nagina Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Litt OT. Nagina = Nagina Tools i GW? Hm, fra gamle tider ja. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Litt OT. Nagina = Nagina Tools i GW? Hm, fra gamle tider ja. Så det var der jeg husket navnet fra ja. Lurer på om gamle gw spillere som spilte seg dritlei av gw har større sjangs å gi fort opp når det gjelder aoc. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Mulig, hvis man tenker på instances ~ districts så kan det påvirke noen =) Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Denne typen MMORPG er allerede avlegs, så Funcom har sannsynligvis gjort en svær tabbe med å låne såpass mye fra det mest populære spillet i sjangeren. "Billig" metode å skaffe seg en haug av spillere på tenkte de kanskje, men det gjenstår å se. På hvilken måte er AoC avleggs? Man kan gått emen at det følger de vanlige MMO-klisjene. Men igne titler har ennå gjort dette avleggs. Lenke til kommentar
Xpm Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Denne typen MMORPG er allerede avlegs, så Funcom har sannsynligvis gjort en svær tabbe med å låne såpass mye fra det mest populære spillet i sjangeren. "Billig" metode å skaffe seg en haug av spillere på tenkte de kanskje, men det gjenstår å se. På hvilken måte er AoC avleggs? Man kan gått emen at det følger de vanlige MMO-klisjene. Men igne titler har ennå gjort dette avleggs. FFXI. Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) På hvilken måte er AoC avleggs? Man kan gått mene at det følger de vanlige MMO-klisjene. Men ingen titler har ennå gjort dette avleggs. FFXI. Elaborer (er du snill) for en som bare liker "gresk/romersk/middelalder" rpg/mmo fra vesten. Hvilke features snakker vi om her? Endret 2. juli 2008 av maanemann Lenke til kommentar
Xpm Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Pretty much et gammelt MMORPG som klarte å gjøre instancering rimelig bra, men som tapte for WoW i senere tid. Desverre har WoW blitt dummet ned noe til de grader at FFXI faktisk virker litt interessant igjen. Husk, FF serien er laget av Japanere, som gjerne tar fra nesten alle kulturer de kommer over. Man har noe rundt 15 klasser å velge mellom. Man kan skifte klasser til hva som helst når man er inne i "huset" sitt. Man får etterhvert muligheten til å ha to klasser samtidig (jobs) - Mainjob/subjob. Subjob kan aldri være mer enn halvparten av levelen til mainjobben, og du må levle begge, men så klart får du skills fra både main- og subjob. Rasene syntes jeg også var et høydepunkt, der de forskjellige rasene hadde noen innmari store forskjeller på stats. Tarutaru (gnomer) tåler mindre men er veldig gode i magi. Mennesker er all-round. Mithra (kattedamer ) er typisk raske og smidige, Galka (Tauren) sterke, og Elvaan (alver) tåler litt mer. Rasene bestemmer absolutt ikke klassen din likevel. Du kan skifte til hva du vil, og du kan være god i det også. Rimelig greit spill, men det eksisterer nesten ikke PvP, og det som finnes er rimelig dritt. Likevel VAR spillet ganske moro, og akkurat nå ville jeg heller spilt det enn AoC, hadde det bare ikke vært for at det er noe inni granskauen tidskrevende. Gikk over til WoW som hadde noe med det å gjøre, men Blizzard har driti på draget, så gleder meg til Wotl for nå. Spiller Wii nå for tiden. Endret 3. juli 2008 av Xpm Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Mulig jeg er litt treig nå. Men jeg ser fortsatt ikke hva av dette som gjør AoC avleggs. Hørtes jo bare kjipt ut. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Mulig jeg er litt treig nå. Men jeg ser fortsatt ikke hva av dette som gjør AoC avleggs. Hørtes jo bare kjipt ut. tja..min første tanke når jeg startet opp var..instanced verden? wth..hadde forventet en stor åpen verden med muligens bare zone mellom kontinent som jeg var så glad i, i vanguard og wow som eks..hatet forøvring instancing i samme zone ala eq2, litt av grunnen til at jeg aldri likte det selv etter 6 år i eq1. uansett hvor mye lag det hadde skapt så har allefall jeg lyst og se alle sammen i samme by når jeg drar dit..så får jeg heller spandere på meg bedre pc etterhvert..så det er nå mine tanker om avleggs..ellers var det ganske bra. Lenke til kommentar
Atomics Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Alternativet til instancer kan fort bli verre, da de fleste PCer ville brukt kanskje 1 time på å loade spillet, og fleste ville garantert krasjet innen de var halvveis pga det er så mye. Grafisk sett, så tror jeg Age of Conan vil trenger noen år, før en slik verden kan bli seamless for brukere. Denne løsningen funket vel så bra for Funcom på deres første MMO (som faktisk er ganske bra nå) så de fortsetter vel trenden. Annerledes? Ja Dårlig? Kommer ann på hva du er vant med, og dine omstillingsmuligheter. Hvis man ikke har mulighet til å endre seg etter omgivelsene, så blir man faktisk fort avleggss selv her i verden, så jeg sjekker gjerne ut denne løsningen i bytte mot mer innhold i hver sone enn vanlig. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 var ikke helt forberedt til og gå tilbake til zones og instances utenom dungeons men..jojo, spiller det nå..føles bare litt innelukket og kjedelig ut. Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Kom til lvl 26 i dag og logget ut for siste gang, da spillet viste seg i bunn og grunn å være en WoW-kloning med bedre grafikk. Dønn kjedelig og et tidssluk uten like. Quests er alt for dårlig lagt opp, alt man foretar seg er grinding, enten i form av nevnte quests eller random dreping av diverse dyr. Dette er videre lagt opp til at man skal bygge opp karakteren sin. Velkjent? Ja. Reising fram og tilbake tar uhorvelig lang tid. Siden de allerede har lånt mye fra andre spill og bestemt seg for å benytte seg i stor grad av soner, hvorfor har de ikke lånt Guild Wars sin måte å reise på? I Guild Wars har først og fremst verdenskartet en klar hensikt, i AoC er det fullstendig ubrukelig. På verdenskartet i Guild Wars dobbeltklikker man på stedet man vil til og vips er man der. Dette er foreløpig den beste måten jeg har vært borti for langdistanse reiser i MMORPG spill. Og gå i 10-15 minutter bare for å levere en quest er helt på trynet. Videre har armor og drops, så langt jeg gadd å spille ikke hatt noe tydelig innvirkning på karakteren min. Hva er poenget med stats i det hele tatt da? I WoW funker dette utmerket, da man allerede tidlig med den mest elementære armoren ser forbedringer. I Guild Wars gir stort sett bare våpen stats av nevneverdig betydning. Noe midt i mellom er meningsløst. Denne typen MMORPG er allerede avlegs, så Funcom har sannsynligvis gjort en svær tabbe med å låne såpass mye fra det mest populære spillet i sjangeren. "Billig" metode å skaffe seg en haug av spillere på tenkte de kanskje, men det gjenstår å se. Problemet ligger med andre ord i det at jeg, som mange andre, spilte oss drittlei på WoW. Når AoC kommer med et rimelig identisk sammensatt spill, sier det seg selv at Funcom ikke klarer holde på spillere lenge. For all del, spillet ser bra ut. Veldig bra, selv om det slår meg at andre spillere og NPC'er likevel ser ekstremt lik ut. Dette på tross av at character-creation ved oppstart gir rom for mye forandringer, nesten avskrekkende. Grafikk har uansett for min del ingenting å si for resten av inntrykket av slike spill. Så kan det være at spillet blir bedre lengre ut i form av PvP osv., men gidder ikke kaste bort mer tid på å nå så langt. Fanger ikke et spill interessen min med en gang, får det ligge. WoW gjorde dette i sin tid, da denne typen spill var et friskt pust. Guild Wars hadde videre andre måter å gjøre ting på, noe som også fanget interessen min også her. AoC derimot gir en kraftig "been there done that" følelse, og dermed et mye dårligere førsteinntrykk enn det jeg hadde håpet på. Hadde gitt meg en god følelse å kunne støtte opp om norsk spillindustri, men business is business som det heter. Og noe støtte-medlem gidder jeg ikke være. Det er det SATS er til for. For meg virker det som du ikke en gang har sett på noen andre MMO's enn WoW. Wow kloning med bedre grafikk? Humret litt for meg selv da jeg leste det. Wow var på ingen måte nyskapende, og det meste av hva du ser i det spillet er rippet fra andre, tidligere MMORPG's. Uansett, AoC var påbegynnt før WoW var utgitt. Hvis du gårfor å levere quests er det ikke rart du bruker lang tid.. Neida, men foklar meg hvor du må løpe i 10-15 min for å lever quest@level 23? Jeg bruker under under 10 minutter på å komme meg fra lvl 50 sonen(Eig. mountians) til Old Tarantia (4 soner). Skjønner ikke hva du mener med at 'denne typen spill er avleggs'. Fordi de har 'lånt' så mye fra andre spill? Et MMORPG er et MMORPG, et FPS spill er et FPS spill, et RTS spill er et RTS spill osv.. Poenget mitt er, som nevnt over, at 'standarden for MMO's ble lagt før feks wow var påtenkt. Funcom selv ga ut Anarchy Online i 2001. Du burde sjekket ut det spillet og sett hvor mye wow har 'stjålet' derfra. Der er gratis! Når man kjøper et MMORPG forventer man en viss form for spillmekanikk, akkurat som hvis du kjøper et FPS spill(ala løpe rundt og skyte andre- eneste som skiller FPS spill fra hverandre er stort sett våpen og story). At denne typen spill var et friskt pust for deg med wow sier meg at du ikke har så mye annen erfaring med MMORPG. At du spilte deg så lei av WoW at du har gått lei hele MMORPG genren er jo synd for deg. Men tro meg, omtrent uansett hva du måtte prøve av andre MMORPG's der ute, tipper jeg du vil bli minst like skuffet som med AoC. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Fant dette innlegget på Conan-forumet. Syntest det var veldig godt skrevet og beskriver veldig godt korfor eg ikkje fortsatte å spille etter 30 gratis dager: The good, the bad and the ugly (and the utterly insane). -------------------------------------------------------------------------------- This thread will probably be a bit on the lengthy side (Edit: It IS!). Sorry in advance for that. This is all about skill-systems, stats and gear in various MMO's. I will try to keep it as short as possible but knowing me, I will fail horribly at it (Edit: I did!). The first MMO I played was Anarchy Online. The basic construct behind the skill-system and how it worked combined with stats and gear was absolutely gob-smacking awesome. It's the most well-rounded and intelligent system I have ever seen in a MMO or single play RPG. Let me explain how a very OPEN skill-system works by explaining some of what Anarchy Online has to offer. 1. Each time you level you get skillpoints that you use on every single skill you can think of. Weaponskills, nanoskills (magic), evades, runspeed, tradeskills, stats like strength stamina agility intelligence and so on. There were pages upon pages of skills to use your points on. No class is restricted in what skills they can put points in. 2. You could further enhance your characters skills by adding implants. Each implant would add 3 skills of your choice. Implants could only be equipped if you had the required skills and the higher the implants got in quality level, the higher those skills would be. So to "tweak" your character you would up your skill to get in implants that in turn would give you more skill to put on even better implants. The harder your worked at it, the better your character got. 3. Armor and weapons would also give bonuses to various stats and paired with the right use of implants you could end up with enough skill for gear and nanos (magic) that was way higher level than the level of your character. 4. Buffs would boost your skills by a lot and this paired with implants and gear would give you even better stats. 5. Stats like strength, stamina, agility, intelligence and such is tied directly to all other skills in the game like weapon skills, evades and so on. If you get +100 strength for example, some of that will trickle down into melee skills like 2H blunt for example. If you get +80 agility, your evade-skills will go up by 8ish as a result. This symbiosis of skills makes everything much more interesting. Basically it's a russian doll situation. Except it's in reverse. The more russian doll-shells you use, the bigger the doll gets. If you can get your hands on the right gear and use math properly, you can end up with a character at level 40 that uses level 100+ gear, making the character feel level 60ish instead of 40. Just from hard work. Which brings me to the POINT of this thread: Most MMO's have a very different way of doing these things and frankly I find this "standard" way a bit boring. AoC is now a part of that herd. Let me explain: MMO's like WoW or AoC or.. well all of them basically, have level requirements on gear. If you loot a level 40 armor then you need to be at least level 40 to wear it. There is no requirement to put it on, instead there are RESTRICTIONS on what you can use. You can't even wear cloth as a soldier class. Because all gear has level requirements, you will never be any better than the person standing next to you. In terms of gear that is. I know that many think personal skill should be more important than what gear you can get and I agree with that. Having that said, gear IS important in a MMO. Apart from levels, it's what we strive for. It's a big part of the whole picture. Kinda like the potatoes on a dinner-plate. So to use AO as an example and then compare it with AoC: AO: 1. 100% of skills and 97% of gear is open for ALL classes and ALL breeds (races). Do whatever you want. If you want to heal, choose the "doctor" class for example. If you want to tank, choose the soldier or enforcer classes. If you want an enforcer that uses a bow instead of the normal sledgehammer, you can! It might suck, depending on what you do, but the options are always there. Experimenting is possible! 2. You have skill-points, implants, gear and buffs. Except from skillpoints obviously, it all requires skill/stats to use and it all gives you skill/stats as well. So you can make it all work off each other to create powerful combinations and create a unique and powerful character. Having personal skills and knowledge behind the keyboard is important but in AO, getting good gear requires skill as well. Actual brainpower required. So in AO you combine both personal skill AND gear to do well. Not one or the other. 3. Buffs in AO give a SUBSTANTIAL bonus. It's not +3 to something that you already have 265 of. It's +130 of something, even if you only had 41 of it to begin with. When you enter a team, you can buff your team and feel that it really matters. 4. Gear in AO varies a lot. One level 120 shotgun will be 4 times better than another level 120 shotgun you found. How good a weapon is does not always depend on the weapons level directly. What matters is how high the minimum damage is, how high the maximum damage is, what special-attacks the weapon can do and how fast it is. This makes things much more interesting. The player standing next to you might be the same level as you but he might have a way more powerful weapon. 5. In AO weapons go from level 1-300 while characters level from 1-220. so weapons are available BEYOND the players max level. Leaving room to grow even after you reach max level. Implants and armor also go up to 300. AoC and most other MMO's: 1. Little or no skills to speak of. In AoC we got climbing skill and such to raise but basically your character is no more unique than the class you choose. Hardly any customization at all. 2. All gear has level requirements as the only requirement so you can't wear anything better than what is available at your level. Meaning you are a carbon copy of every single player before and after you. What gear you have no longer matters because everyone has equal gear to you. As I said earlier, many feel this is a good thing because now personal skill matters the most but in reality, this just puts an awkward amount of tension on the class-balance issue. Making the game even more rock paper scissor. With the ability to "twink" your character, a rock could beat paper on occasion. 3. Buffs in AoC are mind numbingly boring. You enter a team and buff your group with +3 damage. Take Conqueror as an example. They are supposed to join a team, give a real warcry-peptalk-speech that makes you cry out for glory but in reality it's like your cubicle-job boss that comes up to you, pats you on the shoulder and tells you that he is glad you finally cleaned your desk a bit. +3 to damage indeed. 4. There is no room to grow in AoC. The best you can hope for is that your character has 2% better stats on the gear than your counterparts. This leaves a lot to be desired I feel. We do need something to work for. something to strive for. Something to make us unique and powerful. Something that is easily available to everyone, is easy to get a hang of but is insanely hard to master. Is this asking too much? Well, AO had it, so it is possible. I realize that it's too late to ask for something like this in AoC as the game is simply not designed in a way that supports the things I liked about Anarchy Online. What I want to know is, since when is the MOST BORING WAY TO HANDLE SKILLS, STATS, BUFFS, AND GEAR the new ultimate template? Why do MMO's go in this bad, ugly and boring direction when they know there are better ways? I will tell you my personal opinion. I think most game developers want a game where everyone is equal whether the players want to be or not. Those that play 30 minutes a month should be just as powerful as you if you are same level as them. The big masses of any MMO subscription-base are the "casual gamers" and game developers are deadly afraid to alienate them by having "uber" players running around killing them. Now, I'm sorry but if game developers continue to design games based on the lowest possible denominator (is that the right word?) then that's exactly the kind of game they will end up with. "Welcome to the lowest possible denominator online MMO. Check your soul and your ambitions at the door. Let your mind numb and arms fall asleep as we lull you into a mediocre comatose of halfasses experiences." Why is closing everything off, narrowing everything down and cutting your options short the new golden standard of game developers? What the hell happened? AoC er ett hjernedødt MMO, som ikkje gir deg mulighet til å skape din egen karakter i det hele tatt. Spiller du en Cimmeriansk barbar så er den dønn lik alle andre Cimmarianske barbarer. Det gir ihvertfall meg veldig lite. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Kan være enig med at jeg følte ikke at karakteren jeg spilte var min i det hele tatt. I WOW hadde jeg faktisk morsomt når jeg kunne holde styr på stats i armor jeg får, men i AoC følgte jeg at stats ikke spilte noe rolle, sprang av og til naken for å se den gode grafikken =) Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Da tror jeg jeg har midligtidlig sluttet med AoC. Grunnen er vell at jeg synes jeg går alt for mye å leter etter quest, og det er rett og slett "slitsomt". Ellers føler jeg at jeg har gått med det samme gearet de siste 10-20 lvlene, bortsett fra at det har blitt oppgradert, men ser jo helt likt ut så det er ikke så kult. Av de to grunnene føler jeg ikke at spillet engasjerer meg til å spille videre lenger, 35 lvler og såpass lite forandring er ikke bra nok. Dette er vell kanskje ting som Funcom kan fikse, men tror jeg ikke kommer til å spille mye før det skjer..ellers er det jo egentlig et bra spill, så håper funcom fikser dette snart Endret 5. juli 2008 av MrLG Lenke til kommentar
Keinu Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Da tror jeg jeg har midligtidlig sluttet med AoC. Grunnen er vell at jeg synes jeg går alt for mye å leter etter quest, og det er rett og slett "slitsomt". Ellers føler jeg at jeg har gått med det samme gearet de siste 10-20 lvlene, bortsett fra at det har blitt oppgradert, men ser jo helt likt ut så det er ikke så kult. Av de to grunnene føler jeg ikke at spillet engasjerer meg til å spille videre lenger, 35 lvler og såpass lite forandring er ikke bra nok. Dette er vell kanskje ting som Funcom kan fikse, men tror jeg ikke kommer til å spille mye før det skjer..ellers er det jo egentlig et bra spill, så håper funcom fikser dette snart Veldig enig med dette. I tillegg syntes jeg fortsatt det er litt for manges bugs og hele spillet føles veldig lite polert. Kommer sikkert til å prøve det igjen ved en senere anledning, men akkurat nå er det rett og slett for dårlig. Lenke til kommentar
Ithildin Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg har ikke sluttet riktig ennå, men jeg skal ... For tiden ser jeg vel ikke noen alternativer til AoC om jeg ikke skulle beslutte å ta turen tilbake til WoW, noe som ikke er aktuelt. Men når warhammer kommer ut vil kontoen øyeblikkelig bli sagt opp, ikke fordi jeg ikke tror AoC kan ha noen fremtid eller at det ikke har noe for seg, men fordi jeg ikke trives der. Jeg savner mine spisse alveører, jeg savner latteren til en stødig dverg, jeg savner tiden der en healer hadde større muligheter til å utgjøre en forskjell, ja, i det hele tatt alle elementer som til sammen utgjør en helhetelig eventyrverden. AoC skulle være blodig, rått og sarkastisk, mer voksent ... Er det virkelig slik? Jeg leste her i en eller annen forumtråd om en diskusjon hvor man kom frem til at alt dette blodet, nakenheten og grove språket snare virket tiltrekkende på prepubertale guttunger som forsatt kniser bare man nevner ordet pupper, og jeg kunne ikke være mer enig. Selv har jeg liksom aldri hatt noe ønske om å springe rundt halvnaken og minne mer om en eller annen tilfeldig bakgate-hore enn noen helt. Det hjelper heller ikke at man så og si ikke får byttet utseende på sine klær fra level 10-80 ... WTF alt ser likt ut, nye stats, men brunt ... lys brun, mørk brun, brunt, brunt, brunt ... Må også si at som kvinnelig gamer på rollespill-serveren Hyrkania har jeg ikke i noe annet spill opplevd mer trakassering ... Jeg laget mine karakterer radmagre, med minst mulig pupper og ikke særlig pene, men det har ikke hjulpet noe særlig ... Måtte til og med forlate et guild grunnet dette. Jeg lurer litt på hvor alle de "modne" spillerene holder til for det er ikke dem jeg treffer på *sukk* Så ja, desverre, jeg forbereder meg på å pakke sakene sammen og dra videre til et nytt eventyr selv om jeg synes at AoC har sine gode stunder også. Lenke til kommentar
Mocci Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Heia ilthidin, Jeg er også en kvinnelig gamer som spiller AOC og på samme server som deg (Hyrkania). Jeg er lei for at du har opplevd å bli trakassert ingame, jeg har til dags dato ikke opplevd noe slikt. Jeg lager også mine chars med minste puppestørrelse da jeg syns det ser helt idiotisk ut med noen giga pupper. Men jeg har laget alle mine chars med pene trekk. Jeg håper at du kun har møtt et fåtalls imbesiller på serveren, jeg har ikke inntrykk av at der foregår omfattende trakassering på serveren. Jeg forstår godt at en slik opplevelse frarøver deg den gode spillopplevelsen, men håper du ikke har gitt opp AOC for godt. Et annet mmorpg alternativ er jo Vanguard som jeg har spillt en del, dog midlertidig fryst konto til fordel for AOC. Endret 7. juli 2008 av Mocci Lenke til kommentar
Stargasm Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Likte ikke spillet rett og slett, holder meg til WoW Lenke til kommentar
Ithildin Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hehe ... Jeg spilte faktisk vanguard selv en god stund. Fantastisk spill synes jeg bortsett fra to ting: 1. For mye og tidkrevende reising 2. For få spillere slik at det kunne være vanskelig å få satt sammen grupper. Når det er sagt må jeg også føye til at crafting-systemet i vanguard er noe av det beste jeg har sett. For en gangs skyld syntes jeg det var både spennende og interessant, og jeg har faktisk lurt på om jeg skulle ta turen tilbake dit. Ettersom jeg har forstått ut i fra diverse poster på forum her og der, har Vanguard fått en ny "vår" nå som, det viser seg at enkelte opplever at AoC ikke helt levde opp til forventningene. Det er jo også slik at det for gamle spillere er ideelt med en liten tur tilbake dit akkurat nå ... Det er bare å logge inn og så har man gratis spilletid denne måneden. Ikke verst. Ellers har jeg vel ikke gitt opp AoC helt:) Det er jo alltid slik med MMORPGs at de endrer seg over tid. Kanskje har jeg osgå vært maksimalt uheldig, vanskelig å vite, men det er som du sier slike ting som drar ned totalopplevelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå