Anonym5656 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Okei, ikke le. Jeg er på ingen måte noen bilkjenner og har akkurat fått lappen Men, hvordan vet jeg hvilken type bensin bilen skal ha? Med bly, uten bly, 98, 95? Er en hyundai elantra, mellom 92-96 vil jeg tippe. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Okei Hvordan finner man ut det egentlig? Bare sånnt folk veit? Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Ingen bilkjenner selv egentlig men tror det står i instruksjonsboken .. eller noe ? hehe.. Ellers går de fleste vanlige biler på 95 blyfri. Du kan nok også kjøre på 98 blyfri, men 95 er billigere. Endret 14. juni 2008 av Dain Bramaged Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Bensinlokk eller manual. Hvis det står at du skal bruke 95 eller høyere, er det stor sjanse for at motoren din har bankesensorer, og må ha 98 oktan for å yte oppgitt effekt. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Står som regel på innsiden av tanklokket, i instruksjonsboken, eller i vognkortet. (evt. alle stedene) Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hvordan finner man ut det egentlig? Bare sånnt folk veit? Biler som må ha 98 oktan er gjerne sportsbiler med hissig motor. Da er eieren også bilinteressert, og vet godt hvilken oktan motoren krever. Alle andre kan trygt fylle 95 oktan. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det står i vognkort og Instruksjonsboken. Men er nok 95 blyfri du skal ha ja. Men bilen havarerer ikke om du fyller 98 blyfri heller. Bare ikke fyll 98 oktan blyholdig bensin. (hvis det fortsatt er steder som har dette) Da kan du få problemer. Teoretisk, har jeg hørt at 98 blyfri gir bilen litt mer futt. (uten at jeg kan dokumentere dette) Men med en slik motor som du har tviler jeg på om du merker noe som helst forskjell. Fyll 95 blyfri du... da skulle du være sikker. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hvordan finner man ut det egentlig? Bare sånnt folk veit? Biler som må ha 98 oktan er gjerne sportsbiler med hissig motor. Da er eieren også bilinteressert, og vet godt hvilken oktan motoren krever. Alle andre kan trygt fylle 95 oktan. 99% av nye biler har bankesensorer, og da må man fylle 98 oktan for å få den oppgitte effekt. (Som man også har betalt masse janteavgift på) Ved fylling av lavere, justerer den tenningen deretter som resulterer i mindre effekt. Men på den gjennomsnittlige norske bil, vil man ikke merke forskjell. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 På min Volvo 940 LT står det minst 92 oktan blyfri i håndboka. Sto på en av de første sidene med generell info om kjerra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 I Tyskland er bensinen slik: Normal (Bleifrei) - 91 Oktan Super - 95 Oktan Super Plus - 98 Oktan. De fleste "tyske" biler går på Normal Bleifrei 91, men dette får man ikke i Norge. Jet har 92, men eller er 95 det laveste, og så godt som alle biler kan bruke det. 98 er for biler med høy kompresjon eller andre forhold (dårlig regulering av tenningsbank, for eks), og det er lite eller ingenting å tjene på å fylle 98 på en vanlig bil som ikke trenger mer enn 91. Og så er det ikke smart å fylle diesel på en bensinbil, eller motsatt, selv om mange hundre gjør det hver dag :-) Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Sjekk Fifth Gear test. Har man en "vanlig" bil, fyller man 95 oktan. Har man en bil med litt gamp og turbo, velger man 98 oktan. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Har man en "vanlig" bil, fyller man 95 oktan.Har man en bil med litt gamp og turbo, velger man 98 oktan. Grei hovedregel, men med unntak. Har man en Golf med 1.8/90 fra -87 eller før, skal den ha 98. De fleste Opel fra -86 og -87 har en kontakt man snur i motorrommet for å velge mellom 95 og 98 oktan. Det var de jeg kom på i farten, men det finnes sikkert mange. Uansett, dersom du kjører med 95, og opplever tenningsbank, prøv 98 og se om det hjelper. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Sjekk Fifth Gear test. Har man en "vanlig" bil, fyller man 95 oktan. Har man en bil med litt gamp og turbo, velger man 98 oktan. Så man må ha turbo for å bruke 98 oktan? Jaja, jeg får begynne å fulle 95 oktan på høykomp-sugemotoren min da. Valget er enkelt. Hvis man kan bruke begge deler, tester man begge deler. Kjør noen tanker med 95 oktan, og sjekk forbruket. Kjør noen tanker med 98 oktan, og sjekk forbruket. Deretter kan man regne på om man sparer noe på å fylle 95 i forhold til 98. Så finner man fort ut hva man bør fylle. I instruksjonsboka til nyere bmwer, anbefales det at man kjører minst hver 4 (eller no sånt) tank med 98 oktan. Hadde jeg betalt 1000kr i avgift per hk, skulle jeg ivertfall fylt den bensinen som lot meg utnytte alle hestekreftene. Endret 20. juni 2008 av Yngvejos Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Okei, ikke le. Jeg er på ingen måte noen bilkjenner og har akkurat fått lappen Men, hvordan vet jeg hvilken type bensin bilen skal ha? Med bly, uten bly, 98, 95? Er en hyundai elantra, mellom 92-96 vil jeg tippe. Eneste jeg ler av, er overskriften. (Sorry) Hos meg står det i bensinlokket. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hvordan høres tenningsbank ut? Hvis jeg kjører på 4 eller 5. gir i Volvo 940'en min og gir bånn gass så rister det litt inniblandt i hele bilen med en litt rar ristelyd. Godt mulig det er vibrasjoner bakaksel/klokke som forårsaker dette da den rister en god del under pådrag når man får litt last baki bilen, men vil bare være sikker. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Tenningsbank høres ut som en kakling fra motoren. Hør åssen en diesel motor høres ut på tomgang. Sånn høres det ut. Diesel prinsippet er selvantenning, som kalles tenningsbank i en bensinmotor. I en bensinmotor skal derimot bensina først antenne når den skal vi gnist fra plugg. Antenner den før får man tenningsbank. Endret 23. juni 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Foruten at det står i instruksjonsboken, samt annen plass, er det ikke noe skade om man tar feil av 95 og 98. Noe annet man iallefall ikke kan være usikker på, er om bilen går på Diesel eller Bensin. Det både hører man, og merker man. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Tenningsbank høres ut som en kakling fra motoren. Hør åssen en diesel motor høres ut på tomgang. Sånn høres det ut. Diesel prinsippet er selvantenning, som kalles tenningsbank i en bensinmotor. I en bensinmotor skal derimot bensina først antenne når den skal vi gnist fra plugg. Antenner den før får man tenningsbank. Det stemmer ikke. Tenningsbank er når blandinga brenner ukontrollert/for fort ETTER at pluggen har tent. Den skal brenne i en bestemt hastighet slik at maks trykk kommer på korrekt sted. Ved tenningsbank brenner den for fort og maks trykk oppnås på feil tidspunkt. Får man selvtenning, altså at blandinga tenner før pluggen tenner, i en bensinmotor, så er den død iløpet av svært kort tid. Slikt klarer ikke en bankesensor å oppdage. Endret 23. juni 2008 av jonepet 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå