Gå til innhold

Den store utstillingstråden


Anbefalte innlegg

Nå er vår rase så liten at vi ikke konkurrerer så veldig med hverandre! Vi ringer hverandre ofte og avtaler hvem som skal stille på de forskjellige utstillingene,:) Vi er så få at vi kjenner hverandre ganske godt. Og ofte er det, som i mitt tilfelle, bare en junior og et par championer som deltar, pluss tisper. Nå har det jo vært et par som har stillt så mye med supergode hunder at ingen andre har hatt sjansen, men har måttet vente til disse er fullcertet.

Jeg er helt enig i at det er dårlig "sportsånd" ovenfor andre å samle opp en masse "unødige" cert, det er viktig for en rase å få et så bredt spekter som mulig av avlshunder, og da bør man slippe til så mange som mulig!

Endret av elelmar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes dette er helt utmerket Granny, det er faktisk flere land der du ikke har mulighet til å ta mer en et visst antall cert! Husker bare ikke hvilke i farten.

Men sålenge det ikke er så mange cotons her i landet som stiller, og særlig ikke hanner for tiden ( bare to juniorer), så er det jo ingen sure miner fra noen, :) Men jeg har selv ei tispe som hele tiden tapte for to som stillte på hver eneste utstilling, og det har da ikke noe for seg å ta 10 - 12 cert? Så jeg hadde absolutt gått for en slik regel!

Lenke til kommentar

Tilbake igjen til "normalen" :thumbup: ; Fanny ble 4. beste tispe på jakthundutstillingen på Elverum i dag :w00t: . Ble faktisk nummer to i brukshundklassen, men til tross for at det ble delt ut 5 CK i AK og det var en champion som vant, ble hun som sagt nummer fire! Tispen som slo oss på Skarnes tok Cert også i dag - vel fortjent! Nå har hun bare igjen å ta et lite cert - så er vi "kvitt" henne...

Lenke til kommentar

Gratulerer med pent resultat, ja det er godt å bli "kvitt" noen av de andre så man kan få en mulighet selv etterhvert. Jeg håper min to år gamle coton-tispe skal gjøre det bra når hun får pelsen tilbake, for nå er vi "kvitt " et par av de aller beste konkurrentene! Men, sukk, det kommer stadig nye......

Lenke til kommentar

Var på NKK Drammen i går og ble plasser som nr tre i brukshund uten CK...I dag var det ny utstilling på Øvrevoll i retrieverklubben, og da var vi tilbake igjen - til tross for elendig pels:

Vant brukshundklassen med CK og ble på nytt 4. beste tispe. Cert tispen i dag var den som har slått oss to ganger tidligere, så i dag ble hun champion! Godt fornøyd med dagen. Slo også beste brukshundhanne - så vi ble også BIS brukshund i dag og fikk fine premier!

 

Flott kritikk! Så den dommeren skal jeg nok stille for igjen når Fanny er full-pelset!

Endret av granny
Lenke til kommentar

Gratulerer så mye Granny! Kjempebra resultat. Har vært uten nett en stund, men endelig er det iorden.

Var i Drammen jeg også med Cody, han fikk CK og flott kritikk, men ble slått av en flott svensk hanne, helt greit å bli slått av en så nydelig og kjempesnill hanne, han og Cody falt helt for hverandre og hadde en trivelig stund etterpå. Godt at "gutta" er så greie. :)

Nå skal Cody få en pause en stund, så neste blir lille Haylie som akkurat har fylt 9 mnd. Hun er dessverre skvetten i haller ( mye fæle lyder synes hun) og har lett for å krype sammen, så hun blir virkelig en utfordring. Har noen et par tips å komme med så tas de imot med takk! Har trent med sele og det går noe bedre, men utstillingsline er ikke aktuellt, da blokkerer hun totalt!

Lenke til kommentar

en gang må jo være den første.. kan ikke unngå haller hvis hun skal bli bedre. trene en god del før du skal i hallen er seff en fordel ;)

Du har de hundene som aldri vil bli noen god utstillingshunde, men som er perfekt ellers. for mye som skjer. mye å følge med. nye lukter og lyder. Diesel fikk faktisk litt "stressflass" her i sommer.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å ta Haylie med på sportsarrangementer, utstillinger du ikke skal stille på, loppemarked etc., da venner hun seg til masse mennesker og lyder, så kan du trappe opp. Begynn gjerne med små arrangementer og trapp opp og opp og opp, det tar noe tid, men det er verdt det.

Lenke til kommentar

Eplefe har et meget godt råd her synes jeg. Klikkertrening er også veldig positivt for usikre hunder. Tren inn klikker hjemme i trygge omgivelser med utstillingslinen på. Kun positiv trening og klikk etterhvert når hun står pent og er oppmerksom på deg. Så kan du ta det med deg ut og trene det inn der, etterhvert i en tom hall hvis du har mulighet til det, så på f.eks. loppemarked som nevnt.. Da får hun samme positive opplevelse uansett hvor hun er og vil forhpåpentligvis glemme alt annet rundt seg.

Synes ikke du skal gi opp fordi om hunden ikke "vil"... Verdt å prøve å få hunden til å like det først synes jeg.

Lenke til kommentar

Har selvsagt trent henne på det å mestre forskjellige situasjoner, vært inne på storsenteret her i nærheten, utendørsutstillinger, utstillingstrening og div. andre ting både alene og sammen med de andre hundene. Da er hun oppmerksom og trives. Sålenge hun får gå med sele er igrunn alt helt greit og hun er glad og fornøyd. Det er når jeg setter på halsbåndet at hun får helt panikk! Hun er ikke redd for folk eller andre hunder, men virker veldig usikker på lyder hun ikke vet hvor kommer fra, og det blir mye verre når hun må ha på halsbånd.

Lenke til kommentar

Satt på halsbånd på Haylie og gikk tur nå i ettermiddag, og det gikk fint!!! Det er vel første gang hun har følt seg komfortabel med halsbånd, bruker sele ellers. Hun har kanskje blitt en tanke mer voksen. Men turen var bare her i nærområdet som hun kjenner. Det blir nok en annen sak når vi er i en hall. Jeg har hatt en del hunder opp gjennom årene, og har aldri opplevd noe lignende. Sist vi var i en hall blokkerte hun fullstendig og det var ikke mulig å få kontakt. Hverken med leke, gottebiter eller stemme. Så fort utstillingslina var av, så var hun mye tryggere. Kanskje jeg rett og slett skal ta på henne sele når vi stiller? Der er jo ikke det beste, men hvis det er måten å få henne til å føle seg trygg så må vi vel prøve det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...