Johan Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Noen forslag til gode programmerings-emner på master nivå dette semesteret? Hvis du har lyst til å lære Common Lisp (og NLP) så går 4820 i høst. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Noen forslag til gode programmerings-emner på master nivå dette semesteret? INF5063!!! Det meste gøyale kurset jeg har tatt på IFI. Du får hands-on programmering med spennende arkitekturer som CUDA (nvidia gpu'er) og Cell (playstation 3) i tillegg til Intel IXP Mer her: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF5063/ Merk at du burde høre med veileder om det er noen spesielle kurs du skal for masteren. Trodde IXP var byttet ut med SSE instruksjoner på x86 prosessorer jeg, er det feil? Forøvrig helt enig i at det er ett sykt morro kurs. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Jeg tok det for to år siden. Ser at det har blitt litt forandret. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Trodde IXP var byttet ut med SSE instruksjoner på x86 prosessorer jeg, er det feil? Forøvrig helt enig i at det er ett sykt morro kurs. Det er ikke lenger en hjemmeeksamen med IXP. Den er erstattet med SIMD på x86. Vi kommer dog til å kjøre en enkel IXP-oppgave som en ukeoppgave/oblig i starten. Selv om det er en gammel arkitektur så er det en veldig kul arkitektur. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Ok, kult. Enig i at IXP var morsomt, men såååå frustrerende:P Også fantastisk at en får lært seg SIMD på x86, da det jo er veldig mye brukt. Lenke til kommentar
HowwyB Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Noen som har noen tanker om hvilke av pensumbøkene til INF1060 som er "best"? (Gjelder OS-delen, ikke datakom.) Det er listet opp to alternativer: William S. Davi and T.M. Rajkumar:: "Operating Systems: A Systematic View", 6. utgave, 2004. Addison-Wesley. ISBN: 0-321-26751-6. ELLER Andrew S. Tanenbaum: Modern Operating Systems, 2008. Pearson. ISBN: 0136006639. 3rd edition. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Takker for forslagene! INF5063 ser veldig interessant ut, men siden jeg mangler 10 poeng pga jeg bare tok to fag forrige semester så tar jeg nok INF4151 dette semesteret. Så da blir det sannsynligvis INF5063 om et år hvis masteroppgaven tillater det Har uansett meldt meg på begge og bruker de neste ukene til å finne ut hva jeg går for. Forøvrig noen som vet hva forskjellen mellom bachelor INF3151 og master INF4151 er? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Forøvrig noen som vet hva forskjellen mellom bachelor INF3151 og master INF4151 er? Hvis jeg nå ikke tar helt feil så er det bare for at de master studentene som vil ha bachelor emnet(f.eks ikke hatt det på bachelor nivå) skal kunne ta det utenom å søke om å legge inn bachelor nivå poeng i mastergraden. Emnene har samme undervisning og overlapper hverandre studiepoengmessig. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Det er listet opp to alternativer: William S. Davi and T.M. Rajkumar:: "Operating Systems: A Systematic View", 6. utgave, 2004. Addison-Wesley. ISBN: 0-321-26751-6. ELLER Andrew S. Tanenbaum: Modern Operating Systems, 2008. Pearson. ISBN: 0136006639. 3rd edition. Jeg har begge... Personlig så foretrekker jeg Tanenbaum sin bok, den er mest behagelig å lese. Du kan spørre Pål Halvorsen på forelesningen imorgen hvilken han anbefaler. Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Noen som vet om den finnes alternativer til "Matematisk verktøykasse"? Det er MAT1001 det er snakk om. Er lite fornøyd med denne boken da det er veldig lite eksempler og enda mindre oppgaver. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Noen som vet om den finnes alternativer til "Matematisk verktøykasse"? Det er MAT1001 det er snakk om. Er lite fornøyd med denne boken da det er veldig lite eksempler og enda mindre oppgaver. Du kan sjekke hvilken bok mat1000 brukte når det gikk. Om boken er bra vet jeg ikke. Brukte Matematisk verktøykasse selv. Hvis ikke gå på biblioteket i 2 etg i Abel. kanskje de kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
sci-fi-marky Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Ser at det er midtveiseksamen for flere emner på UiO til uka. Selv skal jeg bare opp i MAT1001 (slik som andre som går prog. og nettv.), og har sett at det står undervisningsfri. Er dette bare for forelesninger og slikt i matte eller er det for alle emner? Er det f.eks forelesninger og slik i INF1000 og INF1080 til uka? En annen ting; vet noen om et ekstra verk (som en bok, nettside etc.) for å lære seg pensum i INF1080? Stoffet er i seg selv ikke så vanskelig, men har problemer med slike type oppgaver: Oppgave 9.8Vis påstanden “Hvis (P > Q) og (Q > R) er sanne' date=' så er (P > R) sann” på følgende måter. (a) Ved et direkte bevis. (b) Ved et kontrapositivt bevis. ( c) Ved et motsigelsesbevis.[/quote'] Er bare logikken bak det jeg sliter med... Vet at vi skal starte med "vi antar..." ditten og datten, men aner ikke hvordan jeg skal komme frem til noe som helst. Resten skal jeg nok greie å lære helt fint. Alle råd for å lære seg dette mottas med stor takk ^^ Endret 9. oktober 2011 av sci-fi-marky Lenke til kommentar
