lager lenger. Da vil en swiftech MCP-320qp funke omentrent like godt.

*edit*

nytt oppsett med ny radiator og 2 nipler til radiator lagt til.

Utennavn-4.jpg

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så jeg ikke noe poeng i å anbefale en blokk som kosta det samme men som ville gitt ham dårligere ytelse. At perf-pcs ikke har blokka forandrer jo selvfølgelig saken.

Burde være et bra oppsett det der, spesielt hvis man ikke ønsker å kutte i kabinettet selv.

Mitt forslag fra Chilled:

post-161283-1214342970_thumb.jpg

Valgte PA 120.2, men skal egentlig være PA 120.3 (som koster 5-6 pund mer). Den var utsolgt for øyeblikket, men jeg forstod det slik at du ikke skal kjøpe med det første.

Pris blir £324 = 3168 NOK (logg inn med addresse i norge, så får du priser uten VAT).

Modzona sitt forslag koster $654 = 3275 NOK. (jmf. google)

Med andre ord veldig likt. Han har brukt en bedre slange (Tygon var utsolgt hos Chilled), muligens bedre nipler (vet ikke hva som følger med hos chilled), en dårligere radiator og vannblokka vi diskuterte over.

Jeg ville valgt Chilled, av den enkle grunn at du får en bedre radiator for samme prisen, fortusatt at Chilled har PA 120.3 på lager den dagen du skal kjøpe. A70B er også finere enn G70B i mine øyne, men det blir jo bare subjektivt.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

oi, nå ble det bare kaos med linkene, så jeg fjernet alt.

*FJERNET*

EDIT: ah, så ikke opsettet ditt før nå ansver. Skal se på det nå.

Jeg er enig i at A70 er penere enn G70, men HVIS jeg handler fra P-PCS så blir det G70, siden jeg ikke har så lyst til og kutte i kabinettet selv.

Endret av Tord13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...