Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Data ville ikke fungere

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg startet å bygge en PC på Fredag, men det som skjer etter at jeg har fulgt alle innstruks etter pungt å prikke er at når jeg slår på PC-en så slår den seg av etter 10 sekunder. Lys, vifter, CPU vifte og Strømviften går i ca 10 sekunder før alt stopper. Før alt slår seg av kommer det en liten merkelig lyd fra harddiskene, men jeg aner ikke problemet.

Til informasjon så er dette den første pcen som jeg bygger og er sikkert en n00b i det, men jeg trenger hjelp til dette. Har også ringt onkel som har bygd 15-20 PC-er men han var også helt blank på dette.

jeg legger med et par dårlige bilder (pga mobilbilder) sånn at dere kanskje sjer problemet.

2ewcy9u.jpg

2uhpw11.jpg

o7oncl.jpg

Kabler ligger i hulter til bulter men det er finish work ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis jeg ser riktig, så oppe til venstre for CPU'en, så er det en liten 4-pin kontakt til hovedkortet.. Har du koblet til strøm til den? er ikke alle strømforsynere som har den ser du..

Den er ikke koblet strøm til pga at det fantes ingen sånne uttak.

Lenke til kommentar

Jepp, ser ikke ut som du har koblet til 4 pins kabelen som forsyner cpu med strøm.

Er det ikke en Corsair 750w du har? Tro meg - det ER en sånn plugg der + en 8 pins.

EDIT: Ellers så kan du "dele" 8pins pluggen.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Jepp, ser ikke ut som du har koblet til 4 pins kabelen som forsyner cpu med strøm.

Er det ikke en Corsair 750w du har? Tro meg - det ER en sånn plugg der + en 8 pins.

Jeg delte opp 8 pins, og alt funker fjell, takk for det :D

Men har et annet problem, CPU viften vil ikke gå nå og mus vil ikke fungere

Lenke til kommentar

angående musen, har du PS2 eller USB mus? Har du USB, sjekk i BIOS'en at du har aktivert USB utgangene. Endret av The7thSense
Lenke til kommentar

angående musen, har du PS2 eller USB mus? Har du USB, sjekk i BIOS'en at du har aktivert USB utgangene.

USB Mus, men USB tastaturet funkter :p

Lenke til kommentar

Ikke ta dette ille opp, men du burde absolutt lagt et par hundrelapper til i hovedkort, dette kortet er basert på Nforce 610i/630i som bortsett fra et ok integrert skjermkort (ok til alt annet enn spill) er übercrappy, det aller største ankepunktet er at det kun har 64 bits minnebuss mot 128bit (kjent som dual channel) på alle andre lga775 chipset, kortet mangler også overklokkingsmuligheter som justering av vcore o.l - strømstyringssytemet (VRM) er også underdimensjonert.

Lenke til kommentar
Ikke ta dette ille opp, men du burde absolutt lagt et par hundrelapper til i hovedkort, dette kortet er basert på Nforce 610i/630i som bortsett fra et ok integrert skjermkort (ok til alt annet enn spill) er übercrappy, det aller største ankepunktet er at det kun har 64 bits minnebuss mot 128bit (kjent som dual channel) på alle andre lga775 chipset, kortet mangler også overklokkingsmuligheter som justering av vcore o.l - strømstyringssytemet (VRM) er også underdimensjonert.

Takk for tipset men hadde ikke råd til større hovedkort, men det kjøper jeg meg i sommer. Men det store spørsmålet er jo hvorfor ikke CPU vifta ikke funker...

Lenke til kommentar
Buggete hovedkort? Q-Fan på i bios?

Da må jeg nok ha en grundigere og mer forklart oppskrift, for BIOS er noe jeg er 110% blank på. Buggete hovedkort tviler jeg på, siden alt er nytt utenom harddiskene.

Merka noe med USB musa også, funker fint i oppstarten på pcen men når windows begyner å kjøre kobler den seg ut.

Lenke til kommentar
Buggete hovedkort har ikke noe med hvor gammelt det er, det er ofte feil i bios - jo nyere kort jo større sjanse for det. Men kikk i manualen din, der står det forklart hvor i bios du finner Q-fan (som er Asus sin vifteregulering)

Problemet er jo at jeg må innpå dataen / brukeren for å komme meg inn på BIOS, noe som er litt vanskelig når USB ikke funker når windows starter

EDIT: Jeg er også redd for hva som skjer med CPU hvis ikke vifta er på, så tør ikke å ha pc lenge på

Endret av MysteriouZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...