Gå til innhold

Hvorfor sluttet du med Age of Conan?

Anbefalte innlegg

Joda, det er da ingen tvil om at folk forsvinner fra spillet, jeg selv har tatt en liten pause for å vente på endgame content. Men jeg sier dog kun at jeg trur at folk vil returnere engang litt seinere pga folk flest er enige om at Age of Conan var et friskt pust i en ellers litt grå og kjedelig MMO hverdag.

AoC er den grå og kjedelige hverdagen alle ønsker et friskt pust fra..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, det er da ingen tvil om at folk forsvinner fra spillet, jeg selv har tatt en liten pause for å vente på endgame content. Men jeg sier dog kun at jeg trur at folk vil returnere engang litt seinere pga folk flest er enige om at Age of Conan var et friskt pust i en ellers litt grå og kjedelig MMO hverdag.

Ja, rart det var 800,000 som kjøpte nettopp et spill som man ønsket var noe annerledes enn det samme gamle.

Age of Conan hadde altså en knaksuksess ved sin lansering nettopp pga folk ønsket noe nytt.

Og hvorfor svarer du ikke på de andre punktene jeg har sakt? Er det slik at det viser seg at du bare snakker piss igjen da Pycnopodia? ;)

Lenke til kommentar

Ja, rart det var 800,000 som kjøpte nettopp et spill som man ønsket var noe annerledes enn det samme gamle.

Age of Conan hadde altså en knaksuksess ved sin lansering nettopp pga folk ønsket noe nytt.

Og hvorfor svarer du ikke på de andre punktene jeg har sakt? Er det slik at det viser seg at du bare snakker piss igjen da Pycnopodia? ;)

Age of Conan hadde en rekordstor oppstart og en minst like imponerende nedtur. Folk forventet seg noe nytt og det var definitivt ikke noe Age of Conan kunne tilby. I starten ønsket mange spillet fremgang men den holdningen som begynner å tre frem nå er at veldig mange føler at Funcom faktisk ikke fortjener å lykkes. Mange føler seg bedratt av og løyet til av Funcom, og det med god grunn.

De som forblir trofaste og lojale sitter inne i Hyboria og venter på den neste store patchen, "the next big one, som skal "fikse alt sammen og gjøre spillet bra". Og når den kommer så er det så altfor lite som er gjort, og mellom hver slik patch innser mange at de venter forgjeves og at spillet ikke blir bra over natten.

Jeg mistenker Funcom for å ha hatt uklare mål for spillet siden oppstarten, og kanskje at de har endret fokus på utviklingen flere ganger underveis. Kampsystemet er et eksempel på dette, de har endret det mange ganger og resultatet ble standardformelen for kamp som er brukt i alle andre spill. Det bygger på "administration", du har en rekke med knapper du kan trykke på og disse knappene kan brukes med ulike tidsrom (pga cooldowns) og strategien og skillen i spillet går ut på å bruke disse knappene så effektivt som mulig (tidsmessig, altså riktig timet).

De kunne gjort så mye mer utav kampsystemet sier noen, men det er akkurat det de ikke kunne på grunn av hardwarebegrensninger (delvis satt av spillsjangeren og delvis satt av maskinvarekravene til spillet).

Situasjonen med kampsystemet gjennomsyrer hele spillet, noen har fått en "unik" ide som det kastes bort mye tid og penger på - desverre så er ideen helt bak mål og blir enten forkastet etter mye arbeid eller beholdt som en komplisert dårlig løsning til et enklere og bedre alternativ.

Ta motion capture for eksempel, ikke bare ser det dårlig ut men Funcom måtte bruke mye tid etter release på å få menn og kvinner til å være like raske slik at ingen hadde overtaket på hverandre.

De har hele tiden sagt at Age of Conan skulle være fokusert på PvP, men innrømmer at de først etter release begynte å diskutere hva de ville gjøre med PvP i spillet. Dette var verken planlagt eller avklart på forhånd, å legge til PvP og balansere de ulike klassene opp mot hverandre vil være en lang prosess.

Ikke glem Spellweaving, en buff som varer i noen sekunder og tar flere minutter å kaste.. Noen i Funcom mente kanskje det ville se tøft ut med en trollmann som holder på med et endeløst ritual. De vet ikke hva folk vil liker og misliker.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Etter å ha gått tilbake til wow har det bare gått opp for meg hvor utrolig godt jeg faktisk liker combat-systemet i wow. Holdt jo på å få revmatisme av den uendelige knappespammingen i AoC. Hold i tillegg på å bli gal av å hele tiden måtte trykke høyre..venstre...midten...venste for å få i gang en combo....og tørr ikke engang tenke på hva som hadde skjedd med meg og jeg hadde nådd et slikt level i AoC at jeg i tillegg måtte trykke høyrened..høyreopp.

Selve animasjonene i AoC combat var jeg ikke nevneverdig plaget av...annet at det var langt fra like "kult" som fantasy combatten i wow.

Nei AoC havner nok i samme sjangeren som alle dem andre mmo'sene som kun har en dedikert fan-kjerne som spiller. Selvsagt...denne "kjernen" kan jo være på et par hundretusen spillere da.

Endret av gamer73
Lenke til kommentar

Jeg var også noenlunde skuffet over AoC, og har sluttet (iallefall midlertidig), men jeg synes virkelig at du overdriver Pycnopodia. Spillet er kansje rett og slett ikke for deg, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor du fortsetter gnålet ditt.

Selv har jeg klaget på forums om dette spillet, men ikke etter jeg sluttet. Da kan det være det samme.

Lenke til kommentar
Selv orker jeg ikke tanken på samme combatsystem som vi har sett i endel år nå, så for min del så blir jeg værende her til spill som f.eks Mortal online eller Darkfall kommer ut som jo også lover realtime combat system.

Leste endel om Darkfall, og hvor hardcore det skulle bli, i årene opp mot langsering av AoC. Noen hardcore folk tippa i retning av AoC, mens andre Darkfall.

Gikk inn på Darkfall siden nå (ettter AoC launch) og fikk litt deja vu på hva det "lover" slik som AoC dev'ene gjorde for et par år siden (siege etc. etc.) . Forskjellen da var at lå litt side om side med AoC. Nå synes jeg bare det ser passè ut. Trekker litt på "gjespebåndet" når jeg leser den klassiske lotr loren også. Darkfall har vel også vært ganske vaporware.

Per det vi vet nå, er det vel Mortal Online so er den neste revolusjonen/evolusjonen innen MMO. Men i 1st person er det vel 1000 ting som kan gå galt. Jamfør Wheel of TIme and Dark M., og det var ikke MMO en gang. I tillegg ligger det vel minst 3+ år frem i tid.

Men uansett utrolig spennende å følge Mortal. Blir det Oblivion i MMO-from har vi en killer. Uansett om vi har stor fraksjon anti-TES her på gamer.no forumene. ;)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Age of Conan hadde en rekordstor oppstart og en minst like imponerende nedtur. Folk forventet seg noe nytt og det var definitivt ikke noe Age of Conan kunne tilby. I starten ønsket mange spillet fremgang men den holdningen som begynner å tre frem nå er at veldig mange føler at Funcom faktisk ikke fortjener å lykkes. Mange føler seg bedratt av og løyet til av Funcom, og det med god grunn.

Nedturen kom av mangelen på content samt mengden bugs, ikke pga spillet ikke gav oss noe av det "nye" vi lengtet etter for det er der og det er også grunnen for at så mange ønsker å gi spillet en ny sjanse etter en mindre eller lengre pause.

Jeg har aldri sett noen som faktisk har sakt at de ønsker at FunCom skal feile, så der starter du å snakke piss igjen.

De som forblir trofaste og lojale sitter inne i Hyboria og venter på den neste store patchen, "the next big one, som skal "fikse alt sammen og gjøre spillet bra". Og når den kommer så er det så altfor lite som er gjort, og mellom hver slik patch innser mange at de venter forgjeves og at spillet ikke blir bra over natten.

