Gå til innhold

Den store utstillingstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gode argumenter du kommer med Eplefe. Og ja, jeg forstår trådstarters frustrasjon ovenfor "off- topicen" så jeg foreslår også at vi lar det bli med dette. :)

 

Tyrant: Vi måtte betale 8000 kr. Det er ikke noe som en vanlig "familie" betaler, om de ikke virkelig vil ha en rase. Da kjøper de seg heller en billigere hunderase, blandingshund eller katt.

 

 

Du må ha misforstått meg. Om du kjøper fra en seriøs oppdretter for 8000 (synes det hørtes litt lite ut for en renraset, men), er det noe helt annet enn om du kjøper fra naboen som har noen valper som han skulle hatt gitt vekk. Fatter? Begynner å bli mange schæfere, langtifra alle som får valper krever tusenlapper.

Lenke til kommentar
Siden det ble en del syt og klag fra antiutstillere lager jeg en egen tråd hvor folk kan skryte vilt og uhemmet av hunden sin :D

 

Forkortelser og forklaringer. Rett meg hvis det er feil, eller mangler noe.

 

 

BIG = Best i gruppen

BIS = Best in Show

BIR = Best i rase

BIM = Best i motsatt

BTK= Beste Tispeklasse

BHK= Beste Hanhundklasse

 

KIP = Kan ikke Premieres. Feks, en hund som ikke vil vise tennene sine eller biter etter dommeren.

 

En hannhund og ei tispe konkurrerer mot hverandre. Den som vinner av de to vil da bli BIM og BIR. Vinneren går videre til Gruppefinalen (BIG). Vinner av gruppen går videre til Best In Show.

 

Kopierte denne listen fra nettet:

Int Uch = Internasjonalt Utstillingschampionat.

Nord Uch = Nordisk Utstillingschampionat.

N Uch = Norsk utstillingschampionat

S Uch = Svensk Utstillingschampionat

Fin Uch = Finsk Utstillingschampionat

DK Uch = Dansk Utstillingschampionat

Når hunden er N Uch, trenger den kun ett cert i Sverige, Finland eller Danmark.

 

WW= Verdens vinner

NV= Norsk vinner

SV= Svensk vinner

NORDV= Nordisk vinner

JWW= Junior verdens vinner

NORDJV= Nordisk junior vinner

KBHV= København vinner

FINV= Finsk vinner

BALTW= Baltisk vinner

LATW= Latvisk vinner

 

Cert= Certifikat (må ha minst 3 stk fra 3 forskjellige dommere deriblant 1 vunnet på NKK eller raseutstilling med storcert, for å bli champion, siste cert må være vunnet etter 24 måneders alder)

CK= Certifikats kvalitet/championat kvalitet

HP= Heders Premie.

 

En utstillingskritikk forteller ikke om vår hund vil kunne gi gode avkom

- den forteller hvordan hunden ser ut i forhold til rasebeskrivelsen.

Vår hund er et resultat av den avl som har vært foretatt.

Liten korrigering: En hund som viser agrisivitet eller verst av alt biter skal tildeles null! Får man tre "null" på utstilling så får man ikke lov å stille hunden noe mer!

KIP tildeles gjerne hvis hunden halter eller om den f.eks hopper og spretter så mye at det er umulig for dommeren å bedømme den.

Lenke til kommentar
CK = champion kvalitet. Deles ut til hunder som dommeren mener har potensiale til å bli champion, er meget lovende osv. Hvis din hund f. eks blir nummer to i sitt kjønn og ikke får CERT (hvis det går til den første hunden), men CK, så er det bra :)

 

Norsk vinner kan man bli f. eks på Vikingskipet. Er vel en årlig utstilling der man har norsk vinner hos NKK? Er faktisk ikke helt sikker. Da er det beste hannhund og beste tispe (BIR og BIM) som får utdelt tittelen. Altså begge hundene, ikke bare den ene.

Beklager.. :whistle: men må pirke bare bittelittegrann... CK= Certifikatkvalitet..(men det blir nesten det samme da..) Etter de nye utstillingsreglene må du nå først få CK i den klassen du stiller - så går du videre til BHK/BTK og der plasseres de fire beste hundene med CK - den av de som ikke er "fullcertet" (champion fra tidligere) får CERT...(I jakthundrasene som har krav om jaktpremiering for å kunne bli utstillingschampion deles CERT ut kun i BRUKSHUNDKLASSEN) - Hvis det viser seg at alle de fire plasserte hundene i BTK/BHK ikke "trenger" certet - så skal det gå til den av de ørvige som trenger det som SIST ble plukket vekk... Jada..er komplisert...men dog logisk likevel..

Nors vinner blir men helt korrekt på den NKK utstillingen som av NKK er utpekt som Norsk vinnerutstilling. Noen ganger er også en NKK utstilling også NORDISK VINNER og da blir BIR/BIM helt korrekt NORDISK VINNER.. dette rulleres blandt de nordiske landene så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Kan man vinne selv om man er eneste hunden i den rasen? Og i så fall, er ikke det veldig.... rart ?

For å si det sånn da, du kan ikke ha Norges styggeste eksemplar av rasen, og allikevel få f. eks CERT selv om du er alene. Dommeren kan velge å gi f. eks gul sløyfe, som da er 3. kvalitet og ikke spesielt bra. Hunden vil fremdeles "vinne", men ikke akkurat noe å skryte av.. en kjempedårlig hund blir ikke champion.

