Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)

Sukkess

Anbefalte innlegg

Bestemte til slutt at jeg melder meg på 4 emner dette semesteret:

INF1300, INF2100, INF3110 og INF3331.

Klarte ikke å velge mellom 1300 og 3110 så det ble til slutt begge. Så da får jeg se om jeg velger bort det minst interessante etterhvert hvis det blir for mye jobb.

Takk for hjelpen folkens :)

edit: by the way, hva er forskjellen mellom fordypnings-emner og valgfrie-emner?

INF3110 skal du være ganske interessert i om du skal fullføre dete. Kurset var ikke noe for meg hvertfall.

INF1300 er ok. Litt mye fokus på ORM-modeller noe som kan bli litt kjedelig i lengden. Regner med at eksamen fortsatt er todelt slik at man har en med ORM og en med SQL.

fordybningsemner er vek informatikkemner mens valgfrie er hva som helst? F.eks kan man ta AST1010 eller ENT1000 som virker som er populært blant IFIfolket

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Etter å ha hatt suksess med dette før så spør jeg her igjen for det nye semesteret: Er det noen som har forslag til gode emner? :)

Jeg går Systemutvikling: Modellering og Programmerings master og skal starte på 6. semester. Ettersom INF1300 var greit forrige semester så vil jeg nok gå videre på INF3100. Ellers så har jeg en preferanse for programmeringsemner, men tar gjerne imot forslag på andre interessante informatikk-relaterte emner. Jeg skal forøvrig fylle minst 30 studiepoeng tilsammen.

Fag jeg har hatt og bestått:

5. semester

INF1300 - Introduksjon til databaser*

INF2100 - Prosjektoppgave i programmering*

INF3190 - Problemløsning med høynivå-språk*

4. semester

INF2270 - Datamaskinarkitektur

EXPHIL03 - Examen philosophicum

INF3190 - Datakommunikasjon*

3. semester

INF2220 - Algoritmer og datastrukturer

INF1060 - Introduksjon til operativsystemer og datakommunikasjon

INF1800 - Logikk og beregninger

2. semester

INF1010 - Objektorientert programmering

INF1050 - Systemutvikling

MAT1030 - Diskret matematikk

1. semester

INF1000 - Grunnkurs i objektorientert programmering

INF1040 - Digital representasjon

MAT1001 - Matematikk 1

* Selvvalgt

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt suksess med dette før så spør jeg her igjen for det nye semesteret: Er det noen som har forslag til gode emner? :)

Jeg går Systemutvikling: Modellering og Programmerings master og skal starte på 6. semester. Ettersom INF1300 var greit forrige semester så vil jeg nok gå videre på INF3100. Ellers så har jeg en preferanse for programmeringsemner, men tar gjerne imot forslag på andre interessante informatikk-relaterte emner. Jeg skal forøvrig fylle minst 30 studiepoeng tilsammen.

Fag jeg har hatt og bestått:

5. semester

INF1300 - Introduksjon til databaser*

INF2100 - Prosjektoppgave i programmering*

INF3190 - Problemløsning med høynivå-språk*

4. semester

INF2270 - Datamaskinarkitektur

EXPHIL03 - Examen philosophicum

INF3190 - Datakommunikasjon*

3. semester

INF2220 - Algoritmer og datastrukturer

INF1060 - Introduksjon til operativsystemer og datakommunikasjon

INF1800 - Logikk og beregninger

2. semester

INF1010 - Objektorientert programmering

INF1050 - Systemutvikling

MAT1030 - Diskret matematikk

1. semester

INF1000 - Grunnkurs i objektorientert programmering

INF1040 - Digital representasjon

MAT1001 - Matematikk 1

* Selvvalgt

Personlig sitter jeg nå med inf2810(irriterer meg at de har slettet de gamle obligene og undervisningsmatrialet, ville se hvordan kurset var), exphil, inf1010(fikk en ikke godkjent oblig ifjor da faren min ble innlagt på sykehus samme uke som obligen skulle leveres og jeg aldri gadd å søke utsettelse) Også har jeg litt lyst til å prøve inf3480 eller ast1010, ligger jo bak alle så burde ta et semester med 40 studiepoeng for å ta igjen. Sitter egentlig å vurderer inf0105 som burde være 5 lette studiepoeng.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Har tenkt til å ta INF3230 dette semesteret, synes det virker spennende. Kompendie fra i fjor ligger ute.

Personlig sitter jeg nå med inf2810(irriterer meg at de har slettet de gamle obligene og undervisningsmatrialet, ville se hvordan kurset var).

Kommer nok til å være gruppelærer i INF2810, så da sees vi vel der. Har ikke snakket med foreleseren enda, men regner med det blir samme bok som i fjor (SICP) som ligger gratis ute på nettet, og du kan se på detaljert undervisningsplan fra i fjor for å se hva som ble gått igjennom.

Mangler bare 10 studiepoeng for bachelor, så jeg har søkt på en sånn enkelt-emner-master sak. Har i hvertfall bestemt meg for INF5110, men synes det er vanskelig å finne et tredje emne.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Trenger et lite tips her.

Starter mitt andre år på ISK til høsten og skal ta 20 SP i psykologi som en del av 40-gruppe, samtidig som jeg tar INF2220 på siden. Spørsmålet mitt er om det vil være en dårlig ide å ta INF1060 samtidig? Jeg spør fordi jeg har hørt at begge emnene skal være nokså krevende fag. Grunnen til at jeg vil ta begge er at jeg ønsker å være så godt rustet som mulig til å ta INF3151 det siste høstsemesteret. Planlegger også å ta INF2270 til våren i den forbindelse.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er en del å gjøre med inf1060, 2 hjemmeeksamener, 2 obliger og vanlig eksamen. men bruker du tid på faget skal det ikke være noe problem.

Det er kun 1 oblig i INF1060.

Det er et introduksjonkurs til C, og i INF3151 så er C kunnskapene meget viktig, så det er viktig å gjøre en grundig jobb med INF1060.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

To spørsmål:

1. Hvilket fag er mest arbeidskrevende av INF2220 og INF1300?
  2. Hvor lang tid må man regne med at det tar fra eksamen i INF1050 til sensuren faller? Jeg hadde eksamen 31. mai, men intet resultat foreligger.

1. Vet ikke, skal faktisk ta begge de fagene til høsten.

2. Det skal ta rundt 3 uker, så resultatet skal komme en gang denne uken.(hvis de følger sine egne regler, ikke alltid de gjør det.)

Lenke til kommentar

2. Det skal ta rundt 3 uker, så resultatet skal komme en gang denne uken.(hvis de følger sine egne regler, ikke alltid de gjør det.)

Ok, da satser jeg inntil videre på at det er faget med mest høyest førstesiffer som blir hardest :) Går du også på programmering og nettverk, forresten?

Lenke til kommentar

Ok, da satser jeg inntil videre på at det er faget med mest høyest førstesiffer som blir hardest :) Går du også på programmering og nettverk, forresten?

Nei, jeg er i det gamle programmet, det som bare het informatikk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kom inn på førstevalget mitt; programmering og nettverk ved UiO. Har liten om ingen bakgrunn når det kommer til dette men er veldig interessert. Lurer derfor på om noen har noen tips til meg om hva jeg kan begynne smått med som oppvarming i ferien :p?

Lurer også veldig på hvordan det er å studere dette her?

Lenke til kommentar

oppvarming? neh, øl fungerer utmerket. Å studere informatikk er forskjelig fra person til person.. Uansett lykke til.(vil anbefale å komme på begge forkursene dere får tilbud om å komme på, både matematikk og informatikk forkursene)

som de under meg gjorde og jeg ikke (må lære meg folkeskikk en eller annen dag) gjorde, gratulerer med studieplass.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Kom inn på førstevalget mitt; programmering og nettverk ved UiO. Har liten om ingen bakgrunn når det kommer til dette men er veldig interessert. Lurer derfor på om noen har noen tips til meg om hva jeg kan begynne smått med som oppvarming i ferien :p?

Lurer også veldig på hvordan det er å studere dette her?

Først av alt: Gratulerer.

Hvis du er ivrig etter å komme i gang, kan du jo begynne å kikke på matematikken. Selv om INF1000 og INF1080 er morsomme fag, så blir det tungt å lære seg dette hvis man henger etter i matematikk (matten blir ekstra tung å komme gjennom). Er det forresten "Matematikk 1" eller "Kalkulus" du har tenkt å ta?

Det er et interessant studium og jeg vil påstå at studiemiljøet er bedre enn mange andre steder ved UiO, men det er også svært arbeidskrevende til tider. Du må ha en genuin interesse for faget, ellers blir det bare et ork å komme gjennom.

Endret av torbjoern_81
Lenke til kommentar

Gratulerer. :) Fikk selv akkurat brev om at jeg kom inn på Programmering og Nettverk (master).

Angående oppvarming: Det er på en måte opplagt, men det å ligge forran er jo en fordel. Jeg har flere ganger skummet gjennom pensumbøker eller fjorårets foiler før emne begynner. Da får forelesningene en annen funksjon enn dersom man ikke har forbredt seg i det hele tatt.

Mitt tips blir dermed rett og slett å begynne å lære seg å programmere i java. (I den grad man lærer noe på en måned.)

Vi sees kanskje i inf1080 (kommer til å være gruppelærer, så burde vel kanskje anbefalt deg å begynne med logikk, men uansett ... :p )

Edit: Angående det å fokusere på matte. Er på mange måter enig med det om at matten kan være vanskelig (spesielt dersom man ikke fulgte med på vgs :innocent:), men imho så er vel nesten inf1080 bedre for å få en god tankegang i forhold til matte. Men det er selvfølgelig et annet fokus i mat1001/mat1100; husker at plenumforeleseren i mat1001 ikke hadde kontroll på chart?cht=tx&chl=\{\,\} vs chart?cht=tx&chl= \{ \empty \}.

Endret av peterbb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...