"Fikse alt"?

Spiller er bra. Det eneste det mangler er noen små justeringer som ballansering av gemstacking og innføring av PvP innhold, noe som jo kommer om ikke så lenge.

I starten av 2009 så skal vi jo også få en expansion som vil være gratis.

Jeg mistenker Funcom for å ha hatt uklare mål for spillet siden oppstarten, og kanskje at de har endret fokus på utviklingen flere ganger underveis. Kampsystemet er et eksempel på dette, de har endret det mange ganger og resultatet ble standardformelen for kamp som er brukt i alle andre spill. Det bygger på "administration", du har en rekke med knapper du kan trykke på og disse knappene kan brukes med ulike tidsrom (pga cooldowns) og strategien og skillen i spillet går ut på å bruke disse knappene så effektivt som mulig (tidsmessig, altså riktig timet).

De har forandret combat systemet 1 gang. En forandring som ikke har noenverdens betyding ettersom det kun er hvordan comboene settes igang og ingenting annet.

Combat systemet er dog mye mer enn hva du har forklart her. Hva med de andre aspektene vi har her som vi aldri før har sett?

De kunne gjort så mye mer utav kampsystemet sier noen, men det er akkurat det de ikke kunne på grunn av hardwarebegrensninger (delvis satt av spillsjangeren og delvis satt av maskinvarekravene til spillet).

Situasjonen med kampsystemet gjennomsyrer hele spillet, noen har fått en "unik" ide som det kastes bort mye tid og penger på - desverre så er ideen helt bak mål og blir enten forkastet etter mye arbeid eller beholdt som en komplisert dårlig løsning til et enklere og bedre alternativ.

Må du ikke ta snakke som om du snakker for folket selv, her uttrykker du din egen mening og kun den. Er det noe som har fått positiv blest hos community'et så er det da combat systemet, og det eneste folk ønsker at var annerledes er ranged systemet som ligner stort sett på det samme gamle triste greiene.

Ta motion capture for eksempel, ikke bare ser det dårlig ut men Funcom måtte bruke mye tid etter release på å få menn og kvinner til å være like raske slik at ingen hadde overtaket på hverandre.

Motion Capture er da veien å gå om man skal prøve å lage gode animasjoner til mennesker.

Ettersom vi alle er eksperter på å se om animasjonene blir litt "off" så ville det da ha sett helt utrolig teit ut om man skulle brukt f.eks human animasjoner fra WoW på folkene i AoC.

Motion Capture er da brukt i alle spill hvor man ser "ekte" mennesker, spill som fotballspill, basket osv.

Grunnen til at menn og kvinner ble litt uballansert er jo ganske logisk ettersom de brukte to forskjellige mennesker for de samme bevegelsene.

Men ja, det var et problem de lett kunne ha sett på forhånd.

De har hele tiden sagt at Age of Conan skulle være fokusert på PvP, men innrømmer at de først etter release begynte å diskutere hva de ville gjøre med PvP i spillet. Dette var verken planlagt eller avklart på forhånd, å legge til PvP og balansere de ulike klassene opp mot hverandre vil være en lang prosess.

Ikke glem Spellweaving, en buff som varer i noen sekunder og tar flere minutter å kaste.. Noen i Funcom mente kanskje det ville se tøft ut med en trollmann som holder på med et endeløst ritual. De vet ikke hva folk vil liker og misliker.

Det at spillet manglet PvP content er noe jeg også ser meg skuffet over. De har snakket om PvP såpass lenge nå at det burde ha vært klart før resten av PvE content greiene de hadde klart ved lansering. Mangelen på PvP content er også største grunnen for at folk faller fra enten for å finne seg et annet spill eller for å komme tilbake seinere for å se hvordan det har blitt..

Jeg personlig ser nå mer frem til Darkfall og satser egentlig ikke på at jeg kommer til å bli værendes i AoC om ikke ting forandrer seg. Men jeg har fremdeles en aktiv account pga jeg vet at AoC har potensiale til å bli bra, og da særlig innenfor PvP delen av det som igrunn omtrent er det eneste jeg bryr meg om.

Lenke til kommentar
Selv orker jeg ikke tanken på samme combatsystem som vi har sett i endel år nå, så for min del så blir jeg værende her til spill som f.eks Mortal online eller Darkfall kommer ut som jo også lover realtime combat system.

Leste endel om Darkfall, og hvor hardcore det skulle bli, i årene opp mot langsering av AoC. Noen hardcore folk tippa i retning av AoC, mens andre Darkfall.

Gikk inn på Darkfall siden nå (ettter AoC launch) og fikk litt deja vu på hva det "lover" slik som AoC dev'ene gjorde for et par år siden (siege etc. etc.) . Forskjellen da var at lå litt side om side med AoC. Nå synes jeg bare det ser passè ut. Trekker litt på "gjespebåndet" når jeg leser den klassiske lotr loren også. Darkfall har vel også vært ganske vaporware.

Per det vi vet nå, er det vel Mortal Online so er den neste revolusjonen/evolusjonen innen MMO. Men i 1st person er det vel 1000 ting som kan gå galt. Jamfør Wheel of TIme and Dark M., og det var ikke MMO en gang. I tillegg ligger det vel minst 3+ år frem i tid.

Men uansett utrolig spennende å følge Mortal. Blir det Oblivion i MMO-from har vi en killer. Uansett om vi har stor fraksjon anti-TES her på gamer.no forumene. ;)

Ja, jeg har da også fulgt med på Darkfall endel år nå, og satt det på sidebenken med det med "vaporware" i bakhodet.

Men nå i det siste så har det jo kommet endel spillutvikler ord fra et firma som ellers holder tett, der de sier at spillet SKAL ut i 2008, noe som får meg litt opp på tå i håp om at det faktisk kommer ut.

Det at spillet har kokt under utviklingslupen i snart 9 år får hvertfall meg til å håpe at det faktisk kan levere på noe av det det lover.

Lenke til kommentar
Det at spillet manglet PvP content er noe jeg også ser meg skuffet over. De har snakket om PvP såpass lenge nå at det burde ha vært klart før resten av PvE content greiene de hadde klart ved lansering. Mangelen på PvP content er også største grunnen for at folk faller fra enten for å finne seg et annet spill eller for å komme tilbake seinere for å se hvordan det har blitt..

Jeg personlig ser nå mer frem til Darkfall og satser egentlig ikke på at jeg kommer til å bli værendes i AoC om ikke ting forandrer seg. Men jeg har fremdeles en aktiv account pga jeg vet at AoC har potensiale til å bli bra, og da særlig innenfor PvP delen av det som igrunn omtrent er det eneste jeg bryr meg om.

Det bør være et varsko til FunCom når en av AoC's aller største fans (ta det i beste mening oophus ;) ) ser seg om etter noe nytt.

Streket under endel i de siste to avsnittene som også oppsummerer det slik jeg ser det også.

Ja, helt klart burde PvP (worldPvP, siege, minigames (med rewards) og arena) være på plass før instanser og raid content. instancer og raid content var aldri det som ville trekke folk til dette spillet alikevel. Communityet kom for "realtime" combat, risk and conzequence, sieging, meningfull crafting, persistente endringer av verdenen pluss dx10. Det var nettopp på dette AoC så så lekkert ut på tegnebordet. Og det var på dette AoC skulle bli et frisk pust. Når så flere av disse faktorene ble utsatt eller ikke virka forsvinner folk.

Men for å se det positivt. Har grinda meg gjennom 70-levlene og brukt utallige timer på rekruittering noe som har vært utrolig frustrerende. For hver du rekrutterer forsvinner en annen fra spillet. Alt dette har jeg gjort fordi jeg ser fortsatt potensialet. :)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

hadde håp for den nye conanfilmen til jeg leste dette : "We have a very close relationship with the guys making the movie," Ellingsen continued. "I had lunch with the producer just the other day. We're talking to them all the time."

"Yes, we will tie the two together."

yuck...hadde faktisk heller fortrukket uwe som regissør da..!!!

Lenke til kommentar

o(O)phus

Motion capture - Funcom har rotet det totalt til. Folk kan klage over grafikken i WoW, den er utdatert og barnslig, men animasjonene er faktisk meget bra. Faktisk kan du løpe eller gå mens du kaster en spell uten at det ser unaturlig ut, i for eksempel Age of Conan vil du begynne å skli langs bakken når du kaster spellen. Animasjonene i AoC er stort sett dårlige, om det er på grunn av eller på tross av motion capture kan en jo diskutere. Uansett så var de såpass lite fremsynt at de lot kvinnelige helter slå mye langsommere enn mannlige helter, dette skapte ekstraarbeid for dem senere. Det er jo fint at de ryddet opp i feilen men det er helt utrolig hvor lite fremsynt de var når de laget det første gangen.

Og systemkravene er altfor høye, med det mener jeg ikke grafikken men bare systemkravene. Bare for å kjøre spillet må du ha en rimelig bra PC, og for å kjøre det med fin grafikk må du ha en ganske ny PC. Samtidig er det flere som har splitter ny PC men opplever at spillet ikke virker overhodet eller klienten er ustabil. Det er ikke snakk om brukerfeil (i alle tilfeller) men at klienten ikke er stabil.

Minimumskravene siler ut mange potensielle kunder, disse kunne ikke subscribe til spillet. Kravene for å få bra grafikk siler ut enda flere (blant annet meg, penger bruker jeg til ting jeg har mer lyst på enn pc) av de som er kresne på grafikken, samtidig siler den ustabile klienten ut potensielle kunder med både den dårligste og beste hardwaren.

Virkningen dette har kan sammenlignes med å la spillet koste 500kroner i måneden, begge deler snevrer inn og forminsker den potensielle kundegruppen - ikke noe sjakktrekk for noe du skal tjene penger på.

Dette har som sagt ingenting med grafikken å gjøre, det er mulig å få både pose og sekk. Et spill som ser bra ut på de beste maskinene men og er spillbart (men ikke like pent) på de tregere maskinene.

Lenke til kommentar
o(O)phus

Motion capture - Funcom har rotet det totalt til. Folk kan klage over grafikken i WoW, den er utdatert og barnslig, men animasjonene er faktisk meget bra. Faktisk kan du løpe eller gå mens du kaster en spell uten at det ser unaturlig ut, i for eksempel Age of Conan vil du begynne å skli langs bakken når du kaster spellen.

Men kjære deg Pycnopodia, det har da ingenting med Motion Capture å gjøre det at folk sklir bortover bakken, som forsåvidt er fikset for en god stund siden. Det har vell heller med at de isåfall mangler en animasjon, eller at det ligger litt "lag" i systemet som gjør det slik at animasjonen man holder på med blir stoppet hvis en starter med noe annet.

Animasjonene i AoC er stort sett dårlige, om det er på grunn av eller på tross av motion capture kan en jo diskutere. Uansett så var de såpass lite fremsynt at de lot kvinnelige helter slå mye langsommere enn mannlige helter, dette skapte ekstraarbeid for dem senere. Det er jo fint at de ryddet opp i feilen men det er helt utrolig hvor lite fremsynt de var når de laget det første gangen.

For min del så syns jeg animasjonene til AoC er mye bedre enn hva vi ser i MMOs "overall", og da snakker jeg om MMOs som har menneskelige "toons". WoW animasjonene for humans ser jo bare latterlige og stivt ut, og man ser ganske lett at de kun har laget animasjonene på "feelingen" fremfor det å studere mennesket, eller bruke motion capture som jo er det enkleste.

Og systemkravene er altfor høye, med det mener jeg ikke grafikken men bare systemkravene.

Jeg spiller spillet med en straks 2 år gammel PC og har rundt 70-80 FPS hele tiden, så jeg ser ikke helt den der. Men ja, man er nødt til å oppdatere drivere og slikt for å kjøre AoC bra pga spillet er litt kresent på akkurat det der.

Samtidig er det flere som har splitter ny PC men opplever at spillet ikke virker overhodet eller klienten er ustabil. Det er ikke snakk om brukerfeil (i alle tilfeller) men at klienten ikke er stabil.

De som opplever at klienten er ustabil er somregel 32bits OS brukere av både XP og Vista.

Så ja, de mangler litt på optimasjon, men med alt annet det kommer med tiden, noe også folk skjønner da de sier at de kommer tilbake om litt for å se ann situasjonen da.

Lenke til kommentar

o(O)phus, At systemkravene er satt for høyt slik at de ekskluderer spillere er ikke noe å diskutere, det står jo til og med i risikoanalysen for aksjene at nøyaktig det kunne forhindre eller motvirke suksess av spillet. Kort sagt så minket det sannsynligheten for at spillet ville bli en "hit".

Slike spill har litt snøball-effekt og det handler om å få flest mulig snøballer til å rulle. Få flest mulig til å ta med seg venner og venninner til spillet, de høye kravene (blant annet) motvirker dette og bremser opp snøballen.

For oss som lett kan svi av over 10,000kr på en pc for å spille et nytt spill med den beste grafikken er det lett å glemme at ikke alle bruker like mye penger på pc eller spilling. Gruppen som sitter med utdatert hw (eller en ny laptop uten skikkelig grafikkort) tror jeg blir kategorisk undervurdert. Funcom har selv uttalt at disse spillerene ikke var i målgruppen deres.

Poenget mitt er at mange spillere stiller krav om å kunne spille spillet sammen med venner - også de vennene som har eldre pcer (selv om de selv har helt ny pc). Jeg kunne lett ha oppgradert pc'en for å spille Age of Conan men lot være siden alle kameratene sluttet å spille uansett. Systemkrav var en viktig årsak til at flere forsvant. Av 10 stykker var det bare to stykker som kunne kjøre spillet med full flyt og grafikk, en av disse måtte slutte etter at en patch gjorde at han ikke lenger kom inn i spillet. Så i min gjeng var det 1 person som fikk nyte godt av grafikken til AoC mens resten satt med dårlig grafikk. Dette forutså jeg forresten før release, jeg liker at Funcom har laget grafikken pen i spillet men de har skalert og optimalisert altfor dårlig og dette tror jeg fører mer til reduksjon i salg enn økning i salg.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
hadde håp for den nye conanfilmen til jeg leste dette : "We have a very close relationship with the guys making the movie," Ellingsen continued. "I had lunch with the producer just the other day. We're talking to them all the time."

Har Uwe Boll noen gang lagd en film med over 4 i score på imdb.com? ;)

Alt annet enn Uwe må vel bli bedre.

Lenke til kommentar
Er litt surt at folk må skifte OS for å spille AoC ordentlig, er faktisk første gang jeg opplever noe slikt i et spill.

Det er det dummeste jeg har hørt. Hvor har du fått den slags info om jeg tørr å spørre? :nei:

Nagina har faktisk et poeng her.

1: XP har ikke dx10

2: Vista 32 har dårlig minne håndtering hører stadig om folk som må starte spillet på nytt pga out of memory. Dessuten utnytter ikke Vista32 over 4GB.

Vista64 har dx10, utnytter multi-core bedre og er kjempestabilt.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Du vet like godt som meg at da kan du bruke XP 64, np at all.

Og 64 xp / 64 Vista er noe av det samme, som du sier har Vista DX10 men det er faenme ikke alt. Dessuten så krever DX10, og med all den klagingen om at det allerede krever for mye har jeg ingen tro på at dere i det hele tatt kan kjøre DX10.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Har Uwe Boll noen gang lagd en film med over 4 i score på imdb.com? ;)

Alt annet enn Uwe må vel bli bedre.

alt den mannen har tatt i har vel endt opp som ufrivillig komedie egentlig :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...