Gå til innhold

Den store utstillingstråden


Anbefalte innlegg

Gratulerer med storcert på Cody :thumbup: . Kjekt å ha det i orden! Jeg stilte Fanny i dag og hun ble nr to i brukshund og fikk CK. Ble naturlig nok ikke plassert i beste tispeklasse da det som vanlig var stor konkurranse (70 påmeldte flatter..) av disse fikk 10 tisper CK så da kommer man ikke langt med en 2. plassering. Flott kritikk som vanlig :) så jeg er godt fornøyd med dagen.

 

Ck er da bra, og med så mange påmeldte......... Men har hun fått CK så blir det nok cert etterhvert også. Det er litt enklere med min rase, det er ikke så mange å konkurere med, men de gir ikke bort cert uten at det er fortjent da heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gratulerer med storcert på Cody :thumbup: . Kjekt å ha det i orden! Jeg stilte Fanny i dag og hun ble nr to i brukshund og fikk CK. Ble naturlig nok ikke plassert i beste tispeklasse da det som vanlig var stor konkurranse (70 påmeldte flatter..) av disse fikk 10 tisper CK så da kommer man ikke langt med en 2. plassering. Flott kritikk som vanlig :) så jeg er godt fornøyd med dagen.

 

Ck er da bra, og med så mange påmeldte......... Men har hun fått CK så blir det nok cert etterhvert også. Det er litt enklere med min rase, det er ikke så mange å konkurere med, men de gir ikke bort cert uten at det er fortjent da heller.

Har vel en 13-14 CK nå tror jeg... men det å bli satt opp først er ikke helt enkelt, men jeg synes nå det å få CK er bra også jeg da :thumbup:

Lenke til kommentar
Noen herfra som er på WW nå?

 

Jeg skulle ha vært der, men med en unghund så vet man aldri hva som skjer! Min bolognesetispe mista så mye pels at det ikke var aktuellt å reise. Og det var likegreit, det var italiensk dommer og bare italienske hunder som ble plassert!!! :hmm: Og de var knøttsmå, og ikke så veldig rene heller ifølge de som var der og så.

Lenke til kommentar

Haha, skal vi begynne med å snakke dritt om dommere etc. i tråden her og? Ta opp korrupsjon og mulig korrupsjon etc. etc.?

Ene gangen vi var på utstilling i Bergen (kun for å kikke) var det noen som hadde klart å booke en nederlandsk dommer til å bedømme kinesene. Ingen puffer ble plassert, og de beholdt en svakt/dårligpelset puff i ringen og sendte ut en champion (puff) på rødt (eller var det blått?). I nederland blir ikke puffer plassert, så enkelt er det bare, dette hadde dommeren tatt med seg til Norge. Vi gadd ikke sutre noe særlig over det, men det er selvsagt trist når man venter seg å bli bedømt på lik linje med alle andre og blir sendt ut med en gang pga. at hunden din er pelsvarianten.

Lenke til kommentar

Raseklubbene har forskjellige krav, men for at de skal kunne registreres i NKK så er det ingen krav om utstillingspremieringer i det hele tatt! Som med alt annet så er det et spørsmål om etterspørsel. Blir de som ønsker å kjøpe hund flinkere til å stille krav, så vil jo avlen bli preget av dette, uten at det nødvendigvis er en bedre hund selv om foreldredyrene har flotte utstillingspremieringer. Hadde de som vil ha seg de populære miniatyrrasene stilt krav om blant annet registrering i NKK og utstillingpremiering på foreldredyrene - så er det min mening at mye av problemet med at hunder blir stjålet ble mindre. Slik det er nå så kjøpes jo blandingshunder av miniatyrraser ukritisk noe som gir market for illegal avl.

Lenke til kommentar

Vel.. som så mye annet så lager man jo miljøet selv da.. med å delta :whistle: , men det er jo opp til hver enkelt hva man ønsker å holde på med. Men kan jeg spørre deg om hva du gjør når du velger valp? Spiller det da heller ingen rolle om foreldredyrene er premiert? Eller velger du da valp etter premierte foreldre? Min erfaring er nemlig at mange av de som er imot utstilling, gjerne selv vil kjøpe av premierte linjer... Jeg synes som oppdretter at det er veldig hyggelig om mine "avkom" blir stilt ut noen ganger - for da ser jeg litt mer hvordan kullet har blitt rent eksteriørmessig, samt at det jo faktisk også er av en hvis verdi når det gjelder gemytt også. Da hundene må takle det å være sammen med andre, samt å bli håndtert av fremmede. Det er jo ikke alle valper man selger man kan klare å ha kontakt med selv og se hvordan utvikler seg. Men som sagt - utstilling er helt frivillig, og jeg har heller ikke i noen kontrakt at de SKAL stilles...

Endret av granny
Lenke til kommentar

Sålenge det ikke er et krav om at jeg må stille selv så spiller det ingen rolle om foreldrene er stilt eller ikke, for meg personlig. Er det et krav eller stort ønske om det så vil jeg nok se etter en annen oppdretter.

 

Ser det er mange som gjerne vil det, noe jeg fint skjønner. Men gjør det litt ekstra vanskelig for oss som bare vil ha en renraset registert familiehund.

Lenke til kommentar
Det var ikke ment som "dritt"! Bare en observasjon fra de som var der. Gansker merkelig at den som ble Cruft-vinner i fjor ikke ble plassert en gang, den var forresten svensk.
Det var da ikke ment som kritikk til deg, jeg bare mente at om vi skal ta opp all korrupsjon blant dommere etc. så kommer vi til å ende opp med å starte en ny tråd om emnet "korrupsjon i utstillingsmiljøer", for det er UTROLIG mye å hente der. :p
Lenke til kommentar
Sålenge det ikke er et krav om at jeg må stille selv så spiller det ingen rolle om foreldrene er stilt eller ikke, for meg personlig. Er det et krav eller stort ønske om det så vil jeg nok se etter en annen oppdretter.

 

Ser det er mange som gjerne vil det, noe jeg fint skjønner. Men gjør det litt ekstra vanskelig for oss som bare vil ha en renraset registert familiehund.

Det er jo langt fra alle valper i et kull som er "stjerner" også da - så jeg ser det ikke som noe problem å selge til de som "bare" ønsker seg en familiehund - MEN jeg må innrømme at jeg nok har en finger med i spillet når det gjelder å velge hvilken valp som skal til hvilken familie - både eksteriørt og psykisk! Til nå har det vist seg å falle heldig ut :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal stille i morgen. Gruer meg!

Søstra hennes ble stilt idag. Hun gikk ut på rødt, pga dårlig handling. Sto på arket at hun var av 1. premiekvalitet og fikk veldig god kritikk. :) Blir spennende å se hvordan det går med henne i morgen, siden hun får en som kan det til å handle henne.

Jeg er fornøyd så lenge jeg ikke blir kasta ut av ringen :p

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Vi hadde vår første utstilling i klubben for Bolognese og Coton de Tulear idag! Kjempetrivelig dag, mange kom med valper bare for å se på og noen kom med nedklippte hunder for å få en kritikk av dommeren.

Cody tok cert og ble faktisk BIM!!! Trodde ikke mine egne øyne da han slo en flott championhanne som har gjordt det utrolig bra! :) Dommeren var veldig opptatt av temperament, og brukte mye tid på å ta kontakt men hundene, han ville ha dem oppmerksomme og kontaktsøkende. Veldig bra bedømming!!!

Mushi: Rødt er veldig bra selv om du ikke går videre, det er jo sinnsykt mange hunder med i din rase! Og dessuten er hun jo nybegynner, og dere har veldig god tid.

Endret av elelmar
Lenke til kommentar

Jo, takk :) Kan ingenting om utstillig og disse fargekodene jeg :p Idag fikk ponni rødt og 3. plass i klassen sin :D Søstra fikk rødt og 4. plass. Fikk kjempeflott kritikk, var bare positivt! Er utrolig stolt av henne! Igår ville hun spise opp alt som var av hunder, men idag var hun veldig snill. Det regnet masse når vi var i ringen og hun stilte seg pent opp og løp som hun skulle selv om hun så ut som ei dau rotte ^^

Hadde ikke regnet med at det skulle gå så bra!

Lenke til kommentar
Jo, takk :) Kan ingenting om utstillig og disse fargekodene jeg :p Idag fikk ponni rødt og 3. plass i klassen sin :D Søstra fikk rødt og 4. plass. Fikk kjempeflott kritikk, var bare positivt! Er utrolig stolt av henne! Igår ville hun spise opp alt som var av hunder, men idag var hun veldig snill. Det regnet masse når vi var i ringen og hun stilte seg pent opp og løp som hun skulle selv om hun så ut som ei dau rotte ^^

Hadde ikke regnet med at det skulle gå så bra!

 

Gratulerer, det var kjempeflott! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...