Turtlis Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Siden det ble en del syt og klag fra antiutstillere lager jeg en egen tråd hvor folk kan skryte vilt og uhemmet av hunden sin Forkortelser og forklaringer. Rett meg hvis det er feil, eller mangler noe. BIG = Best i gruppen BIS = Best in Show BIR = Best i rase BIM = Best i motsatt BTK= Beste Tispeklasse BHK= Beste Hanhundklasse KIP = Kan ikke Premieres. Feks, en hund som ikke vil vise tennene sine eller biter etter dommeren. En hannhund og ei tispe konkurrerer mot hverandre. Den som vinner av de to vil da bli BIM og BIR. Vinneren går videre til Gruppefinalen (BIG). Vinner av gruppen går videre til Best In Show. Kopierte denne listen fra nettet: Int Uch = Internasjonalt Utstillingschampionat. Nord Uch = Nordisk Utstillingschampionat. N Uch = Norsk utstillingschampionat S Uch = Svensk Utstillingschampionat Fin Uch = Finsk Utstillingschampionat DK Uch = Dansk Utstillingschampionat Når hunden er N Uch, trenger den kun ett cert i Sverige, Finland eller Danmark. WW= Verdens vinner NV= Norsk vinner SV= Svensk vinner NORDV= Nordisk vinner JWW= Junior verdens vinner NORDJV= Nordisk junior vinner KBHV= København vinner FINV= Finsk vinner BALTW= Baltisk vinner LATW= Latvisk vinner Cert= Certifikat (må ha minst 3 stk fra 3 forskjellige dommere deriblant 1 vunnet på NKK eller raseutstilling med storcert, for å bli champion, siste cert må være vunnet etter 24 måneders alder) CK= Certifikats kvalitet/championat kvalitet HP= Heders Premie. En utstillingskritikk forteller ikke om vår hund vil kunne gi gode avkom - den forteller hvordan hunden ser ut i forhold til rasebeskrivelsen. Vår hund er et resultat av den avl som har vært foretatt. Endret 17. juni 2008 av Zaroos Lenke til kommentar
mushi Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Tenker på å kanskje stille bikkja på rasespesialen i Juli. Usikker på om vi (jeg) er klar for den utfordringen enda Har jo en som kan stille for meg, og ponni er en racer på å stille seg opp fritt og å gå pent med kontakt. Her står hun fritt på komando. Bakbeina skulle bare vært litt lengre bak, så hadde det vært perfekt. Synd hun ikke eier bryst Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Æsj, for en stygg hund No offense altså, men jeg tålte den bare ikke mushi:S Lenke til kommentar
mushi Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Poenget med den kommentaren er...? Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Greide bare ikke holde meg, den hunden var bare kvalmt, beklager, men jeg er 100% ærlig, både på godt og vondt. no offense.. den var bare... .. ... . .. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jaja, jeg synes hun er både vakker og søt jeg Lenke til kommentar
TyrantOfWinter Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Greide bare ikke holde meg, den hunden var bare kvalmt, beklager, men jeg er 100% ærlig, både på godt og vondt. no offense.. den var bare... .. ... . .. Vil du dele med oss hvilke raser du synes er fine da? Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Schäfer Eneste hunden jeg liker, eller, liker jo også de Lassie-hundene og Irsk seter litt da. http://www.dogsindepth.com/herding_dog_bre...hepherd_h02.jpg Endret 15. juni 2008 av Storleer Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Det en utrolig usaklig kommentar!!? Her skal vi snakke om ting rundt utstilling, og ikke hvem som har styggest eller finest bikkje. Det er jo JEG som har den vakreste hunden så det er vel ikke noe å diskutere egentlig :!: Endret 15. juni 2008 av Zaroos Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Her står hun fritt på komando. Bakbeina skulle bare vært litt lengre bak, så hadde det vært perfekt. Så du vil heller ha en hund som står "pent" enn en som har funksjonelle hofter? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Så du vil heller ha en hund som står "pent" enn en som har funksjonelle hofter? Og hva i all verden mener du er feil med hoftene på den kineseren der?? Storleer: Håper du er klar over fakkelen du kaster i hodet på deg selv når du brøler ut om andres "stygge" hunder, og så er schæfer din personlige favoritt.. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Så du vil heller ha en hund som står "pent" enn en som har funksjonelle hofter? Mener ikke at beina skal være fysisk lengre bak på kroppen til bikkja Men at hun skulle stått så de sto litt lengre bak. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Utstilling må være kjempegøy hvis man har en hund som vinner Tenker å prøve meg litt (på lokale greier, nekter å reise) bare for å se hvordan det ligger an i løypa, når bikkja blir eldre. Noe jeg lurer på: NORD UCH = N UCH + 1 cert fra sverige og finland (evt. danmark) ?? "Norsk Vinner" osv = ?? hva gjør man for å vinne den tittelen? INT UCH = ???? N UCH + hvilke andre lands cert? CK = ??? er dette noe man får på utstilling, på lik linje med BIS / BIR osv? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 CK = champion kvalitet. Deles ut til hunder som dommeren mener har potensiale til å bli champion, er meget lovende osv. Hvis din hund f. eks blir nummer to i sitt kjønn og ikke får CERT (hvis det går til den første hunden), men CK, så er det bra Norsk vinner kan man bli f. eks på Vikingskipet. Er vel en årlig utstilling der man har norsk vinner hos NKK? Er faktisk ikke helt sikker. Da er det beste hannhund og beste tispe (BIR og BIM) som får utdelt tittelen. Altså begge hundene, ikke bare den ene. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Æsj, for en stygg hund No offense altså, men jeg tålte den bare ikke mushi:S Den er da vel ikke stygg, den er rå! En anelse spesiell kanskje, men jeg for min del synes det er nettopp det som gjør den så festlig. Det var dog kanskje ikke det festligste bildet av den... Lenke til kommentar
joxan Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hunden vi har nå ble norsk champion får nesten 2år siden Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Ser ut til at det ikke bare er her på diskusjon.no det er laber stemning for hundeutstillinger, gudene har også begynt å vise misnøye mot de! http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=513375 Vi stilte forøvrig ut Igor på samme utstillinga, men han kom aldri lenger enn første runde (kanskje likesågreit med tanke på været..) Igor skjønner ikke hva vi gjør på denne teite utstillinga Endret 16. juni 2008 av bjaraas Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 CK = champion kvalitet. Deles ut til hunder som dommeren mener har potensiale til å bli champion, er meget lovende osv. Hvis din hund f. eks blir nummer to i sitt kjønn og ikke får CERT (hvis det går til den første hunden), men CK, så er det bra Norsk vinner kan man bli f. eks på Vikingskipet. Er vel en årlig utstilling der man har norsk vinner hos NKK? Er faktisk ikke helt sikker. Da er det beste hannhund og beste tispe (BIR og BIM) som får utdelt tittelen. Altså begge hundene, ikke bare den ene. Takker! Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Kan man vinne selv om man er eneste hunden i den rasen? Og i så fall, er ikke det veldig.... rart ? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Hvorfor er det rart? Den MÅ ikke vinne hvis den har feil eller ikke er noe særlig. Mange raser hvor det er kun EN påmeldt. Min feks er alene lørdag og søndag i helga som kommer (oppdal). Endret 16. juni 2008 av Zaroos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå