Gå til innhold

Hvorfor sluttet du med Age of Conan?


Anbefalte innlegg

Den lange posten var hovedsaklig ment for de som "vokste opp" med Wow og derfor ser litt kort på AoC. Nei jeg har ikke prøvd siege war, men velger å se fram mot det positivt framfor negativt. Både wow og AoC har masse feil imo, men Conan har et sterkere gameplay. For meg så blir wow av det enklere slaget mens conan er litt mer enn rett fram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som gjennomsyres i denne tråden er sammenligningen med WoW , serlig UI i AoC får gjennomgå. Noe som folk glemmer er at UIen i WoW først er bra etter 10 addons eller fler , etter spillets første 3 uker var det enda værre da mods ikke fantes .

 

Sammenligningen med WoW er også blodig urettferdig og lite saklig etter min mening .

Folk forventer at AoC skal være WoW2 , et lite selskap fra Norge skal altså lage et meget polert og "bra" spill som WoW. Blizzard har etter 5 år ca 1500 ansatte og en omsetning på over 15 milliarder i året , HALLO ?

Funcom gjør så godt de kan , 2 patcher i uka nå og jobber på spreng med mer content og lignende .

Dere som slutter , ta å prøv Conan igjen om et halvt år ;)

Lenke til kommentar
Dere som slutter , ta å prøv Conan igjen om et halvt år ;)

Vil heller si: De som slutter, bra for de, det er mange ting i livet som er mer fornuftig enn å drepe datamonster i aoc. For de som gidder løfte rompen opp av godstolen.

Lenke til kommentar

Du har et poeng, men samtidig kan man ikke se bort i fra at Funcom muligens kunne ha lært litt av WoWs mangler og feil, samt styrker i UI. At et over tre år nyere spill sliter med tilnærmet lik samme problemer er velberettiget å kritisere, syns nå jeg. Tror ikke jeg kommer til å prøve spillet igjen, da leser jeg heller de gode, gamle tegneseriene.

Lenke til kommentar
Dere som slutter , ta å prøv Conan igjen om et halvt år ;)

Vil heller si: De som slutter, bra for de, det er mange ting i livet som er mer fornuftig enn å drepe datamonster i aoc. For de som gidder løfte rompen opp av godstolen.

 

 

Fikk en pen ørret på over 2 kilo forrige helg , det går faktisk ann å kombinere :D

Lenke til kommentar
Du har et poeng, men samtidig kan man ikke se bort i fra at Funcom muligens kunne ha lært litt av WoWs mangler og feil, samt styrker i UI. At et over tre år nyere spill sliter med tilnærmet lik samme problemer er velberettiget å kritisere, syns nå jeg. Tror ikke jeg kommer til å prøve spillet igjen, da leser jeg heller de gode, gamle tegneseriene.

 

 

Skjønner hva du mener , MEN ! Blizzard har ENDA ikke lært etter alle disse årene etter min mening , det som gjør UI og andre ting så bra i WoW , er først og fremst ADDONS .Hvordan kan vi da forvente at Funcom skal lære av Blizzard når de selv ikke skjønner ?

Lenke til kommentar

Funcom har i tillegg (eller burde ha) erfaring fra Anarchy Online, og er et mindre (og dermed mer fleksibelt) selskap enn Blizzard. Nå skal ikke jeg komme her og belære Funcom hvordan de skal operere, men uten kritikk utvikler man seg lite.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig dumt at du, Cun, bare gir spillet EN sjanse.. Hvis du sammenligner, igjen, Blizzard vs Funcom så er Funcom mye mindre med rundt 100 ansatte og veldig lite penger. At Funcom kunne lært fra WoW; ja sikkert, men her er jo poenget at de ville ikke lage noe WoW 2.

UI: Det uiet som er i dag funker helt utmerket.

Brukervennlighet: Jeg kom rett fra WoW og kastet meg inn i AoC, er i dag lvl 56 uten noen problemer.

Instancer: jeg ser positivt på instancer, det gir deg en mulighet til å rømme vekk fra ganksquads og lettere for å drepe bosser som kanskje er campet i andre instancer.

 

De som gir opp i dag; for all del, slutt. Men ikke kom tilbake om 1 år og si at AoC suger, for da har dere ikke noe grunnlag for å klage.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig dumt at du, Cun, bare gir spillet EN sjanse.

 

Akkurat det er jo helt greit, et spillselskap kan ikke forvente at kundene deres skal gi spillet mange muligheter. Hvis et spill blir kjedelig på et tidspunkt er det jo spillselskapets skyld at spillere slutter ikke spilleren.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig dumt at du, Cun, bare gir spillet EN sjanse.

 

Akkurat det er jo helt greit, et spillselskap kan ikke forvente at kundene deres skal gi spillet mange muligheter. Hvis et spill blir kjedelig på et tidspunkt er det jo spillselskapets skyld at spillere slutter ikke spilleren.

 

Nei, men det jeg skal fram til er at småbugs/feil blir fikset med tiden. Akkurat som WoW, som så mange skryter av.

Lenke til kommentar

Du har noen gode poenger Cun, hovedsakelig Chat vinduet, at noen funksjoner angående info om spillere mangler. Føler også at verden ikke er landstrakt, gigantisk, osv, og at det blir loading mellom hver sone er alltid en festbrems (selvom det skal være sagt at loading-screenene er vakre :dribble: ).

 

Må dessverre si meg uenig med de fleste andre punkter :

 

Oppdragsgivere prater for mye, noe som resulterer i at jeg slavisk trykker på det øverste svaralternativet så fort som mulig hele tiden.
Dette synes jeg skaper god stemning i spillet og er veldig fint for RP-delen :)

 

NPC-ene har ikke stemmer etter man reiser fra Tortage. Tortage la opp til at man vendte seg til det, derfor er fraværet et irritasjonsmoment.
Stemmer at man blir vant til det, men jeg synes ikke dette er en nødvendighet. Sammenliknet med WoW som jo ikke har stemmer så er dette bra. I tillegg har Funcom planer om å legge til dubbinger på en del quests gjennom lvlingen etterhvert.

 

 

Mang en gang har det skjedd at et annet gruppemedlem og jeg ikke havner i samme instanse, ei heller får vi muligheten til å transportere oss til hverandres, men må heller finne en annen som vi begge kan se (altså, tungvint og irriterende.

 

Har ikke samme opplevelser av instance-systemet, jeg synes det er en effektiv løsning som kan - ihvertfall på PvP server - løse en del campe-problemer og bidrar også til at området hvor du skal drepe 15 bad guys ikke er en konstant gravplass ;-)

 

Oppdragene behandler spilleren som en evneveik idiot, i og med at alt blir påpekt for deg på kartet.
Dette er nesten en nødvendighet. Hvis det ikke hadde blitt merket av på kartet hadde man fått store problemer ettersom questgivers naturlig nok ikke bruker nøyaktige koordinater selv, og landemerker kunne blitt vanskelig når du går rundt med 10+ quests samtidig. For å sammenlikne med WoW igjen har det jo blitt opprettet en million quest-hjelpesider (thottbot, wowhead osv) for å hjelpe til med dette.

 

Alle har den samme tatoveringen på brystet og opplever nøyaktig det samme (så å si) i de første nivåene.

Dette er jeg HELT uenig i! Dette er en helt genial løsning på så mange måter at hvis jeg i det hele tatt hadde begynt å ramse opp så hadde hodet mitt eksplodert. Ikke bare får du en innføring i spillet, men du får også ett solid grunnlag på RP-delen av spillet, når du prøver å huske bakgrunnshistorien din. Single-player delen i AoC er også passe bad-ass og er tilpasset hver klasse :) De har inget behov for flere startsteder som i WoW pga instance-systemet.

 

Ble en del synsing her men akkurat denne tråden er vel ikke akkurat eksklusiv til objektiv diskusjon.. ;)

 

Vil avslutte med å si at et MMORPG er aldri komplett ved release! Smør dere med tålmodighet og vent på de saftige oppdateringene som kommer :p

Lenke til kommentar
Dette synes jeg skaper god stemning i spillet og er veldig fint for RP-delen :)

Det kan hende, men jeg spilte sammen med en annen og følte alltid et press på å bli fortest mulig ferdig med disse langdryge samtalene. De kunne godt ha kuttet dem ned litt, less is more, more is less ;)

 

Stemmer at man blir vant til det, men jeg synes ikke dette er en nødvendighet. Sammenliknet med WoW som jo ikke har stemmer så er dette bra. I tillegg har Funcom planer om å legge til dubbinger på en del quests gjennom lvlingen etterhvert.

Enten eller, mener nå jeg. Det er bra med den stemmebruken som er, men poenget var at hele verdenen føltes så mutt (og dermed trist og "ekkel") da jeg kom meg vekk fra Tortage.

 

 

Har ikke samme opplevelser av instance-systemet, jeg synes det er en effektiv løsning som kan - ihvertfall på PvP server - løse en del campe-problemer og bidrar også til at området hvor du skal drepe 15 bad guys ikke er en konstant gravplass ;-)

Da har vel vi hatt uflaks eller du hatt flaks, eller begge deler. Jeg har lite til overs for systemet, og mener de kunne ha løst dette med en større verden og områder. Instance-systemet i WoW (æsj, da måtte jeg nevne det spillet igjen) til dungeons og så videre var kjempeflott. Men skjønner så klart grunnen til at de har systemet.

 

Dette er nesten en nødvendighet. Hvis det ikke hadde blitt merket av på kartet hadde man fått store problemer ettersom questgivers naturlig nok ikke bruker nøyaktige koordinater selv, og landemerker kunne blitt vanskelig når du går rundt med 10+ quests samtidig. For å sammenlikne med WoW igjen har det jo blitt opprettet en million quest-hjelpesider (thottbot, wowhead osv) for å hjelpe til med dette.

Og dette liker jeg ikke. Hvorfor ikke ha ett godt oppdrag isteden for ti uinteressante og monotone "hent det til latsekken"-oppdrag? Jeg vil utforske verdenen, ha et meningsfullt oppdrag som er spennende og så videre, noe teskjespillbarheten i AoC forhindrer meg i. Javisst, jeg kunne ha trasket rundt og utforsket verdenen på egenhånd, men da ville jeg ikke gått opp i nivå og raskt blitt drept av fæle monstre og like fæle medspillere (gankere). Spillet legger opp til å ta oppdrag, og disse er for dårlig utført, mener jeg. Kanskje ikke oppdrag er det rette fokuset i slike spill? Ikke vet jeg, men jeg klarer ikke å helt leve meg inn i verdenen, noe som leder meg til neste punkt.

 

Dette er jeg HELT uenig i! Dette er en helt genial løsning på så mange måter at hvis jeg i det hele tatt hadde begynt å ramse opp så hadde hodet mitt eksplodert. Ikke bare får du en innføring i spillet, men du får også ett solid grunnlag på RP-delen av spillet, når du prøver å huske bakgrunnshistorien din. Single-player delen i AoC er også passe bad-ass og er tilpasset hver klasse :) De har inget behov for flere startsteder som i WoW pga instance-systemet.

Det er bra av Funcom å forsøke å få til en mer personlig historie for alle spillerne i AoC, men for meg har det helt motsatt virkning. Å gå rundt og vite at alle andre har opplevd nøyaktig det samme som deg og har samme historie trekker meg ut av illusjonen. Jeg har ikke noe fullgodt alternativ på lager, men en verden der man skaper sin egen historie ville vært noe mer for min smak. Det er mye vanskeligere å få til, men jeg lever i håpet, optimist som jeg er :--)

Lenke til kommentar
Enten eller, mener nå jeg. Det er bra med den stemmebruken som er, men poenget var at hele verdenen føltes så mutt (og dermed trist og "ekkel") da jeg kom meg vekk fra Tortage.

Mye text er det i questene til spillet mon tru? Skulle man ha satt "voiceover" på alt sammen så ville nok ikke spillet ha kommet ut før 2010.

 

Dog, mer og mer quester kommer ut, og de som er litt mer "episke" vil få stemmer satt til.

 

 

Har ikke samme opplevelser Da har vel vi hatt uflaks eller du hatt flaks, eller begge deler. Jeg har lite til overs for systemet, og mener de kunne ha løst dette med en større verden og områder. Instance-systemet i WoW (æsj, da måtte jeg nevne det spillet igjen) til dungeons og så videre var kjempeflott. Men skjønner så klart grunnen til at de har systemet.

 

Hvordan skulle man ha klart å lage Hyboria på samme måte som i WoW? Hyboria som er en svær verdensdel?

 

Isåfall kunne man jo ha laget kun Cimmeria i starten og bygget dette utover til Styga med landene i mellom, men jeg trur man da hadde slitt litt med klasse oppsettet ettersom man har lore å tenke på i dette spillet.

 

Og dette liker jeg ikke. Hvorfor ikke ha ett godt oppdrag isteden for ti uinteressante og monotone "hent det til latsekken"-oppdrag? Jeg vil utforske verdenen, ha et meningsfullt oppdrag som er spennende og så videre, noe teskjespillbarheten i AoC forhindrer meg i. Javisst, jeg kunne ha trasket rundt og utforsket verdenen på egenhånd, men da ville jeg ikke gått opp i nivå og raskt blitt drept av fæle monstre og like fæle medspillere (gankere). Spillet legger opp til å ta oppdrag, og disse er for dårlig utført, mener jeg. Kanskje ikke oppdrag er det rette fokuset i slike spill? Ikke vet jeg, men jeg klarer ikke å helt leve meg inn i verdenen, noe som leder meg til neste punkt.

 

Nå er det jo slik at AoC både har destiny questene som faktisk er ganske "episke" sånn i forhold til andre quests i andre MMOs.

 

Men det å kun ha slike quests ville jo vært litt kjipt om man skulle levle opp en alt seinere f.eks. Da er det heller greit med en masse forskjellige quests slik at man kan prøve en annen "rute" med neste karakter.

 

Uansett, quests i et MMO er noe som aldri kommer til å bli så bra som det man ser i singleplayer spill, så man burde vite hva man går til når man skal starte med et slikt spill. Det er helst endgame og slikt som betyr noe her, og her har AoC mye mer å by på enn andre konkurrerende spill.

 

Det er bra av Funcom å forsøke å få til en mer personlig historie for alle spillerne i AoC, men for meg har det helt motsatt virkning. Å gå rundt og vite at alle andre har opplevd nøyaktig det samme som deg og har samme historie trekker meg ut av illusjonen. Jeg har ikke noe fullgodt alternativ på lager, men en verden der man skaper sin egen historie ville vært noe mer for min smak. Det er mye vanskeligere å få til, men jeg lever i håpet, optimist som jeg er :--)

Si "good bye" til alt som heter MMORPG for det vil aldri skje.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Mye text er det i questene til spillet mon tru? Skulle man ha satt "voiceover" på alt sammen så ville nok ikke spillet ha kommet ut før 2010.

Poenget er at bruddet mellom Tortage og resten av verden er støy, et irritasjonsmoment. I tillegg forsterkes den mutte opplevelsen ved at folk ikke sier noe når man f.eks. markerer dem, eller at de prater smalltalk når man bare går forbi. Jeg forlanger ikke stemmebruk i alle oppdrag, men en helhetlig linje hadde vært bedre.

 

 

Hvordan skulle man ha klart å lage Hyboria på samme måte som i WoW? Hyboria som er en svær verdensdel?

 

Isåfall kunne man jo ha laget kun Cimmeria i starten og bygget dette utover til Styga med landene i mellom, men jeg trur man da hadde slitt litt med klasse oppsettet ettersom man har lore å tenke på i dette spillet.

Jeg så i alle fall for meg bruddløse områder innenfor de tre landene som hovedsaklig er med i AoC (trodde at det var grunnen til at vi kun fikk oppleve tre av de utrolig mange landene i Hyboria), men den gang ei. Utvalget av antall soner og den oppstykkede følelsen tok rotta på spillegleden min, noe som er veldig synd.

 

Nå er det jo slik at AoC både har destiny questene som faktisk er ganske "episke" sånn i forhold til andre quests i andre MMOs.

 

Men det å kun ha slike quests ville jo vært litt kjipt om man skulle levle opp en alt seinere f.eks. Da er det heller greit med en masse forskjellige quests slik at man kan prøve en annen "rute" med neste karakter.

Denne type oppdrag forekommer for sjelden og passer dårlig inn med en rekke andre spillemetoder og erfaringer som du nevner. Jeg vil våge å påstå at dette ikke passer til sjangeren, selv om det er positivt i seg selv.

 

Uansett, quests i et MMO er noe som aldri kommer til å bli så bra som det man ser i singleplayer spill, så man burde vite hva man går til når man skal starte med et slikt spill. Det er helst endgame og slikt som betyr noe her, og her har AoC mye mer å by på enn andre konkurrerende spill.

Det kan godt hende, men veien dit (og helhetsinntrykket) er for sørgelig og jeg finner heller på andre ting.

 

Si "good bye" til alt som heter MMORPG for det vil aldri skje.

Jeg gidder ikke å være så skråsikker, utviklingen går utrolig raskt. Mer dynamikk i spill er noe jeg savner og håper at spillutviklere tar mer seriøst i årene som kommer (dette gjelder også singleplayer-spill, som GTA-serien). Vi har i tillegg interessante og muligens lovende prosjekter i horisonten: http://www.gamer.no/artikler/mmo_fra_might...ic-skaper/52522

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...