 

Jeg begynner å bli veldig glad for at jeg valgte Boerboel i stedet for Bullmastiff. Ser litt rundt på diverse BM- sider nå for å se litt på hundene, men bli nesten avskremt når jeg ser navnene. Navnene deres drukner jo i "int nord n s sf dk ch jw" :p

Og så, dette er jo kjempebra resultater? :)

Uff.. nå føler jeg meg utrolig pirkete her.. men altså: Om du får en 3. premie i kvalitet så går du IKKE videre til konkurranseklassen og når du ikke deltar i konkurranseklassen så blir du heller ikke plassert og har derved heller ikke vunnet noe som helst. Det du har fått er en kvalitetsbedømmelse av din hund.

 

For å kvalifisere seg til konkurranseklassen så må du ha en 1. premie uansett hvilken klasse du deltar i. For å kvalifisere deg til å være med i certifikatkampen så må du ha en CK - også her uansett hvilken klasse du deltar i.

 

Dette blir altså omtrent som f.eks et sprint-stevne (der et av kravene for å delta er at du har et minimum av "poeng" (les 1. premie) for å kunne delta... I første heat går et visst antall videre (les de med CK) i neste heat går kun vinneren av det heatet videre (les hannhund/tispe) for så å stillle mot vinneren av et annet heat(om Best I Rasen / Best I Motsatt kjønn) Vinneren her går videre til en eventuelt semifinale der du stiller mot vinneren fra tilsvarende stevne i nabobyen (les andre raser innen samme gruppe = BIG best i gruppen) og så til slutt står man igjen med en "lands" finale der alle vinnerne fra regionene konkurrerer mot hverandre om å bli norgesmester (les BIS= Best in Show)

Vet ikke om det ble noe klarere men idrett interesserer jo noen fler og det blir jo noe tilsvarende... bare at alt dette skjer på en og samme utstilling - ihvertfall NKK utstillinger og større andre utstillinger med flere raser påmeldt...

Lenke til kommentar
Tyrant: Vi måtte betale 8000 kr. Det er ikke noe som en vanlig "familie" betaler, om de ikke virkelig vil ha en rase. Da kjøper de seg heller en billigere hunderase, blandingshund eller katt.

Rasen min koster ni, og miniatyrer koster oppmot det dobbelte.

Så 8 er faktisk en gangske Ok pris.

 

Granny:

Rett i vei ;) Jeg kopierte mesteparten fra nettet..hehe

Lenke til kommentar
Sprøyt og falsk prat!

Du framstiller en hel jævla hunderase som ødelagt av innavl og inkompetente mennesker !

Får du heller legge skylda på de som avler , istedet for rasen!!

Nå er det jo i stor grad de som avler som ER rasen da, i og med at de bestemmer fremtida dens..

 

Uff.. nå føler jeg meg utrolig pirkete her.. men altså: Om du får en 3. premie i kvalitet så går du IKKE videre til konkurranseklassen og når du ikke deltar i konkurranseklassen så blir du heller ikke plassert og har derved heller ikke vunnet noe som helst. Det du har fått er en kvalitetsbedømmelse av din hund.

Tror jeg fremdeles henger igjen i de gamle reglene :roll:

Det jeg mente var hvertfall at du "vinner" (som jeg skrev) i forhold til at du er den eneste hunden som deltar. Men du vinner ikke automatisk noe cert eller BRA premie sånn sett, hehe.

 

Sørgelig med nye regler da jeg endelig hadde fått grep om de gamle!

Skal på valpeshow snart (tror jeg) så må få litt peil snart igjen.

Lenke til kommentar

Nå reiser vi snart til Oppdal.

Dette blir spennende. Jeg både gruer og gleder meg. Håper Diesel oppfører seg fint og at vi kommer hjem med ei sløyfe eller to :)

Har med data så jeg kommer nok til å skrive i morgen hvordan det gikk.

 

--

Jeg er fornøyd med dagen! Diesel fikk blå sløyfe(2 kval) da, men det er bra nok. Han var flink gutt og det er alt som betyr noe :) Grunnen til at han ikke fikk noe bedre tror jeg var pga den understreka linje:

 

Velbygget stor, vakkert hode, godt uttrykk, mørke øyne, vakker overlinje, godt vinklet, gode bevegelser, god pels og pigment(?), korrekt bitt. Lar seg håndtere ved tannvising, men må bli mer åpen for fremmede.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Jeg er også fornøyd med dagens utstilling på Furnes (utenfor Hamar). Cody ble 2. beste hanne med CK og kjempegod kritikk. Han er tross alt bare 11.mnd. Denne gangen hadde vi spesialdommer for rasen og hun ser alt!!! Og så var det en hyggelig dag med mange kjente.

Lenke til kommentar

Er nok ikke riktig å si at det er en tredjeplass, da man må være i konkurranseklassen for å kunne plasseres. Det er en kvalitetsbedømmelse først, og der må man ha 1. premie for å komme videre til konkurranseklassen. En 3. premie i kvalitet vil si en "ikke dårlig representant for sin rase osv.." 1. premie er en meget god representant, og en 2. premie er en god representant... se forøvrig forklaring før i tråden.

Lenke til kommentar
Tredjepass er det nok ikke ;) Men det er en lett måte å forklare for de som ikke vet hva det betyr :)

Enig i det :whistle: , men skal det være den "store" utstillingstråden bør det som står der være så korrekt som mulig synes jeg da.... Velger man å gå inn der for å lese har man kanskje lyst til å lære mer om utstilling... Går jeg inn på en annen tråd for å lære noe jeg IKKE kan, så håper jeg jo at det som står der er korrekt og ikke en "lettvint" forklaring... Jada.. vet jeg er pirkete da :p

Endret av granny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...