Gå til innhold

Hvor lenge varer Toner/Hva er laserprinter godt for?

Anbefalte innlegg

Handler laserprintere først og fremst om å printe ut raskest mulig?

Jeg/Vi leter etter en printer som varer lengst mulig, og selvfølgelig i forhold til pris.

Vi har allerede en Lexmark X1270, 500krs printer med blekk som koster 300kr pr farge/svart-hvit~

Bør vi fortsette å kjøpe blekk, eller ville en laserprinter vært billigere i lengden?

Eventuelt en annen type printer som er billigere?

Beklager for posting i feil sub-forum.

Endret av Dark Fire
Videoannonse
Annonse

Laserprintere har blitt billig i innkjøp, blekkskrivere også forsåvidt.. Laserskriver har mange fordeler.

1. Billigere per ark

2. Raskere utskrift

3. Du kan bruke markeringstusj på utskriften til forskjell fra blekkskriver.

Noen ulemper er det også da.

1. Er flere deler som må byttes, for eks trommelen. Men disse varer lenge, selv har jeg ikke trengt å bytte min..

vel.. kommer ikke på no mer akkurat nå.. men håper det var til litt hjelp.. ;)

Så laserprintere bruker fortsatt vanlig blekk?..

Komplett så ut til å kun selge tonere til laserprintere, så jeg antok at tonere var det nye ordet for laser-printer-blekk.

Så om tonerne må byttes ut, bruker laserprintere blekk i tillegg?

Eller laserprintere bruker ikke blekk i det hele tatt? (som var det jeg antok, til jeg så dette)

Endret av Dark Fire

Nei, les det Cornel skriver skikkelig ;) Det er ikke blekk i Laserprinteren. Toner er pulver og størkner derfor ikke på samme måte som blekkgjør, er det Cornel ville ha frem.

Hvis man ser på kostnadene ved B/W utskrifter koster kanskje en toner kassett 600kr, men så holder den gjerne til 2000+ utskrifter også. Det er langt flere enn 600kr i svart blekkpatroner kommer til å gi deg. Samtidig får du som nevnt ikke problemet med blekk som stivner i patronen og må kastes. På jobben har vi laserprintere som har stått på hylla i flere år som vi bare plukker ned, kobler på og printer ut på uten problemer.

Totalt, kostnadsmessig pleier man å si at Blekk lønner seg om du ikke skal skrive ut så mye, mens laser passer for dem med litt utskriftsvolum. Dette fordi en "helt grei" blekkskriver som regel har en mye lavere innkjøpspris, men fort vil bli dyr å skrive ut mye på.

Endret av MrLee
Totalt, kostnadsmessig pleier man å si at Blekk lønner seg om du ikke skal skrive ut så mye, mens laser passer for dem med litt utskriftsvolum. Dette fordi en "helt grei" blekkskriver som regel har en mye lavere innkjøpspris, men fort vil bli dyr å skrive ut mye på.

Jaha?

Dilemaet mitt er ikke simpel hoderegning.

Spørsmålet er ikke om de stivner "så fort" som 2-3 år; jeg er oppegående nok til å forstå at det er snakk om å måtte printe ut mere enn 20sider i året.

Spørsmålet mitt er: tjener vi noe på det ved å skrive ut 500sider i løpet av et år (på tross av kostnaden til selve printeren)?

Er det noe som stivner innen et år i (farge) laser-printere?

Eg kjøpte min laserskriver for ca 1400. Sikkert 3-4 år siden nå. Bruker den passe lite og har på disse årene kun brukt opp tonerkasseten som fulgte med(ca 70% av full kassett) og ca 20% av neste kassett. Det kan gå opp til måneder i mellom hver utskrift. Til tross for det så er den klar med en gang og hver gang eg skal skrive ut.

Blekkskriveren eg hadde før det måtte eg kaste etter 3 måneder da blekk hadde tørket i selve dysene.

• Liker 1
Eg kjøpte min laserskriver for ca 1400. Sikkert 3-4 år siden nå. Bruker den passe lite og har på disse årene kun brukt opp tonerkasseten som fulgte med(ca 70% av full kassett) og ca 20% av neste kassett. Det kan gå opp til måneder i mellom hver utskrift. Til tross for det så er den klar med en gang og hver gang eg skal skrive ut.

Blekkskriveren eg hadde før det måtte eg kaste etter 3 måneder da blekk hadde tørket i selve dysene.

Du byttet kassett fordi pulveret/blekket størknet?

Altså, hvorfor brukte du ikke den første kassetten 90-100%?

Beggynte fargen å bli svak?

Skjedde dette på tross av hvor lenge du har hatt kassettene?

Takk for svar, det var dette jeg lurte på :)

Har selv en rimelig Lexmark E120n som er koblet til nettverket. Skriver ut trådløst, enkelt og greit. Printeren leverer utrolig raskt, og har fungert meget lenge. Har ifølge statusen, skrevet ut på 778 ark med den medfølgende toneren. En ny koster 4-500kr...

Kan varmt anbefale laser om du vil ha rimelig og fine utskrifter.

Du byttet kassett fordi pulveret/blekket størknet?

Altså, hvorfor brukte du ikke den første kassetten 90-100%?

Beggynte fargen å bli svak?

Skjedde dette på tross av hvor lenge du har hatt kassettene?

Nei. Blekkpatroner og tonerkassetter som følger med skriverene når du kjøper de er aldri 100% av full kapasitet. Eg byttet fordi den da var tom. Utskriftsstatistikk har eg dessverre ikke da skriveren måtte byttes for ca 1 år siden.

Har selv en rimelig Lexmark E120n som er koblet til nettverket. Skriver ut trådløst, enkelt og greit. Printeren leverer utrolig raskt, og har fungert meget lenge. Har ifølge statusen, skrevet ut på 778 ark med den medfølgende toneren. En ny koster 4-500kr...

Samme skriver som eg har :)

• Liker 1
Så laserprintere bruker fortsatt vanlig blekk?..

Komplett så ut til å kun selge tonere til laserprintere, så jeg antok at tonere var det nye ordet for laser-printer-blekk.

Så om tonerne må byttes ut, bruker laserprintere blekk i tillegg?

Eller laserprintere bruker ikke blekk i det hele tatt? (som var det jeg antok, til jeg så dette)

Nei, de bruker ikke blekk, men de bruker noe tilsvarende til blekk så de har altså ikke ubegrenset "ammunisjon". Det sagt så er de særdeles drøy i bruk siden systemet er mye mer effektivt, så en tonerkasett vil vare deg mye mye lengre enn en blekkpatron.

Laser er bedre på alle måter så lenge det er snakk om svart/hvitt. Farge laser er dessverre veldig dyrt fremdeles, så om du MÅ ha farge så er fremdeles en blekkskriver eneste billige alternativet. For alt annet er laser overlegent.

-Stigma

Når det gjelder rent økonomisk sett har HP noen blekk-skrivere som parkerer vanlige laserskrivere ganske greit. Da snakker jeg om OfficeJet PRO serien. (F.eks officejet pro 5400). Denne skriveren bruker patroner som holder 900 utskrifter, og patronene koster 149,- per stykk (elkjøp moss ihvertfall). Kjapp hoderegning blir da ca 320 kroner for 2000 utskrifter som du må ut med ca det dobbelt på med en laser. Fordelen med en blekkskriver er da at du får en høyere oppløsning på utskriftene og er bedre egnet til å kjøre bildeutskrifter.

Men nå kommer alt selvfølgelig ann på hvilket behov du faktisk har :) Du sier lite om hvor lenge skriveren står i ro mellom hver gang du bruker den. Blekkskrivere bør generellt aldri stå i ro i over 1 mnd av gangen om du vil sikre deg fungerende blekkdyser. Men skriver du ukentlig vil en slik skriver spare deg en god del kroner i årenes løp.