xaco Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Sjekk http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF1080/h11/pensumliste.xml Eneste jeg har vært borti er Peter Grossman: "Discrete Mathematics for Computing " som ble brukt i mat1030. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Er det f.eks forelesninger og slik i INF1000 og INF1080 til uka? Dersom det er listet opp forelesning på emnesiden til inf1000/inf1080, så er det neppe undervisningsfri. En annen ting; vet noen om et ekstra verk (som en bok, nettside etc.) for å lære seg pensum i INF1080? Stoffet er i seg selv ikke så vanskelig, men har problemer med slike type oppgaver: Oppgave 9.8Vis påstanden "Hvis (P > Q) og (Q > R) er sanne' date=' så er (P > R) sann" på følgende måter. (a) Ved et direkte bevis. (b) Ved et kontrapositivt bevis. ( c) Ved et motsigelsesbevis.[/quote'] Er bare logikken bak det jeg sliter med... Vet at vi skal starte med "vi antar..." ditten og datten, men aner ikke hvordan jeg skal komme frem til noe som helst. Resten skal jeg nok greie å lære helt fint. Alle råd for å lære seg dette mottas med stor takk ^^ Har ikke lest den selv, men har hørt mye skryt av George Pólya: How to Solve It, som nevnes i listen som linkes til over. Angående bevis, så må man nesten bare prøve og prøve og prøve ... Det finnes ingen automatisk fremgangsmåte som gjør at man kan bevise alt som er sant (kurset MAT-INF3600 handler forsåvidt om dette). Du kan sammenligne det å lage et bevis, med det å lage et program. Det er først og fremst ved trening at man bygger opp en intuisjon om hva som må gjøres for å løse oppgaven. Men når du har antatt noe, så skader det aldri å finne ut hva antagelsen medfører. F.eks. dersom du antar at er usant, så vet du at er sant, og at er usant. Etter at du har plukket alt fra hverandre, så må du se om du kan sette noe sammen for å "lære" noe nytt, noe som gjør at du kommer nærmere en løsning på problemet. Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Har hørt at mange velger astronomi som valgfag i femte(?) og sjette(?) semenster, er det noe grunn til dette eller er det så enkelt som at astronomi er et lett kurs? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Har hørt at mange velger astronomi som valgfag i femte(?) og sjette(?) semenster, er det noe grunn til dette eller er det så enkelt som at astronomi er et lett kurs? ast1010 er relativt lett ja. Dessuten så er det et ganske kult kurs Lenke til kommentar
sci-fi-marky Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 På NTNU ser jeg at de har muligheter for å ta emner om spillteknologi og master i det osv. Er det noen mulighet på UiO? Ser at det er et fag om grafisk programmering (INF3320), men det synes jeg ser ut som det nærmeste man kommer. Kan noen være så snille å si at jeg tar feil, ellers må jeg vurdere NTNU igjen... Og nå som jeg begynner å trives ganske godt her i Oslo. Lenke til kommentar
torbjoern_81 Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Hva med NITH? Ja hva med NITH? Jeg har ikke på noen måte inntrykk av at undervisningskvaliteten eller oppfølgingen er bedre på NITH enn på IFI, og dette har jeg sjekket. Eneste grunnen til å søke seg inn på NITH må være om man ikke har gode nok karakterer til å komme inn på IFI - eller at man er på attføring og får studieavgiften dekket av NAV. Lenke til kommentar
sci-fi-marky Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Hva med NITH? Ja hva med NITH? Jeg har ikke på noen måte inntrykk av at undervisningskvaliteten eller oppfølgingen er bedre på NITH enn på IFI, og dette har jeg sjekket. Eneste grunnen til å søke seg inn på NITH må være om man ikke har gode nok karakterer til å komme inn på IFI - eller at man er på attføring og får studieavgiften dekket av NAV. Greit å høre dette. Har egentlig bestemt meg for å fortsette på IFI, for jeg trives der og fagene er spennende (noen ikke fullt så spennende uten å nevne fagkoder og slikt). Så får jeg fortsette å lære meg grafikkprogrammeringen på fritiden og ta faget om det som UiO har å tilby (INF3320). Men hva vet vel jeg? Kanskje kommer det flere emner om det der i fremtiden? Time will sjov Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå