Gå til innhold

temp på P4 2,4GHz


Gr|ngo

Anbefalte innlegg

Leste i et tidligere innlegg her om en som hadde 45-46 grader på cpu'en sin ved full load. Jeg har samme temp når maskina står i windows uten noen programmer i bakgrunnen.Så fort jeg starter noe så stiger tempen til rundt 53 grader og spille jeg ut2k3 så er jeg oppe i 55 grader med en gang og da begynner det å hakke. Jeg har prøvd med den kjøleribba og vifta som fulgte med + at jeg har prøvd med en zalman med kobber og aluminium uten at det ble bedre. Hva er det er normal temp når du ikke belaster cpu? :grumpy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si hva som er normalt for det varierer jo fra hvilken kjøling du har. Jeg har bare den boxed vifta som følgte med, pluss at jeg har tre kabinettvifter. (vet ikke om disse er montert riktig engang)

Når maskinen bare står i windows liggen tempen på ca.33*

Etter en kveld med hardcore battlefield med det meste på maks, ligger tempen på 45-48*

Lenke til kommentar

tja om det er normalt vet jeg egentlig ikke så mye om,bare at det hakker noe helt jævlig når den kommer på 53-54 grader når jeg spiller ut2k3 i vindu (ikke fullscreen). Men 45 grader når maskina står i bios kan umulig være normalt.Jeg satte maskina ute i 5 min så den skulle bli ordentlig kald og da jeg fikk startet den opp igjen så hadde den 41 grader i det jeg kom inn i bios.

 

I windows bruker jeg Winbond hardware doctor som fulgte med hovedkortet (IT7 Max)

 

Har uansett fått returnr. fra komplett nå så jeg får prøve å bytte cpu'n og se om det funker

Lenke til kommentar

Vil tippe du får den igjen med "ingen feil funnet." og et gebyr på 150 schpenn hvis du sender den inn. 45grader idle er ikke uvanlig eller unormalt. Dække engang noe å bry seg om...

 

Men ting du kan sjekke

 

- Får CPU for høy spenning? Det er en KLAR sammenheng mellom varmeutvikling og spenning

- Hvordan er temperaturen i kabinettet?

- Har du noe kabinettvifter som får ut den varme lufta?

- Står ribba skikkelig på?

Lenke til kommentar

Tror det kan være flere ting.. men vaskelig å si...

 

Selv har jeg en 1.8 @ 2.4... Før hadde den en idle på ca30C, men ettersom kabinettet er nedlastet med dempemiddel o.l. så er temp nå normalt på 33C i windows. Under spilling går den opp til ca 43-45.

 

info:

1800 @ 2400, volt @ 1.65(bios)

Papst (37dB utgave)m/rehostat på Swiftech MCXC478

idle: min på rehostat

spill: max på rehostat

Lenke til kommentar

Har selv en P4 2.4ghz med temp på 38-40 grader, har boxed kjøler og vifte. Jeg monterte en P4 2.4ghz til en kompis, han har temp på 55-64 grader, han har og boxed, ikke noe overklokking, alt står som det skal.

Hva kan være årsaken til at hans cpu er mye varmere enn min?

Målte temp inne towere , den lå på 25 grader,

Må jo være noe galt.........

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er ganske logisk at det er noe galt når jeg hører fra 8-9 personer som har 2,4GHz og en idle temp på rundt 32grader og 45 grader ved spilling.Jeg har jo samme idletemp som dem når de har max load.

 

En kompis av meg har en amd xp2200+ med samme zalman kjøleribbe som meg og han kjører UTEN vifte og ligger på 46grader under spilling.

 

Bildet under viser volt og temp på hk'et,vet ikke om det er så ille jeg?

 

skjermbilde.JPG

Lenke til kommentar

hmm... syns alle sa intel hadde så kalde prosessorer jeg.. :)

 

fra spøk til alvor:

 

det virker som både intel og amd i enkelte tilfeller har meget høy temp på cpu. Jeg bygger litt PC-er av og til og har sett mange "rare" ting der.

 

eksempel:

 

Intel 2,4 GHz boxed.. 60 grader.. skifter vifte --> 59 grader.. skifter cpu > 45 grader .. skifter til vifte fra den "varme cpuen".. 45 grader..

 

det samme har jeg opplevd med AMD.

 

Dette er meget rart.. det virker som helt like CPU-er med samme stepping kan ha stor variasjon når det gjelder temp. hva som er grunnen til dette vet jeg ikke.. og det er nok ikke grunnlag for reklamasjon heller..

må legge til at idle og max temp på disse "varme" cpu-ene varierer lite..

problemet ligger med IDLE-kommandoene ? ikke vet jeg!

 

og sist og ikke minst! det hender seg at varme CPU-er blir kjøligere på andre hovedkort.. (ikke bare målt temp i bios osv., men merkbar kaldere ribbe)

 

andre som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...