Tord93 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hei hei. Nå har jeg sett en del bilder av vannkjøling, og fikk lyst på det. Har funnet et perfekt kabinett til vannkjøling som jeg kan gjøre noen mods på, Lian-Li PCA70B. Og ved siden av det skal jeg kjøpe en topplate med 2 hull til to stk 120mm. Jeg trenger nå hjelp til og finne alt av utstyr jeg trenger.. Har funnet en CPU vannblokk fra thermalright på microplex (greit om alt er derfra) Link: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=XWB1&mcat= Trenger ingen NB blokk, siden jeg skal bruke den som sitter på Maximus Extreme'n fra før av. Skal kanskje ha kjøling til GPU'en (kanskje 4870 eller 4870X2) og. Samma for meg om det er et komplett sett med vannkjøling, bare jeg kan få brukt CPU og NB Blokkene, og at radiatoren får plass på denne topplaten: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=t70b&mcat= og dette kabinettet: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PCA70B&mcat= Ble VELDIG knotete forklart synes nå jeg.. Men takker for alle svar (hvertfall et komplett system da, med CPUblokken) Lenke til kommentar
ansver Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg driver å planlegger vannkjøling i det samme kabinettet du ser på. Den toppen du ser på passer til en del radiatorer, der Black Ice GTX 240 og Switech MCR 220 er, såvidt jeg vet, de to beste som passer. Ytelsen på de to er relativt lik, men GTX er lagd for vifter med høyere hastighet (og dermed mer støy), mens MCR klarer seg veldig bra med stille vifter. Mange har lagd gode systemer med å plassere radiatoren i toppen, men merk at du da suger varm luft fra kabinettet gjennom radiatoren. Det vil gi høyere vanntemperatur, avhengig av hvor varm luften i kabinettet er. Høyere vanntemperatur gir igjen høyere temperatur på komponentene du kjøler. Hvilke komponenter du har tenkt å kjøle, og om du har planer om å overklokke eller ikke vil bestemme hva slags radiator og vifter du burde velge. Eks: Hvis komponentene dumper 200W varme i vannkjølingen din, trenger du 2 vifter med en luftflyt på totalt ca. 100 cfm for å holde en vanntemperatur 10'C over temperaturen til lufta i kabinettet. Slike vifter har et lydnivå i området 30-35dBA, som er omtrent midt på treet og regnes som "medium speed". For å sette tallene der litt i perspektiv, kan jeg si at Radeon HD 3870 X2 dumper noe rundt 150W varme uten overklokking. En tungt overklokka og overvolta Q6600 prosessor kan fint produsere 200W varme alene, mens den ligger under 100W uten overklokking/volting. Det jeg vil fram til med paragrafen over er at en dobbel radiator i toppen kan bli for lite, avhengig av hva du vil kjøle. En overklokka prosessor, skjermkort og NB vil i alle fall gi ganske høye temperaturer, med mindre du slenger jetmotorer av noen vifter på radiatoren. Grunnen til det er 3-delt. For det første passer ikke de to beste radiatorene, Thermochill PA-serien og (den latterlig overprisa) Feser Xchanger-serien, i den toppen du valgt. For det andre suger du varm luft gjennom radiatoren, og for det tredje har du kun plass til en dobbel radiator. Siden jeg skal bruke det samme kabinettet har jeg grubla en del på løsninger på problemene over. Enten kan du selv kutte i toppen og plassere en Thermochill PA 120.3 der oppe. Eller du kan kutte i bunnen, skru på noen hjul for luftstrøm og plassere en PA 120.3 der nede. Til slutt kan man, ved å fjerne harddiskbrønnene nede i front, plassere en MCR 220 der uten å modde, eller en PA 120.2 hvis du ikke er redd for å modde litt (den passer i høyden, men skruehullene som er der originalt passer ikke, så du må borre nye). En PA 120.3 nede og 120.2 i front samtidig blir veldig trangt etter mine beregninger, hvis det i det hele tatt er plass. Enda en løsning er å kjøpe den toppen du tenkte på i trippelradiatorstørrelse, og plassere en MCR 320 eller GTX 360 i toppen. Igjen ved å fjerne harddiskbrønnene i front kan du da også plassere en MCR 220 eller GTX 240 i front. Med andre ord 2 radiatorer nesten uten modding. Nå klarte jeg forøvrig å skrive veldig langt uten å svare på spørsmålet ditt i det hele tatt. Men valg og plassering av radiator er viktig, ihvertfall hvis du ønsker å ende opp med et godt, stille system. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Tusen takk for langt og fint svar Så en radiator vil passe på de to viftene bak på harddiskholderene? Da kan det nok hende jeg kjøper 2 stk, selv om jeg bare skal ha vannkjøling til CPU og NB med det første.. Hvis du kan finne et par radiatorer som passer til både de viftene bak harddiskene og til den i topp så hadde det vært fint Er litt noob når det gjelder vannkjøling enda Litt OT: Selger Clas Olshon (eller nå hvordan det staves) plexiglass og viftegriller? Butikken skal visst endelig komme til Jessheim snart , og jeg har tenkt til og modde døra litt. EDIT: Fint om det hadde vært en link til radiatorene, og at de er fra microplex, eller en annen nettbutikk som selger samme kabinett og vannkjølings utstyr.. + er denne CPU blokken noe bra?: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=XWB1&mcat= . EDIT 2: Må man ha en kraftig pumpe for og få vannet gjennom to stk radiatorer? Og vil evnt. Thermaltake Bigwater være bra nok, bare en annen CPU blokk. (slipper det og bli så dyrt ). Endret 15. juni 2008 av Tord13 Lenke til kommentar
ansver Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Tusen takk for langt og fint svar Så en radiator vil passe på de to viftene bak på harddiskholderene? Da kan det nok hende jeg kjøper 2 stk, selv om jeg bare skal ha vannkjøling til CPU og NB med det første.. Hvis du kan finne et par radiatorer som passer til både de viftene bak harddiskene og til den i topp så hadde det vært fint Er litt noob når det gjelder vannkjøling enda Jeg spurte performance-pcs.com om hvilke radiatorer som passer i topp, og i følge dem passer både Black Ice GTX og Swiftech MCR. I front kan jeg ikke garantere 100% at GTX og MCR passer. Jeg kan garantere at det er plass, men at skruehullene som allerede er der passer har jeg kun hørt gjennom forum. Forhåpentligvis er det riktig, men jeg tør ikke garantere det uten å ha prøvd det selv. Litt OT: Selger Clas Olshon (eller nå hvordan det staves) plexiglass og viftegriller? Butikken skal visst endelig komme til Jessheim snart , og jeg har tenkt til og modde døra litt. Vet ikke. Jeg fikk tak i plexiglass hos en glassmester, men jeg ble ikke spesielt fornøyd. Hvis du vil ha plexiglass og mye "bling" er det kanskje lettere å gå for et kabinett som kommer med det i utgangspunktet? EDIT: Fint om det hadde vært en link til radiatorene, og at de er fra microplex, eller en annen nettbutikk som selger samme kabinett og vannkjølings utstyr.. + er denne CPU blokken noe bra?: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=XWB1&mcat= . Dessverre er ikke utvalget spesielt bra i Norge, og jeg kjenner ikke mye til de norske nettbutikkene. Jeg kjenner verken til MIST-radiatoren eller den CPU-blokka. Personlig kjøper jeg ingenting uten å ha leste reviews og sammenligninger. Radiatorene jeg nevnte er kjente, gode radiatorer med dokumentert ytelse, men om du får dem i Norge vet jeg ikke. Generelt er det langt billigere å kjøpe fra utlandet, f.eks. USA eller England. Du må betale moms, fortollingsgebyr og litt dyrere frakt, men sluttsummen blir allikevel mindre enn tilsvarende i Norge. EDIT 2: Må man ha en kraftig pumpe for og få vannet gjennom to stk radiatorer? Og vil evnt. Thermaltake Bigwater være bra nok, bare en annen CPU blokk. (slipper det og bli så dyrt ). Jeg kjenner ikke til Bigwater, kanskje noen andre kan svare på det, men jeg antar du får det du betaler for. Der jeg leser mest om dagen (XtremeSystems) går det lite i ferdige sett. Folka der har drevet med dette i årevis, og funnet fram til og testet de beste komponentene. Det finnes derfor en masse data tilgjengelig om disse, men lite om billige sett og komponenter, da de "seriøse" gutta ikke er så interessert i dem. Jeg vil anbefale deg å lese alle sticky'ene på det forumet, da det er massevis av god informasjon om vannkjøling der. For seriøs testing kan jeg anbefale Martin's Liquid Lab. Når det gjelder 2 radiatorer i loppen burde det gå helt fint. Radiatorer er generelt lite restriktive. På martin's liquid lab finner du en link til et regneark hvor du kan beregne vannflyt i systemet ditt ved å velge pumpe, radiator, CPU-blokk osv. Du kan jo sjekke ut det, og se hvor lite en ekstra radiator begrenser vannflyten. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Takker for nok et langt svar Bling og sånt har jeg gått møkklei av siden jeg har et Antec Nine Hundred med to stk VELDIG skarpe blå katoder ( ) . Eneste jeg skal kjøpe er noen stillegående grønne eller røde Mist vifter i front, og til radiatoren i topp, tror jeg nok kommer til og se penere ut enn horete blå skarpe lys.. Og i tillegg til det er det ikke så trangt. Plexiglass vi jeg ha siden jeg vil se inn i PC-en. hehe. EDIT: Og jeg tror at èn radiator holder, siden jeg bare skal kjøle CPU'en og NB'en.. Kan bare skaffe en til senere hvis jeg har behov. Endret 15. juni 2008 av Tord13 Lenke til kommentar
ansver Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Takker for nok et langt svar Bling og sånt har jeg gått møkklei av siden jeg har et Antec Nine Hundred med to stk VELDIG skarpe blå katoder ( ) . Eneste jeg skal kjøpe er noen stillegående grønne eller røde Mist vifter i front, og til radiatoren i topp, tror jeg nok kommer til og se penere ut enn horete blå skarpe lys.. Og i tillegg til det er det ikke så trangt. Plexiglass vi jeg ha siden jeg vil se inn i PC-en. hehe. OK. Men det funker sikkert bra å gå for radiatorer osv fra microplex, hvis du ikke ønsker å kjøpe fra utlandet. Siden MIST-radiatoren skal passe i toppen vil jeg tro den også passer i front. Du kan jo kjøpe én i første omgang og prøve den i fronten, siden du allikevel skal ha en i toppen. Går du for å kjøpe alt i Norge aner jeg ikke hvilken kvalitet produktene har, men det er neppe helt forferdelig. Hvis du velger radiator i både topp og front må du huske på at alle harddiskbrønnene dine forsvinner. Enten kan du, ved litt modding, plassere brønnene nede litt lenger bak, eller du kan montere harddiskene i 5 1/4" plassene ved hjelp av egnet utstyr. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Nå har jeg funnet mesteparten av det jeg skal ha Pumpe: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...5&mcat=c267 Radiator: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...amp;mcat=14s265 Vanntank: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MCRESMICRO Vannblokk: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=XWB1 Har vel mesteparten der.. Men er det noe jeg mangler? Kan noen hjelpe meg med og finne slanger som passer til CPUblokk, og alt det andre? + at slangen skal passe til Fusion blokka som sitter på NB til Maximus Extreme. Trenger jeg noen spesielle kabler eller hva det nå er for at slangen ikke skal brekke når den blir bøyd fra CPU til NB blokka? Aner ikke hva slags dimensjoner det er på alt.. og jeg trenger vel også noen nippler, så noen, gi meg en link og hvor mange av hver jeg skal ha. Ble veldig mye her, men er som sagt noob i vannkjøling EDIT: Så ikke svaret jeg fikk av deg mens jeg skrev det over. Men takker for svar Nå stod det på Microplex at MIST radiatoren passer til topplata så jeg går nok for den. Endret 15. juni 2008 av Tord13 Lenke til kommentar
ansver Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Det var mye 1/2" nipler på det utstyret ditt, ser jeg. Folk bruker helst 7/16" slange på slike nipler om dagen, men det hadde ikke microplex. Bruk 1/2", og pass på at at alle komponentene dine har 1/2" nipler. Hvis ikke, må du kjøpe riktige nipler, dvs du må finne ut hvilken dimensjon det er på gjengene og kjøpe 1/2" nipler som passer på de gjengene (1/4" er en vanlig gjengedimensjon). Kjøp med slangeklemmer i samme slengen. Hvis NB på hovedkortet ditt har 1/2" nipler er det i orden. 3/8" nipler kan du ikke bruke, da de er for små for 1/2" slange. Om du trenger noe for å unngå knekk på slangen kommer an på hvilken slange du bruker og hvordan loopen din går, men i utgangspunktet skal det gå bra uten, tror jeg. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Takk for svar Her er et bilde av HK'et med blokka omtrent midt på: http://www.technic3d.com/news/images/News_..._Closeup_Hi.jpg Aner ikke åssen størrelse det er, men det fulgte med noen overganger. Endret 15. juni 2008 av Tord13 Lenke til kommentar
ansver Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Ser ut som 3/8" for meg, som du ikke kan bruke. Google sier det skal være med overganger til 1/2". Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Har noen laget heldekkende vannblokk til 4850/4870/X2 kortene enda? Aerocool kom ut med det til GTX 280 for ikke så lenge siden.. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Er det noen som vet om denne radiatoren her: https://prisguiden.no/product.php?product_id=42418 vil passe på denne: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=t70b&mcat= ? Lenke til kommentar
ansver Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Ifølge performance-pcs.com skal den passe. De påstod ihvertfall at alle radiatorene i deres sortiment ville passe, med unntak av Thermochill PA-serien. Merk at det der ikke er samme radiator som jeg anbefalte tidligere, dvs GTX. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Åja, tnkte ikke over det er så lenge siden jeg har vært logget på nå... Men takker for svar Nå blir det nok vannkjøling om noen måneder (år? ) PS, er radiatoren på 1/2" ? Eller følger det med noen overganger? Lenke til kommentar
ansver Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Produktbeskrivelsen hos microplex sier: "Nipler medfølger ikke." Den har 1/4" gjenger, så kjøp med nipler til 1/2" slanger. [Edit] Jeg tør ikke garantere at radiatoren passer toppen siden jeg ikke har prøvd det selv. Enkleste er å sende microplex en mail. Siden de selger begge produktene skal de kunne svare deg på det. Endret 21. juni 2008 av ansver Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Ok takk for svar Da burde jeg vel kjøpe med 1/4" til 1/2" nipler da eller? Jeg skjønner ikke hva som er forskjell på BSP NPT osv.. Kunne du ha funnet noen nipler for meg som passer til alt det jeg har funnet? Skal bare være 1/2" slanger som du sa jeg kan bruke. Lenke til kommentar
ansver Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Sjekk wikipedia for BSP og NPT, og denne posten for nipler spesielt i forbindelse med vannkjøling. Sjekk produktbeskrivelsen på radiatoren din igjen. Dimensjoner Gjengedimensjon, vann inn : 1/4"BSP Gjengedimensjon, vann ut : 1/4"BSP Så du trenger 1/4"BSP gjenger. Under "relaterte varer" på produktbeskrivelsen ligger niplene du kan velge, og den riktige vil da være den som passer til en slange med indre diameter (ID) 1/2", dvs denne. Her er en post om slangeregenskaper som indre (ID) og ytre diameter (OD), hvor mye du kan bøye dem før de får knekk og hvordan de passer på forskjellige nipler. Som du ser passer 7/16" slanger veldig bra på 1/2" nipler selv uten slangeklemmer, da slengen er ørlite (1/16") tynnere enn niplene. De er også litt tynnere, og derfor noe lettere å ha med å gjøre enn 1/2" slanger som er ganske store. Microplex fører ikke 7/16" slanger. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Takker for svar Alle tallene forvirrer meg, men jeg tror jeg skjønner dette bedre nå. EDIT: Gjengedimensjon, vann inn : 1/4"BSP Gjengedimensjon, vann ut : 1/4"BSP Slangedimensjon, vann inn : 1/2"ID Slangedimensjon, vann ut : 1/2"ID Dette står på beskrivelsen av thermalright vannblokken. Betyr det at 1/2" slanger passer på den da? Endret 22. juni 2008 av Tord13 Lenke til kommentar
ansver Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Ser ut som det er samme gjenger som på radiatoren, men når de skriver det slik antar jeg at det følger med passende 1/2" nipler. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Virker ikke som at det følger med nipler: http://www.thermalright.com/new_a_page/pro...oler_xwb_01.htm EDIT: Glem det, ser ut som at det følger med likevel.. : http://www.pcfrags.com/modules.php?name=LD...d=98&page=2 EDIT2: Slanger: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=K0100608 Tenger jeg dette?: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=cssiggr&mcat= Vann? Noe og anbefale fra microplex? Endret 22. juni 2008 av Tord13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå