ChrML Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Det stemmer ikke. Tenningsbank er når blandinga brenner ukontrollert/for fort ETTER at pluggen har tent. Den skal brenne i en bestemt hastighet slik at maks trykk kommer på korrekt sted. Ved tenningsbank brenner den for fort og maks trykk oppnås på feil tidspunkt. Får man selvtenning, altså at blandinga tenner før pluggen tenner, i en bensinmotor, så er den død iløpet av svært kort tid. Slikt klarer ikke en bankesensor å oppdage. Kan nok stemme dette, hvis man justerer tenningen til å tenne fortidlig (fortenning) så er det ikke logisk at det får bensinen til å tenne før pluggen, altså den tenner når det er for stort trykk og dette banker feil. Selvtenning/detonering er ikke spesiellt bra for motoren, nei, da kan du fort oppleve på en gammel sugemotor med forgasser eller fex moped at bilen/sykkelen fortsetter å gå etter du har skrudd av tenninga. Fyller du tanken med nok rødsprit så skjer dette. Dette skjer da pga for lav oktan, så bensinen antennes av varmen og trykket før tennpluggen sier fra. Dette raser den beste bygd motor på kort tid hvis ingenting gjøres med det. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Nå er det slik at med den faktisk ganske høye oktantallet bensin som selges har, så skal det endel til for at den bare tenner uten at det er en ekstern tennkilde (tennplugg). Når blandingen tenner for tidlig, så skjer det pga. det er en "hotspot" i sylinderen et sted, f.eks en tennplugg som gløder av for høy temperatur. Isåfall er det stor sansynlighet for at bladingen eksploderer allerde før innsugventilen er lukket. Dersom det var slik at bensin faktisk kunne tenne på kompresjon så burde faktisk en dieselbil gått helt fint på bensin, pga. det ekstremt mye høyere trykket og det faktum at drivstoffet sprøytes ikke inn før det skal tenne. (Edit: "Helt fint" var kanskje litt feil pga bensinen ikke brenner uten nøyaktig korrekt blanding, noe diesel kan gjøre og gjør) Endret 24. juni 2008 av jonepet 1 Lenke til kommentar
976babe Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 hva skal man fylle når det kun står i votnkortet 01 bensin under drivstoff? Står ingenting i bensinlokket Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 "01 Bensin" sier bare at bilen har bensin-motor. De fleste fra etter 1980 biler går på 95 blyfri. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Når det i lokket står ramsa opp alle mulige oktantall samt "100 octane or higher" vil det si at det er noen fordeler med å fylle høyoktan? (BMW 318i E90) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå