Trashyman Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jukset er nok i INF1000 eller INF1010. Tipper de har levert en tidligere students besvarelse, da flere har publisert sine besvarelser på nettet. Uansett helt på sin plass at de sparkes på tryne ut. Det aktuelle kurset er INF1100. Jøss. Tok kurset selv i høst (Instituttets beste foreleser?), og det er faktisk det siste kurset jeg ville gjettet på. Regner med folk har gått i baret på det siste prosjektet da. Men som Sigmund_Freud sier - få dem ut. Respektløse idioter. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg synes ikke Windows har noe som helst på en utdanningsinstutisjon å gjøre. For det første er det penger rett i kassa til Microsoft, og vi vet alle at de meler egen kake. Dessuten opprettholdes markedsandelen deres. For dette får instituttet ingen ting tilbake annet enn ekstrautgifter for lisenser, i mine øyne helt absurd. Dette mener jeg gjelder all ufri software brukt i utdanning. Å nei og nei. Tenk å ta betale for et produkt noen har laget. Det er ille det, eller hva? Jeg skjønner heller ikke denne tankegangen. Lenke til kommentar
Johan Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Stikkordet her er utdanning. Jeg antar her at alle er enige i vi ønsker en grad av objektivitet i universitetsutdannelsen. 1) Det koster penger for lisenser. Disse kan brukes annerledes, f.eks bedre undervisning. (Dog er heller ikke åpne produkter gratis, drift må også tas med i beregningen) 2) Kildekoden er lukket. Hvis man er interessert i å se hvordan ditt og datt virker er det en stor fordel å kunne se kildekoden. Siden vi snakker om IFI her, vil jeg tro dette er av interesse. Proprietær programvare står i rak motsetning til de fleste akademiske verdier. Verdier som å dele på kunnskap, åpenhet om hvordan resultater kan frembringes osv osv. 3) Det setter unødvendig fokus på produkter og løsninger, istedet for ideer og konsepter. Det er sistnevnte vi er interessert i på et universitet. Produkter og løsninger er for markedslivet. Dette er ikke en yrkesskole. 4) Det gavner produsenten av produktene. Studentene blir vant med produkter og løsninger iløpet av studietiden og vil foreslå bruk av disse for sine fremtidige arbeidsgivere. Ergo veldig god reklame for produsentene. Vanligvis betaler man ikke for å motta reklame. Samtidig opprettholder det markedsandelen til produsentene, hvorfor tror du studentlisenser er svært billige eller gratis? Hvorfor tror du de fleste produsentene ser gjennom fingerene på piratkopiering når det kun gjelder privat bruk? Derimot vil ikke kjennskap til FOSS-produkter gavne noen som helst bortsett fra FOSS-miljøet selv. Dog er dette fritt og åpnet for alle, både når det gjelder bruk og videreutvikling. Dette passer akademiske verdier mye bedre enn proprietære løsninger. Hva som skjer i privateide bedrifter er en helt annen diskusjon. 2 Lenke til kommentar
Johan Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg antar du gikk tom for argumenter siden du faller tilbake til ad hominem-taktikk? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) 1) Det koster penger for lisenser. Disse kan brukes annerledes, f.eks bedre undervisning. (Dog er heller ikke åpne produkter gratis, drift må også tas med i beregningen) Da kan du like gjerne bytte ut rhel også da. Koster jo litt for lisense der også. 2) Kildekoden er lukket. Hvis man er interessert i å se hvordan ditt og datt virker er det en stor fordel å kunne se kildekoden. Siden vi snakker om IFI her, vil jeg tro dette er av interesse. Proprietær programvare står i rak motsetning til de fleste akademiske verdier. Verdier som å dele på kunnskap, åpenhet om hvordan resultater kan frembringes osv osv. Teoretisk har du noen veldig gode poenger her, men det er ikke alltid teori funderer i praksis, hvor ville verden vært vis det ikke hadde vært for produkter som har hatt et proprietært utvikling? For meg er et OS ikke noe mer enn et verktøy for å gå videre. Så det er ikke ekstremt viktig for meg til å lese kildekoden til windows. Vis jeg vil lese kildekode for en kernel finnes det flere steder hvor jeg kan finne det. 3) Det setter unødvendig fokus på produkter og løsninger, istedet for ideer og konsepter. Det er sistnevnte vi er interessert i på et universitet. Produkter og løsninger er for markedslivet. Dette er ikke en yrkesskole. Og hvor mange av oss skal ikke inn i markedslivet etter endt studie? ikke alle som har en universitetsutdannelse kan gå inn i akademia. 4) Det gavner produsenten av produktene. Ja det er jeg fullstendig enig med deg i. Men windows er heldigvis en minoritet på IFI, dette ser jeg på som en god ting. Men windows har enda en plass i et IT studie og utdanningsinstutisjon.(er min personlige mening i alle fall) Endret 9. juni 2010 av xaco Lenke til kommentar
Johan Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg er stort sett enig med deg, xaco. Jeg er også klar over at de fleste går til markedslivet, antageligvis også meg selv. Allikevel tror jeg at universitetsutdanning er nyttig i markedslivet. For å lære meg diverse produkter og løsnigner trenger jeg kunnskap om konsepter og ideer, nettopp det som er fokus på universitetet. Derfor kan jeg ved hjelp av min utdanning være en verdifull ansatt, fordi jeg har god trening i å forstå nye ting, og se løsninger på nye problemer. Det er dette IMHO som er hovedpoenget med en universitetsutdannelse. Vil man bli ekspert på Visual Studio og AJAX og alt mulig er det også et hederlig mål, men det er ikke hovedfokus på IFI. Jeg har selv ikke sett mye på kildekoden til Linux. Dog har jeg sett veldig mye på koden til Java, JVMen og en del andre ting. Dette er ofte enklere enn å slå opp i dokumentasjonen (den ligger der allerede som javadoc-kommentarer), men det er dessuten veldig lærerikt. FOSS på IFI gjelder ikke bare OS men også (og i mine øyne mye mer viktig) verktøyene som benyttes. Som sagt, jeg kritiserer ikke bedrifter for å bruke lukket software. Kun utdanningsinstutisjoner (og til en grad også offentlige instutisjoner) Lukket programvare og proprietære løsninger er ikke forenelig med akademiske verdier. I en bedrift gjelder selvfølgelig helt andre verdier, og hva folk gjør på privaten er en privatsak. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Noen som har noen gode forslag til emner jeg kan velge dette semesteret? Skal starte mitt tredje år på min SUMP (Systemutvikling: modellering og programmering) master og må velge alle fag selv dette semesteret. Angående spesielle interesser så har jeg ikke klart å finne min "nisje" så jeg er åpen for det meste btw tror jeg skal melde meg som funksjonær på javazone så håper å få sett en del spennende foredrag der men synd at det kommer så sent som det gjør. Fag jeg har hatt og bestått: 4. semester INF2270 - Datamaskinarkitektur EXPHIL03 - Examen philosophicum INF3190 - Datakommunikasjon* (selvvalgt) 3. semester INF2220 - Algoritmer og datastrukturer INF1060 - Introduksjon til operativsystemer og datakommunikasjon INF1800 - Logikk og beregninger 2. semester INF1010 - Objektorientert programmering INF1050 - Systemutvikling MAT1030 - Diskret matematikk 1. semester INF1000 - Grunnkurs i objektorientert programmering INF1040 - Digital representasjon MAT1001 - Matematikk 1 Endret 17. juli 2010 av sureup Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 2100 og 3331 hvertfall. Det nye 3290 virker spennende synes jeg. Tror jeg skal ta det da jeg mangler 10 SP på bacheloren (begynner på 7 semester) Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 sureup: INF3151 kan vel også passe fint å ta nå? Jeg kommer til å ta INF3151 og MAT-INF3600 dette semesteret (5. semester for meg også). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Kan virkelig anbefale inf3151! Lenke til kommentar
Elvorn Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Hvordan er arbeidsmengden til INF1800? Vanskelige obliger? Likte godt logikk-delen av mat1030 så vurderer om jeg skal ta INF1800. Lenke til kommentar
tobiasvl Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Hvordan er arbeidsmengden til INF1800? Vanskelige obliger? Likte godt logikk-delen av mat1030 så vurderer om jeg skal ta INF1800. Ikke veldig vanskelig. De fleste som sliter i INF1800 er de som ikke har vært borti logikk før, og/eller har problemer med slik abstrakt/«matematisk» tankegang, så hvis du likte logikkdelen i MAT1030 er du godt rustet. Imidlertid kommer det nå et nytt kurs, som er en slags blanding av MAT1030 og INF1800: INF1080. Dette kurset overlapper 5 sp med MAT1030 og 5 sp med INF1800, så siden du har tatt MAT1030 er nok INF1800 den naturlige fortsettelsen for deg, men INF1080 skal holdes av en av IFIs beste forelesere (IMHO), Roger Antonsen. Du bør vurdere å gå på et par forelesninger i INF1080 av den grunnen. Liker du også INF1800, anbefaler jeg INF3170 videre. Veldig bra kurs, spesielt når det holdes av nevnte Roger Antonsen. (Jeg har vært gruppelærer i INF1800, og går på master i logikk.) sureup: INF3151 kan vel også passe fint å ta nå? Jeg kommer til å ta INF3151 og MAT-INF3600 dette semesteret (5. semester for meg også). Bra du tar MAT-INF3600! Veldig bra kurs. Anbefales også til deg, Elvorn («Matematisk logikk», hakket vanskeligere enn INF3170). Noen som har noen gode forslag til emner jeg kan velge dette semesteret? Skal starte mitt tredje år på min SUMP (Systemutvikling: modellering og programmering) master og må velge alle fag selv dette semesteret. Angående spesielle interesser så har jeg ikke klart å finne min "nisje" så jeg er åpen for det meste Anbefaler INF3110 - Programmeringsspråk. Burde være obligatorisk for master i programmering. Du lærer litt om parsing og hvordan forskjellige programmeringsparadigmer fungerer. Anbefaler også INF2810 - Funksjonell programmering, som lærer deg hvordan programmere i det funksjonelle paradigmet (dekkes noe i INF3110 også). Endret 20. juli 2010 av tobiasvl Lenke til kommentar
xaco Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 STK1000 eller inf1800? Noen som har en anbefaling? 3 semester bachelor student. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 INF1800! Tror du vil få mere bruk for det du lærer der senere enn det du lærer i STK1000. Stoffet er også ganske interessant Lenke til kommentar
tobiasvl Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg anbefaler INF1800. Som nevnt over er jeg litt partisk, men statistikk er temmelig kjedelig, er det ikke? Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Hei. Starter på design, bruk, interaksjon nå i høst. Det er lagt opp til at man kan velge emner fra frie emner innenfor humaniora eller samfunnsvitenskap etter hvert, men er det mulig å ta noen av disse i starten og "forskyve" andre obligatoriske emner litt? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Nja, mener å huske at det er lov, men tror nok ikke at det er ekstremt smart. Hadde for eksempel jeg flyttet mange av emnene mine i fjor så ville ikke jeg kunne ta de igjen nå, siden mange av de gamle emnene går ut(INF1800 går jo siste gang i år, mat1030 gikk ut i vår, inf1040 finnes jo ikke lenger heller) Lenke til kommentar
jabberjab Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 2100 og 3331 hvertfall. Det nye 3290 virker spennende synes jeg. Tror jeg skal ta det da jeg mangler 10 SP på bacheloren (begynner på 7 semester) Hehe, du ramset nettopp opp akkurat de 3 fagene jeg tar dette semesteret! Lenke til kommentar
sureup Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Bestemte til slutt at jeg melder meg på 4 emner dette semesteret: INF1300, INF2100, INF3110 og INF3331. Klarte ikke å velge mellom 1300 og 3110 så det ble til slutt begge. Så da får jeg se om jeg velger bort det minst interessante etterhvert hvis det blir for mye jobb. Takk for hjelpen folkens edit: by the way, hva er forskjellen mellom fordypnings-emner og valgfrie-emner? Endret 19. august 2010 av sureup Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå