Gå til innhold

Skal ha ny server og kontor-pc

Anbefalte innlegg

Eg og samboeren min snakker om å kjøpe ein stasjonær pc som me skal ha på "kontoret" her heima. Ho vil ha denne til å skrive på og bruke den til scrapbooking, der ho kopler den opp mot ein maskin som skriver ut bokstaver, figurer o.l. Eg vil kunne bruke den til å redigere film og bilder + at eg skal ha den som ein fildeler, der eg kan lagre bilder, film og musikk. Kva er det beste løysningen her? Da me kun har 2 bærbare maskiner pr. i dag, så trenger me skjerm, tastatur osv. også. Vil helst ikkje legge så mykje penger i denne maskinen, da me stort sett kommer til å bruke dei bærbare maskinene, men det er vell kanskje greit å kjøpe ein ok maskin når me først skal handle? Helst så nærme 5000kr som mulig, men absolutt ikkje over 8-9000kr.

Går det å bruke ein sånn pc som ein server der eg kan dele f.eks. bilder på nettet med familien, eller må eg da ha ein eigen server til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, om du bare skulle hatt en maskin til å dele filer hjemme, og til andre over internett, ville jeg anbefalle en HP MediaSmart Server EX470, kanskje med en ekstra disk.

Men om du i tillegd skal bruke den til bilde og film redigering, så tror jeg det ikke blir lett å holde seg innenfor pris klassen du ønsker, da film redigering spesielt krever god maskinvare for at det ikke skal gå ugudelig tregt.

Lenke til kommentar
hmm, om du bare skulle hatt en maskin til å dele filer hjemme, og til andre over internett, ville jeg anbefalle en HP MediaSmart Server EX470, kanskje med en ekstra disk.

Men om du i tilleg skal bruke den til bilde og film redigering, så tror jeg det ikke blir lett å holde seg innenfor pris klassen du ønsker, da film redigering spesielt krever god maskinvare for at det ikke skal gå ugudelig tregt.

Kan den HP-maskina brukes til kontorarbeid også? Eller er det kun ein server?

Eg har brukt den bærbare maskinen til litt lett videoredigering før, og det er ein ASUS A6Ja - Core Duo T2400 1.83 GHz med 1GB RAM. Gjekk ikkje fort, men det gjekk da :)

For å holde noke lunde budsjettet så kan løysninga vær å kjøpe ein PC no, og evt. oppgradere den seinare. Så eg trenger tips til maskin som lett lar seg oppgradere! :)

Lenke til kommentar

Men om du i tilleg skal bruke den til bilde og film redigering, så tror jeg det ikke blir lett å holde seg innenfor pris klassen du ønsker, da film redigering spesielt krever god maskinvare for at det ikke skal gå ugudelig tregt.

Kan den HP-maskina brukes til kontorarbeid også? Eller er det kun ein server?

Den er kun server. Har ingen mulighet for å koble på skjerm osv.

Lenke til kommentar
Jeg gjorde akkurat det samme på jobb hos meg for en uke siden, og jeg gikk for Apple Mac PRO. Må du bruke Windows, eller er OS X et alternativ for deg?

-KJ

Både eg og samboeren min har kun brukt Windows, og har forsåvidt vert fornøyd med det. Så planen var å holde seg til det.. :) Er redd for at det blir mykje forsking og hjelping visst me skal bytte..

Lenke til kommentar

Hva trenger du av tilbehør, da? Skjerm, tastatur, mus, høyttalere etc. Har du behov for mye lagring? Kommer du til å kjøre noe som er 3D-intensivt i det hele tatt?

DinSide-maskinene til ca. 10.000,- er gode utgangspunkt for en slik PC som du beskriver. Jeg vet at i alle fall Komplett.no lar deg trekke fra der det passer deg, slik at du kan få den ned i pris.

-KJ

Lenke til kommentar

Må ha skjerm, tastatur, mus og høyttalere, men det lurer eg på om kanskje er best å ta utenom. Me er tilknyttet ein butikk i expertkjeden, så dei tinga klarer eg å skaffe billig der, forsåvidt maskin også, men er det ikkje sånn at dei "ferdigmaskinene" nesten er umulig å oppgradere? Vil helst ha ein maskin som kan oppgraderes ved behov og økonomi.

Kommer nok ikkje til å ha bruk for noke 3D nei. Alle filmene og seriene eg skal ha på den kommer eg til å sjå gjennom PS3en. MP3 sendes gjennom nettverket til forsterkeren. Så denne maskinen vil ikkje bli koplett opp til eit tv eller anlegg meir enn gjenom nettverket.

Lagring så holder det forsåvidt med 500GB no, men det må vær god plass til utviding.

Prosessor, strømforsyning og hovedkort har eg forlite peiling på til å kunne plukke ut eit sjølv.

Bør eg gå for XP pro eller vista? Har kun erfaring med XP fra før av..

Endret av Hootie
Lenke til kommentar

Kan denne fra dell vær noke? Korleis er det med oppgradering på dell maskiner? Må ein kjøpe fra dell, eller passer det meste fra andre levrandører? Er det god plass til oppgraderinger i denne maskinen?

Komponenter

PROSESSOR AMD® Live-teknologi - Athlon™ 64 X2 Dual Core-prosessor 5600+ redigere

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk redigere

KUNDESTØTTETJENESTER 1 års begrenset garanti redigere

SKJERM Dell™ 19-tommers sølvfarget flatskjerm i bredformat (SE198WFP) - norsk redigere

MINNE 2048 MB 800 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024] redigere

HARDDISK 500 GB (7200 rpm) SATA-harddisk redigere

GRAFIKKORT 128 MB ATI® Radeon™ HD 2400 Pro-grafikkort redigere

OPTISK(E) STASJON(ER) DVD+/-RW- og DVD-stasjoner (leser/skriver CD og DVD), to stasjoner redigere

TASTATUR Dell™ utvidet USB-multimedietastatur - norsk (QWERTY) redigere

MUS Logitech® MX® Revolution trådløs lasermus - europeisk redigere

Tilbehør

LYDPROGRAMVARE Integrert 7.1-kanalers HD-lyd redigere

HØYTTALERE Ingen høyttalere redigere

DISKETT- OG MEDIESTASJONER 19-i-1-mediekortleser med Bluetooth redigere

MODEMER Ikke modem redigere

VIDEO EDITING IEEE 1394 PCI-adapterkort redigere

MICROSOFT-PROGRAMVARE Microsoft® Works 9.0 - norsk

Lenke til kommentar

Jeg kjenner desverre lite til Dell sine løsninger, men er generelt skeptisk med hensyn til hovedkort og fysiske løsninger i kabinett etc. Har vært borti mye når det gjelder "ferdigpakker" og mulighet for utvidelser.

Jeg står fortsatt ved min anbefaling om å gå inn på Komplett.no og modifisere deres DinSide-PC slik at den passer ditt budsjett.

-KJ

Edit:

Kan vel legge til at jeg ville ha valgt en Core 2 Duo eller Quad, ikke AMD. Jeg ville ha gått for XP Pro med mindre du har spesielt behov for noe som Vista har som XP ikke har.

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Har endret litt på dinside pcen til komplett, men vil helst ned 500-1000kr til på den. Er det noken ting eg kan justere ned, eller er dette eit minimum? Vil ikkje gå ned i harddisk, men prossesor, skjermkort osv. kan eg forlite om til å avgjer. Har også bytta kabinett, da den skal stå på eit gjesterom. Den andre såg jo ut som eit tivoli! hehe...

Strømkabel PC m/Jord 2m

Cooler Master Centurion 534, Sort,

Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS,

Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775,

Intel Core™ 2 Duo E8200 2.66GHz, Socket

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2

XFX GeForce 8600GTS 675M 256MB GDDR3,

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA

MS Royalty Microsoft XP Pro

Coa Label Microsoft Win XP Pro SP2 Norsk

MS XP Pro SP2 Norsk

Eller er det andre oppsett som kan gi meg meir glede for pengene? Sett gjerne opp andre maskiner for meg :)

Skjerm, tastatur osv. har eg fått tak i, så det eg trenger erein maskin til ca.6000kr

Endret av Hootie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...