Løsning nummer to er også fra HP, da gjelder det skriverne som bruker blekkpatroner med nummer 363 (hp sine xx80 modeller). Her kan du også kjøpe XL sort blekkpatron som gir deg 1140 utskrifter per patron for 239 kroner (fortsatt elkjøp moss, min eneste kilde til blekk) og selv om denne løsningen er rimeligere enn laser er den noen hestehoder bak den skriveren jeg nevner aller først her.

Men skal du kanskje la skriveren stå en mnd eller to mellom utskriftene har du ingen annen løsning enn laser om du vil ha den klar hver gang. Fordelen med blekk er utskriftskvalitet, fordel med laser er pålitelighet :)

-Øivind- (en smule på en snurr hvis noen lurer på trykkleifer)

I April 2006 kjøpte eg meg ein HP 2600n laserskriver.

Da kosta den 2500 kr ca.

Hadde før ein Epson C80 skriver som skriverdysene trengte resning for kvar einste gang eg brukte den.

Har skrevet ut litt over 1200 sider ser eg, og enda så er det igjen 750 sider, i følge skrivern sine målinger.

Lurer på eg skal gjere når skrivern går tom for toner.

Rainbow kitet (4 tonere) koster 2500 kr... skrivern koster 2500 kr.

Kaste skrivern og kjøpe ny...?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322661

Det får tiden vise.

Kanskje man får kjøpt tonere på ebay også? Må sjekkes ut...

Hei igjen.

Jeg forstår ikke hvorfor dere klager på prisen på farge laser-printere.

I følge denne, virker de billigste relativt billige, men kvaliteten varierer, kanskje?

Vi driter i hastighet, men penger er det virkelig drøyt med (i et nøtteskall snakker vi inkasso år etter år, fordi min 'forsørger' ikke får pengene hun har krav på, og har blitt for syk til å dra på sosialkontoret dag inn og dag ut, nå etter 10års tid, siden hun ser ut til å aldri få uføretrygd: så når hun endelig får penger på brukskontoen, kjøper hun stuff før pengene forsvinner - men som sjeldent skjer i det hele tatt).

Med andre ord: fokusert er å slippe å kjøpe og bytte ut ting hele tiden + at det selvfølgelig er et pluss at raskene er mere resistante til vann o.l, jaja..

Kjøpte en Lexmark 530dn fargelaser (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331145) for ganske nøyaktig ett år siden.

Er meget fornøyd med den. Ikke kosta den spesielt mye heller (ca 3000 med frakt mener jeg å huske)

Har skrevet ut ca 1000 ark, i farge nå på de medfølgende tonerkasettene som skal holde til 1500 ark.

Den har har også ganske pene fargeutskrifter.

Et tips kan jo være å ta ut tonerkasettene en gang i blandt og riste/snu/vende på de en gang. Kan være lurt dersom man ser man får striper i utskriften hvertfall.

http://computer.howstuffworks.com/inkjet-printer.htm

http://computer.howstuffworks.com/laser-printer.htm

Står garantert mye på disse to sidene som er nyttig. Howstuffworks.com pleier å være ganske ok til å forstå prinsippene. Nå har ikke jeg lest og kontrollsjekket hvor bra de to linkene over er, grunnet to punker. 1. Jeg kan det utenatt fra før av. 2. Jeg har ikke tid til å lese på det nå, kanskje senere.

Det at jeg kan det utenatt fra før av er at jeg jobber som produkt spesialist på teknisk support for en av verdens største produsenter av kopi/print/faks etc. maskiner. Har jobbet der i over 11 år, så har nok fått med meg en ting eller to. ;)

Kort oppsumert.

Blekkskrivere:

Hater jeg som pesten. ;) Greit nok for de som skal skrive ut 1-5 sider i uka hvor man får ett jevnt forbruk på maskinen. Det med jevnt forbruk er viktig for å unngå at dysene i patronen tørker ut. Det finnes også blekkskrivere som har "løse" patroner og dysene sitter i selve maskinen. Tørker dysene ut og de ikke klarer å "blåses opp" igjen, evt vaskes/fuktes åpne, evt kjøre renseprosess igjennom driverene så kan man bare kaste patronen eller maskinen og kjøpe ny. Sjeldent at det lønner seg å reparere maskinen om dysene sitter i maskin og ikke i patron.

Blekkskrivere er også veldig avhengig av kvalitet på blekk og papir for å gjøre en best mulig jobb. Det er noen produsenter som spesial lager blekk og patroner til å matche mest mulig perfekt sammen, det at det er stoffer i papir som reagerer med blekk som da får blekket til å tørke fortere og utskriftene blir bedre. Det er også fare for at blekk ikke er tørt om du søler vann etc på det og vips er hele printen ødelagt.

Blekkskrivere kan fungere for de som kjører jevnt, men få utskrifter. Blekk er billig i innkjøp, dyrt i drift og dyrt å reparere.

Lasrerskrivere:

Laserskrivere er noe helt annet enn blekkskrivere. Laser fungerer på følgende grovforklarte prinsipp. Tonerkassettene inneholder svart tonerpulver som er rett og slett tørt pulver, ofte bestående av plastpartikler eller annet ikke organisk eller organisk materiale. Det er viktig at pulveret har korrekte egenskaper og partikkelstørrelser etc. Pulveret vil bli overført i en development unit som ofte kalles PhotoConductorUnit(PCU)/Master/Trommel/etc. Der blir pulvert ladet opp til en viss spenning og via statisk elektrisitet og magnetisme så trekkes pulveret over til valser. Selve PCU trommelen som er en del av Dev.Unit'en blir også ladet opp slik at pulveret ikke hopper over på denne trommelen. Deretter er det en laserstråle som beslyser punkter på denne PCU trommelen og dermed lader ut spenningen der trommelen blir belyst. Det dannes da ett elektrisk latent bilde på valsen etterhvert som den blir skrevet på mens den snurrer rundt. Der laserstrålen har endret på spenningen så vil pulveret hoppe over og vips er selve trykksverten fremkalt. Da passerer papiret denne valsen og sammen med en transfer unit så vil trykken som er fremkalt trekkes over til papiret. Trykksverten er fortsatt pulverform og hadde arket kommet ut slik det er så blir du svart på fingrene, men arket går igjennom en fuser unit før det kommer ut. Fuser unit'en består primært av to valser, en pressure roller og en hot-roller. Pressure rolleren sørger for at papiret blir trykket godt mot hot-rolleren som blir varmet opp til ca 180grader celsius. Når papiret ruller igjennom fuseren så vil tonerpulveret smelte og dermed fiksere seg fast i papiret. Det er derfor papiret er veldig varmt når det kommer ut av maskinene. Papir pleier å ha en antennelses temperatur på ca 240grader eller mer, så det skal ikke være noe brannfare. Alle seriøse produsenter vil ha flere sikkerhetsordninger i maskinen som sørger for at den heller går en en servicekode om det oppdages noe galt med fuser eller andre deler.

For en fargelaser så er det stort sett samme prinsippet som over, men det er da totalt 4 printere i en og samme maskin (bortsett fra fuser og transer som er fellet). Det blir 1 toner, 1 dev unit, 1 master/PCU, 1 laser unit for hver av fargene som er black, cyan, magenta og yellow.

En laserprinter er ofte dyrere i innkjøp, men er mye billigere i drift og ikke minst mye mer driftsikkert. Det er også ofte mer lønnsomt å reparere en laserprinter kontra det å bare kaste og kjøpe ny, noe som er mye mer miljøvennelig som regel.

Tonerpulveret i en laserskriver er tørt fra før av så det kan jo ikke tørke ut. Så med en laserprinter så er det ikke noe problem om maskinen står i 6 måneder uten å bli brukt for deretter å fyres i gang for å skrive ut noe. Bare pass på at laserskriveren ikke står i vinduskarmen og at sommersolen står og steker på den. Selve tonerpulveret begynner stort sett å smelte ved 60grader eller mer. Så står maskinen og blir stekt i sola så kan det hende at pulveret smelter inne i maskinen og vips er det bare å kjøpe ny toner, eller helt ny maskin.

Håper at dette ble forståelsesfullt for dere, evt spør meg så skal jeg utdype mer. Håper også at dette var nyttig info. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...